Tähti-73, synnytys voi olla myös positiivinen juttu!!
Mun ensimmäinen oli kyllä viikkoihin nähden melko pieni ja todella laiheliini (51cm ja 2500g syntyi rv 39+3), joten ehkä se vähän helpotti synnytystä.
Mun synnytys kesti 18h ja toki avautuminen sattui, oli ehkä sellanen 5h aika kun sattui aikalailla mutta sekin oli hetkittäistä, kipu tuli ja meni (supistus), otin kaikki mahdolliset lääkkeet mitä oli tarjolla.:)
Epiduraalin kun sain niin sitten en enää tuntenutkaan mitään ja nukuinkin jotain tunteja ennenkuin olikin aika ponnistaa. Sain myös paraservikaalipuudutuksen ennen ponnistusta ja siitä vajaa 30min vauva oli sylissä. Itse ponnistus ei puudutuksen jälkeen kyllä tuntunut ollenkaan ja en revennyt yhtään, noudatin tosi tarkasti kätilön neuvoja.
Kätilöt oli molemmat super (mulla yövuoro ja aamuvuoron hoitajat) ihania, tehokkaita ja aivan mielettömän hyviä työssään.
Mä olisin voinut synnyttää samantien uudestaan.
Tuon ekan kokemuksen tähden en osaa pelätä tätä seuraavaakaan synnytystä ollenkaan (ainakaan vielä)..
Tähti-73 sun täysin oireeton alkuraskaus kuulostaa ihan mun ekalta raskaudelta, mitäpä jos synnytyskin menisi yhtä kivasti kuin mulla.