Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin 10 viikkoa kerran viikossa fysioterapeutilla kun niskat jumahti kunnolla. Fyssari hieroi selkää sen 45 min kerrallaan. Raskaus tekee omat rajoitukset niin kävin sen takia isommassa firmassa koska heillä oli pöytä josta sai päädyn käännettyä niin että itse istuin rahilla ja sitten sain nojaamalla pään ja kädet tukiin. Silloin selkä saatiin ison mahan kanssa riittävän hyvään asentoon että hieronisesta oli oikeasti hyötyä. Huomattiin myös että pahimmat jumit ei olleet selkäpuolella vaan lähti rintalastasta ja veti myös olkapään ja kaulan etupuolella olevat lihakset jumiin. Rintojen kasvaminen ja toimistotyö aiheutti sen.
Mulla on kans tätä rintalastan jumia. On tosi kipeitä kohtia kun painelen.
 
Mä löysin joltain keskustelupalstalta täältä päin hyvän vyöhyketerapeutin, joka tekee kotikäyntejä. Meinaan koittaa sitä sitte "viikkoa ennen" synnytystä. Mut se ei vissiin oo sama asia kuin hieroja? En oo vyöhyketerapaiassa koskaan käyny.

Mun hieroja on urheiluhieroja, ja käyn vaan silloin ku pakaralihas alkaa jumittaa. Luulen, ettei se hiero raskaanan olevia.

Meillä pääsee tk:een ilman lähetettä fysioterapiaan. Sen ku varaa ajan Voi sellaiseen ehkä mennä jo nyt, enneku on pahempia jumeja?? Mun frendi muuten pari v sitten sai neuvolasta lähetteen johku punktioon ä-polille. Auttoi sillä lantion/selän vaivoihin.
 
Mä löysin joltain keskustelupalstalta täältä päin hyvän vyöhyketerapeutin, joka tekee kotikäyntejä. Meinaan koittaa sitä sitte "viikkoa ennen" synnytystä. Mut se ei vissiin oo sama asia kuin hieroja? En oo vyöhyketerapaiassa koskaan käyny.

Mun hieroja on urheiluhieroja, ja käyn vaan silloin ku pakaralihas alkaa jumittaa. Luulen, ettei se hiero raskaanan olevia.

Meillä pääsee tk:een ilman lähetettä fysioterapiaan. Sen ku varaa ajan Voi sellaiseen ehkä mennä jo nyt, enneku on pahempia jumeja?? Mun frendi muuten pari v sitten sai neuvolasta lähetteen johku punktioon ä-polille. Auttoi sillä lantion/selän vaivoihin.
Mä soitan huome parille osteopaatille jos ne ehtis ottaa vastaan huome heti. Toinen mainosti neuvolan seinällä erityisesti raskausajan ongelmiin.
 
Omepratsolia sain juu ja autto viikon tai kaks...täl viikol närästäny taas nii et oksennus nousee suuhu...

MS74:)
On tää Omeprazol ihan tehokasta, yhden tabletin otin edellispäivänä ja vieläkin on se närästys poissa:p Melkein kaksi päivää auttaa, kun Renniellä närästys pysyy kurissa pari hassua tuntia.

Kuulemma neuvolalääkäriltä saisi reseptillä jotain tehokkaampaakin, sun ehkä kannattaisi käydä kysymässä sitä:)
 
MS74:)
On tää Omeprazol ihan tehokasta, yhden tabletin otin edellispäivänä ja vieläkin on se närästys poissa:p Melkein kaksi päivää auttaa, kun Renniellä närästys pysyy kurissa pari hassua tuntia.

Kuulemma neuvolalääkäriltä saisi reseptillä jotain tehokkaampaakin, sun ehkä kannattaisi käydä kysymässä sitä:)
Mä luulin että tää on se tehokkain? Neuvolalääkäri sen määräs
 
Mä luulin että tää on se tehokkain? Neuvolalääkäri sen määräs

Mä sain tän ihan vaan neuvolan tädiltä, joka sano, jollei auta niin pitää varata sit lääkäri reseptilääkkettä varten.
 
Mä sain tän ihan vaan neuvolan tädiltä, joka sano, jollei auta niin pitää varata sit lääkäri reseptilääkkettä varten.
Se on eri lääke mitä sulla Tähti-73 on, oliko sun joku L-kirjaimella alkava. Paljon siinä on omepratsolia? Mun lääkkeen nimi on Omeprazol ratiopharm 20mg, lääkärin määräämä happosalpaajia. Ja lekuri sanoi, että voin ottaa kaksikin päivässä, jos on paha päivä. Yhdellä oon pärjänny.
 
Se on eri lääke mitä sulla Tähti-73 on, oliko sun joku L-kirjaimella alkava. Paljon siinä on omepratsolia? Mun lääkkeen nimi on Omeprazol ratiopharm 20mg, lääkärin määräämä happosalpaajia. Ja lekuri sanoi, että voin ottaa kaksikin päivässä, jos on paha päivä. Yhdellä oon pärjänny.
Mulla menee 40mg tuota samaa ja silti närästää. Toki ongelma on siin että mulla on paha refluksi todettu 20v sitten joten eipä se raskauden johdosta paranekaan Jollain osteopatiasivulla oli että siitä vois olla apua myös raskausajan refluksiin....tiiä sit. Koitetaan.
 
Mä löysin joltain keskustelupalstalta täältä päin hyvän vyöhyketerapeutin, joka tekee kotikäyntejä. Meinaan koittaa sitä sitte "viikkoa ennen" synnytystä. Mut se ei vissiin oo sama asia kuin hieroja? En oo vyöhyketerapaiassa koskaan käyny.

Mun hieroja on urheiluhieroja, ja käyn vaan silloin ku pakaralihas alkaa jumittaa. Luulen, ettei se hiero raskaanan olevia.

Meillä pääsee tk:een ilman lähetettä fysioterapiaan. Sen ku varaa ajan Voi sellaiseen ehkä mennä jo nyt, enneku on pahempia jumeja?? Mun frendi muuten pari v sitten sai neuvolasta lähetteen johku punktioon ä-polille. Auttoi sillä lantion/selän vaivoihin.
Tässä tämmönen terapia-katsaus :) Vyöhyketerapeutti käyttää hoidossa lähinnä jalkapohjan ja jalan alueen pisteitä. Ammattitaitoista hommaa sekin, mutta joo, eri kun hieroja. Eli vyöhyketerapeutti käsittelee jalan pisteiden kautta kehon eri osia, hieroja käsittelee pehmytkudoksia. Kysy siltä sun hierojalta, todennäköisesti sillä on myös klassista hierontaa taustalla. Osteopaatista myös mulla hyviä kokemuksia - käsittelee sekä pehmytkudoksia että niveliä. Entisenä fysioterapeuttina myös sellainen tieto, että tk-fyssari ei yleensä juuri hiero - en sitten tiedä, onko eri tilanne, jos on raskaana, kun esim laitehoitoja ei niin paljon käytetä. Muutoin, vaikka olen ehkä vähän jäävi :) fyssarit on kyllä ammattitaitoista ja aika laajasti osaavaa porukkaa. Ja itse uskon myös akupunktioon.
 
Mä olen käynyt mammoihin ja vauvoihin erikoistuneella hierojalla ja olen todella tykännyt hoidoista. Hän yhdistää klassista hierontaa, akupuntiota sekä vyöhyketerapiaa asiakkaan tarpeiden mukaan.:)
Olen tainnut torkahtaa joka kerta, kun olen hänen käsittelyssään ollut.
 
Ainakin Naistenklinikalla isä ja sisarukset sai olla klo 10-21 ja muille vierailuaika klo 18-19. Meillä lapset (12- ja 10-vuotiaat) ei millään halunneet lähteä pois pikkuveikan luota :rolleyes: joten olivat sitten muutamana päivänä neljäkin tuntia siellä. Mun huone oli kahden hengen huone ja pidettiin isolla porukalla varmaan aika meteliä.. :rolleyes: mutta onneksi ei huonekaveri valittanut. Meillä siis yhtä aikaa siellä vauvan isä, mun lapset ja mun isäkin koska oli isompien lasten vahtina ja kuskina Porvoosta kun vauvan isä asusteli sairaalassaoloaikani Helsingissä. Ei tuosta mun isäni läsnäolostakaan kukaan mitään huomauttanut. Vastasyntyneiden valvontaosastolle sitten taas ei päästetty sisaruksia juuri tuon influenssan ja tartuntavaaran takia, vain vanhemmat pääsi sinne.
 
Se on eri lääke mitä sulla Tähti-73 on, oliko sun joku L-kirjaimella alkava. Paljon siinä on omepratsolia? Mun lääkkeen nimi on Omeprazol ratiopharm 20mg, lääkärin määräämä happosalpaajia. Ja lekuri sanoi, että voin ottaa kaksikin päivässä, jos on paha päivä. Yhdellä oon pärjänny.

Losec 20mg ( Bayer )
1tbl vuorokaudessa
 
Tähtipölyä:)
Onko teillä siellä jo pieni kysellyt, koska vauva tulee?:rolleyes: Ihmetteleekö mahaa?:rolleyes:

Meidän vauvan serkkutytöt 2v. ja 4v. totesivat, että ompa iso maha, kyselivät miltä vauva näyttää ja vanhempi halusi laulaa vauvalle:joyful:. Kuunteli sitten kovin mahaa, potkiiko vauva:p Voi, kun odottavat kovin serkkua ja lopuksi heiluttivat vauvalle:hello
Olipa niin suloista kerrassaan:love7
 
Tähtipölyä:)
Onko teillä siellä jo pieni kysellyt, koska vauva tulee?:rolleyes: Ihmetteleekö mahaa?:rolleyes:

Meidän vauvan serkkutytöt 2v. ja 4v. totesivat, että ompa iso maha, kyselivät miltä vauva näyttää ja vanhempi halusi laulaa vauvalle:joyful:. Kuunteli sitten kovin mahaa, potkiiko vauva:p Voi, kun odottavat kovin serkkua ja lopuksi heiluttivat vauvalle:hello
Olipa niin suloista kerrassaan:love7

Ei tuo meidän poika mistään mitään tajua, paitsi rakkoreista (=traktoreista).:p
Me on käyty tanssitunnilla ja siellä on ollut muiden pikkusisaruksia mukana, hän on hyvin kiinnostunut niistä vauvoista mutta taitaa luulla niitä nukeiksi.
 
Meillä jatkuu taas täällä viikolla synnytyksen jälkeinen perhevalmennus me ollaan vanhempia-illalla. Näkee taas niitä muita nyt alkuvuodesta syntyneitä vauvoja.
 
Meillä ei lastenhoitajaa tarvita, mutta sitä mietin, miten sairaalassa suhtaudutaan sisaruksiin. Olen lukenut, että sisarukset saavat tulla vauvaa katsomaan. Yleensä kyse on lapsista, mutta tämän vauvan sisarukset voisivat tulla itsekin synnyttämään.


Ainakin Hyvinkäällä näin: Vauvan isä ja sisarukset voivat vierailla osastolla 8.30 - 20.30 välisenä aikana.. Muut vieraan ma-su 18-19. Mulla sama juttu,että vanhin vois jo itsekin olla synnyttänyt, mutta sisarushan hänkin on kuitenkin :)

Mä niin toivon, että synnytys alkais tossa aamuyöstä ja ois aamuun mennessä ohi ja pääsis kotiin jo illalla (polikliniininen kotiutus vai miksikä sitä sanotaan kun käydään vaan synnyttämässä ja sit himaan) Mun kaveri synnyttänyt myös neljästi ja varsinkin tämän viimeisen kohdalla lähti kotiin samana iltana jotta pääsi lastensa luokse eikä mitään ongelmia ollut vauvalla eikä äidillä. Mä haluisin saman kun tää meidän pikkuinen tyttö ei ole vielä yötä ollut kenenkään muun kanssa kuin meidän kanssa ja tarkoitus olisi, että isovanhemmat tulee meille synnytyksen ajaksi. Ihan tarpeeksi tytölle totuttelemista uudessa vauvassa ja sit jos vielä on normi rytmi sekoittunut pahasti edelliset päivät, niin voi olla raskas alku meille kaikille kun vauva tulee taloon.

Tänään onneksi selviää (kontrolliultra), että onko vauva miten päin. Voihan se vieläkin vaihtaa suuntaa, mutta pahin pelko kait se, että on perätilassa ja sitten joudutaan sektioon ja sitten joudun olemaan monta päivää sairaalassa (montako päivää se muuten on, jos paraneminen on normaalia?) ja meidän pieni kotona täällä :sad001.

Edit: löysinkin HUS:n sivuilta tuosta polikliinisesta kotiutuksesta edellytykset miten pääsee nopeasti kotiin ja siinä tuo saattaa kaatua siihen että meidän vauveli on pieni. Siinä oli että vauvan pitää olla yli 3kg (mun vauvelit ovat olleet 2740g,3330g ja 2600g). Voi hitsin hitsi. Laitan tuon listan seuraaavaan viestiin (ettei tästä tuu liian pitkää viestiä), jos joku muu on miettinyt samaa että mitkä on edellytykset päästä kotiin nopeasti
 
Muokattu viimeksi:
Lyhytjälkihoitoisen synnytyksen kotiuttamisedellytykset.

Äiti
- terve uudelleensynnyttäjä
- säännöllinen raskaus
- säännöllinen alatiesynnytys
- raskausviikot ≥38
- lapsivedenmenosta alle 24h
- pieni episiotomia/repeämä sallitaan
- lämpö synnytyksen aikana < 38°C
- verenpaine normaali (<140/90)
- anti-D annettu tarvittaessa

Lapsi
- syntymäpaino 3000-4490g
- Apgar 1 min ≥7
5 min ≥8
- ei kuulu riskiryhmään (verensokeriseurantaa tarvitseviin)
- Lämpö 36,5-37,4°C x 2
- Hapetusarvo kädestä ja jalasta (Sa02) 95% (otetaan 1-2h kuluttua syntymästä)
- Ennen kotiinlähtöä Sa02 oik. käsi ja jalka ≥ 95
- Virtsannut
- Tarkkailussa ei poikkeavaa
- Lastenlääkärin tarkastuksessa ei poikkeavaa

Huom! Lyhytjälkihoitoinen synnytys/ varhainen kotiutuminenei ole mahdollista, mikäli

- äidin strepto-B -vastaus on positiivinen
- lapsivesi on vahvasti vihreää

Seuranta ennen kotiinlähtöä


Äiti
- RR< 140/90, >90/60
- jälkivuoto normaali
- kohtu supistunut
- ulkosynnyttimissä ei hematoomia
- virtsaaminen sujuu
- gynekologi antaa kotiutumisluvan

Lapsi
- lämpö x 2
- imeminen
- jäntevyys/ärtyvyys
- väri
- saturaatiot (hapetusarvo) ≥ 95
- lastenlääkärin suorittama perusteellinen tutkimus ennen kotiinlähtöä

Tässä tiedoksi tämänhetkiset edellytykset kotiutumiselle. Lopullisen päätöksen kotiutumisesta tekee kuitenkin äidin osalta gynekologi, lapsen osalta lastenlääkäri.
 
Satru; olin esikoisen kohdalla sektion jälkeen 3 yötä sairaalassa. Nyt ajateltuna tuo aika tuntuu pitkältä, mutta silloin ei itselläkään ollut mitään kiirettä, kun ei ollut muita lapsia kotona odottamassa ja esikoinenkin vietti ensimmäisen viikkonsa tehostetussa sairaalahoidossa. Muistaisin, että jos olisin välttämättä halunnut, niin olisin päässyt 2 yön jälkeen kotiin. Mulla ei siis ollut sektiossa missään vaiheessa mitään ongelmia, ei ylimääräistä verenvuotoa, paineiden heittelyä, haavan kanssa mitään jne. Kai sekin vaikuttaa, miten toipuminen lähtee käyntiin.

Ja täällä sama juttu myös sen osalta, että en ole ollut esikoisesta vielä yhtään yötä erossa (sen jälkeen kun hän pääsi sairaalasta kotiin n 1,5 kk ikäisenä). Jännittää myös, että miten menee yöt, sekä hänellä kotona että itsellä ikävöidessä sairaalassa!

Kirjasin siihen sairaalan synnytystoiveita-lomakkeeseenkin nyt, että haluaisin kotiin mahd. pian.
 
Mä näin unta että imetin enkä löytäny nänniä vaikka kuinka se vauva sitä koitti hamuilla ja unessa mulla oli kauhee kiire että muuten se kuolee nälkään....

Positiivista täs on se että oon hetken nukkunu. Tää pv menee kotona ja koitan saada apua tähän päänsärkyyn ja yläkropan jumitukseen. Pelottaa jo mennä nukkuu kun ei tiiä miten yö menee ja millä olotilalla aamulla herää.

Voi teitä kenel on pikkuset kotona synnytyksen ajan Meillä on vaan huoli koirapapparaisesta kun se pitää pistää lennosta porukoille hoitoon kun h-hetki alkaa. Toivoisin myös kotiutuvani vasta sit kun mies on pitäny varpajaisensa....en jaksa sitä haisevaisena krapuloissaan.

Hyvää loskapäivää kaikille! Raikas ilma.
 
Takaisin
Top