Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin, sokerimittauslaite on sitten kotona! Voi vittu sanon minä. Ihan väkisin yritetään terveestä ihmisestä tehdä sairasta. Siellä käytiin ruokavaliot ja hiilarit läpi. Vittu, mä tiedän tasan tarkkaan montako grammaa reissumiehenpalasessa on hiilareita, noin 10 vuotta karpanneena. Ja liikutko, joo-o kaksi kertaa päivässä 1-2 km sakemannin kanssa ja menee se puolituntia kun kävelen hitaasti.

Hirvee palopuhe hiilarien vaikutuksesta sokeritason nousuun. Sanoin, että eihän mulla mitkään sokerit noussu sen litkun juonnin jälkeen yhtään mihinkään, eikö se lue niissä tuloksissa! No,katsos juu, eipä noussutkaan.

Kaiken huippu oli kun mitattiin sitten se sokeri siinä aamutuimaan. En ollu sattumoisin syönyt mitään aamulla, juonut vaan kupin kahvia. Et siinä oli just aika tasan 10,5 tunnin paasto takana. Arvo oli 4,9 ja th:n kommentti, että sulla on loistava paastoarvo! Siis mitä vittua, ihan oikeesti?!?!?!?

Saatana, 1-2 vkon dieetti ja mittaus alkaa just vapun jälkeen. Siinä meni sekin elämänilo, olin ajatellu tekeväni elämäni ekaa kertaa simaa ja harjoitella super-äidiksi tuloa. Ja munkkeja oltiin ajateltu paistaa myös, kun ei täs nyt muutenkaan voi juhlia. Vittu, että vituttaa. Enkä uskalla olla mittaamattakaan, kun "sikiön hyvinvointia tässä ajatellaan".

Sanoin siitä mun 14,5 tunnin paastosta ja siitä että olin tosi kipeenä silloin kun tehtiin sokerirasitus. Se paastoarvohan oli rajalla 5,3 kaikki muut oli reilusti alle rajojen. Jos olisin vaatimalla vaatinu, ni oisin saanu uuden sokerirasituksen. En sitte siinä sitä vaatinu, kun jos mulla nyt kuitenkin on radi ja jos kaikki tollanen on sikiölle huonoksi.

Vituttaa tällainen kiusaaminen. Ja ihan turhaa huolta aiheutetaan, niinku täs ei olis muutakin. Sitte, nyt kun ite mitataan, ni se paastoarvon raja onkin 5,5!!! Voitteko vittu kuvitella??? Mikäs sen nyt muutti? Th sanoi, että siinä annetaan vähän löysää. Täh? Siis sekö ei sitten olekaan sikiölle pahasta? Mistä se tietää kuka mittaa ja millä laitteella???? Tsiisus!

Ois voinu noikin julkiset varat, millä toi sokerivehje on nyt mun, niin ultrata vaikka se vauva ja mitata, että onko jättiläinen? Ois käyny mun järkeen paljon paremmin!

Jos vittu joku sanoo, ettei raskaus ole sairaus, niin ei kyllä tiedä sitten yhtään mistä puhuu! Voi perse! :smiley-angry019:smiley-angry019:smiley-angry019

Nyt jos mut muuten diskataan täältä palstalta tän tekstin takia, ni ei voi sitte mitään...:argue
Täältä isosti myötätuntoa, tunnistan täysin fiiliksen... Mulla kans aamupaastoarvon 0,2 yksikköä teki radi-diagnoosin. Otti päähän, sit aloin lukeen siitä ja tuli kamala huoli, turhaa stressiä. Siis pitääkö sun oikein pitää jotain tosi tiukkaa ruokavalioo nyt tarkoituksella 1-2 viikkoa ja sit alkaa mittaan? Meillä ei ihan noin ankaraa ollut. Ja poikkeamista siis vaan pitäis infota. Joo, se on jännä, että sekä viitearvot että ajat on eri labra- ja kotimittauksissa.... Ite kun huomasin, että arvot pysyy hyvinä, niin en oo kyllä hirveen tiukkaa ruokavalioo pitänyt, vähän katsonut välillä, mitä syö. Ja kun siis on ollut nähtävillä, ettei oma paino tai vauvan paino oo ollut nousussa poikkeavasti.
 
Meidän 3v. pojalla meni viime kesänä punkki korvakäytävään. Oli semmonen ihan pieni nymfipunkki, joten sitä ei heti edes huomannut. Luulin ensin roskaksi...
 
Muokattu viimeksi:
Oi joi Noel! Äläpä nyt kiilaa kaikkien toukokuisten ohi listalla ;) Toivottavasti tilanne rauhoittuu ja vauva malttaisi vielä hetken olla masussa. Tsemppiä!
 
Jihaa, löysin norsukuvioiset lastenhuoneen verhot:grin ja siniset tietty!:wink

Pari tuntia tuli käveltyä kauppakeskuksessa ja mitä kummaa housut valui mahan alle useamman kerran, niitä sai nostella ylös:eek:... Ei oo totta:eek: Hyvin tähän asti pysyneet jalassa ja jopa vähän kiristäneet.. Mitä ihmettä, oonko muka laihtunut ja miten muka!?:rolleyes:
Ehkä mahan muoto on vaan muuttunut tai jotain.
 
Sirpa40 - koitahan kestää. Ärsyttää sun plsta kun noin pienestä. Onko viitearvot koko maassa samat? Kilpirauhasen viitearvot ainakin Turussa eri kun Hesassa. Sekin tyhmää.

Noel - panttaa nyt toukokuulle! Ei huhtikuussa pitänyt kenenkään synnyttää Tsemppiä

Tähti-73 - mä luin tai siis ymmärsin lukemani väärin ja näin sut housut nilkoissa shoppailee

Tää pirun foorumi heittelee mua aika ajoin pihalle yön aikana eikä hyväksy salasanaa yms.. nyt taas päästi takas. Joku suodatin mun jutuille...
 
Tähti-73 - mä luin tai siis ymmärsin lukemani väärin ja näin sut housut nilkoissa shoppailee

Tää pirun foorumi heittelee mua aika ajoin pihalle yön aikana eikä hyväksy salasanaa yms.. nyt taas päästi takas. Joku suodatin mun jutuille...

Juu, hehh:p Melkein kyllä tippuikin:joyful:. Joko oon ihan viikossa laihtunut, tai tosiaan maha on "valahtanut" alemmaksi. Oon käyttänyt kk verran näitä samoja 52koon housuja, eikä ne tosiaan ole valunut jalasta.

Suunnittelin ihan pian isommat hankkivani, kun vauvakin kasvaa sen 200-250g viikossa...mutta pitääkö hankkia pienemmät:joyful: Tosi kumma homma:woot:
Jospa synnytys lähestyy:smiley-bounce015
 
Heippa kaikki:)
Sivuutan tätä sokeriasiaa, ( oon ennenkin kirjottanut), kun mulle neuvolassa esitetään, etten saa syödä makeeta, jottei vauva kasva sokerista:sad001

Tässä mun sokeriarvot äitiyskortista:
0h = 4.6
1h = 4.1
2h = 4.5
Mulle noi luvut ei kerro mitään, kun en tunne asiaa, mutta sairaalalla sanottiin, että ne on tosi alhaiset, eikä todellakaan ole tarvetta kieltää makean syömistä, eikä painon tarkkailu tarvi olla niin tiukkaa. Nyt siis tullut 10kg lisää.

Nyt olen kyllä syönyt ihan hyvällä omalla tunnolla jäätelön päivässä:joyful:, koska luotan enemmän sairaalan lääkärin mielipiteeseen, kuin neuvolantätiin, joka hokee samaa mantraa sokerin kasvattavasta vaikutuksesta vauvaan:happy:
Ja kuten tänne kirjoitinkin vauvan painoarvio oli nyt 2.2kg (viikolla ~34+ ), että hentoinen on ja kaukana ns. "sokerivauvasta"

Sirpa40:)
minusta noi neuvolan väet ei tunne asioita kovin syvällisesti, varmaan leivotaan ihmisiä samaan muottiin, kun ei tiedetä sen tarkemmin asioista.
Mulla tuli Tähti-73 niin sut ja sun neuvolatäti mieleen! Tajuun kyllä miten huolissasi oot ollu ja sit ihan turhaan. Maalaisjärjellä kun ajattelee, ni ei tarvi olla huolissaan, mutta sitte asiaa paremmin tuntematta ja tietämättä ajattelee, et pakko neuvolatädin on jotain tietää enempi kuin mä.

Miiuli77, vitsi ku ois sun tausta, ni ois voinu pamauttaa siellä tosiasioita pöytään. Se neuvolatäti näki et mä aloin kuumenee, ni sillä tuli vähän hätä käteen. Ajattelin, et nyt jos huutaisin täysiä BÖÖÖ, ni se menis pöydän alle piiloon. Armahdin, ja kuuntelin nätisti loppuu hirveen vitutuksen vallassa.

Ja mietin koko päivän just sitä vaihtoehtoa, että sokeestiko on annettu tällaiset ohjeet ja niitä ne seuraa, sen enempää järkeä käyttämättä. Tuntuu tosi uskomattomalta.

Miehelle purin puhelimessa tietty kaikki ja päälle päätteeksi itkin ku vittu pikkulapsi. Se sanoi, että hänkin jättää herkut pois ja otetaan hänestäkin verikoe illalla....:hug003
 
Täältä isosti myötätuntoa, tunnistan täysin fiiliksen... Mulla kans aamupaastoarvon 0,2 yksikköä teki radi-diagnoosin. Otti päähän, sit aloin lukeen siitä ja tuli kamala huoli, turhaa stressiä. Siis pitääkö sun oikein pitää jotain tosi tiukkaa ruokavalioo nyt tarkoituksella 1-2 viikkoa ja sit alkaa mittaan? Meillä ei ihan noin ankaraa ollut. Ja poikkeamista siis vaan pitäis infota. Joo, se on jännä, että sekä viitearvot että ajat on eri labra- ja kotimittauksissa.... Ite kun huomasin, että arvot pysyy hyvinä, niin en oo kyllä hirveen tiukkaa ruokavalioo pitänyt, vähän katsonut välillä, mitä syö. Ja kun siis on ollut nähtävillä, ettei oma paino tai vauvan paino oo ollut nousussa poikkeavasti.
Eikä siinä vielä kaikki! Pitää pitää ruokapäiväkirjaa, jotta päästään heti sitte kiinni siihen, että mikä sitä sokeriarvoa nostaa... Siis paastoarvoa... :meh:

Joo, 1800 kalorin ruokavalio. Onhan mulle tullu 12kg tässä, mut niin kuulemma tuleekin. Lähtö bmi oli 22,4 ja nyt 26,6. Paino ei oo kyl noussu nyt pariin vkoon. Oli elämäni eka sokerirasitus, eikä meillä oo suvussa mtn, ollaan kaikki hoikkia.

Noni. Mä kellahdan soffalle katto lempisarjoja ja paan saunan päälle. Enkä merkkaa ylös Nikolaita... Hähä!:eek: Kostoksi!
 
Mulla tuli Tähti-73 niin sut ja sun neuvolatäti mieleen! Tajuun kyllä miten huolissasi oot ollu ja sit ihan turhaan. Maalaisjärjellä kun ajattelee, ni ei tarvi olla huolissaan, mutta sitte asiaa paremmin tuntematta ja tietämättä ajattelee, et pakko neuvolatädin on jotain tietää enempi kuin mä.

Miiuli77, vitsi ku ois sun tausta, ni ois voinu pamauttaa siellä tosiasioita pöytään. Se neuvolatäti näki et mä aloin kuumenee, ni sillä tuli vähän hätä käteen. Ajattelin, et nyt jos huutaisin täysiä BÖÖÖ, ni se menis pöydän alle piiloon. Armahdin, ja kuuntelin nätisti loppuu hirveen vitutuksen vallassa.

Ja mietin koko päivän just sitä vaihtoehtoa, että sokeestiko on annettu tällaiset ohjeet ja niitä ne seuraa, sen enempää järkeä käyttämättä. Tuntuu tosi uskomattomalta.

Miehelle purin puhelimessa tietty kaikki ja päälle päätteeksi itkin ku vittu pikkulapsi. Se sanoi, että hänkin jättää herkut pois ja otetaan hänestäkin verikoe illalla....:hug003

Sirpa40:)
Sullahan on siellä suloinen mies:p

Mua lähinnä turhauttaa toi neuvolan sokerivouhotus, aluksi tietysti säikähdin ihan tosissani, että olen tyhmyyttäni herkutellut sokerilla vauvan liian isoksi, kun sf-mitta oli pompsahtanut yläkäyrälle. Neuvolassa vähän toruttiin ja tottakai uskoin. No mitä, kyseessä oli neuvolan mittausvirhe ja todellisuudessa liikuttiin siellä keskikäyrillä.
 
Eikä siinä vielä kaikki! Pitää pitää ruokapäiväkirjaa, jotta päästään heti sitte kiinni siihen, että mikä sitä sokeriarvoa nostaa... Siis paastoarvoa... :meh:

Joo, 1800 kalorin ruokavalio. Onhan mulle tullu 12kg tässä, mut niin kuulemma tuleekin. Lähtö bmi oli 22,4 ja nyt 26,6. Paino ei oo kyl noussu nyt pariin vkoon. Oli elämäni eka sokerirasitus, eikä meillä oo suvussa mtn, ollaan kaikki hoikkia.

Noni. Mä kellahdan soffalle katto lempisarjoja ja paan saunan päälle. Enkä merkkaa ylös Nikolaita... Hähä!:eek: Kostoksi!

Eikä se radi nyt ole suorassa yhteydessä painonnousuun, toki raskaana ollessa on erilainen sokeriaineenvaihdunta kun ei-raskaana, mutta minusta ihan liikaa nyt tuijotetaan viitearvoja jotka voi 5 v päästä olla jtn ihan muuta ja sitten taas heristetään sormea eri taulukkoarvoilla. Sen sijaan voisi enemmän kiinnittää huomiota siihen mikä kenenkin odottajan kohdalla herättää enemmän kysymyksiä/mietteitä/huolia jne.Kaikilla ei ole sama elämäntilanne ja toisilla on kähtökohtaisesti enemmän know-howta takataskussaan sekä väitän että hieman varttuneemmilla on ehkä lähtökohdat lapsen saamiseen aavistuksen paremmat kuin versus kovin nuoreen odottajaan..Vaikkakaan ikä ei todista oikeastaan juuri mitään..

Mites sitten niiden odottajien kohdalla jotka posket lommolla vetää kessua?Pitäskö ehkä panostaa siihen valistukseen niitä sormenheristyksiä kuin juuri ja juuri radi-rajalla oleville terveille odottajille?Tietysti ne odottajat joilla on selkeästi todettavissa oleva radi ja/tai riskitekijöitä muussa terveydessä,asia erikseen..Ja miten ikinä aikaisemmin ollaankaan pärjätty raskaana ollessa ilman näitä taulukon tuijotuksia?

Itse odotan koska aletaan moittia siitä etten ole lihonnut riittävästi jonkin taulukon mukaan vaikka muuten menee ihan kohtuu kivasti ja sf mittakin on ihan perfect..:eek:
 
Mulla ei oo koskaan tullut oksennusta tai oksettavaa oloakaan oli sentit mitkä vaan :) tosin mä en oo koskaan oksentanut alkuraskaudessakaan vaikka pahoinvointia ollut laidasta laitaan :)

Mulla ei ollu kummassakaan raskaudessa pahoinvointia eikä oksentelua. Mutta ekassa synnytyksessä oksensin. Varmaan ihan silkasta kivusta. Ja toi oli jossain 2 cm:n kohdalla, kun oli monta tuntia menty pelkän ilokaasun voimalla. Tokassa synnytyksessä sen sijaan ei tullut silleen paha olo, että ois oksettanut. Kätilö sanoi ekalla kerralla, että oksentaminen synnytyksessä on ihan tavallista. Siellä oli paperipussejakin sitä varten. :)
 
Mulla oli radi, koska tunnin arvo oli yli raja-arvon 0.5 ollen 10,5. Mulla kuitenkin arvot pysyi hyvänä koko raskausajan, paitsi loppuraskaudesta paasto-arvot ja tunnin arvot saattoi olla lähellä raja-arvoja. Mulla oli silloin flunssa, joka todennäköisesti vaikutti niihin arvoihin. Mulla oli lähtötilanteessa BMI 35. Mulla ei painoa tullut lisää raskausaikana ja 7 kg jäi synnärille. Vauva ei kuitenkaan ollut mitenkään isokokoinen, kun painoi 3,360 kg. Vauvan sokerit tosin heitteli synnärillä, mikä johtui radista ja imetys vaikeuksista. Myy75, meillä on nyt kaikki hyvin.
 
Kopioin nyt tänne saman minkä kirjoitin jo eilen lokakuisten radi-ketjuun:
Soitin just neuvolaan ja th:kin ihmetteli kun oli just aamulla kattonut mun tuloksia eikä niitä ollut vielä tullut! Mä olin siis rasituksessa jo viime torstaina ja tulokset pitäis tulla saman päivän aikana. No, nyt ne olikin tän päivän aikana tulleet ja paastoarvo oli 5,5 (sais olla maks 5,3). Muut arvot oli loistavia mutta tuosta sit napsahti diagnoosi radi. :( Kerroin että söin kakkuja edellisenä päivän ja voiko se vaikuttaa niin hän vastas että juu, sen takia varmaan sit oli koholla mutta vaikka kotimittauksissa ei olis ongelmia testiä ei uusita myöhemmin vaan tuo on nyt loppuraskauden diagnoosi. Täytyy kaivaa mittari jostain kaapin perukoilta ja mittailla silloin tällöin kotona. Vasta seuraavan neuvolakäynnin (11.5.) jälkeen sitten säännöllisemmin kun olen saanut ohjeet taas. Ja uhkaili jo että jos kotimittauksissa poikkeavuuksia niin sitten otetaan insuliinit käyttöön. :(
Ja tämän lisäksi th vielä sanoi suht tiukkaan sävyyn et kahden radin takia mun riski sairastua 2-tyypin diabetekseen on erittäin korkea! Tää mun th on aika yliampuvaa sorttia...
MS74, kuule kyllä mun th valitti joka ikisellä neuvolakäynnillä viime raskaudessa kun paino ei noussut tarpeeksi! BMI oli 35 niin ei todellakaan olis tarvinnut nousta lainkaan mutta th lähes hyperventiloi joka kerta kun nousin vaa'alle eikä paino ollut noussut. Viimeinen punnitus rv38+2 oli -200g lähtöpainosta. Ja jos mies oli mukana neuvolassa th käski miehen vahtia et mä syön tarpeeksi!
 
Ai niin ja tottakai viime raskaudessa sain kans joka välissä kuulla et vauva kasvaa valtavaksi ellen vahdi sokerin käyttöä. Tyttö painoi 2550g syntyessään rv38+3.
Viime raskaudessa radi tuli rasituksen keskimmäisestä mittauksesta joka oli 10,1.
 
Kopioin nyt tänne saman minkä kirjoitin jo eilen lokakuisten radi-ketjuun:
Soitin just neuvolaan ja th:kin ihmetteli kun oli just aamulla kattonut mun tuloksia eikä niitä ollut vielä tullut! Mä olin siis rasituksessa jo viime torstaina ja tulokset pitäis tulla saman päivän aikana. No, nyt ne olikin tän päivän aikana tulleet ja paastoarvo oli 5,5 (sais olla maks 5,3). Muut arvot oli loistavia mutta tuosta sit napsahti diagnoosi radi. :( Kerroin että söin kakkuja edellisenä päivän ja voiko se vaikuttaa niin hän vastas että juu, sen takia varmaan sit oli koholla mutta vaikka kotimittauksissa ei olis ongelmia testiä ei uusita myöhemmin vaan tuo on nyt loppuraskauden diagnoosi. Täytyy kaivaa mittari jostain kaapin perukoilta ja mittailla silloin tällöin kotona. Vasta seuraavan neuvolakäynnin (11.5.) jälkeen sitten säännöllisemmin kun olen saanut ohjeet taas. Ja uhkaili jo että jos kotimittauksissa poikkeavuuksia niin sitten otetaan insuliinit käyttöön. :(
Ja tämän lisäksi th vielä sanoi suht tiukkaan sävyyn et kahden radin takia mun riski sairastua 2-tyypin diabetekseen on erittäin korkea! Tää mun th on aika yliampuvaa sorttia...
MS74, kuule kyllä mun th valitti joka ikisellä neuvolakäynnillä viime raskaudessa kun paino ei noussut tarpeeksi! BMI oli 35 niin ei todellakaan olis tarvinnut nousta lainkaan mutta th lähes hyperventiloi joka kerta kun nousin vaa'alle eikä paino ollut noussut. Viimeinen punnitus rv38+2 oli -200g lähtöpainosta. Ja jos mies oli mukana neuvolassa th käski miehen vahtia et mä syön tarpeeksi!
Voi perse! Mä en tajuu tätä sokerihommaa ollenkaan! Se on joku laite- tai lääkevalmistajan sisäänajama vouhotus! En oo kuullu yhtään tarinaa vielä siitä, että olis radi ja vauva olis jättiläinen.

Mä luin, että jos alku bmi on iso, niin painoa tulee vähemmän raskausaikana. Alipainoisille tulee sitte taas helvetisti painoa raskausaikana. Mä laskeskelin, että se 10-15 kg lisää mulle olis ihan keskivertoa.

Maria75, miten sun mittausarvot sitten kotona? Oliko ne ok, vai menikö yli rajojen? Eli ne vauvan sokereiden heittelyt syntymän jälkeen johtui tuosta sun taipumuksesta kohonneisiin arvoihin kun olet syönyt nopeita hiilareita/sokeria? Oonko mä kartalla?
 
Hei, nyt mä hogasin! Kun mulla on ollu outo tunne vattassa vähän väliä jotain viime pe-la lähtien. Saatans, se on supistus! Tajusin äsken ku kävin taas koiran kaa pihalla. Alavatta veti heti kovaksi, tuntu ku siellä olis tiiliskivi. Sisään tullessa koko vatta oli ihan kova ja alkoi väsymään. Kuin olisi jännittänyt vattalihaksia pitkään. Mut rennoksi en niitä saanu...:nailbiting:

Elikkäs-elikkäs. Toi kävely aiheuttaa nyt supistuksen. Hah! Aina oppii uutta! Mun kaveri muuten sanoi tänää, ku valitin sille töissä istumista ja et vetää suonta jalasta, että hänellä aikoinaan (25 v sitten :wink) iskias-hermo kipuili, mut lekuri antoi vaan muutaman pvän saikkua. Sitten tajusi sanoa, että supistelee, niin saikkua tuli koko loppuraskauden ajaksi. **Vinks-vinks** :joyful: Hieron täällä käsiäni yhteen, kelan pvr, täältä tullaan!!

Huh, kohta on jo toukokuu. Mulla onkin sitte synttärit, täytyy alkaa kokoo lahjalistaa...:grin Mä toivon ainakin videokameraa! Ei kuitenkaan synnärille...:wtf:
 
Takaisin
Top