Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänne tullut niin paljon viestei ettei pysy perässä, kun yritän vastata ms74, johonkin vanhaan viestiin...Miten teiän halloweenit meni ? Meillä oli miehen kanssa molemmilla polttarit eilen, kun ollaan menossa naimisiin ensi perjantaina maistraatissa. Mun polttarit meni selvin päin..ja miehellä oli vähemmän selvät polttarit.
 
Onnea Maria75 naimisesta eiku naimisiin menosta Meillä ei löytynyt Väestöliitolla myöskään mitään estettä raskautumiselle eikä tosiaan ehditty kun tutkimukset ja yks Clomifen ja jotain emätinpuikkoja. Paljonko Parasetamolia saa päivässä ottaa? Jouduin tänään turvautuu siihen kun tää päänsärky ei hellittäny millää.
 
Kai parasetamolia voi 2-3 ottaa päivässä. Mä en kyllä ole nyt rasksusaikana ottanut mitään särkylääkkeitä, vaikka mullakin oli alkuraskaudessa päänsärkyä. Olen vaan yrittänyt välttää kaikkia lääkkeitä raskausaikana. Syöminenkin voi auttaa päänsärkyyn. Poskinotelot voi olla myös turvoksissa raskaus saattaa aiheuttaa limakalvojen turvotusta.
 
Mulla oli alkuraskaudesta kovia päänsärkyjä. Panadol ei auttanut, piti vaan kärsiä.. sekin on yksi raskausoire. Mulla päänsärkyä lisäsi myös kohonnut verenpaine mutta lääkityksen aloittaminen siihen helpotti jonkun verran.

Limaa on ollut nyt jotain kuukauden verran ihan kamalasti! Siis nenässä ja kurkussa. Olen alkanut kuorsaamaan niin kovasti että mies ei herkkäunisena pysty nukkumaan samassa huoneessa. :angelic: Niinpä nukun lapsien kanssa toistaiseksi, kun ne ei herää niin helposti. Toivottavasti liman eritys ja kuorsaaminen loppuisi pian tai viimeistään lapsen synnyttyä.. vielä viisi kuukautta lastenhuoneessa nukkumista ei kyllä oikein houkuta.. :sad001
 
Pientä vuotoa toista päivää. Etten vaan ole liian vanha.

Hei Yölento:)
Millä viikolla menet? Toivotaan, että on harmitonta.. en vaan oikein usko, että iällä on vuotoihin vaikutusta, kun raskaus on kerran alkanut..

Kannattaa käydä kuitenkin tarkastuttamassa, ellei lopu.
 
Hei kaikki!:) Noista oireista, kun täällä on juttua, niin lisäämpä oireettomana omani...
Siis yrjösin eilen kerran!:wacky: Ja alkoi rv 12.

Siis aivan yhtäkkiä tuli huono-olo, joka sitten hävisi ihan tunnissa:)

Tässä kaikki oireet tähän mennessä, ompa ainakin jotain..
 
Et sä Yölento vanha ole!!!! Alkuraskaudessa monella on vuotoja ja ne ovat pelottavia mutta harmittomia, varsinkin ilman alavatsakipua. Kuten tähtikin tuossa kirjoitti, kannattaa käydä ultrassa, niin saat varmuuden ja mielenrauhan- tsemppiä!!!
 
Hei kaikki!:) Noista oireista, kun täällä on juttua, niin lisäämpä oireettomana omani...
Siis yrjösin eilen kerran!:wacky: Ja alkoi rv 12.

Siis aivan yhtäkkiä tuli huono-olo, joka sitten hävisi ihan tunnissa:)

Tässä kaikki oireet tähän mennessä, ompa ainakin jotain..

Vähänkö mä olen kade.:p
no eikä mutta tiedät mitä tarkoitan.:)
 
Yölento, mulla oli ruskeaa vuotoa viikolla 8 ja 12, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa...Sellainen vuoto on ilmeisesti vaaratonta ja normaalia. Millaista vuotoa sulla on ?
 
Yölento,sympatiaa!! täällä tänään samaa pelkoa..tässäkö tää oli:( Mulla nyt suht runsaasti ensimmäisen kerran ruskeaa vuotoa:( viikkoja 6+2 ja tunne vaan on se että jokin on pielessä vaikka oonkin kuullut että joskus normaalia...kaikki muut oireet ennallaan, oksensin tänä aamuna jopa enemmän kuin ennen jne...eli ehkä minäkin sinne varhaisultraan päädyn omalla kustannuksella jos ei nyt sitten ihan selkeä vuoto ala..
 
Veriseulonnassa tutkitaan alkuraskauden downin oireyhtymän riskin arviointia. Yli 40-vuotiailla suurempi riski saada down-lapsi. Se riski-luku määritellään verikokeen,iän ja sikiön niskaturvotuksen perusteella. Mulla se riski-luku oli 1:70. Downin oireyhtymän normaali ikäriski on 1:100. Sikiön riski saada 21-trisomia oli mulla siis suurentunut. Jos olisin halunnut varmistaa, onko lapsi varmasti terve olisin voinut osallistua lapsivesitutkimukseen viikolla 15 tai viikolla 12 istukkatutkimukseen. Molemmissa tutkimuksissa on keskenmenoriski 0,5-1 %. 1/70 down-riski tarkoittaa 5%, joten 95 % mahdollisuus saada terve lapsi. Ainakin ultrien mukaan poika on terve, mutta kromosomipoikkeavuuksia ei välttämättä havaita ultrissa. ONNEA TÄHTI-73 ultrasta !

Hei Maria-75 ja muut!:hello

Nyt on pakko kysyä tätä, voisko joku selventää mulle, tuleeko se kirje riskiarviosta kotiin siis ihan pelkän verikokeen jälkeen?:rolleyes:

Kävin viikko sitten verikokeessa ja viikonpäästä on niskaturvotusultra.

Voinko siis oottaa tietoa/kirjettä jo ennen niskaturvotusultraa, vai vasta sen jälkeen?:rolleyes:

En tiä miksi tämä on niin epäselvä mulle...
 
Tähti-73, no eihän kaikki asiat millään voi olla vesiselviä kun niin paljon uusia asioita ja mietittävää tulee.:Heartred
Saat sen kirjeen riskistä vasta kun olet käynyt nt-ultrassa ja mulla meni viimeksi joku pari viikkoa ultran jälkeen ennenkuin kirje tuli. Täällä Helsingissä yleensä kuitenkin soitetaan, jos on kohonnutta riskiä ja kirje tulee mikäli kaikki on normaalia.

Ne tarvitsee siihen riskiarvioon: äidin iän, labra tuloksen ja nt-mitan (niistä yhdessä tulee sitten se riskiluku,jos on tullakseen), eli siksi saat sen kirjeen vasta ultran jälkeen. Äläkä tosiaan pelästy vaikka siinä se muutama viikko menee!!
 
Tähti-73, no eihän kaikki asiat millään voi olla vesiselviä kun niin paljon uusia asioita ja mietittävää tulee.:Heartred
Saat sen kirjeen riskistä vasta kun olet käynyt nt-ultrassa ja mulla meni viimeksi joku pari viikkoa ultran jälkeen ennenkuin kirje tuli. Täällä Helsingissä yleensä kuitenkin soitetaan, jos on kohonnutta riskiä ja kirje tulee mikäli kaikki on normaalia.

Ne tarvitsee siihen riskiarvioon: äidin iän, labra tuloksen ja nt-mitan (niistä yhdessä tulee sitten se riskiluku,jos on tullakseen), eli siksi saat sen kirjeen vasta ultran jälkeen. Äläkä tosiaan pelästy vaikka siinä se muutama viikko menee!!

Okei! :)
Mietin vielä tuota raskausuutisen kertomista, kannattaako lykätä, kunnes riskiarviot tiedossa...:eek:

Sitä on vaan niin "kärsimätön"...
 
Tiedän tunteen, kärsimätön olen minäkin. Olis edes jotain oireita, niin mieli olisi levollisempi..
Niille kavereille olen kertonut, joille kertoisin myös keskenmenosta samantien.
Omille vanhemmileni kerron tästä vauvasta vasta joulukortissa (jos niin pitkälle päästään..) mutta ekasta kerroin heti kun tein positiivisen testin (he tiesivät, että olin toivonut jo vuosia lasta) ja he elivät kyllä täysillä mukana vaikka olivat tietoisia riskeistä.

Kyllähän säkin voisit kertoa ainakin jollekin läheiselle ystävälle, on ihana saada sitten heti soittaa ultrien jälkeen ja kertoa kuulumiset.
 
Tiedän tunteen, kärsimätön olen minäkin. Olis edes jotain oireita, niin mieli olisi levollisempi..
Niille kavereille olen kertonut, joille kertoisin myös keskenmenosta samantien.
Omille vanhemmileni kerron tästä vauvasta vasta joulukortissa (jos niin pitkälle päästään..) mutta ekasta kerroin heti kun tein positiivisen testin (he tiesivät, että olin toivonut jo vuosia lasta) ja he elivät kyllä täysillä mukana vaikka olivat tietoisia riskeistä.

Kyllähän säkin voisit kertoa ainakin jollekin läheiselle ystävälle, on ihana saada sitten heti soittaa ultrien jälkeen ja kertoa kuulumiset.

...meidän tapauksessa kaikki tietää, jos menen kertomaan yhdelle, enkä siten viitsi :) Sukulaiset ja tutut on kyselleet väliajoin vauvauutisia yli 20vuotta.
Varsinki sukulaiset on siis odottaneet jo kauan, mutta me ryhdyttiin toimeen vasta, kun oli meidän mielestä vauvan aika:) Keväällä kun vauva syntyy, meillä on 26vuotis kihlapäivä samoihin aikoihin.

Toi on hyvä keksintö laittaa Joulukorttiin!!!:cool:
Saaja todella ilahtuu ja yllättyy :grin
 
No joo, sitten ei ehkä kannata kertoa jos koko kylä sen jälkeen tietää.:oops:
Mahtavaa, kun olette noin kauan yhdessä viihtyneet, vauva tulee kyllä just oikeeseen perheeseen ja täydelliseen aikaan-tuplaonnea, kun on kihlapäivä ja vauvapäivä!!!:Heartpink
Milloin sulla Tähti on nt-ultra?
 
Takaisin
Top