Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marituuli, jatkuiko sulla väsymys loppuun asti?! Voi apua... Mä niin toivon että tää menis parissa viikossa ohi.
Tähti, viime raskaudessa mä askartelin loppuvaiheessa sekä ristiäisten kutsukortit että kiitoskortit valmiiksi. :D Koristeita ristiäisiin tein myös ja leivoin pakastimen täyteen niin että kun porukkaa tuli sit kattomaan vauvaa otin vaan pakkasesta tarjottavaa esille. :)

Väsymystä ei niin paljon keskiraskaudessa ollut mutta loppukuut oli rankkoja. Sain isommat lapset aamulla kouluun niin kävin aina takaisin nukkumaan. Mutta mä heräilinkin öisin vessaan tunnin välein, toki se väsyttää. Nämä on yksilöllisiä juttuja, älä huoli. Voi olla että sun väsymys katoaa pian. Tsemppiä. :)
 
Väsymystä ei niin paljon keskiraskaudessa ollut mutta loppukuut oli rankkoja. Sain isommat lapset aamulla kouluun niin kävin aina takaisin nukkumaan. Mutta mä heräilinkin öisin vessaan tunnin välein, toki se väsyttää. Nämä on yksilöllisiä juttuja, älä huoli. Voi olla että sun väsymys katoaa pian. Tsemppiä. :)
Mä oon taas niin touhukas, että! Vitsi kun jatkuis tällainen olotila mahdollisimman pitkään. Näin pirtee en oo ollut koko raskauden aikana! En edes nukkunu viime yönä erityisen hyvin, mut ku heräsin ni siivoin keittiön ja laitoin astiakoneen päälle. Nyt koiralenkki heitetty ja syöty ja suunnittelen jo töiden jälkeisiä hommia himassa. Toi aurinko kyllä vaikuttaa muhun myös tälleen. On ihan huippukeli!

Mä heitän tästä vähän teille väsyneille keski-ikäisille tätä energiaa :wacky::grin:smiley-angelic003 !
 
Täällä ainakin tarvitaan energiaa, kiitos! :) No, ei montaa viikkoa enää.

Mä opin tänään vähän lisää noista painoarvioista ja ihan hyvän psyykkauspuhelun kävin Th:n kanssa. Ku oon siis tosiaan miettinyt, että mitä jos tää vauva onkin edellistä isompi ja eka synnytyskin jo meni niin nopeesti, ettei kivunlievitystä ehditty antaa. Neuvolalääkäri ei kyllä kokoarviossa käyttäny muuta ku ultran perusteella saatuja mittoja (pään ympärys, reisiluun pituus, en tiiä, onko joku muu vielä). Kuulemma tarkimman tuloksen saa, kun lisäksi tunnustelee käsin, vertaa aiemman vauvan painoon, seurattuihin mittoihin jne. Ja onhan se totta, että ihmiset on niin yksilöllisiä, että samalla reisiluun pituudella paino voi olla ihan eri, totta kai, kun järjellä ajattelee :) Ja tätähän ultran perusteella tehty arvio ei ota huomioon. Esikoinen oli alusta asti "pitkäsäärinen", mutta hoikahko. Nyt siis täällä taas vaihteeksi suht rauhallisin mielin.
 
Täällä ainakin tarvitaan energiaa, kiitos! :) No, ei montaa viikkoa enää.

Mä opin tänään vähän lisää noista painoarvioista ja ihan hyvän psyykkauspuhelun kävin Th:n kanssa. Ku oon siis tosiaan miettinyt, että mitä jos tää vauva onkin edellistä isompi ja eka synnytyskin jo meni niin nopeesti, ettei kivunlievitystä ehditty antaa. Neuvolalääkäri ei kyllä kokoarviossa käyttäny muuta ku ultran perusteella saatuja mittoja (pään ympärys, reisiluun pituus, en tiiä, onko joku muu vielä). Kuulemma tarkimman tuloksen saa, kun lisäksi tunnustelee käsin, vertaa aiemman vauvan painoon, seurattuihin mittoihin jne. Ja onhan se totta, että ihmiset on niin yksilöllisiä, että samalla reisiluun pituudella paino voi olla ihan eri, totta kai, kun järjellä ajattelee :) Ja tätähän ultran perusteella tehty arvio ei ota huomioon. Esikoinen oli alusta asti "pitkäsäärinen", mutta hoikahko. Nyt siis täällä taas vaihteeksi suht rauhallisin mielin.
Ja rv 36+1...
 
Tänään alkoi kuukautiset ja aloin syömään minipillereitä. Jos jouluun asti tai ainakin vanhempainvapaa loppuun asti popsisi noita. Sitten voisi yrittää uutta raskautta. Lääkärin mukaan kannattaisi sektion jälkeen odottaa vuosi ennen uutta raskautta. Ristiriitaiset fiilikset on tuohon ehkäisemiseen.

Tiitti, hieno kakku teilläkin ristiäisissä. Tähti-73, mä kävin ihan raskauden loppuun asti kävelemässä huolimatta lonkkakivuista. Auttoi varmaan jaksamaan paremmin. Onko sulla jo kaikki vauvan vaatteet pestyinä ?

Maria:)
Mulla on myös tuo joulukuu alustavasti suunnitteilla, että seuraavaa aletaan "tehdä":wink
Kyllä täällä on niin valmiina, kun olla voi, pikkuvaatteita on nyt vähän liiaksikin, mutta teilläkin sopineet ne aika pitkään päälle?:)

Mua kiinnostaa ne harjoitus supparit, tuleeko missä vaiheessa, vai voiko jäädä täysin tulematta? Lenkillekin kun lähtee, pitäiskö ottaa panadolia varuiksi mukaan?:rolleyes: Lonkkiin ei ole vieä ottanut, mutta kävely on tosiaan vaappuvaa.
 
Mulla oli aamulla lääkäri. Siellä ei ihmeempiä ongelmia ollut. Verenpaine hyvä ja painoa tullut vain n.300g/vko. Sf-mitta vain oli iso (36-37). Sen perusteella laittoi lähetteen painoarvioon. Mutta osaako joku kertoa, mitä siellä siis tehdään? Jos kerran nuo arviot heittävät usein, onko siitä mitään hyötyä? Vai katotaanko jotain muutakin?
 
Mulla oli aamulla lääkäri. Siellä ei ihmeempiä ongelmia ollut. Verenpaine hyvä ja painoa tullut vain n.300g/vko. Sf-mitta vain oli iso (36-37). Sen perusteella laittoi lähetteen painoarvioon. Mutta osaako joku kertoa, mitä siellä siis tehdään? Jos kerran nuo arviot heittävät usein, onko siitä mitään hyötyä? Vai katotaanko jotain muutakin?

Catlin:)
Mulla sf-mitta 30 ja oon menossa huomenna "painoarvioon"... Keskikäyrällä nyt, kun aiemmin oli yläkäyrällä. Minusta maha on kyllä kasvanut ja luulen, että mittasi vaan väärin edelliskerralla.

Mulle ei kerrottu mitä siellä tehdään, joten myös kiinnostaisi sama:eek: Sairaalalla vaan sanottiin, että ennen tutkimusta otetaan EKG.
 
Mulla oli aamulla lääkäri. Siellä ei ihmeempiä ongelmia ollut. Verenpaine hyvä ja painoa tullut vain n.300g/vko. Sf-mitta vain oli iso (36-37). Sen perusteella laittoi lähetteen painoarvioon. Mutta osaako joku kertoa, mitä siellä siis tehdään? Jos kerran nuo arviot heittävät usein, onko siitä mitään hyötyä? Vai katotaanko jotain muutakin?
Kyllä ne sielä ultraa, palpoi vauvaa vatsan päältä ja katsoo koko tilanteen muutenkin.varmaan myös varuilta tuöee jotain verikokeita tms tutkimuksia. Todennnäköisesti tulee vielä kontrollikäynti jos tarve sen vaatii.
Kun kerta sairaalaan tutkimuksiin lähetetty niin kyllä ne yleensä hyvin tilanteen kartoittaa.

Noissa painoarvioissa yksi syy miksi ne menee usein pieleen on eri mittaaja , samoin kuin sf mitan kanssa. Millin heitto voi antaa lisä grammoja arvioon. Parasta olis kun aina vaan yksi ja sama ihminen tutkis mutta se harvoin on mahdollista!
 
Minulla oli tänään (rv 37+1) lääkärissä synnytystapa-arviointi. Sain lähetteen sillä perusteella, kun edellinen on syntynyt kiireellisellä sektiolla.

Käynti oli tosi nopea. Tuntui, että lääkärillä oli ihan hirveä kiire vaan päästä eteenpäin (oli myöhässä), mistä jäi vähän ankea fiilis.

Lääkäri kokeili kohdunsuun tilanteen, ei ole kuulemma yhtään pehmennyt. Sitten hän kokeili mahaa käsin ja ultrasi, ja ultralla mittasi pään ympäryksen, vartalon mitat sekä reisiluun pituuden. Pelkästään ultran perusteella vauvan kokoarvioksi tuli nyt 3,3 kg. Mielestäni kuulosti tosi isolta. Lääkäri sanoi, että johtuu siitä, että tuo reisiluun mitta oli vähän keskiarvoa suurempi, mikä myös nostaa kokonaisarviota. Eli pään ja vartalon mitat menee keskikäyrällä, mutta pitkän reisiluun takia kokonaisarvio on vähän keskiarvon yläpuolella. Lääkäri "lohdutti", että pituuttahan on helppo synnyttää, pään ja vartalon leveys on siinä mielessä merkittävämpiä :)

Lisäksi sain kuulla, että istukka on aika ylhäällä, mikä lääkärin mukaan on myös hyvä asia (ettei ole sektioarven kohdalla).

Koska kaikki oli nyt näköjään kunnossa, niin lääkäri sitten vaan totesi, että näillä näkymin lähdetään siis alateitse synnyttämään. Onneksi asia on minulle ihan ok, koska lääkäri vaikutti niin sektiovastaiselta, että olisi varmaan ollut tosi vaikea lähteä keskustelemaan suunnitellusta sektiosta. En oikein pidä tuollaisesta "jyräävästä" tyylistä puhua potilaalle, mutta onneksi nyt ei ollut mitään ristiriitoja.

Nyt siis vaan odottelen, että synnytys käynnistyy ja katsotaan sitten, mitä loppujen lopuksi tapahtuu :)
 
Hei kaikille
Liityn joukkoonne kun googlettamalla löysin tämän palstan. Minulle tämä on yllätys raskaus. Asia varmistui vasta tänään enkä ole vielä neuvolassakaan käynyt. Laskurin avulla selvitin että lp olisi joulukuun alkupuolella. Ikää on 41v ja lapsia ennestään 2, 10- ja 6-vuotiaat tytöt. Pieni paniikki tässä, mutta helpottavaa lueskella viestejänne näin vertaistuki mielessä.
 
Hei kaikille
Liityn joukkoonne kun googlettamalla löysin tämän palstan. Minulle tämä on yllätys raskaus. Asia varmistui vasta tänään enkä ole vielä neuvolassakaan käynyt. Laskurin avulla selvitin että lp olisi joulukuun alkupuolella. Ikää on 41v ja lapsia ennestään 2, 10- ja 6-vuotiaat tytöt. Pieni paniikki tässä, mutta helpottavaa lueskella viestejänne näin vertaistuki mielessä.

Kiva, kun löysit palstan!:) Tervetuloo mukaan Kevätpäivä:flower

Onnittelut plussasta ja hyvää odotusta:Heartred:love7

Tähti-73 (rv.34+0)
 
Tervetuloa Kevätpäivä mukaan ! Tähti-73 meiän poika on nyt 10 viikon ikäinen. Paino oli viime viikolla kasvukontrollissa 4,820 kg ja pituus 55,3 cm. Tosiaan vieläkin mahtuu osittain nuo 50 cm vaatteet. Meiän poika kasvaa omalla käyrällään pituuden suhteen, kun molemmat vanhemmat on lyhyitä.
 
Hei kaikille
Liityn joukkoonne kun googlettamalla löysin tämän palstan. Minulle tämä on yllätys raskaus. Asia varmistui vasta tänään enkä ole vielä neuvolassakaan käynyt. Laskurin avulla selvitin että lp olisi joulukuun alkupuolella. Ikää on 41v ja lapsia ennestään 2, 10- ja 6-vuotiaat tytöt. Pieni paniikki tässä, mutta helpottavaa lueskella viestejänne näin vertaistuki mielessä.
Tervetuloa Kevätpäivä! Paljo onnea sinulle raskauteen. Minullakin laskurin mukaan la joulukuussa.
 
Tervetuloa Kevätpäivä mukaan ! Tähti-73 meiän poika on nyt 10 viikon ikäinen. Paino oli viime viikolla kasvukontrollissa 4,820 kg ja pituus 55,3 cm. Tosiaan vieläkin mahtuu osittain nuo 50 cm vaatteet. Meiän poika kasvaa omalla käyrällään pituuden suhteen, kun molemmat vanhemmat on lyhyitä.

Maria:)
Hyvin on teidän poika nyt kasvanut! :)
Mekään ei olla hujoppeja, mutta molempien suvussa on pidempiä (mies) isovanhempia. Jos ihan vaan meidän geenit saa, niin jonkun leikkimielisen laskurin mukaan pojasta kasvaa, oliko 173cm aikuisena:joyful:
 
Täällä aina kirjoiteltu monta sivua.

Tuosta uusperheasiasta pakko kommentoida: Mulle olisi kyllä isot traumat tulleet jos äitipuoleni olisi kieltänyt mua kyläilemästä isänä luona. Pakkaamisesta en saanut traumoja. Äitipuolen asema ei aina helppo, mutta kyllä lapsilla oikeus isäänsä tavata/ kyläillä. Sopu sijaa antaa. Oisko koiraa mahdollista saada hoitoon lasten vieraillessa? Tai koira johonkin huoneeseen portin taakse vierailujen ajaksi? Taaperokaan ei osaa koiraa varoa ja jos koirasi ei pidä lapsista voi jotain ongelmia tulla kun lapsesi lähtee liikkeelle. Koirarakas olen, mutta kyllä lapset ja lasten turvallisuus tulisi tulla edelle, myös kumppanin lasten.

Meidän oma koira oli jonkin verran lapsiin tottunut eikä ongelmia ollut aiemmin ennen kuin esikoinen lähti liikkeelle. Jouduttiin pitämään koiraa eri kerroksessa ja hoidossa kun lapsi käveli huterasti. Nyt kun kävely onnistuu hyvin on koirakin jo tottunut ja se voi olla taas enemmän meidän seurana.
 
Takaisin
Top