Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään alkoi kuukautiset ja aloin syömään minipillereitä. Jos jouluun asti tai ainakin vanhempainvapaa loppuun asti popsisi noita. Sitten voisi yrittää uutta raskautta. Lääkärin mukaan kannattaisi sektion jälkeen odottaa vuosi ennen uutta raskautta. Ristiriitaiset fiilikset on tuohon ehkäisemiseen.

Muistan myös, miten ristiriitaiselta tuntui, kun piti aloittaa pillerit niin pian esikoisen synnyttyä sektiolla. Lääkärit myös minulle korostivat, miten tärkeää on, että heti sektion jälkeen ei tulisi raskaaksi. Söin pillereitä 6 kk, ja sen jälkeen kesti sitten 1,5 vuotta ennen kuin tämä raskaus alkoi... No, onpahan sektiohaava ainakin parantunut!

Sirpa40: Minulla esikoisen kiireelliseen sektioon päädyttiin, koska hänen sydänäänet laskivat niin jyrkästi aina, kun minulla tuli supistus. Lääkäri totesi, että vauva ei vaan tule kestämään alatiesynnytystä, se on liian hidasta. Mutta tähän liittyi siis vauvan huonohko kunto ja keskosuus, täysiaikaisena nuo kestänevät paremmin :)
 
Mikä on ballonki?
Ballonki on tietääkseni nestetäytteinen "pallo" joka laitetaan venyttämään kohdunsuuta. Ja kun se tippuu pois on ks auki sen 3-4 cm ja siitä päästään jatkamaan. Eli lääkkeetön käynnistyksen aloitus keino.

Ja taas mä oon täällä vastailemassa:)
 
Heippa!:)
Kokoarvio tehty sairaalalla, eikä tosiaan ole liian iso 2.2kg vauva.. sanottiin normaalikokoinen, mutta vähän alle keskiarvon.. Sf-mitta mitattu ilmeisesti vauvan ollessa poikittain, joten mittausvirhe:shifty:

EKG ja napavirtaukset normaalit, sekä liikkeet utrassa. Todettiin vaan, että hyvävointinen, vilkas vauva ja synnytystapa-arvio tehdään sitten rv36.
Kyllä huoli putosi heti harteilta:drunken_smilie ...valvoin koko yön miettien tätä tutkimusta.
 
Mä sain nyt sektioajan ja kun kävin pelkopkl juttelemassa niin kyllä se sektio tuntui omalle kohdalle juuri passelilta..Eli 11.8 on nyt sitten se hetki kun saan pojan tähän maailmaan.Lisäksi saadaan perhehuone ja jäi muutenkin hyvä ja luottavainen fiilis.Tietenkin, jos nyt käy niin että lapsvedet menee tyyliin 2vkoa ennen elektiivistä sektiota niin katsotaan sitten tilanne uudestaan..Kätilö sanoi, että sektion saa kyllä vaikka synnytys olisi ikäänkuin luonnollisesti käynnistynyt eikä halua/uskalla jatkaa alakautta..Mulle teki ainakin hyvää käydä keskustelemassa asioista, vaikkei se nyt mitn ajatuksia muuttanut suuntaan tai toiseen..
Mahtavaa, että tulevaisuuden suunnitelmat klonksahtelee kohdilleen!
Milloin olisi ollut alkuperäinen laskettu aika, jos 11.8. sektio?
Mua muutenkin kiinnostaa kuulla, miten nuo muiden raskauksien elektiivisten sektioiden ajankohdat lopulta määräytyy...
 
13.8 oli la..miehellä just suunniteltu loma siihen ja sit perään isyyslomaa..Ja musta oli hyvä et het alkuun kätilö sano et ketään ei yritetä puhui pois sektiosta vaan sen saa jokainen kuka haluaa..Mulle teki tosiaan hyvää se keskustelu vaikka tiedänkin miten se itse leikkaus etenee mutta kun se on tulossa omalle kohdalle niin halusin käydä keskustelemassa..Ja on tosi ihanaa et saadaan oma huone jossa voidaan sit miehen kanssa olla yhdessä se aika minkä joudun sairaalassa olemaan..Todennäköisesti 3-4pv..

Juttelin myös yhden frendin kanssa jolle tehty sektio ja hän sanoi että oli 2vkoa siitä jo vaunuilemassa eikä juuri kipuja ollut..Nää on kaikki aina niin yksilöllisiä juttuja ja en ainakaan itse sitä leikkaushaavaa pelkää, enemmän pelkään sitä alatiesynnytystä ja sen kestoa ja sen aiheuttamaa kipua..
 
Tervetuloa Kevätpäivä, ja onnea tyttölupauksesta Ooo! Tässä lista päivitettynä, merkkasin siihen myös Miiuli77:n sektiopäivän, tosi hyvä kun sait sen sovittua!

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./

Odottajat
Maalispallero/ 30.3./ 1./ nkl
Murrimur/ 2.5. P/ 2./ kos
Myy75/ 9.5. T/ 2./ kos
Catlin/ 16.5. P/ 3./ kos
Mamma-79/ 18.5./ 2./ tays
Tähti-73/ 24.5. P /1./ Hyvinkää
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Tähtipölyä/ 27.5. T/ 2./ kos
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Noel/ 7.6. P/ 1./ tays
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Sirpa40/ .7. P/ 1./
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8./ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8./ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Kevätpäivä/ joulukuu/ 4./
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
13.8 oli la..miehellä just suunniteltu loma siihen ja sit perään isyyslomaa..Ja musta oli hyvä et het alkuun kätilö sano et ketään ei yritetä puhui pois sektiosta vaan sen saa jokainen kuka haluaa..Mulle teki tosiaan hyvää se keskustelu vaikka tiedänkin miten se itse leikkaus etenee mutta kun se on tulossa omalle kohdalle niin halusin käydä keskustelemassa..Ja on tosi ihanaa et saadaan oma huone jossa voidaan sit miehen kanssa olla yhdessä se aika minkä joudun sairaalassa olemaan..Todennäköisesti 3-4pv..

Juttelin myös yhden frendin kanssa jolle tehty sektio ja hän sanoi että oli 2vkoa siitä jo vaunuilemassa eikä juuri kipuja ollut..Nää on kaikki aina niin yksilöllisiä juttuja ja en ainakaan itse sitä leikkaushaavaa pelkää, enemmän pelkään sitä alatiesynnytystä ja sen kestoa ja sen aiheuttamaa kipua..

Miiuli77:)
Sektiossa tosiaan hyvä puoli se, kun pystyy lyömään asioita ajallisesti lukkoon:)

Multa kysyttiin tänään sairaalalla, miten olen ajatellut synnyttää..Sanoin, alateitse, jos kaikki näyttää hyvältä ja vauva normi kokoinen.

Justmom10:)
Nyt ( rv. 34+1) näyttää mun mielestä siltä, ettei pojasta tuu mikään lähellekkään 4kg, kun tämän hetken arvio oli 2.2kg...Ei olla miehen kanssa mitään hujoppeja, eikä muutenkaan isokokoisia, niin oletan, että poika syntyy jotain 3kg paikkeilla ~ eli ei kai liian paha alateitse.

Sitten huomio painon nousuun, josta neuvolassa mua aina "kovisteltu", ettei saisi nousta yli 10kg...Nyt noussut sen 10kg, mutta sairaalalääkäri sanoi tänään, että mulla saisi paino nousta enemmänkin, vaikka tuonne 15kg, sillä sokeriarvot olleet mittauksissa niin matalat, että painonnousulla ei ole terveydellisiä vaikutuksia tässä loppuraskaudessa mun kohdalla...Olin, että aijaa..oho:wideyed: Kiitos valaisevasta tiedosta!:joyful:

Tässä voi vielä todeta senkin, ettei sokeri ole tosiaan kasvattanut ainakaan tätä vauvaa, kun ei vielä tuota suurempi mahassa ole:joyful: Makean syönnistä niin mua toruttu neuvolassa, että vauvasta kasvaa JÄTTILÄINEN muutamasta munkista ja hahh:singing::shifty:
 
Hienoa että sait mielen rauhan ja että vauva on sopivan kokoinen!
Mä en ymmärrä mistä sun nla täti on tän 10 kg saanut päähän ... Ja munkit :):)
 
Käytiin tänään neuvolassa ja siellä keskusteltiin imetyksestä ja ruokinnasta mukavaan sävyyn syyllistämättä. Sain neuvon googlettaa 'pullonpyörittäjien oppaan', siellä on Väestöliiton ohjeita. Että jos jotakuta muuta kiinnostaa lukaista.
 
Sulla on kyllä Tähti outo neuvolan täti! Ei mua oo neuvolassa koskaan tolleen varoteltu ja toruttu.

Meillä joutuu kuulema sokerirasitukseen ensisynnyttäjät ja sit yli 40 vuotiaat "jatkosynnyttäjät". Eli molemmilla kerroilla jouduin (normaalit arvot tuli). Ja ohjeeksi annettiin 12 tuntia paastoa.

Neuvolakorttia tossa kattelin, niin mulla oli raskausaikana 8 käyntiä terveydenhoitajalla ja 1 neuvolalääkärillä. Sitten sairaalassa synnytystapa-arvio (korvasi toisen neuvolalääkärin), nt-ultra ja rakenneultra.
 
Onko siis niin että jos kaikki menee normisti niin alatiesynnytyksen jälkeen saa nopeemmin alkaa koittaa seuraavaa? Vaikken oo kyl 100 varma ajatuksesta mut kunhan listaan synnytystapojen plussii ja miinuksii
 
Hienoa että sait mielen rauhan ja että vauva on sopivan kokoinen!
Mä en ymmärrä mistä sun nla täti on tän 10 kg saanut päähän ... Ja munkit :):)

Justmom10:)....sanohan se!:wideyed:
Alusta asti neuvolantäti sanonut, että 10kg on raja...:eek: viime kerralla varoitteli, että voin saada vielä toiset 10kg ennen vauvan syntymää, ellen ole tarkka mitä suuhun pistän:wacky: ...kun tosiaan, ei niitä munkkeja tule syötyä edes päivittäin....

Sairaalalääkäri arvioi tänään, että paino on noussut noin ~12kg raskauden lopussa, joka on täysin hyvä lukema:)

En käsitä, miten voisin lihoa 10kg näin lopussa ja vaan muutamassa viikossa:wideyed::woot: Sori tää purkaus tänne, mutta taidan sulkea korvat ensviikolla neuvolassa, kun taas punnataan.

Taidankin todeta sille tädille, ettei ole sokerista vauva kasvanut, kun aika hentoinen tämä poika vielä, näinkin lähellä synnytystä:wink!
 
Onko siis niin että jos kaikki menee normisti niin alatiesynnytyksen jälkeen saa nopeemmin alkaa koittaa seuraavaa? Vaikken oo kyl 100 varma ajatuksesta mut kunhan listaan synnytystapojen plussii ja miinuksii
alatiesynnytyksen jälkeen saa seuraavaa alkaa työstää heti kun hyvältä tuntuu :) ei siis mitään rajoituksia. Oma jaksaminen mittarina :)
 
Onko siis niin että jos kaikki menee normisti niin alatiesynnytyksen jälkeen saa nopeemmin alkaa koittaa seuraavaa? Vaikken oo kyl 100 varma ajatuksesta mut kunhan listaan synnytystapojen plussii ja miinuksii

Juu, näin juuri käsittääkseni:)
 
mulla on kaksikin tuttua joilla lapsien ikäero 11kk , eli alulle pantu kun eka ollut 3kk :)
 
Nii ja itsellä kahden ekan ikäero 1v3kk :) sit muut vähän pidempiä kylläkin. Suurimmassa osassa 1v8kk ja yhdessä 2v11kk ja yhdessä 2v7kk(jotka aivan liian pitkät ikäerot, mun mielestäni) :)
 
Arvatkaas naiset mitä?!:cool:
Kun kävin tänään sairaalalla, niin musta alkoi tuntua siltä, ettei synnytys enää "pelotakkaan", tai ainakaan paljoo:happy:

Olin siellä EKG-mittarissa ja kätilö kysyi onko supistuksia? Sanoin ei, en tiedä niistä mitään vielä...Kätilö sanoi, että mittarissa näkyy nytkin niitä, olin ihanko tosi...en tunne mitään:joyful:

Tällä reissulla opin, etteihän niitä välttämättä edes tunne...Ei mitään kipua, ei mitään:p Jeee, hyvä homma! No, mutta kuulemma synnytyksessä ne sitten tuntee..

Jotenkin musta alkoi tuntua siltä, ettei synnytys ehkä olekkaan välttämättä sellainen pelottava :devil07mörkö, mitä oon aina mielessäni aina kuvitellut...

Ai että oon sit runollinen tänään:grin
 
Sulla on kyllä Tähti outo neuvolan täti! Ei mua oo neuvolassa koskaan tolleen varoteltu ja toruttu.

Meillä joutuu kuulema sokerirasitukseen ensisynnyttäjät ja sit yli 40 vuotiaat "jatkosynnyttäjät". Eli molemmilla kerroilla jouduin (normaalit arvot tuli). Ja ohjeeksi annettiin 12 tuntia paastoa.

Neuvolakorttia tossa kattelin, niin mulla oli raskausaikana 8 käyntiä terveydenhoitajalla ja 1 neuvolalääkärillä. Sitten sairaalassa synnytystapa-arvio (korvasi toisen neuvolalääkärin), nt-ultra ja rakenneultra.
Meillä joutuu sokerirasitukseen kaikki yli 25-vuotiaat. Onhan siinäkin jo...ikälisää... :wideyed:
 
Takaisin
Top