Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mun sokeriarvot pahasti heitelleet. Yhden kerran oli koko raskausaikana yli raja-arvon tunnin arvo mitattaessa. Raja-arvo oli 7,8 ja sokeri 9,1. Muuten kaikki arvot oli alle 7,8 tai siinä rajalla. Tyksissä synnytystapa-arviossa oli lääkäri huolissaan niistä sokerista ja synnärillä mittasivat niitä. Ilmeisesti lapsen alhainen verensokeri synnytyksen jälkeen johtuu äidin korkeasta veren sokerista. Meiän pojan paino laski synnärillä, kun sokerit oli hyvät, niin ei annettu enää korviketta/ luovutettu äidinmaitoa . Rinnoista ei tullut tarpeeksi maitoa ja oli pakko alkaa antaa taas korviketta. Eikä poika imenyt tissistä suoraan, vaan ainoastaan rintakumilla. Mitenköhän muiden sektiolla synnytädin 40+ äitien imetys mahtaa sujua ? Meiän poika on nyt kokonaan korvikkeella.

Ei sujunut imetys mullakaan. Poika on nyt kuukauden iässä kokonaan korvikkeella. Asiaan vaikutti tuo Eliaksen hengitysongelma synnyttyään ja että oli nenäletkuruokinnassa ja pullolla. Ei huolinut enää oikein rintaa. Vähän aikaa rintakumilla mutta sitten alkoi hylkiä sitäkin kun multa ei tullut tarpeeksi maitoa. Yritin myös pumpata mutta ei ollut siihenkään aikaa tarpeeksi ja maitomäärät olivat vain 20-25 ml yhteensä molemmista tisseistä yhdellä pumppauskerralla. Vähän olen surullinen ettei imetys onnistunut mutta korvikkeella nuo muutkin lapset on hyvin kasvaneet.
 
musta on kertakaikkisen oksettavaa jos raskaana oleva nainen tai vaunuja työntävä äiti vetää posket lommolla kessua..Hyvä meininki!

Toinen mikä inhottaa on, että rattaiden alatasolla tuodaan kaupasta mäyräkoiraa tms. kaljalastia...:stop:

Onneksi harvoin näkee, mutta on vaan niin ruma näky:wacky:
 
Hei kuulkaas miten tän ryhmän kans sit kun meitä odottajia on paljon synnyttäneissä? Mä tarviin ainaski hätälinjan tänne vauvanhoitoon liittyvissä asioissa....nimim. Perhevalmennus 3/3. Aihe: Vauvan hoito. Ja oli muuten niin surkee kerta.....Ei olis kertonu mitää konkreettista jollen ois ollu kokoajan kysymäs jotai. Mieskin totes että oli vähänku heidän äiti ois kertonu asioita.
 
Olis kiva kun saatais meillekin tuo salainen ryhmä missä vois höpöttää rauhassa ja niitä vauvajuttujakin sitten vauvojen synnyttyä :)
 
Joo, salaista ryhmää mäkin oon miettinyt! Voitais kertoo salaisuuksia:cat:! Näitä lätinöitähän voi lukea randomisti kuka vaan. Ei varmaan ketään jaksaa enää lukea 145 sivua, jotta pääsis jyvälle mitä täs on käyty läpi.

Pitäiskö perustaa uus ryhmä? 2016 synnyttäneet 40+++ ? Itse asiassa vois olla hyvä, ja siellä keskustella (jo nytkin) vauvan hoidosta? Mä en kyllä pärjää ilman teitä! Mä oikeen venttaan et pääsen töistä himaan koneelle ja tsekkaa mitä on tapahtunut kenellekin ja kuka missäkin ny ollu! :happy: Mulla ei oo ketään muuta kenen kanssa oikeen näistä jutella. Kaikilla on melkein se 15v viime synnytyksestä. Ja noi käytännöt ja raja-arvot ja kaikki on niin muuttuneet. Kyllä vertaistuki on hyvä homma!:3some
 
Ootteko seuranneet vauvan uni- ja valvejaksoja? Mä luin, että nyt näillä vkoilla ne on selvempiä. Mä oon jo pitkään seurannut kellonaikoja, milloin se on hereillä. Nyt musta tuntuu, et se on päivisin enempi hereillä kuin ennen.

Se liikkuu lujaa silloin kun liikkuu. Entä säilyykö sama rytmi sillä synnyttyäkin? Tää poika herää aamukasilta (yesyes!!!, oon aamu-uninen), mietin, että näinköhän sitten synnyttyäkin.

Entä ootteko tunnustelleet vauvan kehon osia? Mä en oo vielä uskaltanu paljon, mut vähän jo alkaa kiinnostaa et missä se pää on...

Rv 28+5
 
Ootteko seuranneet vauvan uni- ja valvejaksoja? Mä luin, että nyt näillä vkoilla ne on selvempiä. Mä oon jo pitkään seurannut kellonaikoja, milloin se on hereillä. Nyt musta tuntuu, et se on päivisin enempi hereillä kuin ennen.

Se liikkuu lujaa silloin kun liikkuu. Entä säilyykö sama rytmi sillä synnyttyäkin? Tää poika herää aamukasilta (yesyes!!!, oon aamu-uninen), mietin, että näinköhän sitten synnyttyäkin.

Entä ootteko tunnustelleet vauvan kehon osia? Mä en oo vielä uskaltanu paljon, mut vähän jo alkaa kiinnostaa et missä se pää on...

Rv 28+5
Oliko sulla jo lääkäri? Se katso multa mis asennossa vauva on. Toki ei j arvailujen varaan kun kenkii kokoajan virtsarakkoo ja alavatsaa....rv 30+0
 
Mä olin tänään neuvolassa ja jälleen kerran uudella terkalla, joka oli ihan yhtä mukava kuin kaikki edellisetkin.
Kyllä teillä joillain on sitten kummallisia neuvolantätejä, mä en oikein ymmärrä. Mulle ei ole missään vaiheessa urputettu sokereista tai edes ehdotettu sokerirasitustestiä, eikä painosta, mainittu vain, että muistanhan syödä edes jotain kun olen vähän kevyehkö.

Mä olen kättärillä seurannassa kun näyttää tämäkin raskaus menevän samalla kaavalla kuin edellinen, että sekä vatsa, että sikiö ovat pikkuisen pieniä viikkoihin nähden, sf mitta tänään rv 34+6 oli 26cm. Sikiön painoarvio viime viikon tarkistuksessa kätilöopistolla oli n.1,6kg kun se reilu 2kg olis "normi" (edellisellä kerralla suunnilleen samoilla viikoilla sf oli 28cm ja painoarvio 1,8kg).
 
Joo, salaista ryhmää mäkin oon miettinyt! Voitais kertoo salaisuuksia:cat:! Näitä lätinöitähän voi lukea randomisti kuka vaan. Ei varmaan ketään jaksaa enää lukea 145 sivua, jotta pääsis jyvälle mitä täs on käyty läpi.

Pitäiskö perustaa uus ryhmä? 2016 synnyttäneet 40+++ ? Itse asiassa vois olla hyvä, ja siellä keskustella (jo nytkin) vauvan hoidosta? Mä en kyllä pärjää ilman teitä! Mä oikeen venttaan et pääsen töistä himaan koneelle ja tsekkaa mitä on tapahtunut kenellekin ja kuka missäkin ny ollu! :happy: Mulla ei oo ketään muuta kenen kanssa oikeen näistä jutella. Kaikilla on melkein se 15v viime synnytyksestä. Ja noi käytännöt ja raja-arvot ja kaikki on niin muuttuneet. Kyllä vertaistuki on hyvä homma!:3some

Mullakaan ei saman ikäisissä oikein oo kenenkä kanssa jutskata, kun lapset on hankittu jo aiemmin. Uus ryhmä vois olla hyvä idea!:wink:grin
 
Mä olin tänään neuvolassa ja jälleen kerran uudella terkalla, joka oli ihan yhtä mukava kuin kaikki edellisetkin.
Kyllä teillä joillain on sitten kummallisia neuvolantätejä, mä en oikein ymmärrä. Mulle ei ole missään vaiheessa urputettu sokereista tai edes ehdotettu sokerirasitustestiä, eikä painosta, mainittu vain, että muistanhan syödä edes jotain kun olen vähän kevyehkö.

Mä olen kättärillä seurannassa kun näyttää tämäkin raskaus menevän samalla kaavalla kuin edellinen, että sekä vatsa, että sikiö ovat pikkuisen pieniä viikkoihin nähden, sf mitta tänään rv 34+6 oli 26cm. Sikiön painoarvio viime viikon tarkistuksessa kätilöopistolla oli n.1,6kg kun se reilu 2kg olis "normi" (edellisellä kerralla suunnilleen samoilla viikoilla sf oli 28cm ja painoarvio 1,8kg).

Tähtipölyä:)
Pääasia, että kaikki vauvalla hyvin:) Kun kerran olet kevyehkö, ehkä vauvakin on sitä...:p

Mullekin vauvaa sanottiin kevyehköksi (2,2kg sairaalan arvio), mutta aika kevyitä ollaan kummatkin, eikä mitään pitkiä.

Ensi tiistaina ( rv 36+0) mulla on synnytystapa-arvio sairaalalla, kai siinä arvioidaan vauvan lopullinen syntymäpaino. Enää en tosin pelkää vauvan olevan iso sokerivauva, vaikka sf-mitta onkin 30. Soitinkin neuvolaan ja kerroin, että sairaalan arvio painosta oli kevyehkö poika..neuvolassa täti oli vähän, että oho jne..

Rv. 35+3
 
Mulle kätilö ehdotti akupunktioneuloja silloin synnytyksessä, mutta se kätilö oli varattu, joka niitä teki, joten ei mulle laitettu niitä. Mulla on nyt 10. päivää kuukautisvuotoa, kun aloin syömään minipillereitä. Ottaa vähän päähän kyseinen asia. Meillä on sellainen nukutusrutiini tällä hetkellä vauvalle, että laitetaan hänet vauvan pesään nukkumaan ja sitten itkuhälyttimestä musiikkia soimaan, valot pimeäksi ja sitten pidän poikaa kädestä. Se on musta päivän ihanin hetki vauvan kanssa. En haluaisi olla poissa pojan luota, kun hän menee nukkumaan. Marituuli, harmi ettei sulamaan sujunut imettäminen. Onneksi vauvat kasvaa korvikkeellakin. Minkäkokoinen Merituuli, Teidän poika on ? Tuosta salaisesta ryhmästä niissä on jotain kriteerejä ketkä sinne pääsee. Pitää olla kirjoitettu niin ja niin monta viestiä. Mä en pidä pahana tätä, että täällä on sekä synnyttäneet ja odottavat. Ainakin tällä hetkellä synnyttäneitä on vähemmän kuin odottavia. Jos joku haluaa, niin ainakin itse voin tehdä sellaisen ketjun, joka olisi synnyttäneille. Itse ajattelin jossain vaiheessa, että Turkulaisille ja Turun seutulaisilla olisi voinut olla oma 40+++ ketju, mutta tuleeko niistä ketjuista vain tiettyjen henkilöiden kuppikuntia. Musta ainakin on ollut mukava tutustua Teihin kaikkiin ja lukea Teidän tekstejä ja raskauden sujumista. Olisi sääli, jos kaikki täällä olijat eivät enää kirjoittelisi tänne. Täältä olen saanut erilaista vertaistukea kuin mitä tammimammojen ketjussa.
 
Mä ajattelin niin, että jos meillä olisi oma salainen ryhmä sen alaisuudessa voisi sitten olla eri aihe-ketjuja missä keskustella eri aiheista. Nyt aiheet vähän poukkoilee ja voi joutua etsimään pitkään että löytää viestien joukosta vastauksen johonkin kysymykseen. Meitä, jotka ollaan sekä raskaana että myös pienten lasten vanhempia on myös useita niin sit voisimme lukea ja kommentoida sekä odottajien että synnyttäneiden ketjussa.
Ja kun tänne kirjoittaa iän, kuinka mones lapsi ja paikkakunnan niin jos joku puolituttukin sattuisi lukemaan tätä ketjua ei olisi kovinkaan vaikeaa tunnistaa kun meitä yli 40v odottajia/synnyttäjiä ei kuitenkaan niin paljon ole. Salaisella puolella vois avautua helpommin tulematta heti tunnistetuksi.
 
Mä nyt perustin sen synnyttäneet ketjun. Jos saadaan salainen ketju, niin voihan sinne sitten perustaa niitä eri jutunaihe ketjuja, jos sellaisia halutaan. Mua ei kyllä haittaa, jos joku mut tunnistaa. Tosin en itse tiedä tällä hetkellä nimeltä kuin yhden 40-vuotiaan synnyttäjän ja sekin on fb-kaveri. Sitä varten tämä foorumi on olemassa, että tänne voi anonyymisti kirjoittaa mitä haluaa.
 
Toinen mikä inhottaa on, että rattaiden alatasolla tuodaan kaupasta mäyräkoiraa tms. kaljalastia...:stop:

Onneksi harvoin näkee, mutta on vaan niin ruma näky:wacky:
Joskus on muovikassissa pari olutta miehelle, mutta kieltämättä koko mäyräkoira vaunujen säilytystilassa vois herättää vähän huomiota... Mulla tuli mieleen, kun mua nauratti itseänikin edellisessä raskaudessa, kun kävin mahan kanssa ostaan lahjaksi skumppapullon, niin vähän tarpeettoman suureen ääneen kysyin kassalla, että "niin anteeksi, missä teillä oli ne LAHJApussit?" :)
 
Tähtipölyä:)
Pääasia, että kaikki vauvalla hyvin:) Kun kerran olet kevyehkö, ehkä vauvakin on sitä...:p

Mullekin vauvaa sanottiin kevyehköksi (2,2kg sairaalan arvio), mutta aika kevyitä ollaan kummatkin, eikä mitään pitkiä.

Ensi tiistaina ( rv 36+0) mulla on synnytystapa-arvio sairaalalla, kai siinä arvioidaan vauvan lopullinen syntymäpaino. Enää en tosin pelkää vauvan olevan iso sokerivauva, vaikka sf-mitta onkin 30. Soitinkin neuvolaan ja kerroin, että sairaalan arvio painosta oli kevyehkö poika..neuvolassa täti oli vähän, että oho jne..

Rv. 35+3
Siis hetkinen, oliko neuvolan täti sitä mieltä, että sf 30 on iso?! Millä viikoilla? Mun piti oikeen käydä tarkistaan tosta neuvolakortista olevasta graafista, niin 30 on täysin keskikäyrällä viikoilla 33-34 eli tilastojen mukaan ei iso vaan aika hemmetin normaali tilastojen mukaan.
 
Ms74, mulla oli jo lekuri pari vkoo sitten, mutta se ei sanonu missä asennossa vauva oli. Koitan kattella vattaakin, se on vino, et varmaan pää on tossa oikeiden kylkien alla. Hassun muotoinen vatta mulla. Mun lantio on levinny ja sitten vatta tulee siitä edestä, se alkaa lonkkaluiden jälkeen edestä. Mä pystyn tyyliin laittaa kädet lonkille. Ihan kuin olis paidan alla liian pieni jalkapallo mun leveyteen nähden.
 
Ootteko seuranneet vauvan uni- ja valvejaksoja? Mä luin, että nyt näillä vkoilla ne on selvempiä. Mä oon jo pitkään seurannut kellonaikoja, milloin se on hereillä. Nyt musta tuntuu, et se on päivisin enempi hereillä kuin ennen.

Se liikkuu lujaa silloin kun liikkuu. Entä säilyykö sama rytmi sillä synnyttyäkin? Tää poika herää aamukasilta (yesyes!!!, oon aamu-uninen), mietin, että näinköhän sitten synnyttyäkin.

Entä ootteko tunnustelleet vauvan kehon osia? Mä en oo vielä uskaltanu paljon, mut vähän jo alkaa kiinnostaa et missä se pää on...

Rv 28+5

Sirpa40:)
mä luulin puolenvälin paikkeilla olevan jotenkin kärryillä uni - ja valvejaksoista, mutta loppua kohden ne on menneet aika uusiksi:cat: Ja nykyään vauva tuntuu olevan entistä enemmän valveilla, nukkuuko juuri mitään.:rolleyes: Yksi tuttu puhui, että vauva nukkui yöt ja päivät oli hereillä, mutta kuinka ollakkaan, kun syntyi nukkui päivät ja yöt valvoi...hänen oli vaikea uskoa muutosta.

Välillä vauva on vieläkin kova mylläämään, juuri ja juuri mahtuu meneen ympäri...No, tässä sohvalla kun lepäilen, niin heitti ittensä aika poikittain...huhh, vähän tukalaa mammalle! Voi..maha repee:smiley-ashamed004

Sit piti vielä tästä juttu palstasta ja teistä kaikista täällä kirjottaa, miten tärkeitä ootte ja yhteisen palstan tärkeys korostuu, kun jää äitiyslomalle, ainakin mulla kävi niin:signs001:notworthy
 
Takaisin
Top