Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites sitten niiden odottajien kohdalla jotka posket lommolla vetää kessua?Pitäskö ehkä panostaa siihen valistukseen niitä sormenheristyksiä kuin juuri ja juuri radi-rajalla oleville terveille odottajille?Tietysti ne odottajat joilla on selkeästi todettavissa oleva radi ja/tai riskitekijöitä muussa terveydessä,asia erikseen..Ja miten ikinä aikaisemmin ollaankaan pärjätty raskaana .:eek:

Tiedä sitten miten painokkaasti tosiaan valistavat esim. tupakoinnin haitoista raskausaikana...Joku vuosi sitten mulla oli työkaveri, joka todella poltti, aikas reippaastikin läpi raskausajan:sour:...Hän vaan totesi, ettei häntä kiinnosta mitä neuvolassa sanovat, koska hän ei tule lopettamaan tupakointia raskauden takia.

Kyllä mäkin yritin sanoa hänelle asiasta, hän vaan nauroi, ettei tupakointi vaikuta vauvaan, voi olla että syntyy sen takia vähän pienempänä, muttei muuta.

Minusta niin vastuutonta ja ikävää käytöstä tuollainen tupakointi raskausaikana:singing:
 
Tiedä sitten miten painokkaasti tosiaan valistavat esim. tupakoinnin haitoista raskausaikana...Joku vuosi sitten mulla oli työkaveri, joka todella poltti, aikas reippaastikin läpi raskausajan:sour:...Hän vaan totesi, ettei häntä kiinnosta mitä neuvolassa sanovat, koska hän ei tule lopettamaan tupakointia raskauden takia.

Kyllä mäkin yritin sanoa hänelle asiasta, hän vaan nauroi, ettei tupakointi vaikuta vauvaan, voi olla että syntyy sen takia vähän pienempänä, muttei muuta.

Minusta niin vastuutonta ja ikävää käytöstä tuollainen tupakointi raskausaikana:singing:
Jep..ja ennenakaikkea aivan helvetin itsekästä..musta on kertakaikkisen oksettavaa jos raskaana oleva nainen tai vaunuja työntävä äiti vetää posket lommolla kessua..Hyvä meininki! Onneks oon itse lopettanu röökaamisen jo yli 3v sitten..Se oli elämäni paras päätös jota en oo todellakaan katunut!
 
Ei mun sokeriarvot pahasti heitelleet. Yhden kerran oli koko raskausaikana yli raja-arvon tunnin arvo mitattaessa. Raja-arvo oli 7,8 ja sokeri 9,1. Muuten kaikki arvot oli alle 7,8 tai siinä rajalla. Tyksissä synnytystapa-arviossa oli lääkäri huolissaan niistä sokerista ja synnärillä mittasivat niitä. Ilmeisesti lapsen alhainen verensokeri synnytyksen jälkeen johtuu äidin korkeasta veren sokerista. Meiän pojan paino laski synnärillä, kun sokerit oli hyvät, niin ei annettu enää korviketta/ luovutettu äidinmaitoa . Rinnoista ei tullut tarpeeksi maitoa ja oli pakko alkaa antaa taas korviketta. Eikä poika imenyt tissistä suoraan, vaan ainoastaan rintakumilla. Mitenköhän muiden sektiolla synnytädin 40+ äitien imetys mahtaa sujua ? Meiän poika on nyt kokonaan korvikkeella.
 
Myy75:)
mulla on kanssa toi, että pelkään onko yhä oikeinpäin.. Tänään alkaa 36. raskausviikko. Nyt vauva ollut viimeisen kuukauden jo pää alaspäin, mutta välillä myllää kovin...

rv 35+0
Joo, kyllä säikäytti, että hitsi, monta viikkoa ollut pää alaspäin ja jos nyt ois ollu kääntynyt... Mutta nyt terkka sano, että on niin alhaalla, että tuosta ei enää käänny. Toivotaan, että sielläkin pysytään oikeissa asemissa :)
 
Mulla ei oo koskaan tullut oksennusta tai oksettavaa oloakaan oli sentit mitkä vaan :) tosin mä en oo koskaan oksentanut alkuraskaudessakaan vaikka pahoinvointia ollut laidasta laitaan :)

Myy-75 sulla alkaa H- hetki kyllä olla toooodella lähellä :)
Kyllä nyt ollaan lähellä :) Joo, noi on kaikki kyllä niin superyksilöllistä!
 
Eikä siinä vielä kaikki! Pitää pitää ruokapäiväkirjaa, jotta päästään heti sitte kiinni siihen, että mikä sitä sokeriarvoa nostaa... Siis paastoarvoa... :meh:

Joo, 1800 kalorin ruokavalio. Onhan mulle tullu 12kg tässä, mut niin kuulemma tuleekin. Lähtö bmi oli 22,4 ja nyt 26,6. Paino ei oo kyl noussu nyt pariin vkoon. Oli elämäni eka sokerirasitus, eikä meillä oo suvussa mtn, ollaan kaikki hoikkia.

Noni. Mä kellahdan soffalle katto lempisarjoja ja paan saunan päälle. Enkä merkkaa ylös Nikolaita... Hähä!:eek: Kostoksi!
No ei oo todellista!! Yhdestä kymmenyksestä kiinni ja tommonen kuri! Missä päin sä oikein asuitkaan? Meille käytiin ruokavaliojuttuja läpi aika suurpiirteisesti ja tosiaan vain poikkeamista käskettiin raportoimaan, ei mitään muuta.
 
Ai niin ja tottakai viime raskaudessa sain kans joka välissä kuulla et vauva kasvaa valtavaksi ellen vahdi sokerin käyttöä. Tyttö painoi 2550g syntyessään rv38+3.
Viime raskaudessa radi tuli rasituksen keskimmäisestä mittauksesta joka oli 10,1.
No eipä ollu sokerivauva ei... :) on se kyl aika vouhotusta.
 
Vielä lisätäkseni niin vauvan sokeriarvoissa ei ollut häikkää synnytyksen jälkeen ja sai tarpeeksi rintamaitoa ettei tarvinnut antaa korviketta. Eniten harmitti se että heti synnytyksen jälkeen annettiin olikohan 10ml luovutettua maitoa tuttipullosta mun radin takia! Vaikka multakin tuli jo maitoa heti synnytyssalissa niin käytäntönä on että radin takia annetaan heti luovutettua maitoa! :(
Sivutakseni Sirpan aihetta, voiko harjoitussupistuksia tulla jo näin aikaisin, rv14+5??? Viime raskauden loppupuolella multa kiellettiin saunominen kun se aiheutti supistuksia ja äsken saunassa tuntui kuin olis supistellut useamman kerran?!? Kohtu on sen verran pieni vielä ja rasvakerrosta päällä etten oo ihan varma mutta käsin tunnusteltaessa tuntui kovalta (nyt pehmeä samasta kohtaa) ja sisäisesti tunne oli tuttu... En tiedä pitäiskö pelästyä vai kuuluuko uudelleensynnyttäjällä asiaan. Jos soitan neuvolaan se pistää mut heti ä-polille ja saikulle! :D
 
Bobcat, ei mun tietääkseni. Vain jos supistukset myös pehmentää tai lyhentää kohdunsuuta/kaulaa.
Viikon päästä on ä-polilla ennakko rakenneultra (poikkeavuusepäilyjen takia) niin sillon varmaan tehdään sisätutkimus kans ja voin kysellä lääkärin mielipidettä.
 
Kuulostaa aika aikaisesta viikko 14 saada supistuksia. Mulla oli ensimmäisen kerran viikolla 20 jonkinlainen supistus vatsassa. Tuli rasituksesta ja syömättömyydestä. Vettä pitäisi juoda paljon helpottaa kuulemma supistuksia, vaikka mulla ei sellaisia kauheasti ollut. Enemmän oli noita alaseökäkipuja loppuraskaudessa. Kerran soitin niistä synnärille ja silloin käskettiin ottamaan parasetamolia kipuun. Kipu helpotti parasetamolia. Enkä lähtenyt näytille.
 
Mä en kyllä tajua näitä radijuttuja ja mitä enemmän näitä lukee niin alkaa tuntua ettei lääkäritkään tajua kunnolla. Eihän tossa oo mitään päätä eikä häntää, jos esim Maria75:llä on ollut koko ajan hyvät arvot mittauksissa ja sitten lapsen sokereiden heittely johtuu kumminkin äidin korkeasta verensokerista? Milloin se verensokeri oikein on ollut korkea kun ei kerran mittauksissa? Vai onko noikin arvot sitten "liian korkeita" vaikka pysyykin rajoissa??

Mulla orgasmi aiheuttaa sen, että vatsa kovettuu joksikin aikaa ja oon ajatellut että se on supistus. Ei se kyllä tunnu oikein miltään. En tiedä pitäiskö noistakin huolestua, pitää varmaan neuvolassa kysyä. En haluais lopettaa orgasmeja, seksistä vois tulla aika pakkopullaa. :D
 
Ää tätä unettomuutta :banghead: joka kostautuu sata varmaa päivällä.
Olisin ihan valmis synnyttämään jo, raskausviikot vaan ei ole samaa mieltä ...

Noel, oih kovasti tsemppiä! Oot jännän äärellä <3

Sirpalle supertsempit sokerimittausten kanssa!

Justmom rv 32+0 ja karannut nukkumatti
 
Ää tätä unettomuutta :banghead: joka kostautuu sata varmaa päivällä.
Olisin ihan valmis synnyttämään jo, raskausviikot vaan ei ole samaa mieltä ...

Noel, oih kovasti tsemppiä! Oot jännän äärellä <3

Sirpalle supertsempit sokerimittausten kanssa!

Justmom rv 32+0 ja karannut nukkumatti
Täälläkin uni katkonaista kun kolottaa ja pitää asentoa vaihtaa ni vattassa heräillää ja alkaa vetää omaa showta. Mä joudun kyl nukkuu jos jonkinlaisissa asennoissa selällää ja molemmil kyljil ja tyynyillä tuettuna....En pysty pelkällä vasemmal kyljellä olee. Mäkin jäisin jo mielellää äippälomalle ja synnyttåisin.....rv 30+0. Sä oot mua tasan kaks viikkoo edellä!!!
 
Tää on niin aktiivinen ketju, etten itse kerkeä muuta kuin lukemaan välillä näitä ja todeta, että taas on tullut monta sivua tarinaa :) Itse kiinnitin huomiota kun joku aika sitten keskusteltiin täällä selkä- ja pakarasärystä. Itse kärsin siitä, jos on oikein aktiivinen päivä ja varsinkin toissa päivänä kun olin koko päivän liikkeellä, niin vasen pakara huusi hoosiannaa illalla ja säteili issias kivun lailla tonne takareiteen. Löysin sitten Kaks plus sivuilta tällaisen linkin:

http://www.kaksplus.fi/raskaus/odotusaika/odottaja-sarkeeko-selkaa-ja-lantioita

Ja löysin siitä heti omat vaivani. Mulla on muutenkin ollut issias vaivaa työelämässä, mutta nyt tuntuu että toi kipu on jotain tosi ikävää välillä. Yritän ees jotenkin pitää kuntoa yllä kävelemällä, niin sitten siitäkin saa kärsiä päivän päätteeksi. :shifty:
 
Lettuhei, ei tarvii huolestua, kyllä se harjoitussupistus on. Mulla tuli kans viime raskaudessa aina orgasmin yhteydessä supistus. Niin kauan kun niitä ei tule montaa kymmentä päivässä ja ne menee itsestään ohi ei ole mitään hätää. :)
 
Ei tuota raskausdiabetes hommaa ymmärtänyt minäkään. Varsinkin kun mulla painoa ei tullut koko raskausaikana lisää ja karsin suurimmaksi osaksi vehnän ja sokerit ruokavaliosta. Mulla siis ruokavaliohoitoinen radi. Neuvolassa terveydenhoitaja ei ollut huolissaan mun radista. Ilmeisesti kuitenkin vähäinenkin korkeampi sokeri saattaa aiheuttaa vauvalla syntyessä alhaisen verensokerin. Vauvalle alhainen verensokeri on vaarallista. Tsemppiä kaikille raskaus kivuista ja kolotuksista kärsiville ! Noelille jaksamisia sinne sairaalaan ! Toivottavasti vauva ei vielä lähde syntymään.
 
Joo siis minähän lihoin todella reippaasti esikoisen odotusaikana ja vaikka sokerirasituksessa arvot olivat ok, jouduin silti pistelemään itseäni. Arvot olivat koko ajan ok, paitsi kerran kiinalaisessa syönnin jälkeen oli 5,9. Lapsi syntyi reilusti yliaikaisena 42+2 ja painoi 3700 g. Että se siitä sokerilapsesta.

Nyt on maanantaina neuvola ja pelkään, että nyt alkaa taas se painosta saarnaaminen. Sitä on taas tullut, johtuen jatkuvasta herkuttelusta ja vähäisestä liikunnasta. Töihin paluu on ollut monella tapaa todella rankka ja olen lohduttautunut syömällä. Huono selitys, tiedän, mutta en oikein mahda itselleni mitään..
 
Takaisin
Top