Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on tota ylipainoa reilusti niin oon ollut tyytyväinen, että ekalla kolmanneksella paino lähinnä laski. Nyt on kumminkin selkeesti noussut ja on jo kilon pari lähtöpainoa korkeampi. En tiedä pitäiskö tässä alkaa katsoa syömisiä tarkemmin jo nyt. Varasin pari päivää sitten ajan sokerirasitukseen, se on 13.5 ja oon jotenkin ihan varma jo etukäteen, että diagnoosi sieltä napsahtaa. Tänään tuli 22 viikkoa täyteen.

Tulispa Noelilta pian uutisia! Jännittää.
 
Mä en kyllä tajua näitä radijuttuja ja mitä enemmän näitä lukee niin alkaa tuntua ettei lääkäritkään tajua kunnolla. Eihän tossa oo mitään päätä eikä häntää, jos esim Maria75:llä on ollut koko ajan hyvät arvot mittauksissa ja sitten lapsen sokereiden heittely johtuu kumminkin äidin korkeasta verensokerista? Milloin se verensokeri oikein on ollut korkea kun ei kerran mittauksissa? Vai onko noikin arvot sitten "liian korkeita" vaikka pysyykin rajoissa??

Mulla orgasmi aiheuttaa sen, että vatsa kovettuu joksikin aikaa ja oon ajatellut että se on supistus. Ei se kyllä tunnu oikein miltään. En tiedä pitäiskö noistakin huolestua, pitää varmaan neuvolassa kysyä. En haluais lopettaa orgasmeja, seksistä vois tulla aika pakkopullaa. :D
En mäkään tajua yhtään mitään! Pakko olla laitevalmistajan lobbaama juttu. Mitkä mittauslaitteet teillä on? Mulla on Bayerin, hinta näytti olevan 26 eur.

Juu, älä lopeta orgasmeja! Sitä paitsi, sillä vissiin ei oo vaikutusta sokeriarvoihin, että niitä saa olla :joyful:. Mäkin ajattelin just, että vaihdan munkit orgasmeihin... :laughing002
 
Tää on niin aktiivinen ketju, etten itse kerkeä muuta kuin lukemaan välillä näitä ja todeta, että taas on tullut monta sivua tarinaa :) Itse kiinnitin huomiota kun joku aika sitten keskusteltiin täällä selkä- ja pakarasärystä. Itse kärsin siitä, jos on oikein aktiivinen päivä ja varsinkin toissa päivänä kun olin koko päivän liikkeellä, niin vasen pakara huusi hoosiannaa illalla ja säteili issias kivun lailla tonne takareiteen. Löysin sitten Kaks plus sivuilta tällaisen linkin:

http://www.kaksplus.fi/raskaus/odotusaika/odottaja-sarkeeko-selkaa-ja-lantioita

Ja löysin siitä heti omat vaivani. Mulla on muutenkin ollut issias vaivaa työelämässä, mutta nyt tuntuu että toi kipu on jotain tosi ikävää välillä. Yritän ees jotenkin pitää kuntoa yllä kävelemällä, niin sitten siitäkin saa kärsiä päivän päätteeksi. :shifty:
Kiitos Satru tästä linkistä! Mulla on toi vaivannu jo vuosia! En tienny mikä se on. Mä harrastan juoksua, ni joudun keskittymään, että jännitän pakaralihaksia juostessa. Mulla pysyy se kurissa nimenomaan liikunnalla ja tolla lihastuella. Oikealla sellaisella. Salilla en tekis reisiprässiä, tuntuu että siinä jalat irtoo. Ja nyt raskausaikana ihan saman tunne kävellessä.

Duunissa istun pallilla. Jos mulla on selkänojallinen tuoli, niin istun siinä päin persettä ja heti on reidet ja alaselkä tukossa. Syy niihin on jumissa oleva pakaralihas ja just toi nivelen kohta. Se on aivan helvetin kipeä väliä. Siinä voi olla ollut joku tulehduskin joskus. Kun vaihdoin tuolin palliin, niin selkäkivut helpotti. Puinen tuoli taas kirvoittaa sen nivelen.

Nyt raskaana ollessa, pitäisi taas nimenomaan olla selkänojallinen tuoli, selkä ja vatta väsyy kovin siinä pallilla. Ja takareidestä kinnaa, että varmaan se nivel siellä taas huutaa. Viddu, jos menis selkä juntturaan tässä tilassa... Mulla se menee silleen, ettei sitten liikuta kuin vessaan.
 
Janna75 :grin Varmaan hierois käsiään yhteen... Aina on mahdollisuus että sais siinä sivussa itekin...:happy: Juu, vaihtoehdot on nämä: selkähieronta tai orgasmi :joyful:. Tukihenkilön hommia...

Mut mun mielessä tossa sulla on just hyvä pointti! Jos th haluis oikeesti auttaa raskaana olevaa (varsinkin ensikertalaista), niin se antais nimenomaan vaihtoehtoja! Jos munkki jää pois, ni ehdottaa että mitä tilalle. Kun itsellä loppuu mielikuvitus ja tuntuu että mitään ei saa tehdä ja kaikki hyvä ruoka on kiellettyä :angry. Milläs nautit raskausajasta??? Telkkarin kattominen ei mua inspiroi ihan hirveesti, kun sieltä tulee niin paljon paskaa.
 
Viime raskaudessa kun mulla pelättiin ennenaikaista synnytystä th kielsi seksin kun kerroin että orgasmin yhteydessä tulee supistus. :( Tarkistin asian pari päivää myöhemmin ä-polin lääkäriltä, joka oli sitä mieltä että kyllähän elämästä kuuluu nauttiakin vaikka olis raskaana! Eli peruutti tuon kiellon. :D
Vaikka tuo th siis ylireagoi usein niin kerran viime raskaudessa kyllä luotin enemmän häneen kuin ä-polin lääkäriin. Mulla supisteli tosi paljon töissä ja alkoivat jo tuntuakin enemmän. Th kirjoitti kolme päivää saikkua (loppuviikon) ja lähetti ä-polille kontrolliin. Sanoi myös että siellä varmaan kirjoitetaan saikkua loppuajaksi jo (pari viikkoa) ja siinä tapauksessa revin hänen kirjoittaman lapun. No, ä-polilla oli joku nuori natsi joka saikin ultralla kohdunkaulan mitan pidemmäksi kuin aiempi mittaus (näin ruudulta et mittas ihan eri tavalla kuin muut) ja käski mennä suoraan töihin! Tyyliin tuhahti et mitä mä sinne olen tullut valittelemaan. En kuunnellut tuota lääkäriä vaan kiikutin th:n saikkulapun töihin ja menin seuraavana maanantaina neuvolan lääkärille ja sain saikkua loppuajaksi. :)
 
Mitkä ne radin kotimittauksen ylärajat muuten on? Mulla on tarvikkeet viime raskaudesta jäljellä mutta en ole saanut ohjeistusta vielä enkä muista noita raja-arvoja enää...
 
Kyllä tää raskaus on sellainen tila että täytyy itse ottaa asioista selvää ja pitää omia puoliaan. Ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä suositellaan!

Jos mä olisin vaan kuunnellut lääkäreiden vähättelyä"ei tässä mitään hätää" enkä olis vaatinut käynnistystä ja tutkimuksia ei meidän kasi varmaan olis syntynyt elävänä.

Pidetään siskot puolemme:)
 
Mitkä ne radin kotimittauksen ylärajat muuten on? Mulla on tarvikkeet viime raskaudesta jäljellä mutta en ole saanut ohjeistusta vielä enkä muista noita raja-arvoja enää...
Ennen ateriaa 5.5 ja tunti aterian jälkeen 7.8
 
En mäkään tajua yhtään mitään! Pakko olla laitevalmistajan lobbaama juttu. Mitkä mittauslaitteet teillä on? Mulla on Bayerin, hinta näytti olevan 26 eur.

Juu, älä lopeta orgasmeja! Sitä paitsi, sillä vissiin ei oo vaikutusta sokeriarvoihin, että niitä saa olla :joyful:. Mäkin ajattelin just, että vaihdan munkit orgasmeihin... :laughing002
Uskoisin kans, että koska orgasmeihin usein liittyy jonkinlaista urheilusuoritusta, niin sokeriarvoihin ei voi olla kuin positiivinen vaikutus :laughing002 Ehkä sen jälkeen voi vetää munkinkin :)
 
Mä yritän nyt toista päivää levätä kotona. Flunssa ja oikean jalkaterän kipeys vaivaa ehkä tota flunssaakin enemmän. Ei kestä astua kunnolla. Tylsäää...Ulkona ois ihana sää mutta en voi lähteä kävelylle. Harkitsin jopa lasten potkulautaa. Voisin potkia tuolla terveemmällä jalalla. Mut ois se näky :) ehkei kuitenkaan.
Tosta radista. Mietin kans, että onko se sitten yleistynyt niin paljon, että siihen suhtaudutaan tiukemmin vai johtuuko tosta meidän iästä. olen ollut raskaana 12 ja 10 vuotta sitten ja silloin ei tuosta vouhotettu, mutta toki olin paljon nuorempikin. Esikoisen kanssa tosin olin sokerirasituksessa mutta muistelisin sen johtuneen siitä, että vatsa (tuolloinkin) iso.
Toinen mikä ihmetyttää, on toi painosta huomauttelu. Se kun tuntuu näitä palstoja lukiessa olevan yleistä. Mulla on ollut se käsitys, että vauvalle olisi haitallista nimenomaan, jos äiti kauhean stressaantunut. Sitten kuitenkin aiheutetaan stressiä esim. painon kyttäämisellä.
 
Mulla oli eilen neuvola. Käynti tuntui vähän turhalta, ei oikein tullut mitään lisätietoa tms. Toki aina ihana kuulla sydänääniä :)

Th kysyi, olenko lukenut itse netistä tietoa liittyen kivunlievitykseen. Sanoin, että jonkin verran, mutta vaikeahan niitä on "maallikkona" arvioida. Lähtökohtaisesti suhtaudun myönteisesti kaikkiin mahdollisuuksiin, ja luotan, että sitten kun on "tilanne päällä", niin kätilö/ lääkäri suosittelee siinä vaiheessa parhaan vaihtoehdon. Th totesi vaan, että kannattaa kuitenkin perehtyä etukäteen vaihtoehtoihin netistä lukemalla. Katsoin tänään Omakanta-palvelusta, millaisen tekstin Th oli sinne kirjoittanut eilisestä käynnistä, ja siellä luki "on käyty läpi eri kivunlievitysmenetelmiä ja keskusteltu vaihtoehdoista." Heh, ei kyllä tosiaankaan sanonut muuta kuin että lue itse netistä! Aikamoista!

Mulla kyllä on sellainen pieni haave, että olisi mahdollisuus kokeilla akupunktiota. Eli että olisi sairaalassa sen verran ajoissa, että ehtisi, ja että työvuorossa olisi akupunktiota osaava henkilö. Mä olen nimittäin muutaman kerran elämässäni käynyt akupunktiossa, ja kokenut saavani siitä apua.
 
Lettuhein tyttölupaus oli näköjään jäänyt päivittämättä listaan. Onnea vielä!

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./

Odottajat
Maalispallero/ 30.3./ 1./ nkl
Murrimur/ 2.5. P/ 2./ kos
Myy75/ 9.5. T/ 2./ kos
Catlin/ 16.5. P/ 3./ kos
Mamma-79/ 18.5./ 2./ tays
Tähti-73/ 24.5. P /1./ Hyvinkää
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Tähtipölyä/ 27.5. T/ 2./ kos
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Noel/ 7.6. P/ 1./ tays
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Sirpa40/ .7. P/ 1./
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Muumimamma-74/ 7.8./ 1./ Jyväskylä?
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8. T/ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8. T/ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Kimaira/ 30.10./ 2./
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Kevätpäivä/ joulukuu/ 4./
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
Löysin sitten Kaks plus sivuilta tällaisen linkin:
http://www.kaksplus.fi/raskaus/odotusaika/odottaja-sarkeeko-selkaa-ja-lantioita
Ja löysin siitä heti omat vaivani. Mulla on muutenkin ollut issias vaivaa työelämässä, mutta nyt tuntuu että toi kipu on jotain tosi ikävää välillä. Yritän ees jotenkin pitää kuntoa yllä kävelemällä, niin sitten siitäkin saa kärsiä päivän päätteeksi. :shifty:

Kiitos Satru linkistä, omatkin vaivani sopivat tähän. Tiedänpähän nyt jälkeen päin mitä se kipu oli ja mistä aiheutui... :) Alkoi onneksi vasta jäätyäni äitiyslomalle, koska aamuisin ois ollut muuten vaikea raahautua töihin.
 
Ää tätä unettomuutta :banghead: joka kostautuu sata varmaa päivällä.
Olisin ihan valmis synnyttämään jo, raskausviikot vaan ei ole samaa mieltä ...

Noel, oih kovasti tsemppiä! Oot jännän äärellä <3

Sirpalle supertsempit sokerimittausten kanssa!

Justmom rv 32+0 ja karannut nukkumatti

Sama juttu, ei tuu uni silmään, vasta kun joskus aamulla:sad001:sad001... Sinänsä uutta, koko raskausaikana ei ihan näin heikosti viä ole nukkunutkaan.

Mulla on se, jos makaan vasemmalla kyljellä, niin närästys on häiritsevää:mad:, mutta oikealla kyljellä vaiva häviää täysin:grin. Muilla sama juttu?:rolleyes: Vai onkohan tää joku mun ihan oma vaiva...
 
Mä yritän nyt toista päivää levätä kotona. Flunssa ja oikean jalkaterän kipeys vaivaa ehkä tota flunssaakin enemmän. Ei kestä astua kunnolla. Tylsäää...Ulkona ois ihana sää mutta en voi lähteä kävelylle. Harkitsin jopa lasten potkulautaa. Voisin potkia tuolla terveemmällä jalalla. Mut ois se näky :) ehkei kuitenkaan.
Tosta radista. Mietin kans, että onko se sitten yleistynyt niin paljon, että siihen suhtaudutaan tiukemmin vai johtuuko tosta meidän iästä. olen ollut raskaana 12 ja 10 vuotta sitten ja silloin ei tuosta vouhotettu, mutta toki olin paljon nuorempikin. Esikoisen kanssa tosin olin sokerirasituksessa mutta muistelisin sen johtuneen siitä, että vatsa (tuolloinkin) iso.
Toinen mikä ihmetyttää, on toi painosta huomauttelu. Se kun tuntuu näitä palstoja lukiessa olevan yleistä. Mulla on ollut se käsitys, että vauvalle olisi haitallista nimenomaan, jos äiti kauhean stressaantunut. Sitten kuitenkin aiheutetaan stressiä esim. painon kyttäämisellä.

Catlin:)
mulla auttoi jalkaan lämpö, pidin jalkaa patteria vasten useana päivänä. Lääkärin mielestä kylmä olisi ollut oikea hoitomuoto, mutta se ei auttanut:sad001 No, eipä ollut murtunutkaan.

Pikaista parantumista:smug:

Painosta huomauttelu on ihan ihme juttu jotenkin, kun esim. itellä ei ole koskaan ollut ylipainoa, niin tuntuu, että turhasta sanotaan:shifty: Eikä toi 10kg nyt maailmanlopulta tunnu:depressed:. Huomenna neuvolaan taas punnattavaksi:dead:

Kai niiden taktiikka on suitsia odottajia painon suhteen:hungover:
 
Sama juttu, ei tuu uni silmään, vasta kun joskus aamulla:sad001:sad001... Sinänsä uutta, koko raskausaikana ei ihan näin heikosti viä ole nukkunutkaan.

Mulla on se, jos makaan vasemmalla kyljellä, niin närästys on häiritsevää:mad:, mutta oikealla kyljellä vaiva häviää täysin:grin. Muilla sama juttu?:rolleyes: Vai onkohan tää joku mun ihan oma vaiva...

Mullakin närästys loppuu vasemmalla kyljellä vaikka oikeella kyljellä on tuskallista.

Nukkumisen suhteen pidän juhlat jos nukun 6,5h yöllä :) mutta eipä tässä mitään voi tehdä päivälläkään joten ei univelat paljo haittaa.

Tänään siis kävin suihkussa ja saan käydä kanttiinissa. Supistuksia tulee mutta ei kipeitä. Selkään taas sattuu vähäsen mutta ei mitään siihen verrattuna mitä oli kun tulin tänne. Huomenna vasta lääkäri jos tuntemukset ei pahene. En tahtois enää tota Tractacyliä kun siinäkin oli jotain huonoa. Ei tuu istukka välttämättä niin hyvin ulos synnytyksen jälkeen ja mulla niin hyvät viikot jo että voi tosiaan olla että synnytys on pian.
 
Nii ja en ymmärrä tota radista valittamista. Psykologisen silmän puutetta. Mä ainakin söisin vaan epäterveellisemmin jos joku mäkättäis vaikka tahtoisinkin muuta, niin vitutus lisäisi mussutusta vahingossakin.
 
Takaisin
Top