Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei oo lapsilla ikinä ollut punkkeja ja ihan luonnonlapsina saaneet kesät kirmata,paljain jaloin ja metsässä retkeillen. Mun sisko valittaa myös että koiralla paljon punkkeja jo nyt(tku myös) mut ehkä ne tarttuu koiriin enempi??

Justmom10:)
Kyllä ne tarttuu mihin vaan yhtä hanakasti ja rannikkoalueilla erityisesti saa/pitää olla tarkkana
 
Eilen alkoi 38. rv (37+0) ja oli neuvola - jotenkin nyt alkoi realisoitua, että hitsi vieköön, se on lähellä...
Neuvolassa oli pieni jännitysmomentti, kun Th/kätilö kysyi, että "niin, sanoitko,että vauva oli viikko sitten vielä pää alaspäin... .

Myy75:)
mulla on kanssa toi, että pelkään onko yhä oikeinpäin.. Tänään alkaa 36. raskausviikko. Nyt vauva ollut viimeisen kuukauden jo pää alaspäin, mutta välillä myllää kovin...

rv 35+0
 
Meillä tosiaan saatiin kuvaa istuvassa asennossa rv 13. Ikään kuin lasipöydän päällä istuis ;) mut siltikään ei ollut viivoja vaan ihan selkeät vehkeet :) :) :)
Meilläkin just näin. Kaksi pallia näkyi siinä, se oli rakennultrassa. Rv12 ei näkyny vielä mitään, ainakaan mulle ei kerrottu. Mut oisko noi viivat ollu sitte tärkeemmässä roolissa ennen 3D-ultraa? Entie.
 
Justmom10:)
Kyllä ne tarttuu mihin vaan yhtä hanakasti ja rannikkoalueilla erityisesti saa/pitää olla tarkkana
Joo, mulla oli pari v sitten punkki häpyalueella...En tunnusta, että oisin piehtaroinu nurmella ilman housuja... :grin. Mä luulen, että tuli koirasta sänkyyn ja sängystä muhun. Meillähän siis koira tuo niitä sisälle. Oon pari kertaa bongannu lattialla kävelevän punkin. Että tarkkana saa olla! Pitääkin ottaa taas matot pois kesäksi...
 
Joo, mulla oli pari v sitten punkki häpyalueella...En tunnusta, että oisin piehtaroinu nurmella ilman housuja... :grin. Mä luulen, että tuli koirasta sänkyyn ja sängystä muhun. Meillähän siis koira tuo niitä sisälle. Oon pari kertaa bongannu lattialla kävelevän punkin. Että tarkkana saa olla! Pitääkin ottaa taas matot pois kesäksi...
Huiiii. Eipä ollut kuva paikka se punkille:hungover:
Veljelläni oli kerran navassa, auts!
Mut lapsilla ei oo koskaan ollut. Punkkitarkastusta tehnyt aina varsinkin kun ollaan mökillä oltu mutta välillä täällä kaupungissakin. Asutaan ok-talossa ja lapset painelee pitkin pihaa kesät ja sitten tossa vieressä on metsää ja lenkkipolut missä viihtyvät hyvin.
Muistaisin joskus lukeneeni että joku veriryhmä vetää punkkeja puoleensa herkemmin kuin toinen?
 
Joo, mulla oli pari v sitten punkki häpyalueella...En tunnusta, että oisin piehtaroinu nurmella ilman housuja... :grin. Mä luulen, että tuli koirasta sänkyyn ja sängystä muhun. Meillähän siis koira tuo niitä sisälle. Oon pari kertaa bongannu lattialla kävelevän punkin. Että tarkkana saa olla! Pitääkin ottaa taas matot pois kesäksi...

Huii, hitto!!:arghh:

Mulla oli kerran polvitaipeessa, heinikosta sain.

Ötökkäkammoisena inhottaa kaikki noi...:angryfire
 
Huiiii. Eipä ollut kuva paikka se punkille:hungover:
Veljelläni oli kerran navassa, auts!
Mut lapsilla ei oo koskaan ollut. Punkkitarkastusta tehnyt aina varsinkin kun ollaan mökillä oltu mutta välillä täällä kaupungissakin. Asutaan ok-talossa ja lapset painelee pitkin pihaa kesät ja sitten tossa vieressä on metsää ja lenkkipolut missä viihtyvät hyvin.
Muistaisin joskus lukeneeni että joku veriryhmä vetää punkkeja puoleensa herkemmin kuin toinen?
Meillä punkkeja vilisee täällä! Asutaan kuiteski lähiössä Turussa ja vaikka koiran kanssa käppäilee tuosta kerrostalojen välistä ni niitä kävelee turkissa ja myrkyt on niskassa koiralla. Ne on nii ällöi.
 
Juu sattuu. Joutuu vaihtelee kokoajan yöllä asentoa ja joka kerta masussa herätään....huoh. En oo taas nukkunu viime yönä lainkaan ja alkaa töis oleminen tuskastuttaa.

Onko teidän hajuaisti tarkempi? Mulla muutenki tarkka ja nyt haistan kaikkee mitä muut ei haista....ja kaikesta tulee huono olo.

Tänään mietin ekaa kertaa kauanko jaksan töissä....24 työpäivää...ja yleensä raahaudun sinne vaikka pää kainalossa ja tsemppaan. Rv 29+4

Mulla on myös tullut nyt öitä, ettei nuku yhtään:dead:...kyljen kääntämistä, pissalla ramppaamista ja nenä tukossa yöllä, muttei päivällä. Vauva herää joka kerta, kun nousen. Sitten on öitä, että nukkuu ihmeen hyvin ja pitkälle päivään, kun ei enää tarvi lähtee töihin:p

Hajuaisti oli alussa ihan ilmiömäinen/ terävöitynyt, mutten enää puolenvälin jälkeen huomannut mitään.

Vatsa oli kerran kovalla, ummetusta viikon verran jossain rv20. tietämillä, mutta meni ohi ja nytkin on enimmäkseen kuralla.

Niin ja närästys, päivällä ei mitään, kunnes ilta koittaa:sad001
 
Meillä punkkeja vilisee täällä! Asutaan kuiteski lähiössä Turussa ja vaikka koiran kanssa käppäilee tuosta kerrostalojen välistä ni niitä kävelee turkissa ja myrkyt on niskassa koiralla. Ne on nii ällöi.
Se on jännä kun samassa kaupungissa asutaan :) mut niin se mun sisko valittaa kanssa että koira imee punkkeja itseensä
 
Meillä ei ole ollut punkkeja. Vaikka asutaan melkein meren rannalla. Tosin kuljen yleensä meidän puutarhassa kumisaappaat jalassa kesät. Meillä oli kissalla punkki panta viime kesänä. Nyt varmaan tarvitsee tehdä punkkitarkastuksia kissalle, kun liikkuu ulkona.
 
Nyt ei varmaan pitäisi kehua yhtään mitään taas, mutta oon nukkunu aivan sairaan hyvin jo jonkun aikaa. Itse asiassa sen jälkeen kun sain happosalpaajat ja aloin syömään magnesiumia. Tää mun hyväkausi vaan jatkuu. En käy yöllä edes pissalla. Viime yönä neljältä heräsin, vauva myllersi, mutta nukahdin uudelleen heti. Jaksan keskittyä töihinkin, yli 2h istuminen väsyttää ainoastaan.

Syömisen jälkeen vatta on ihan pinkeenä, ei paljoo voi syödä. Ja mulla on munkki-kausi! Munkkia tekee mieli, ei niin kovin et olisi pakko saada joka päivä, mut jos on kaffet tiedossa, niin munkilla kiitos!

Ja sitte tuntuu että vatta on kasvanu.

Hu on se neuvola niistä sokereista ja muista verikokeista.
 
Nyt ei varmaan pitäisi kehua yhtään mitään taas, mutta oon nukkunu aivan sairaan hyvin jo jonkun aikaa. Itse asiassa sen jälkeen kun sain happosalpaajat ja aloin syömään magnesiumia. Tää mun hyväkausi vaan jatkuu. En käy yöllä edes pissalla. Viime yönä neljältä heräsin, vauva myllersi, mutta nukahdin uudelleen heti. Jaksan keskittyä töihinkin, yli 2h istuminen väsyttää ainoastaan.

Syömisen jälkeen vatta on ihan pinkeenä, ei paljoo voi syödä. Ja mulla on munkki-kausi! Munkkia tekee mieli, ei niin kovin et olisi pakko saada joka päivä, mut jos on kaffet tiedossa, niin munkilla kiitos!

Ja sitte tuntuu että vatta on kasvanu.

Hu on se neuvola niistä sokereista ja muista verikokeista.

Sirpa40:)
Hienoo, että sulla on hyvä kausi:) Unta sitä raskaana kaipaakin, jos jotain:)
Mulla oli ekat kuukaudet sellaista tosi vähäistä nukkumista, jotain 4tuntia yössä tyyliin, kunnes keskivaiheilla helpotti ja sai jo aika normisti nukuttua:)

Hehh, toi munkkikausi oli tosiaan kans. Nyt vaan vaihtunut jäätelökaudeksi:icescream:icescream:p...joka päivä pitää saada jätskii:joyful:
Ja salmiakkia niin tekis mieli:singing:
 
Myy75 mulla jäi kaikki oksennukset kokematta, kun kohdunsuu ei auennut 2 cm enempää koko aikana, kun käynnistettiin synnytystä. Mua pelottaa, että jos toisen kerran tapahtuisi sama juttu, että synnytys ei edistyisi mihinkään ja joudutaan leikkaamaan. Ennen synnytystä onneksi ei osannut mitään pelätä. Ei lasten saanti ole mikään helppo juttu, vaikka raskausaika menisi hyvin, niin synnytyksessä saattaa joku mennä pieleen. Toivottavasti Teillä sujuu kaikki hyvin synnytyksessä.
Kiitos ajatuksista Maria75! Joo, kyllä se on aika ennakoimatonta tuo synnyttäminen. Joskus miettii, että jännittikö eka vai jännittääkö toka enemmän? Että lisääkö tieto tuskaa vai vähentääkö sitä :) Vaikkei ole yhtään kiva, että teilläkin tuli tollasia yllätyksiä, niin onneksi olette nyt siinä ja kaikki ilmeisesti ihan hyvin :) Ja onneksi ollaan Suomessa!
 
Hyvä, että vauva oli oikeissa asemissa! Kiva, kun sulla on kaikki muu hankkimatta paitsi vaipat :). Mulla on kaikki muut hankittu paitsi vaipat :grin . Ne saa joku muu hakea sitte ku mä oon telakalla.

Mä ajattelin muuten kyllä mennä sinne sairaalaan kokonaan avautumaan ja hengittelee ilokaasua. Oon varmaan sen verran paniikissa siinä kohtaa, et tarviin tukihenkilöitä ympärille.
No joo, ihan kiva :) Mä oon kato luottanut, että peruskamat on olemassa ja eilen kävin kaikki saadut ja olevat vaatteet läpi ja onhan niitä pieniäkin hillitön kasa! Kaksi koneellista jo pesty :) Hei, yks ainakin itse todella tarpeellinen tuote muuten tuli nyt mieleen: sinkkivoide vaippaihottumaan! Se oli meille todella tärkeä ja hyvä.

Niin mäkin ajattelin, että oon hyvissä ajoin ja olen avoin kivunlievitykselle tilanteen mukaan... Sitten tiedustellessani illan/ yön aikana apuja, koska lähteä, yks Kättärin hoitajan kommentti puhelimessa jäi takaraivoon: "et kyllä todennäköisesti pystyisi noin hyvin puhumaan, jos sulla olisi kunnon avaava supistus." No, sisupussina päätin, että näin on. No tuli sekin todistettua 7 sentin avautumisen perusteella vääräksi...
 
Noniin, sokerimittauslaite on sitten kotona! Voi vittu sanon minä. Ihan väkisin yritetään terveestä ihmisestä tehdä sairasta. Siellä käytiin ruokavaliot ja hiilarit läpi. Vittu, mä tiedän tasan tarkkaan montako grammaa reissumiehenpalasessa on hiilareita, noin 10 vuotta karpanneena. Ja liikutko, joo-o kaksi kertaa päivässä 1-2 km sakemannin kanssa ja menee se puolituntia kun kävelen hitaasti.

Hirvee palopuhe hiilarien vaikutuksesta sokeritason nousuun. Sanoin, että eihän mulla mitkään sokerit noussu sen litkun juonnin jälkeen yhtään mihinkään, eikö se lue niissä tuloksissa! No,katsos juu, eipä noussutkaan.

Kaiken huippu oli kun mitattiin sitten se sokeri siinä aamutuimaan. En ollu sattumoisin syönyt mitään aamulla, juonut vaan kupin kahvia. Et siinä oli just aika tasan 10,5 tunnin paasto takana. Arvo oli 4,9 ja th:n kommentti, että sulla on loistava paastoarvo! Siis mitä vittua, ihan oikeesti?!?!?!?

Saatana, 1-2 vkon dieetti ja mittaus alkaa just vapun jälkeen. Siinä meni sekin elämänilo, olin ajatellu tekeväni elämäni ekaa kertaa simaa ja harjoitella super-äidiksi tuloa. Ja munkkeja oltiin ajateltu paistaa myös, kun ei täs nyt muutenkaan voi juhlia. Vittu, että vituttaa. Enkä uskalla olla mittaamattakaan, kun "sikiön hyvinvointia tässä ajatellaan".

Sanoin siitä mun 14,5 tunnin paastosta ja siitä että olin tosi kipeenä silloin kun tehtiin sokerirasitus. Se paastoarvohan oli rajalla 5,3 kaikki muut oli reilusti alle rajojen. Jos olisin vaatimalla vaatinu, ni oisin saanu uuden sokerirasituksen. En sitte siinä sitä vaatinu, kun jos mulla nyt kuitenkin on radi ja jos kaikki tollanen on sikiölle huonoksi.

Vituttaa tällainen kiusaaminen. Ja ihan turhaa huolta aiheutetaan, niinku täs ei olis muutakin. Sitte, nyt kun ite mitataan, ni se paastoarvon raja onkin 5,5!!! Voitteko vittu kuvitella??? Mikäs sen nyt muutti? Th sanoi, että siinä annetaan vähän löysää. Täh? Siis sekö ei sitten olekaan sikiölle pahasta? Mistä se tietää kuka mittaa ja millä laitteella???? Tsiisus!

Ois voinu noikin julkiset varat, millä toi sokerivehje on nyt mun, niin ultrata vaikka se vauva ja mitata, että onko jättiläinen? Ois käyny mun järkeen paljon paremmin!

Jos vittu joku sanoo, ettei raskaus ole sairaus, niin ei kyllä tiedä sitten yhtään mistä puhuu! Voi perse! :smiley-angry019:smiley-angry019:smiley-angry019

Nyt jos mut muuten diskataan täältä palstalta tän tekstin takia, ni ei voi sitte mitään...:argue
 
Myy75:)
Sulla alkaa olla synnytys jo tosi lähellä, jännään niin sun puolesta:) Tsemppii!:smug:

Toukokuussa onkin paljon vauvoja tulossa, kun Murrimur teki listaa:smug:
 
Noniin, sokerimittauslaite on sitten kotona! Voi vittu sanon minä. Ihan väkisin yritetään terveestä ihmisestä tehdä sairasta. Siellä käytiin ruokavaliot ja hiilarit läpi. Vittu, mä tiedän tasan tarkkaan montako grammaa reissumiehenpalasessa on hiilareita, noin 10 vuotta karpanneena. Ja liikutko, joo-o kaksi kertaa päivässä 1-2 km sakemannin kanssa ja menee se puolituntia kun kävelen hitaasti.

Hirvee palopuhe hiilarien vaikutuksesta sokeritason nousuun. Sanoin, että eihän mulla mitkään sokerit noussu sen litkun juonnin jälkeen yhtään mihinkään, eikö se lue niissä tuloksissa! No,katsos juu, eipä noussutkaan.

Kaiken huippu oli kun mitattiin sitten se sokeri siinä aamutuimaan. En ollu sattumoisin syönyt mitään aamulla, juonut vaan kupin kahvia. Et siinä oli just aika tasan 10,5 tunnin paasto takana. Arvo oli 4,9 ja th:n kommentti, että sulla on loistava paastoarvo! Siis mitä vittua, ihan oikeesti?!?!?!?

Saatana, 1-2 vkon dieetti ja mittaus alkaa just vapun jälkeen. Siinä meni sekin elämänilo, olin ajatellu tekeväni elämäni ekaa kertaa simaa ja harjoitella super-äidiksi tuloa. Ja munkkeja oltiin ajateltu paistaa myös, kun ei täs nyt muutenkaan voi juhlia. Vittu, että vituttaa. Enkä uskalla olla mittaamattakaan, kun "sikiön hyvinvointia tässä ajatellaan".

Sanoin siitä mun 14,5 tunnin paastosta ja siitä että olin tosi kipeenä silloin kun tehtiin sokerirasitus. Se paastoarvohan oli rajalla 5,3 kaikki muut oli reilusti alle rajojen. Jos olisin vaatimalla vaatinu, ni oisin saanu uuden sokerirasituksen. En sitte siinä sitä vaatinu, kun jos mulla nyt kuitenkin on radi ja jos kaikki tollanen on sikiölle huonoksi.

Vituttaa tällainen kiusaaminen. Ja ihan turhaa huolta aiheutetaan, niinku täs ei olis muutakin. Sitte, nyt kun ite mitataan, ni se paastoarvon raja onkin 5,5!!! Voitteko vittu kuvitella??? Mikäs sen nyt muutti? Th sanoi, että siinä annetaan vähän löysää. Täh? Siis sekö ei sitten olekaan sikiölle pahasta? Mistä se tietää kuka mittaa ja millä laitteella???? Tsiisus!

Ois voinu noikin julkiset varat, millä toi sokerivehje on nyt mun, niin ultrata vaikka se vauva ja mitata, että onko jättiläinen? Ois käyny mun järkeen paljon paremmin!

Jos vittu joku sanoo, ettei raskaus ole sairaus, niin ei kyllä tiedä sitten yhtään mistä puhuu! Voi perse! :smiley-angry019:smiley-angry019:smiley-angry019

Nyt jos mut muuten diskataan täältä palstalta tän tekstin takia, ni ei voi sitte mitään...:argue
Kuule voin kertoa, että mustakin meinattiin leipoa väkisin diabeetikko.Sanoin aika suoraan ja tiukkaan sävyyn nlan th et minä en aio mitn sokereita mittailla, koska tiedän ettei niissä ole mitn vikaa ja nuo raja-arvot on käypähoitosuosituksen taulukon suositukset.Ja oon mittaillu kotona vs- arvoja jo vuosia kun treenasin aktiivisesti ja nyt raskauden aikana silloin tällöin.

Lisäksi kieltäydyin hiilaritaulukosta, koska en todella koe tarvetta sen läpikäymiseen---》edelleen treenitaustaa jossa lasketaan ihan kaikki mg myöden.Ja lisäksi olen ammatiltani sairaanhoitaja ja joudun työssäni olemaan paljon tekemisissä diabeteksen kanssa ja tiedän aika paljon enemmän koko sairaudesta kuin nlan innokas th, joten se keskustelu loppu siihen ja siitä ei ole sen koommin puhuttu.Sanoin, että jos musta tuntuu et on jtn vialla niin kyllä mä sitten otan yhteyttä..

Myös mun frendi joka on diabeteshoitaja oli aivan kummissaan kun kerroin tän stoorin..Jotkut vaan tuijottaa sokeana niitä raja-arvoja ja sillä siisti.Lisäksi mä en ollu ihan 12h paastotta joten varmaan siksi se raja-arvo pamahti, sen jälk ei olekkaan ollut mitn vikaa vs-arvoissa.

Muutenkin tuolla nlassa lässytetään välillä aivan turhista asioista tai ainakin minun kohdalla sellaisista asioista mitkä ovat aivan itsestään selviä juttuja tämän ikäiselle...
 
Uskon että vituttaa! Jos sulla ei radia oikeasti ole niin et varmaan käytännössä joudu muuttamaan ruokavaliossa mitään kun tulokset pysyy hyvinä muutenkin, mutta jatkuva mittaus on takuulla sitäkin turhauttavampaa. :arghh:

On kyllä ihme ettei näitä ohjeistuksia saada yhtenäisiksi ja selkeiksi. :arghh: Vituttaa jo etukäteen tuleva sokerirasitus. Toisaalta haluun kyllä mennä koska on ihan mahdollista että mulla on ihan oikeasti radi ja on hyvä että se tutkitaan. Mut jos jää paastoarvosta kii niin ärsyttää kyllä. Ensinnäkin tohon paastoarvoon on vissiin todella vaikea vaikuttaa ruokavaliolla ellei nyt jotain äärimmäisyyksiä tee. Ja toiseks käsittääkseni vähän korkeempi paastoarvo ei edes ole erityisen vahingollinen vauvalle vaan ne sokeripiikit aterian jälkeen on. Joten en oikein tajua miks toi edes on diagnostinen yksinään, saati 14 tunnin paastolla joka jo itsellään alkaa kohottaa sokeriarvoa.
 
Heippa kaikki:)
Sivuutan tätä sokeriasiaa, ( oon ennenkin kirjottanut), kun mulle neuvolassa esitetään, etten saa syödä makeeta, jottei vauva kasva sokerista:sad001

Tässä mun sokeriarvot äitiyskortista:
0h = 4.6
1h = 4.1
2h = 4.5
Mulle noi luvut ei kerro mitään, kun en tunne asiaa, mutta sairaalalla sanottiin, että ne on tosi alhaiset, eikä todellakaan ole tarvetta kieltää makean syömistä, eikä painon tarkkailu tarvi olla niin tiukkaa. Nyt siis tullut 10kg lisää.

Nyt olen kyllä syönyt ihan hyvällä omalla tunnolla jäätelön päivässä:joyful:, koska luotan enemmän sairaalan lääkärin mielipiteeseen, kuin neuvolantätiin, joka hokee samaa mantraa sokerin kasvattavasta vaikutuksesta vauvaan:happy:
Ja kuten tänne kirjoitinkin vauvan painoarvio oli nyt 2.2kg (viikolla ~34+ ), että hentoinen on ja kaukana ns. "sokerivauvasta"

Sirpa40:)
minusta noi neuvolan väet ei tunne asioita kovin syvällisesti, varmaan leivotaan ihmisiä samaan muottiin, kun ei tiedetä sen tarkemmin asioista.
 
Heippa sairaalasta! Ottivat sisään kun oli kovat supparit ja selkäkrampit ja nyt makaan tipassa 48h. Laittoivat kortisoniakin keuhkojen kehittämiseen. Baby painaa 2240g, joten jos lähtee tän ajan jälkeen syntyy ni saa tulla. Mutta lääkäri arvioi että pääsen kumminkin kotiin viikonlopuksi. Jännää on. Just oli vauvapyykki menossa koneeseen kun tuli lähtö.
 
Takaisin
Top