Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla istukka vaihtanut paikkaa:gen045, vai voiko niin sanoa. Raskauden alussa ja keskivaiheilla se oli edessä, mutta eilisessä ultrassa oikealla ylhäällä, ja lääkäri sanoi oikein hyvässä paikassa olevan:)

Ootteko muuten saaneet raskausarpia? Mä en huomaa ihossa mitään muutoksia, vai näkyykö ne vasta synnytyksen jälkeen?:rolleyes: Oon hieronut vatsaa vehnänalkioöljyllä viikottain puolenvälin jälkeen.

Tähti-73 (rv 34+2)
Mulla kanssa jossain raskaudessa käynyt noin että istukka noussut fundukseen kohdun kasvaessa ja rakenneultrassa ollut vielä keskellä edessä :) se on se paras paikka, kohdun katolla :)

Raskausarvista. Mulla ei ole ikinä niitä tullut vaikka monta raskautta. Oon säännöllisen epäsäännöllisesti rasvaillut. Ekaa lasta oottaessa bodyshopista suosittelivat kaakaovoipuikkoa ja mä rakastuin siihen oitis. Se on ihanasti levittyvä eikä tarvii käsin läästiä ja vielä hyvän tuoksuinen. Ja nyt sen tuotanto lopetetaan. 20 vuotinen rakkaus, mitä keksin tilalle?!!
Mut ylipäätään uskon arpien olevan kiinni enemmän perimästä ja geeneistä kuin rasvaamisesta. Mun äidillä(3 lasta) ja isoäidillä(5 lasta) ei kummallakaan ollut raskausarpia. Ja silloin ei mitään rasvaamisista ole puhuttu!

Toki sitä nytkin jännään että joko ne ekat arvet saan :)
 
Perhevalmennuksessa kätilö sanoi hätäsektiosta, että ne ovat todella harvinaisia, vaikka ihmiset usein puhuvat hätäsektiosta ns. virheellisesti. Johtuen siitä, että sektiossa tilanne mielletään kiireelliseksi, kun äitiä viedään yhtäkkiä leikkaussaliin ja hoitajat juoksevat vauhdilla ympäriinsä.

Tilanne kuulemma näyttää "tavallisen" ihmisen silmiin hädältä, kun taas hoitajat tietävät mitä tekevät, tuntevat toistensa työtavat ja hoitavat tilanteen vaan tiiminä nopeasti, ilman hätätilannetta.

Kätilö sanoi tästä,, että hänen 6:den vuoden työkokemuksen aikana on todellisuudessa ollut 2 hätäsektiota, näissä tilanteissa on siis oikeasti ollut hätä. Kaikki muut sektiot ovat olleet tavallisia sektioita.
Mun rakas pikkusisko synty 20v sitten hätäsektiolla 3kk liian aikasin. Sillon oli tosi kyseessä ja pikkunen paino 940g. Hänet myös hätäkastettiin kun ei ollut varma selviikö. Nyt hän on jo terve aikuinen ja mulle maailman rakkain
 
Mulla kanssa jossain raskaudessa käynyt noin että istukka noussut fundukseen kohdun kasvaessa ja rakenneultrassa ollut vielä keskellä edessä :) se on se paras paikka, kohdun katolla :)

Raskausarvista. Mulla ei ole ikinä niitä tullut vaikka monta raskautta. Oon säännöllisen epäsäännöllisesti rasvaillut. Ekaa lasta oottaessa bodyshopista suosittelivat kaakaovoipuikkoa ja mä rakastuin siihen oitis. Se on ihanasti levittyvä eikä tarvii käsin läästiä ja vielä hyvän tuoksuinen. Ja nyt sen tuotanto lopetetaan. 20 vuotinen rakkaus, mitä keksin tilalle?!!
Mut ylipäätään uskon arpien olevan kiinni enemmän perimästä ja geeneistä kuin rasvaamisesta. Mun äidillä(3 lasta) ja isoäidillä(5 lasta) ei kummallakaan ollut raskausarpia. Ja silloin ei mitään rasvaamisista ole puhuttu!

Toki sitä nytkin jännään että joko ne ekat arvet saan :)

Justmom10:)
Tuli mieleen, oletko myös selvinnyt välilihan repeämistäkin synnytyksessä vähällä?:rolleyes: Ajattelin, sulla täytyy olla tosi joustava kudostyyppi.
 
Mullekaan ei oo tullu raskausarpia. Ekassa raskaudessa käytin Weledan raskausöljyä ja nyt oli tuo jonkun muunkin mainitsema Bio-oil. Tosin tällä kertaa olin tosi laiska öljyilemään. Varmasti riippuu ihan ihmisestä tuokin asia, toisille niitä vaan tulee helpommin. Esim. mun miehelle tulee raskausarpia kuntosalilla käymisestä - kun lihakset kasvaa siis. :joyful:
 
Heippa taas!:greet025
Aiotteko viedä sairaalaan toivelistan?:rolleyes:Valmennuksessa sanottiin, että kätilö mielellään haluaisi sellaisen, kun saapuu synnyttämään.

Mitä siihen listaan kannattaa/voi laittaa?:rolleyes:
 
Justmom10:)
Tuli mieleen, oletko myös selvinnyt välilihan repeämistäkin synnytyksessä vähällä?:rolleyes: Ajattelin, sulla täytyy olla tosi joustava kudostyyppi.
Ekasta leikattiin väliliha mutta muista ei. Joistakin tullut joitakin nirhaumia, tikki kaksi. Mut ei isompaa.ja siis osasta ei oo tullut mitään.
 
Heippa taas!:greet025
Aiotteko viedä sairaalaan toivelistan?:rolleyes:Valmennuksessa sanottiin, että kätilö mielellään haluaisi sellaisen, kun saapuu synnyttämään.

Mitä siihen listaan kannattaa/voi laittaa?:rolleyes:

Mä en taida viedä toivelistaa mut oon lukenut niitä mitä jotkut toivoneet. Voi laittaa kivunlievitystoiveita , ponnistusasentotoivetta, kuinka paljon kätilö läsnä, haluaako esm kuunnella tiettyä musiikkia. Esm :)
 
Mulla ei myöskään ollut toivelistaa mutta monet mun kaverit on sellaiset tehneet ja siihen voi tosiaan laittaa mitä synnytykseltä toivoisi just niin kuin meidän oma tietopankki JustMom kertoikin jo.:)

Ystävälläni oli kuulema listassa ihan kaikki mahdollinen, tyyliin musiikki, puudutteet, kätilön "käyttäytyminen", mehu toive, vaatekoko ja mitä kaikkea siinä olikin, hän onkin juristi, niin on tottunut olemaan napakka tyttö. Lista toimi hänen mielestään oikein hyvin.:angel8
 
Perhevalmennuksessa kätilö sanoi hätäsektiosta, että ne ovat todella harvinaisia, vaikka ihmiset usein puhuvat hätäsektiosta ns. virheellisesti. Johtuen siitä, että sektiossa tilanne mielletään kiireelliseksi, kun äitiä viedään yhtäkkiä leikkaussaliin ja hoitajat juoksevat vauhdilla ympäriinsä.

Tilanne kuulemma näyttää "tavallisen" ihmisen silmiin hädältä, kun taas hoitajat tietävät mitä tekevät, tuntevat toistensa työtavat ja hoitavat tilanteen vaan tiiminä nopeasti, ilman hätätilannetta.

Kätilö sanoi tästä,, että hänen 6:den vuoden työkokemuksen aikana on todellisuudessa ollut 2 hätäsektiota, näissä tilanteissa on siis oikeasti ollut hätä. Kaikki muut sektiot ovat olleet tavallisia sektioita.
Näin varmasti on. Olen huomannut olevani vähän herkkänahkainen juuri oman hätäsektion takia kun joku on puhunut kiireellisestä hätäsektiona. Toisaalta olen itseäni moittinut siitäkin kun varmasti se on heillekin ollut kova paikka.
 
Mä olen aikoinaan syntynyt hätäsektiolla. Muistaakseni syynä oli hapen puute tms ja äitini leikattiin nukutuksessa.
 
Heippa taas!:greet025
Aiotteko viedä sairaalaan toivelistan?:rolleyes:Valmennuksessa sanottiin, että kätilö mielellään haluaisi sellaisen, kun saapuu synnyttämään.

Mitä siihen listaan kannattaa/voi laittaa?:rolleyes:
Terveiset tokasta valmennuksesta. Katottiin synnytysvideo ja mun kohdalla tieto lisää vaan tuskaa. Mä teen listan ja kirjaan sihen mitä kaikkee en haluu ellei ihan pakko pakko: koskee kivunlievitystä! Ja cd:t pakkaan sairaalakassiin valmiiks. Joku Spotify lista olis kans hyvä. Voisko sihen kirjata sen perhehuonetoiveenkin ja sit mun kipua hellittää yleensä kylmä ni kylmäpussin toivoisin. Entäs se peräruiske? Antaako ne sellasen vai antaako sit vaa tulla kun on tullaksee? Istukkaa en tod haluu nähdä.....

Kätilöterkkari neuvo et jos on jo täyttäny ja lähettäny sen ipana esitietolomakkeen netissä niin voi liittää toivelistan äitiyskortin kanssa samaan.
 
Mä kirjoitin viime synnytykseen toivelistan. En nyt ihan varmaksi muista mitä siinä luki mutta ainakin nämä:
- haluan olla mahdollisimman paljon jalkeilla
- kivunlievityksenä ilokaasu ja epiduraali
- mies ohjataan huoneesta ulos kun saan piikkejä, esim epiduraalin. Mies on piikkikammoinen.
- ponnistusvaihe jakkaralla
- mies ei halua leikata napanuoraa
- kun vauva nostetaan rinnalle haluan oikealle, EI vasemmalle, rinnalle. Imetys ei onnistu vasemmasta rinnasta.
En nyt muista olikohan siinä muuta.
 
Muokattu viimeksi:
En oo mistään toivelistasta kuullutkaan, että tollasen voi tehdä. No, onneksi ne toiveet selvisi ihan suullisestikin siinä synnytyksen aikana.
 
Www.bebesinfo.fi sivulta löyty synnytystoivelista...heh....ehkä hiukka yksityiskohtanen mutta siitä vois poimia itelle oleelliset

MS74:)
Hyvä sivusto kaiken kaikkiaan:)..heti tuosta hyppäsi silmille oksitosiini, josta oon ajatellut, laittaa toivelistalle, etten välttämättä halua sitä nopeuttamaan synnytystä.

Meillä valmennuksessa kätilö sanoi, että istukan synnytykseen käytetään aina oksitosiinia, tietty annos annetaan ihan joka synnyttäjälle.
 
Mä kirjoitin viime synnytykseen toivelistan. En nyt ihan varmaksi muista mitä siinä luki mutta ainakin nämä:
- haluan olla mahdollisimman paljon jalkeilla
- kivunlievityksenä ilokaasu ja epiduraali
- mies ohjataan huoneesta ulos kun saan piikkejä, esim epiduraalin. Mies on piikkikammoinen.
- ponnistusvaihe jakkaralla
- mies ei halua leikata napanuoraa
- kun vauva nostetaan rinnalle haluan oikealle, EI vasemmalle, rinnalle. Imetys ei onnistu vasemmasta rinnasta.
En nyt muista olikohan siinä muuta.

Tässä on hyvin huomioitu mieskin, hyvä pointti!:)
 
Mulla esikoisen käynnistys vaihtui kiireelliseksi sektioksi kun huomattiin että poika yritti tulla pää pystyssä eli väärässä ja vaarallisessa asennossa. Ponnistaessa tuli aina vähän matkaa mutta sitten taas luisui takaisin päin. Olin muutenkin n. 21 tunnin yrityksen jälkeen niin poikki että jalat oli ihan makaronia ja vapisivat enkä enää jaksanut ponnistaa. Sektio oli helpotus. Tämän kokemuksen jälkeen halusin muutkin sektiolla koska synnytyksestä jäi pelko kipuun.
 
En oo mistään toivelistasta kuullutkaan, että tollasen voi tehdä. No, onneksi ne toiveet selvisi ihan suullisestikin siinä synnytyksen aikana.

Titti:)
Mäkin kuulin siitä vasta perhevalmennuksessa ja jäin vähän käsitykseen, että olisi toivottavaa olla mukana, helpottaa asioita. Mutta kätilö sanoi, ettei saisi olla liian tiukka lista, koska tilanteet voi muuttua.

Ajattelin kyllä jonkinlaisen listan raapustaa, koska pelkään, ettei siellä sairaalassa kivun kanssa kamppaillessa muista edes mitä haluu -ei halua, kun niistä tulee puhetta.
 
Ja tuosta mun synnytystoivelistasta toteutui muuten kaikki kohdat! Paitsi että epiduraalia laitettaessa mies ensin poistui huoneesta mutta ei sit pystynyt olemaan poissa vaan tuli takaisin huoneeseen pitämään mua kädestä. <3
Siitä tuo lista on kans hyvä että jos kätilö vaihtuu ei tarvii selostaa kaikkea uudestaan vaan seuraavakin kätilö voi tarkistaa listasta mitä on toivottu.
 
Mä en tiedä,uskallanko tehdä listaa, kun viimeksi anestesialääkäri oli spinaalipuudutuksen kanssa jo ovella ja ajattelin, että "yes, nyt, vihdoin!", kun kätilö tsekkas tilanteen, katso ensin mua vähän anteeksipyytävästi, huikkas sitte ovelle "ei tarttekaan, ei ehdi" ja katso sitte uudestaan mua "seuraavasta ponnista"... :laughing002 Tai siis silloin ei naurattanut... ;)
 
Takaisin
Top