Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kaikille 40+ vuotiaille kaksi ylimääräistä lääkärin tarkistusta äippäpolilla. Eka oli rv28 jolloin sisätutkimus ja ultra pikana. Mittasi vauvan ja sain silloin kokoarvioksi n. 1400g. Nyt torstaina rv36 on sitten toinen tarkistus joka on vähän laajempi koska on samalla synnytystapa arvio. Esikoista odotan joten on ihan tarpeenkin. Samalla saa painoarvionkin koska ultrataan. :)

Jasså!No ei meillä täällä suuren ja mahtavan HUS:n piirissä:eek:

Eli mä tapasin lääkärin tasan kerran, oisko ollu jtn vkoilla18-20 ja se oli sit siinä.Mulla on nyt ainoastaan äitiyspkl lääkärin tapaaminen n.2vkoa ennen mun suunniteltua sektiota, siinä sit käydään läpi aikataulu ja mitä labroja pitää ottaa ennen jne..Nlalääkäri sano et me nähdään seurv kerran sit jälkitarkastuksessa.
 
Jasså!No ei meillä täällä suuren ja mahtavan HUS:n piirissä:eek:

Eli mä tapasin lääkärin tasan kerran, oisko ollu jtn vkoilla18-20 ja se oli sit siinä.Mulla on nyt ainoastaan äitiyspkl lääkärin tapaaminen n.2vkoa ennen mun suunniteltua sektiota, siinä sit käydään läpi aikataulu ja mitä labroja pitää ottaa ennen jne..Nlalääkäri sano et me nähdään seurv kerran sit jälkitarkastuksessa.
Eikä täällä Tyksin alueella. Kerran tapasin ja sekin turha...
 
Käytännöt tosiaan näyttää vaihtelevan. Mutta meillä sitten taas ei ole ultralaitteita neuvoloissa eikä sitä kautta saa ylimääräisiä neuvolalääkäriaikojakaan vaan pitää mennä terveyskeskukseen jos on jotain ongelmaa. Muutenkin olen todennut kaikki neuvolakäynnit ihan turhiksi. Jos olisin saanut pissatikut kotiin niin olisin voinut seurailla ja mittailla kaikki itse ja väittäisin että myös tarkemmin.
 
Käytännöt tosiaan näyttää vaihtelevan. Mutta meillä sitten taas ei ole ultralaitteita neuvoloissa eikä sitä kautta saa ylimääräisiä neuvolalääkäriaikojakaan vaan pitää mennä terveyskeskukseen jos on jotain ongelmaa. Muutenkin olen todennut kaikki neuvolakäynnit ihan turhiksi. Jos olisin saanut pissatikut kotiin niin olisin voinut seurailla ja mittailla kaikki itse ja väittäisin että myös tarkemmin.
Mä soitin tänään neuvolaan. Eka kerta kun tuli käyntien välillä asiaa ja tääkin työterveyshoitajan pyynnöstä. Ilmotin että 4pv pää särkeny muttei turvotuksia, verenpaine normi matala eikä virtsassa valkuaista joten ei varmaan raskausmyrkytystä ja johtuu vaan niskaselkäjumituksesta. Se sit totes että juu näin taitaa olla. Saako apteekista ostaa noita virtsastixejä? Onko kalliita?
 
Saa ostaa mut on kalliita. En oo ittelleni ostanu mut kissalle olen hätäpäissäni ostanu ennenkuin sain jenkeistä tilaamani oikeat ph-seuranta liuskat. Katti tuppaa saamaan virtsakiviä niin on ruokavalio ja pissat jatkuvassa seurannassa. Yks kallis virtsaummen hoito riitti mulle maksettavaks ja kun asian pystyy kotona seuraamaan ilman kalliita eläinlääkäreitäkin
 
Muokattu viimeksi:
Käytännöt tosiaan näyttää vaihtelevan. Mutta meillä sitten taas ei ole ultralaitteita neuvoloissa eikä sitä kautta saa ylimääräisiä neuvolalääkäriaikojakaan vaan pitää mennä terveyskeskukseen jos on jotain ongelmaa. Muutenkin olen todennut kaikki neuvolakäynnit ihan turhiksi. Jos olisin saanut pissatikut kotiin niin olisin voinut seurailla ja mittailla kaikki itse ja väittäisin että myös tarkemmin.

Mulla aikalailla samat fiilikset nlakäynneistä..En koe saaneeni sieltä mitn ja se mistä siellä on keskusteltu on ihan jonninjoutavaa jorinaa..Kysellään et miten menee ja sit kun sanon et hyvin ni vastaus on et ai ku kiva.Sit paino ja joku ruksi neuvolakorttiin ja takas kotiin, heippa! Alkuun jankattiin ettei sovi nyt tupakoida ( meistä ei kumpikaan vedä kessua) meniköhän se tyyliin kolmannella kerralla sen jakeluun ettei vedetä kessua..Samaa lätinää alkoholista ja huumeista ( ei dokata eikä narkata eikä ole mitn taustaa)..Kerran sitten ärähdin aika kovaan ääneen et on se nyt kumma ku näistä samoista asioista pitää joka kerta tarinaa vääntää.Loppu se loru siihen..Sit keksittiinkin se radimahdollisuus, molempien suvuista löytyy DM2, nekin itse elintavoilla aiheutettuja..Oon aina ihan kyrpiintyny ku nla-aika lähestyy ja saan aina hillitä itteni etten sano jtn mitä kadun myöhemmin...
 
Mulla aikalailla samat fiilikset nlakäynneistä..En koe saaneeni sieltä mitn ja se mistä siellä on keskusteltu on ihan jonninjoutavaa jorinaa..Kysellään et miten menee ja sit kun sanon et hyvin ni vastaus on et ai ku kiva.Sit paino ja joku ruksi neuvolakorttiin ja takas kotiin, heippa! Alkuun jankattiin ettei sovi nyt tupakoida ( meistä ei kumpikaan vedä kessua) meniköhän se tyyliin kolmannella kerralla sen jakeluun ettei vedetä kessua..Samaa lätinää alkoholista ja huumeista ( ei dokata eikä narkata eikä ole mitn taustaa)..Kerran sitten ärähdin aika kovaan ääneen et on se nyt kumma ku näistä samoista asioista pitää joka kerta tarinaa vääntää.Loppu se loru siihen..Sit keksittiinkin se radimahdollisuus, molempien suvuista löytyy DM2, nekin itse elintavoilla aiheutettuja..Oon aina ihan kyrpiintyny ku nla-aika lähestyy ja saan aina hillitä itteni etten sano jtn mitä kadun myöhemmin...

Sama täällä. Kuullostaa ihan mun neuvolakäynneiltä. Itsellä on reippaasti ylipainoa ja äidin suku täysi diabeetikkoja niin väkisin yritettiin saada mulle radi diagnoosi. No mun sokerit ja rasitustulokset ei oo kun parantunu raskauden edetessä vaikka oon syöny mitä huvittaa niin on ollut raivostuttavaa jankata jostain ruokakolmiosta joka kerta noiden sun mainitsemien lisäksi. Ja sitten kuitenkaan ei tajuta sitä, että olen moniallergikko ja nlasta ruokaohjeistukset on olleet sitä luokkaa että niillä olisin löytänyt itseni sairaalasta :eek:
 
Sirpa40 - eikö sullakin oo purentakiskot? Pitäskö nekin ottaa synnytykseen. Leuan rentous on vissiin aika oleellinen ja niillä mä ainakin saan rentoutettua helpommin....eri asia miten pirstaleina ne on homman päätteeks. Jos ees siinä alussa pitelis suussa...
Totta muuten, ne pitää ottaa mukaan! Hittohitto, ens kuussa alkaa synnytysvalmennus. Iiiik. En mee kattoo videota.
 
Oonkohan mä ihan outo kun tykkään käydä neuvolassa? :D Tykkään jutella raskaudesta ja kaikista mittailuista (paitsi sokerit) ja käyn ihan mielellään ylimääräisiäkin käyntejä. Tässä raskaudessa noita ylimääräisiä tulee kertymään reippaasti kun oli alussa (ja edelleen) poikkeavuusepäilyjä, esikoinen synty ennenaikaisesti, kolmosesta lapsivesi uhkasi kadota, kaikki kolme olleet pienikokoisia ja sit vielä radi päälle! :D Ja vaikka tuo mun th on tuollainen ylireagoiva panikoija ihan kiva jutella kuitenkin ja naureskelen vaan itekseni (useimmiten) kun hän hyperventiloi esim. kun mun paino ei nouse.
MS, TYKSissä ei ainakaan oteta vauvoja hoitoon toimistoon ellei ole painava syy. Pelkästään et haluu nukkua yhden yön kunnolla ei riitä syyksi. Mä olin ihan paniikissa ennen kuopuksen synnytystä kun kuulin tuosta kun olin kaks aiempaa vienyt hoitohuoneeseen (sillon oli vielä sellaiset) ekaks yöksi synnytyksen jälkeen et sain nukuttua. Mutta loppujen lopuks olikin aivan ihanaa nukkua kuopus paidan alla ihokontaktissa eka yö. Vaatteet puin hänelle ekan kerran kun oli n 27h ikäinen (kun isommat sisarukset tuli häntä katsomaan). :)
 
Meillä on kaks nla-lekuriaikaa. Toinen oli jotain rv 24 ja toinen sitten rv 34 paikkeilla. Ultrauksia ei oo ku ne kaks niinku teilläkin, paitsi jos pääsen syn.tapa-arvioon.

Mä en tie miten usein nla käyntejä tulee oleen, nyt on ollu 1krt/kk noin. Paitsi se radi-käynti lisäksi. Viddu, se mittauskäynti on ens vkolla, pitää varmaan tällä vkolla mittailla ite jo... Mun ruokadietti on ollu...hehheh....köhöm...hihhih... :icescream

Aijjoo, se isyyden tunnustaminen. Se tehdään nyt varmaan ens vkolla myös. Sovitaanko siinä huoltajuudestakin vai tehdäänkö se erikseen? Mä en oo vielä puhunut siitä yksinhuoltajuudesta isukin kanssa. Varmaan ois aika...

Miksei muuten tossa vau-raskaana -kirjassa ole isän puolella mitään äidin olotilasta? Vkoilla 1-10 siellä puhuttiin seksistä (tai miten se saattaa jäädä pois) ja nyt siellä on pari vkoo puhuttu sateenkaari-isistä. Vois olla pari painavaa sanaa äidin fysiisistä muutoksista, auttais ymmärtämään miltä tuntuu kantaa tätä vattaa. Ja ettei nyt olla täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
 
Kyllä ei meinaa työssäkäyvä perheenäiti pysyä palstalla perässä :) Tänään kuitenkin neuvola ja kaikki ok, paitsi painoa on nyt tullut 7,5 kg ja viikot on 22+3.

Nyt saan hakea äitiysavustusta ja sitten tuli hätäkaste-, terveiset sairaalaan- ja imetyskokemuslomake täytettäväksi. Pitäisiköhän laittaa toiveeksi, ettei mua tällä kertaa hylättäisi yksin aamua odottamaan ja sitten yhtäkkiä mennäänkin luomuna :( Joo en oo vielä päässyt yli tuosta. Imetys onnistui alkuvaikeuksien jälkeen hyvin.

Joku sanoi, että sairaalassa saisi hyvin levättyä ja mua alkoi vähän naurattaa :) Ainakin itse kun pääsin synnytyksen jälkeen osastolle alkoi aamu ja aamutoimet, jonka jälkeen kämppis puhui puhelimeen ja/tai hänellä kävi koko ajan hoitajia/vieraita. Kun vihdoin iltapäivällä sain nukuttua, tormasi äitini yllättäen ja pyytämättä kylään

Sitten öisin on vauva vieressä ja sitä pitää imettää 4 tunnin välein. Minä laitoin nyhtyristi aina kellon herättämään ja kun vauva ei heti imenyt, pyysin hoitajaa apuun *pyörittelee silmiään*. Kotona opin ottamaan rennommin ja totesin, että vauva kyllä herää kun haluaa syödä ja näin tapahtuikin.
 
Kyllä ei meinaa työssäkäyvä perheenäiti pysyä palstalla perässä :) Tänään kuitenkin neuvola ja kaikki ok, paitsi painoa on nyt tullut 7,5 kg ja viikot on 22+3.

Nyt saan hakea äitiysavustusta ja sitten tuli hätäkaste-, terveiset sairaalaan- ja imetyskokemuslomake täytettäväksi. Pitäisiköhän laittaa toiveeksi, ettei mua tällä kertaa hylättäisi yksin aamua odottamaan ja sitten yhtäkkiä mennäänkin luomuna :( Joo en oo vielä päässyt yli tuosta. Imetys onnistui alkuvaikeuksien jälkeen hyvin.

Joku sanoi, että sairaalassa saisi hyvin levättyä ja mua alkoi vähän naurattaa :) Ainakin itse kun pääsin synnytyksen jälkeen osastolle alkoi aamu ja aamutoimet, jonka jälkeen kämppis puhui puhelimeen ja/tai hänellä kävi koko ajan hoitajia/vieraita. Kun vihdoin iltapäivällä sain nukuttua, tormasi äitini yllättäen ja pyytämättä kylään

Sitten öisin on vauva vieressä ja sitä pitää imettää 4 tunnin välein. Minä laitoin nyhtyristi aina kellon herättämään ja kun vauva ei heti imenyt, pyysin hoitajaa apuun *pyörittelee silmiään*. Kotona opin ottamaan rennommin ja totesin, että vauva kyllä herää kun haluaa syödä ja näin tapahtuikin.
Pakko muuttaa strategiaa ja nukkuu varastoon
 
Meillä on kaks nla-lekuriaikaa. Toinen oli jotain rv 24 ja toinen sitten rv 34 paikkeilla. Ultrauksia ei oo ku ne kaks niinku teilläkin, paitsi jos pääsen syn.tapa-arvioon..

Mulla ollut tasan yksi lääkärikäynti, se oli ihan alussa rv13. paikkeilla. Mitään ultraa ei neuvolassa ole, käsin täti vaan tunnustelee vatsaa. Nyt onneksi pääsen HUS:iin synnytystapa-arvioon huomenna rv 36+0. Neuvolassa sanottiin, ettei muuta lääkärikäyntiä enää ole/tule.

Kuinka hyvin noi neuvolantädit osaa tunnustella vauvaa, mitenpäin se vatsassa on, kun kerran mittasi sf-mitankin väärin, vauva oli poikittain, vaikka tulkitsi sen olevan pääalaspäin:wideyed:

Olisin varmaan aika hermona synnytyksessä, jos synnytystapa-arvion tekisi vaan joku neuvolassa käsikopelolla:hungover:
 
Pakko muuttaa strategiaa ja nukkuu varastoon

MS74:)
Suunnittelin tota, mutta mulla on nyt tosiaan jokin uusi vaihe meneillään...:hungry:
Se hyvä energinen vaihe on ohi ja tilalla unettomuus, jota ei ollut aiemmin:dead:

Onko tää joku ihmisen alkukantainen juttu, mieli pitää varuillaan, ehkä joku kivikautinen suojeluvaisto tai jotain....En siis nuku enää, yöt valvottaa..:inpain:
Kai näin mennään synnytykseen asti:schocked028
 
Kyllä ei meinaa työssäkäyvä perheenäiti pysyä palstalla perässä :) Tänään kuitenkin neuvola ja kaikki ok, paitsi painoa on nyt tullut 7,5 kg ja viikot on 22+3.

Nyt saan hakea äitiysavustusta ja sitten tuli hätäkaste-, terveiset sairaalaan- ja imetyskokemuslomake täytettäväksi. Pitäisiköhän laittaa toiveeksi, ettei mua tällä kertaa hylättäisi yksin aamua odottamaan ja sitten yhtäkkiä mennäänkin luomuna :( Joo en oo vielä päässyt yli tuosta. Imetys onnistui alkuvaikeuksien jälkeen hyvin.

Joku sanoi, että sairaalassa saisi hyvin levättyä ja mua alkoi vähän naurattaa :) Ainakin itse kun pääsin synnytyksen jälkeen osastolle alkoi aamu ja aamutoimet, jonka jälkeen kämppis puhui puhelimeen ja/tai hänellä kävi koko ajan hoitajia/vieraita. Kun vihdoin iltapäivällä sain nukuttua, tormasi äitini yllättäen ja pyytämättä kylään

Sitten öisin on vauva vieressä ja sitä pitää imettää 4 tunnin välein. Minä laitoin nyhtyristi aina kellon herättämään ja kun vauva ei heti imenyt, pyysin hoitajaa apuun *pyörittelee silmiään*. Kotona opin ottamaan rennommin ja totesin, että vauva kyllä herää kun haluaa syödä ja näin tapahtuikin.


Mulla on ihan samat kokemukset sairaalasta, että se on kaikkea muuta kuin nukkumista. Jos ei oma lapsi valvota, valvottaa naapurin lapsi, tai vieraat tai sitten hoitajat ramppaa joko naapurin lapsen tykönä verensokereita mittaamassa tai sitten omaa vauvaa, sitten imetykset ja muut. Kyllä mä nautin viimeksikin kun pääsin kotiin oltuani 2 yötä sairaalassa. Sai omaan tahtiin tehdä asioita ja ilman naapuria :D

Mulle ei koskaan neuvolatäti ole mitään kokoarvioita antanut, mutta muistan kun menin esikoista synnytttämään ja siinä odotellessani, että kohtu aukeis 4cm että pääsis synnytyssaliin kätilö paineli mun mahaa ja sanoi, että ainakin 4kg lapsi sieltä tulee! Mä järkytyin kun olin odottanut jotain pientä ja hyvä etten perunut koko synnytyksen..no, tyttö painoi sen 2740g. Että se siitä nelikiloisesta, ei ne kätilötkään aina osaa arvioita tehdä ja varmaan kyllä vatsan päältä on mahdoton sitä arvioida.

Tänään kun kävin siinä kontrolliultrassa niin tämä (mies)lääkäri katseli mun papereita ja sanoi, että painoindeksi ois tietty voinut olla vähän pienempikin raskauden alkaessa, mutta paino pysynyt hallinnassa, joten ei pidä huolestua..ihan kun mä olisin ollut huolestunut, koska mä syön mielestäni yhtä paljon kun ennenkin raskautta ja välillä herkkuja ja välillä taas en...tosin kohta sit pitää ruveta huolestumaan painon noususta kun käveleminen alkaa olla välillä aika tuskaa..ja syöminen yhtä kivaa kun ennenkin :grin
 
Muokattu viimeksi:
Juu.. varautukaa vaan siihen ettei ne sairaalassa ota vauvaa kansliaan yöksi. :wink Ei ainakaan joka sairaalassa. Varsinkin jos on imetysmyönteinen sairaala niin eihän koko yön ajaksi voi jättää vauvaa imettämättä. Kolmen tunnin välein munkin piti yrittää imettää tai muuten ruokkia (meillä poika aluksi letku- ja pulloruokinnassa). Vieruskaverin vauvan kyllä ottivat välillä päivällä muutamaksi tunniksi kansliaan, kun oli niin väsynyt yöimetyksestä ja lapsensa itkusta. Mutta sekin oli kai imetysten välillä. Sitten kirosin sitä että se nainen sai kyllä nukkua päivällä mutta mun piti vaan jaksaa vaikka olin valvonut yöllä enimmäkseen hänen vauvansa itkun takia (+omat yösyötöt).. :shifty: Että vaikea sairaalassa on levätä. Jos oma lapsi ei pidä hereillä niin sitten vieruskaveri kuorsauksellaan tai sen vauva itkullaan. :grin

Muoks. Niin ja meilläkin ravasi labrahoitajat monta kertaa yössä testaamassa (sokeri)vauvojamme ja tietysti molemmilta aina eri aikaan.. Ja aina puoli tuntia ennen testausta joko hoitaja tai itse piti herätä laittamaan vauvalle lämpöpussi jalkoihin helpottamaan verikokeen ottoa. Mulla oli jatkuvasti hälytys puhelimessa soimassa ja tietysti vieruskaverillakin ja aina eri aikaan.. :confused:

Kotona saa levättyä siis paljon paremmin. :wink
 
Muokattu viimeksi:
MS74:)
mä oon kerran ollut sairaalassa yötä ja siellä ei kyllä saanut nukkua, herätys oliko se 07..valot päälle ja kiireellä aamiainen. Siinä sitten ihmettelet koko päivän miten aikaa kuluu, kun ei anneta edes nukkua:wacky:
Nyt tulee kyl luultavasti oleen puuhaa enemmän :)
 
Mä sain viimeksi neuvolasta mukaan sen toivelista-lomakkeen. Täytin sen ja taittelin äitiyskortin väliin. Suhtaudun vähän skeptisesti siihen, lukeeko sitä kukaan, mutta ei kai sen olemassa olosta haittaakaan ole.

Ei mulla kyllä mitään hirveän tarkkoja speksejä siihen tullut. Kirjasin siihen mm. että kipu pelottaa ja toivon, että minulle selkeästi suositellaan kivunlievitykseen siinä hetkessä parhaat mahdolliset käytettävissä olevat vaihtoehdot (suhtaudun avoimesti kaikkeen). Olen kiinnostunut kokeilemaan akupunktiota, jos mahdollista. Haluaisin alkuvaiheessa olla paljon liikkeellä. Haluaisin synnyttää mahdollisimman pystyssä asennossa, olisin ehkä kiinnostunut kokeilemaan jakkaraa, jos mahdollista. Toivon, että kätilö selkeästi ohjeistaa, milloin pitää tehdä mitäkin. Haluaisin vauvan syliini mahdollisimman pian ja haluan olla vauvan kanssa mahdollisimman paljon synnytyksen jälkeen. Tarvitsen tukea imetyksen aloittamiseen. Haluaisin kotiutua vauvan kanssa mahdollisimman pian.

Tänään alkoi rv 39+0, ei edelleenkään oireen oiretta lähestyvästä synnytyksestä :)
Meillä on tosiaan tasan viikko eroa, mulla tänään 38+0. :) Ei oireen oiretta, mutta eipä ollut viimeksikään. Oikea si-nivel vaan alkaa olla välillä lähes helvetillinen... Pöh... Tsemppiä!
 
Koskahan sitä painoarviota oikein kerrotaan? Ei mulle ole kukaan mistään painosta puhunu ja vasta nyt edellisen nla käynnin yhteydessä mitattiin ekan kerran sf-mitta..vkot on nyt 26 ja rapiat..oma paino on noussu about 5kg +- riippuu nesteiden määrästä..eikä mulla ole enää uä tai lääkäri tapaamisia tulossa..Tietysti jos tulee jtn komplikaatioita ni sit lääkäri tapaa mut muuten ei..et käyn ilmeisesti vaan nlan th kanssa juttelemassa jonnin joutavia ja that's it..
Eikö teillä ole loppuvaiheessa neuvolalääkäriä enää? Meillä siinä tehdään jonkinmoinen kokoarvio. Oisko ollu jotain viikko 34-35.
 
Takaisin
Top