Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensisynnyttäjä eivät ilmeisesti voi synnyttää poliklinisesti. Kun olin Tyksissä synnyttämässä samassa huoneessa oli ensisynnyttäjä, jolla oli kiire päästä kahdessa päivässä kotiin. Hän ilmeisesti pääsikin, kun tarpeeksi painosti kätilöitä ja lääkäreitä. Mä olin sairaalassa viikon ja mulla oli kolme huonekaveria sinä aikana.
 
Mä olisin päässyt kotiin 4. päivänä, jos ei vauvan paino olisi laskenut. Sitten sain ihotulehduksen ja kuumetta, enkä päässyt kotiin kuin vasta 7. päivän illalla.
 
Mä näin unta että imetin enkä löytäny nänniä vaikka kuinka se vauva sitä koitti hamuilla ja unessa mulla oli kauhee kiire että muuten se kuolee nälkään....

Positiivista täs on se että oon hetken nukkunu. Tää pv menee kotona ja koitan saada apua tähän päänsärkyyn ja yläkropan jumitukseen. Pelottaa jo mennä nukkuu kun ei tiiä miten yö menee ja millä olotilalla aamulla herää.

Voi teitä kenel on pikkuset kotona synnytyksen ajan Meillä on vaan huoli koirapapparaisesta kun se pitää pistää lennosta porukoille hoitoon kun h-hetki alkaa. Toivoisin myös kotiutuvani vasta sit kun mies on pitäny varpajaisensa....en jaksa sitä haisevaisena krapuloissaan.

Hyvää loskapäivää kaikille! Raikas ilma.
Toi on muuten varmaan ihan perseestä, se että sä oot tehny hirveen homman ja saattanu maailmaan uuden ihmisen ja mies menee ja vetää perseet. En yhtään kans kattelis. Mähän oon ominut varpajaiset oikeudenmukaisuuden nimissä itselleni. Jos se niitä pitää, niin sitten joskus myöhemmin kun mä oon toipunut. Jos ei sen vertaa pysty oleen, jos mä oon kärsiny 9 kk ja saatana synnytyksenkin, niin ei se oo mies eikä mikään. Ja, mun isä-ehdokkaalla on jo niitä varpajaisia ollu, mutta MULLA ei vielä yhtään, kun on mun eka lapsi.

Mä näin sellaista unta, että menin kylään mun ystävän tytön luo, jolla on la 1,5 kk ennen mua. Siellä se poika olikin jo 3-vuotias ja mä olin edelleen raskaana. Vittu, että vitutti :shifty:!

Mun hyvä kausi taisi päättyä lauantai-iltaan. Olin ihan poikki koko päivän touhuamisesta. Ja, sain pyyhkeitä kun keskellä päivää istuin nojatuolissa ja lepäsin tunnin. Alkoi sekin vituttaa, että ei oo totta ettei mies tajua että oon raskaana. Useissa synnytyksissä mukana olleena... Ja sit mä huomasin, et mä oon itse asiassa nää kaks vkoo, kun oon ollu energinen, ni hoitanu kaikki kotihommat. Ruoan laitotki, myös hänen vapaapäivinä kun ite oon ollu töissä. Hermot levis. Vittu, ny loppuu tää palvelutaloliiketoiminta! Tästä ei voittoa tule! Katton, että kauanko noi kuivat pyykit mahtaa roikkua tuolla...:mad:
 
Mä en edes haluais pois sairaalasta heti :) se pari vuorokautta osastolla on ainut pieni hetki jolloin saan kaikessa rauhassa tutustua vauvaan ja olla vauva kuplassa, kotona alkaa heti pyöritys!:)
Meillä tuli puheeksi, että mies haluisi hakea aiemmat lapsensa velipuolta katsomaan sitten sairaalaan. Mä taas en halua sairaalaan ketään vierailemaan, mun mutsin korkeintaan. En usko, että jaksan ketään ja en halua että mua tullaan pällistelmään kun oon tehny elämäni homman. Mäkin ajattelen, että sen jälkeen me ollaan "vapaata ristaa", että ne hetket sairaalassa on ainoat oikeasti mun, vauvan ja isän (jos se siellä on). Kyllä kaikki ehtii meidät sitten näkemään kotonakin. Meillä ei oo ollut tapana vierailla sairaalassa tulokasta kattoo, vaan on annettu rauhassa kotiutua ja sitten menty kyläilee. Ja ne kukatki, jos sellaisia joku tuo, tuo iloa paljon enempi kotona kuin siel sairaalassa.

Ni hyvä, että sekin tuli sitten puheeksi ja selväksi. En kyl tiedä kuunnellaanko mua tässä(kään) asiassa.
 
Mä muistaisin että hyvinkäällä olis 30 tuntia synnytyksestä.... siis jos kaikki muut ok.
 
Mä kuulun näihin nopeasti sairaalasta kotiin haluaviin.
Esikoinen painoi vain sen 2500g mutta puhuin,puhuin ja painostin kätilöitä ja lääkäriä, että pääsen samantien kotiin. Osa sh oli kovasti vastaan nopeaa kotiutusta mutta lastenlääkäri oli mun puolella ja sehän ratkaisi asian. Oltiin sairaalassa 2päivää ja se oli ihan riittävästi mulle, toki jouduttiin käymään pari kertaa punnitsemassa vauvaa. Mä halusin tutustua vauvaan rauhassa kotona miehen kanssa mutta kannattaa tehdä niin kuin on itselle parasta!:)
 
Mä oon sen verran feminatsi että koko varpajaisten konsepti ärsyttää mua suunnattomasti. En tiedä aikooko mun mies sellasia pitää, ei sillä ehkä oikein oo sellasta mieskaveriporukkaa täällä päin, mut ehkä se sit varpajaistelee yksikseen. Ei mua sinänsä haittaa, kunhan mä en sitten näe/kuule/haista näistä varpajaisista yhtään mitään ja mies on sairaalassa selvänä ja hyväkuntoisena seuraavana päivänä.
 
Meillä kävi sairaalassa mun äiti ja sisko tunnin verran. Yhtä ystävää yritin houkutella käymään, kun on sairaalassa töissä. Täällä satanut tänä aamuna lunta.
 
Mä en edes haluais pois sairaalasta heti :) se pari vuorokautta osastolla on ainut pieni hetki jolloin saan kaikessa rauhassa tutustua vauvaan ja olla vauva kuplassa, kotona alkaa heti pyöritys!:)
Lainaan itseäni. En mäkään sielä sairaalassa sitä paria päivää pidempää ole koskaan ollut, paitsi esikosta -96 3 vuorokautta oli minimi aika siihen aikaan ja sitten kasista oltiin toki pidempää kun tehon kautta mentiin.
Mutta en siis haluaisi lähteä poliklinisesti kotiin, 12h synnytyksestä. Ensinnäkään en haluais sit juosta takaisin tarkistuksiin vauvan kanssa. Kun se 2 vrk viipyy sairaalassa ehtii lastenlääkäri hyvin tarkistaa vauvan :) otan kaiken irti vauvasta sen 2 vrk aikana minkä saan pesiä sairaalassa, sitten ne mut jo melkeen potkiikin ulos sieltä :) ( jos siis kaikki sujunut hyvin)
 
Mä olen samoilla linjoilla Justmomin kanssa. Ei polikliinistä mutta ei yli kahta vuorokautta sairaalassa. Mä haluan nukkua ja palautua synnytyksestä kunnolla ennen kuin lähden kotiin. Vieraita olen mielellään ottanut vastaan sairaalassakin, käynyt jopa hissiaulassa näyttämässä vauvaa niille, joita ei ole osastolle päästetty.
 
Mä olen samoilla linjoilla Justmomin kanssa. Ei polikliinistä mutta ei yli kahta vuorokautta sairaalassa. Mä haluan nukkua ja palautua synnytyksestä kunnolla ennen kuin lähden kotiin. Vieraita olen mielellään ottanut vastaan sairaalassakin, käynyt jopa hissiaulassa näyttämässä vauvaa niille, joita ei ole osastolle päästetty.
Mäkin haluan nukkua! Enkä oo koskaan ollu sairaalassa yötä potilaana ni otan ny kaiken ilon irti Paitti tarvii pakata korvatulpat mukaan jos huoneessa on monta henkeä.
 
Mä en edes haluais pois sairaalasta heti :) se pari vuorokautta osastolla on ainut pieni hetki jolloin saan kaikessa rauhassa tutustua vauvaan ja olla vauva kuplassa, kotona alkaa heti pyöritys!:)

Samoin. Haluan kans hetken vauvan kanssa ja varmistaa myös, että kaikki ok. Toki, jos ei mies siellä niin en ehkä halua yhteishuoneessa kauaa olla. Ja voi olla, että uudelleensynnyttäjänä, jos kaikki hyvin laittavat nopsaan kotiin.
Muuten, onko joku kirjoitellut sellasta toivekirjettä synnärille mukaan? Husin sivuiltakin löytyy, vaik tän antoi mulle th. "Ajatuksia tulevasta synnytyksestä" -niminen lappu. Tollasta ei ollut tai ainakaan mä en tienny kymmenen vuotta sitten. Kellä kokemusta hiljattain? Kattooko ne sairaalassa sitä? Yritin täytellä sitä. Jotkut kohdat vaikeita.
 
Samoin. Haluan kans hetken vauvan kanssa ja varmistaa myös, että kaikki ok. Toki, jos ei mies siellä niin en ehkä halua yhteishuoneessa kauaa olla. Ja voi olla, että uudelleensynnyttäjänä, jos kaikki hyvin laittavat nopsaan kotiin.
Muuten, onko joku kirjoitellut sellasta toivekirjettä synnärille mukaan? Husin sivuiltakin löytyy, vaik tän antoi mulle th. "Ajatuksia tulevasta synnytyksestä" -niminen lappu. Tollasta ei ollut tai ainakaan mä en tienny kymmenen vuotta sitten. Kellä kokemusta hiljattain? Kattooko ne sairaalassa sitä? Yritin täytellä sitä. Jotkut kohdat vaikeita.
Mä oon ite tehny listaa neuvolakortin yhteyteen post it lapulla. En mä siinä tohinassa sit muista mitä halusin.
 
Mä kuulun näihin nopeasti sairaalasta kotiin haluaviin.
Esikoinen painoi vain sen 2500g mutta puhuin,puhuin ja painostin kätilöitä ja lääkäriä, että pääsen samantien kotiin. Osa sh oli kovasti vastaan nopeaa kotiutusta mutta lastenlääkäri oli mun puolella ja sehän ratkaisi asian. Oltiin sairaalassa 2päivää ja se oli ihan riittävästi mulle, toki jouduttiin käymään pari kertaa punnitsemassa vauvaa. Mä halusin tutustua vauvaan rauhassa kotona miehen kanssa mutta kannattaa tehdä niin kuin on itselle parasta!:)

Juu, myös nopeisiin kuulun:)..voisikin kirjata sairaalan toivelistaan tuon nopeasti kotiin, jos nopeuttaisi asiaa:p

Sanoin anopillekin jo toistamiseen, etten sitten ole ajatellut "olla" sairaalassa ja vierailuaikakin on vaan tunnin ( Hyvinkäällä), käydään vaan synnyttämässä...:grin

En tiedä osasiko käsittää rivien välistä, etten halua sinne vierailijoita. Ihan "päin naamaa" en kehtaa sanoa: älkää tulko:smiley-ashamed008

Oma äitini tuskin tulee, asuukin kaukana.
 
Mäkin haluan nukkua! Enkä oo koskaan ollu sairaalassa yötä potilaana ni otan ny kaiken ilon irti Paitti tarvii pakata korvatulpat mukaan jos huoneessa on monta henkeä.

MS74:)
mä oon kerran ollut sairaalassa yötä ja siellä ei kyllä saanut nukkua, herätys oliko se 07..valot päälle ja kiireellä aamiainen. Siinä sitten ihmettelet koko päivän miten aikaa kuluu, kun ei anneta edes nukkua:wacky:
 
Samoin. Haluan kans hetken vauvan kanssa ja varmistaa myös, että kaikki ok. Toki, jos ei mies siellä niin en ehkä halua yhteishuoneessa kauaa olla. Ja voi olla, että uudelleensynnyttäjänä, jos kaikki hyvin laittavat nopsaan kotiin.
Muuten, onko joku kirjoitellut sellasta toivekirjettä synnärille mukaan? Husin sivuiltakin löytyy, vaik tän antoi mulle th. "Ajatuksia tulevasta synnytyksestä" -niminen lappu. Tollasta ei ollut tai ainakaan mä en tienny kymmenen vuotta sitten. Kellä kokemusta hiljattain? Kattooko ne sairaalassa sitä? Yritin täytellä sitä. Jotkut kohdat vaikeita.
Tästä oli juttuu ketjussa joku vko sitten. Sitä sivuahan ei enää löydä... Joku sanoi, että olivat katsoneet. Mä oon tehny ja aion vihittää tukihenkilön vahtii sen toteutusta. Mä lisäsin siihen just et vaikka mulla nyt on diagnosoitu radi, ni vauva tuodaan ekana rinnalle eikä pullolle! Johan on perkele jos se sen takia saa ekana pulloa ja sit ihmetellään miksi ei jaksa imeä rintaa!

Mä muuten koulutan isukin tukihenkilöksi. Kävi ilmi, että vaikka sillä on kokemusta, ni ei se tienny mikä se rooli siellä oikeesti on. Se, että se on isä, ei pelkästään oikeuta sitä tuleen mukaan, vaan sillä on OIKEASTI HOMMIA siellä.

Nimim. Feminatsi, Lettuheitä lainatakseni :D
 
Hei juu, kirjatkaapa ylös käytännön seikkoja, pointteja, mitä tukihenkilön pitäisi tehdä...
 
Mä sain viimeksi neuvolasta mukaan sen toivelista-lomakkeen. Täytin sen ja taittelin äitiyskortin väliin. Suhtaudun vähän skeptisesti siihen, lukeeko sitä kukaan, mutta ei kai sen olemassa olosta haittaakaan ole.

Ei mulla kyllä mitään hirveän tarkkoja speksejä siihen tullut. Kirjasin siihen mm. että kipu pelottaa ja toivon, että minulle selkeästi suositellaan kivunlievitykseen siinä hetkessä parhaat mahdolliset käytettävissä olevat vaihtoehdot (suhtaudun avoimesti kaikkeen). Olen kiinnostunut kokeilemaan akupunktiota, jos mahdollista. Haluaisin alkuvaiheessa olla paljon liikkeellä. Haluaisin synnyttää mahdollisimman pystyssä asennossa, olisin ehkä kiinnostunut kokeilemaan jakkaraa, jos mahdollista. Toivon, että kätilö selkeästi ohjeistaa, milloin pitää tehdä mitäkin. Haluaisin vauvan syliini mahdollisimman pian ja haluan olla vauvan kanssa mahdollisimman paljon synnytyksen jälkeen. Tarvitsen tukea imetyksen aloittamiseen. Haluaisin kotiutua vauvan kanssa mahdollisimman pian.

Tänään alkoi rv 39+0, ei edelleenkään oireen oiretta lähestyvästä synnytyksestä :)
 
Takaisin
Top