Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli sf-mitta viikolla 32 36 tai jotain sellaista, mutta meninyt käyrientää yläpuolella.
 
Siis hetkinen, oliko neuvolan täti sitä mieltä, että sf 30 on iso?! Millä viikoilla? Mun piti oikeen käydä tarkistaan tosta neuvolakortista olevasta graafista, niin 30 on täysin keskikäyrällä viikoilla 33-34 eli tilastojen mukaan ei iso vaan aika hemmetin normaali tilastojen mukaan.

Viikolla 30... ja tuli suitsia makean syönnistä:sad001
 
Viikolla 30... ja tuli suitsia makean syönnistä:sad001
No joo, muttei se nyt kai silti vielä mikään hillitön ole. Teiän tätsyllä on kyllä joku sokerineuroosi :) Mulla kävi niin, että tän toisen kanssa ensin sf-mitta meni vähän yläkäyrällä, mutta nyt kahdessa viimeisessä mittauksessa pudonnut keskikäyrälle. Ja nyt terveydenhoitaja arvioi syntymäpainon 3,5 kiloon, jopa alle, kun viikko pari sitten lekuri puhui 3,8 kilosta... Yritä sit noissa ite pysyy perässä.
 
Menin siis käyrien yläpuolella. Ennakoiva tekstinsyötöstä kirjoittaa omiaan...
Niin ja siis silti teidänkin vauva oli syntyessään keskiarvoa pienempi painoltaan. Yhtä arviota toisensa peräänhän tää raskausaika on, vaikka hyvinhän tässä maassa on asiat näissä hommissa. :)
 
Mulla ei neuvolatäti ole sanonut vielä mitään painonnoususta, mutta anoppi tekee sen neuvolan puolesta. Teki jo ed. raskauden jälkeen kun huomautteli että olen edelleen lihava ja tarjosi XL-kokoisia paitojaan mulle kun en ole saanut pudotettua painoani. Nyt se kyselee kuinka paljon mula on painoa jo tullut ja kyseenalaistaa kaiken mitä mä suuhun pistän. Niin ja tietenkään myöskään en oikein osaa hoitaa tätä pienintä tyttöäkään oikein o_O Väärän väriset vaatteet, lelut pitäis olla vaan tyttöjen leluja jne jne..

Neuvolassa mulle on vaan sanottu (kun laihduinkin jossain vaiheessa raskautta), että kyllä se siitä nousee ja nythän se on noussut 6kg ja 3kk:ta jäljellä, kerkee vielä hyvin nousta yli 10kg..saa nähdä rupeevatko sitten toppuuttelemaan :)
 
Satru, sä oot 10 pv mua jäljessä. Tsekkasin ton listan, sun la on 19.7., mulla 9.7.

Missä meidän listapäivittäjä muuten on? Murrimur, sillä on la 2.5. Se on kadonnu koloon synnyttää...

Satru, toi on perseestä toi sun anopin touhu! Mulla menis hihat kainaloihin saakka taas ihan heti. Toivottavasti osaat jättää arvioimatta noita kommentteja yhtään enempää, ettet turhaa pahota mieltä.

Arvostelusta, meillä kävi eilen toisinpäin, kun mutsi piipahti tuomassa jätskiä (pyysin banaanijädeä, on tehny monta pvää sitä ja kinuskikastiketta mieli!). Se kysyi isukilta että paljonko SULLE on tullu painoa? "Paljonko painat? Sun pitää alkaa kattoo mitä laitat suuhun. Toi on vaarallista sulle... Älä ota noin paljon jätskiä ny..."

Meitsi hykerteli vieressä. Mut meinas jo alkaa säälittää iskän puolesta. Sitte laskettiin bmi:t kaikilta. Kyllä, sillä on huomattava lihavuus. Kyllä se sen itekin tietää ja sitä vituttaa se. Mua se ei niin haittaa, mut on siinä terveysriski, varsinkin kun tot ikää on. Hitto, jos se kupsahtaisi sydän- ja verisuonitautiin täs uuden elämän kynnyksellä. Se sanoo, että syksyllä sitte yhdessä aloitetaan laihduntakuuri! Näin tehdään!

En muuten saanu banaani- vaan trio-jätskiä. Meen tänään metsästää banaanijädeä. Oisko liiterissä...? Teen banaanisplitin ja merkkaan sen ruokapäiväkirjaan! Oon kova jätkä!
 
Haha Sirpa, sähän voit pistää sun miehen kans sille radi-ruokavaliolle! Mitäs sitä syksyyn odottamaan, laihtuu sillä ihan takuulla. Mä oon vähän sitä mieltä että kun tällee raskaana on sitä sun tätä rajoitusta ja välillä menee hermo niitten kyttääämiseen, niin voi se kumppanikin vähän solidaarisuudesta rajottaa. Varsinkin kun mun mies on paljon natsimpi näissä ruokavalioasioissa kuin mä. Jos se haluu että mä jätän fetat ja parmesaanit pois niin saa kyllä luvan jättää ite kans :D
 
Tosi mukava tätä palstaa seurailla ja keskustellamuiden 40+ odottajien ja synnyttäjien kanssa. Mäkään en tällä hetkellä tunne ketään odottajaa, jonka kans vaihtaa ajatuksia.

Mulla paino noussut omien mittausten mukaan sen 20 kg. Alussa toivoin, ttä tässä raskaudessa ei ihan niin paljon tulisi mutta nyt olen ( melkein :)) hyväksynyt sen, että mun kroppa nyt sitten ilmeisesti on tällainen, et raskaana kertyy. On nimittäin mennyt niin samalla kaavalla toi painonnousu kuin kahdessa aiemmassakin raskaudessa. Tietty, jos mäkin oisin saanu sen radin niin sitten olis varmaan pysynyt sen tiukan ruokavalion avulla. Mut onneks ei kuiteskaan. Kuulostaa työläältä se mittailu.

Kiitos Tähti-73 paranemistoivotuksista. Flunssa alkaakin olla ok mut jalka edelleen kipeä. Mun mies kyl sanoikin, et eihän se nyt parane, kun ei lepää mut mä olen tosi huono olemaan tekemättä mitään. Kyllästyn. Eilen kävelin sit kuitenkin kirjastoon, kävin ostamassa sima-ainekset ja tehtiin illlalla simaa. Lisäksi laitettin vauvan sänky kuntoon. Eli mies vähän fiksasi sitä ja mä silitin siihen kuuluvat tekstiilit. Meil on sellanen rottinkinen vauvasänky, joka on ollut jo mulla vauvana sekä mun lapsilla.



Rv36+4
 
Lettuhei: se kyl komppas mua ja sanoi jättävänsä kans herkut pois. Ja vaati verikoetta myös :). Mä en oo syömisissä ollu niin tiukka, mun ei välttis ite tee mieli mitään ja en ihan illalla viitti syödä. Syököön niin paljon ku haluaa ja mitä vaan. MUTTA. Alkoholin käytössä oon sitte natsi. Mun edessä ei oteta paria lasillista. Et raittiiksi se on joutunu alkaa, ja kysyykin aina luvan, jos haluaa alkoholillista jotain. Mä sitten annan tai en anna lupaa, riippuen mielentilasta. Mä oon tykänny ite juoda hyvää viiniä ruoan kanssa jne. Se mua vituttais, jos toinen naukkailis vkl aikana viinii tai saunabissee.

Siis ilmeisesti syöminen ei oo mun ongelma, vaan juominen... :grin
 
Lettuhei: se kyl komppas mua ja sanoi jättävänsä kans herkut pois. Ja vaati verikoetta myös :). Mä en oo syömisissä ollu niin tiukka, mun ei välttis ite tee mieli mitään ja en ihan illalla viitti syödä. Syököön niin paljon ku haluaa ja mitä vaan. MUTTA. Alkoholin käytössä oon sitte natsi. Mun edessä ei oteta paria lasillista. Et raittiiksi se on joutunu alkaa, ja kysyykin aina luvan, jos haluaa alkoholillista jotain. Mä sitten annan tai en anna lupaa, riippuen mielentilasta. Mä oon tykänny ite juoda hyvää viiniä ruoan kanssa jne. Se mua vituttais, jos toinen naukkailis vkl aikana viinii tai saunabissee.

Siis ilmeisesti syöminen ei oo mun ongelma, vaan juominen... :grin
Mulla on kans vähän sama fiilis ton alkoholin kanssa..oon tykänny punaviiniä nauttia ruoan kanssa ja joskus vkl sohvan nurkassa ja kesäsin parasta ollut saunan jälkeen jääkylmä olut omalla terassilla..Mies on joutunut nyt aikalailla raivoraittiiksi, ei pelkästään siks et mua vituttaa se kaljan lipitys vaan et mä en kestä sitä viinan hajua..yök!Jotenkin nyt korostunut toi hajuaisti ja se on vaan kuvottavan hajusta :eek:

Oon sitten ite hörppinyt holittomia oluita silloin tällöin, ostin myös holitonta viiniä mut herramunjee se vasta kamalan makuista olikin..

Mä oon taas aikamoinen ruokanatsi, oon tottunu syömään terveellisesti ja mies vetää välillä sellaset määrät suolaa ja kovia rasvoja et ihan pahaa tekee vierestä katsoa :confused:

Ei esim syö kasviksia ollenkaan, on kyllä nyt alkanut syömään salaattia mun valvovan silmän alla..Mut se onkin sellanen ihminen et voi syödä mitä vaan eikä näy missään..Huutava vääryys!

Ja by the way, mulla alko nyt loma ja jatkuu siihen saakka kun jään varhaistetulle äitiyslomalle..työt on mun osalta nyt taputeltu!Katellaan sit 2017:D
 
Kotivaa'an mukaan paino nyt pudonnut 2,6kg (rv15+0). Viime raskaudessa putos 2kg ja vasta rv26 paikkeilla alko nousemaan. Saa nähdä putooko vielä vai miten tällä kertaa menee. Mä en yksinkertaisesti kykene syömään yhtä suuria annoksia kuin ennen, eli syön pienempiä annoksia ja useammin. Mutta syön kyllä herkkujakin, suklaata ja jätskiä. Mies kattoo katkerana vieressä kun jos hän syö samat herkut hänellä vaan paino nousee eikä hän kykene syömään vähemmän kerralla.
Ai niin sima! Täytyy käydä ostamassa ainekset siihen tänään.
Jotain piti vielä kommentoida... ... Joo, joku mainitsi rottinkisängyn! Meillä on kans ikivanha rottinkisänky mikä on alunperin ostettu mun äidille! Eli siinä ovat nukkuneet ensimmäiset kuukaudet mun äiti, hänen sisaruksensa, minä ja mun äidin puolen kaikki serkut ja mun kaikki kolme lasta. Mun veljellä ja parilla serkulla on lapsia mutta eivät ole halunneet käyttää sänkyä. :( Mun mielestä se on niiiiiiin ihana. Kun mun veljen vaimo näki sängyn meidän kuopuksella hän suuttui miehelleen (eli mun veljelle) kun ei ollut kertonut tuollaisen perhekalleuden olemassaolosta! Hän ei siis ollut kuvioissa mukana vielä kun mun vanhemmat lapset ovat syntyneet. Mä olin kyllä tarjonnut sänkyä heille mutta veljeni ei edes suostunut katsomaan sitä kun heidän esikoinen synty. Nyt hekin suunnittelee kolmatta lasta niin voivat sit käyttää sänkyä. :) Sängyn pohjaan on muuten kirjoitettu kaikkien nimet ketkä sängyssä ovat nukkuneet. :)
 
Mulla ei neuvolatäti ole sanonut vielä mitään painonnoususta, mutta anoppi tekee sen neuvolan puolesta. Teki jo ed. raskauden jälkeen kun huomautteli että olen edelleen lihava ja tarjosi XL-kokoisia paitojaan mulle kun en ole saanut pudotettua painoani. Nyt se kyselee kuinka paljon mula on painoa jo tullut ja kyseenalaistaa kaiken mitä mä suuhun pistän. Niin ja tietenkään myöskään en oikein osaa hoitaa tätä pienintä tyttöäkään oikein o_O Väärän väriset vaatteet, lelut pitäis olla vaan tyttöjen leluja jne jne..

Neuvolassa mulle on vaan sanottu (kun laihduinkin jossain vaiheessa raskautta), että kyllä se siitä nousee ja nythän se on noussut 6kg ja 3kk:ta jäljellä, kerkee vielä hyvin nousta yli 10kg..saa nähdä rupeevatko sitten toppuuttelemaan :)

Voi hemmetti mikä anoppi! Mulla kyllä menis hermot! Tsemppiä sulle, toisesta korvasta ulos tommoset tyhmät puheet.

Mulle on tullu yli 15kg, mutta jos tää ny meinaa syntyä niin eipä tuota tarvii enempiä kerätäkään. Tosin yöllä ei tullu suppareita eikä nyt aamullakaan vaikka kävin suihkussa. Kaveri myös kertoi kahdesta tyypistä jpilla oli tullu estolääketippareissu mutta lopulta laps menny yliajalle.

Pidetään tää ketju, musta tää on niin hyvä ja en haluis teistä kenestäkään eroon ja pelkään että porukka sitten hajaantuu :) Rakkaat nelikymppiset!
 
Mulla on kans vähän sama fiilis ton alkoholin kanssa..oon tykänny punaviiniä nauttia ruoan kanssa ja joskus vkl sohvan nurkassa ja kesäsin parasta ollut saunan jälkeen jääkylmä olut omalla terassilla..Mies on joutunut nyt aikalailla raivoraittiiksi, ei pelkästään siks et mua vituttaa se kaljan lipitys vaan et mä en kestä sitä viinan hajua..yök!Jotenkin nyt korostunut toi hajuaisti ja se on vaan kuvottavan hajusta :eek:

Oon sitten ite hörppinyt holittomia oluita silloin tällöin, ostin myös holitonta viiniä mut herramunjee se vasta kamalan makuista olikin..

Mä oon taas aikamoinen ruokanatsi, oon tottunu syömään terveellisesti ja mies vetää välillä sellaset määrät suolaa ja kovia rasvoja et ihan pahaa tekee vierestä katsoa :confused:

Ei esim syö kasviksia ollenkaan, on kyllä nyt alkanut syömään salaattia mun valvovan silmän alla..Mut se onkin sellanen ihminen et voi syödä mitä vaan eikä näy missään..Huutava vääryys!

Ja by the way, mulla alko nyt loma ja jatkuu siihen saakka kun jään varhaistetulle äitiyslomalle..työt on mun osalta nyt taputeltu!Katellaan sit 2017:D
Tykkäättekö siideristä? Kopperbergin holiton luomu omena on hyvää kylmänä.
 
Ääh, en oo oikein siiderin ystävä..Bulmers ja pari muuta brittisiideriä menee..oon enemmän oluen ystävä..Mutta voihan sitä aina maistaa,tiedä vaikka tykästys!
 
Mulla ei neuvolatäti ole sanonut vielä mitään painonnoususta, mutta anoppi tekee sen neuvolan puolesta. Teki jo ed. raskauden jälkeen kun huomautteli että olen edelleen lihava ja tarjosi XL-kokoisia paitojaan mulle kun en ole saanut pudotettua painoani. Nyt se kyselee kuinka paljon mula on painoa jo tullut ja kyseenalaistaa kaiken mitä mä suuhun pistän. Niin ja tietenkään myöskään en oikein osaa hoitaa tätä pienintä tyttöäkään oikein o_O Väärän väriset vaatteet, lelut pitäis olla vaan tyttöjen leluja jne jne..

Neuvolassa mulle on vaan sanottu (kun laihduinkin jossain vaiheessa raskautta), että kyllä se siitä nousee ja nythän se on noussut 6kg ja 3kk:ta jäljellä, kerkee vielä hyvin nousta yli 10kg..saa nähdä rupeevatko sitten toppuuttelemaan :)

Satru:)
Huh..huh..:wideyed: johan on anopilla pokkaa.
Painohan on jokaisen oma asia, miten saisit anopin lopettaan:stop:

Mutta kyllä munkin anoppi sitä on tehnyt, tosin vuosia sitten hän oli aina huomauttelemassa laihuudesta:sad001 Se oli kurjaa:hungover: Nykyään ei sano enää mitään painosta.

Me ollaan aika läheisiä ja sillai hyvissä väleissä, mutta "pelkään" kuitenkin sitä hössötyksen määrää, kun vauva on syntynyt...

Tavallinen hössötys ei mua haittaa:joyful: Mutta nytkin on aika hurahtaneena jo kutomassa sitä sun tätä ja ompelemassa kassillista kestovaippoja perinteen vuoksi, vaikka miehen kanssa ei olla ajateltu ottaa niitä käyttöön jne..
 
Mulla ei toi alkoholikielto oo sinänsä ottanut hirveän tiukille. Toisaalta oon kyllä jonkun puol kulausta ottanut silloin jos oikein on ikävä makua tai kilistellään jollekin. Alkoholiton Stowfordin siideri on kohtalaisen hyvää, sitä välillä saunajuomana. Mä en tykkää suomalaistyyppisistä siidereistä mut noi kuivat ulkomaiset on hyviä. Varsinkin ne jotka on tehty perinteiillä siiderimenetelmillä eikä lantraamalla omenaviiniä, hiilihappoa ja sokeria.

En oo miehen juomiseen puuttunut kuin joskus sanonut, että hyvä alkaa jo harjoitella sitä millasta alkoholinkäytön mallia haluu sit lapselle antaa. Välillä se silti valitsee mun seuraksi holittoman vaikkei tarvisi. Mä oon kotoa oppinut aika maltillisen alkoholinkäytön ja haluun samaa mun lapselle, miehen suku taas ryyppää suomalaisemmin ja alkoholismiakin siellä on. Mies on sen takia tavallaan ehdottomampi, joskus sanoi ettei lapsen edessä tarvis juoda ikinä yhtään. Mä oon vähän eri mieltä koska mistäs se sit sen sivistyneen alkoholinkäytön mallin saa, teini-ikäisenä kavereilta? Mut katotaan nyt miten käy. Miehen juomistavat on muutenkin muuttuneet paljon meidän suhteen aikana ja määrät vähentyneet radikaalisti, luulen että sen näkemys asiasta on voinut muuttua. Mun puolesta se voi hyvin jatkaa tätä nykyistä tyyliä sit lapsen syntymän jälkeenkin koska siitä on aika hyvin kadonneet sellaset piirteet mitä mä pidin huolestuttavina (juominen vitutukseen tai ahdistukseen tai se että halus oluen voidakseen rentoutua tms).
 
Mulla ei toi alkoholikielto oo sinänsä ottanut hirveän tiukille. Toisaalta oon kyllä jonkun puol kulausta ottanut silloin jos oikein on ikävä makua tai kilistellään jollekin. Alkoholiton Stowfordin siideri on kohtalaisen hyvää, sitä välillä saunajuomana. Mä en tykkää suomalaistyyppisistä siidereistä mut noi kuivat ulkomaiset on hyviä. Varsinkin ne jotka on tehty perinteiillä siiderimenetelmillä eikä lantraamalla omenaviiniä, hiilihappoa ja sokeria.

En oo miehen juomiseen puuttunut kuin joskus sanonut, että hyvä alkaa jo harjoitella sitä millasta alkoholinkäytön mallia haluu sit lapselle antaa. Välillä se silti valitsee mun seuraksi holittoman vaikkei tarvisi. Mä oon kotoa oppinut aika maltillisen alkoholinkäytön ja haluun samaa mun lapselle, miehen suku taas ryyppää suomalaisemmin ja alkoholismiakin siellä on. Mies on sen takia tavallaan ehdottomampi, joskus sanoi ettei lapsen edessä tarvis juoda ikinä yhtään. Mä oon vähän eri mieltä koska mistäs se sit sen sivistyneen alkoholinkäytön mallin saa, teini-ikäisenä kavereilta? Mut katotaan nyt miten käy. Miehen juomistavat on muutenkin muuttuneet paljon meidän suhteen aikana ja määrät vähentyneet radikaalisti, luulen että sen näkemys asiasta on voinut muuttua. Mun puolesta se voi hyvin jatkaa tätä nykyistä tyyliä sit lapsen syntymän jälkeenkin koska siitä on aika hyvin kadonneet sellaset piirteet mitä mä pidin huolestuttavina (juominen vitutukseen tai ahdistukseen tai se että halus oluen voidakseen rentoutua tms).

Mun äiti ei ota oikeestaan koskaan, isä otti senkin edestä mutta on nyttemmin jo raittiinakin ollut vuosia..Molempien suvuista löytyy alkoholisteja ja siihen kansantautiin menneitä sukulaisia.Oma suhde alkoholiin on oikeestaan ollu sellanen et otan ku siltä on tuntunut mutten koskaan vitutukseen tai huoliin enkä oikeestaan ennen tät nykystä koskaan edes ottanut himassa, saunan jälkeen tai muutoin..Oon aina ollu semmonen sielu, että alkoholi on liittynyt sosiaaliseen elämään ja bisselle on menty frendien kanssa..En oo koskaan sisäistäny himadokaamista..Mies joi kyllä reippaasti kun tavattiin, siis lähinnä just aina saunan jälkeen mikä oli mulle aika vaikea sulattaa.Ei musta joka löylyjen jälkeen tarvi sitä bisseä tai neljää..Ja sit lähinnä vkl just rentoutumiseen.Mutta nykyään ja jo ennen mun raskautta aikalailla muuttanut juomatottumuksiaan ja ite oon sitä mieltä ettei lasten kuulu nähdä aikuisia humalassa..Joku juoma tai lasi jtn on tietysti eri asia, kuin että juhannuksena vedetään 3 pvää kannat kaakossa..
 
Mä oon viime aikoina ostanu Happy Joen omppusiideriä holittomana. On ilmeisesti uutuus, siis alkoholiton versio. Juon yleensä itse saunareissulla muutaman englantilaisen omppusidukan tai kukkoa. Viljattomuus ruokavaliossa tekee omat rajoitukset.
Meillä mies on saanut viikonloppuisin juoda mitä haluaa, mutta eipä ole pahemmin alkoholia käyttänyt. Normi saunaoluet juonut ja joskus lasin tai kaksi viskiä. Viskistä olen tosin sanonut että saa luvan mennä autotallin äijänurkkaukseen juomaan. Jösses että oikein savuinen single malt voi haista nyt raskausaikana pahalle mun nenään.
 
Takaisin
Top