Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa Mamma Mia, tässä lista päivitettynä.
Tuossa muuten äsken kun selasin foorumin sivuja etsiessäni tätä listaa, niin taisin vahingossa klikata jonkun viestin perään jotain kommenttikuvaketta.. Ei aavistustakaan, mihin viestiin ja millaista. Eli jos jonkun viestissä on nyt minulta yht'äkkiä joku "ilkeä" kommentti, niin ei tosiaan ollut tarkoitus :)

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./

Odottajat
Maalispallero/ 30.3./ 1./ nkl
Murrimur/ 2.5. P/ 2./ kos tai nkl
Myy75/ 9.5. T/ 2./ kos
Catlin/ 16.5. P/ 3./ kos
Mamma-79/ 18.5./ 2./ tays
Tähti-73/ 24.5. P /1./ Hyvinkää
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Tähtipölyä/ 27.5. T/ 2./ kos
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Noel/ 7.6. P/ 1./ tays
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Sirpa40/ .7. P/ 1./
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Miiuli77/ 16.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8./ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8./ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10./ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
En mäkään oo käynyt neuvolassa kuin 3 kertaa, vko 8 , 22 ja lääkärinla rv 29. Ja sitten np ultra ja rakenneultra erikseen. Sf mitattu kahdesti, eka mittaus rv 22 ja olisko mitta ollut 23 ja yläkäyrällä ja sitten rv 29 jolloin 27cm ja tuli keskikäyrän tuntumaan. Seuraava nla on rv 33.ei oo ollut mitään ongelmia(vielä) :)
 
Mä olen käynyt neuvolassa rv 8+5 ja 12+6 (lääkäri) ja jo kolme kertaa ä-polilla ultrassa! Seuraava ultra rv 15 ja neuvola rv 18. Noi ultrat on ollut ylimääräisiä poikkeavuusepäilyjen vuoksi, yksi niistä oli nt, mutta neuvolakäynnit ihan normeja. Mut vaikka onkin jo neljäs raskaus niin mä tykkään käydä neuvolassa (vaikkakin th on vähän hupsu ylireagoiva). :) Niin ja kaks eri verikoekertaa ollut jo ja nyt torstaina on sokerirasitus.
Auts... Olin päättänyt että pari päivää ennen rasitusta himmaan sokerin käyttöä ja syön illalla viimeisen kerran tasan sillon kun viimeistään saa syödä et olis mahikset saada hyvä tulos. Noh, just juttelin vanhemman tyttären kans ja tais mennä suunnitelmani mönkään! Tytär on TET-harjoittelussa Tannisen leipomolla Paimiossa ja siellä on keskiviikkona kakku-buffetti, maksaa kai 8€ ja saa maistella niin montaa kakkua kuin jaksaa! Tottakai mun on mentävä sinne kun tyttären leipomia kakkuja myydään oikein leipomossa! Tervetuloa radi...
 
Tuli muuten tosta radi-hommasta mieleen taas yks terveydenhuoltojärjestelmän vähän hassu juttu. Itse kun tosiaan "kärähdin" sillä yhdellä kymmenyksellä juuri tuosta aamun ekasta paastoarvosta, niin Helsingissä homma aloitettiin sellaisella pienryhmäkerralla, jossa opastettiin ruokavaliota ja mittaamista. Siellä tuli puheeksi,että ihmisille oli annettu erilaisia ohjeita sokerirasituksen paastoajan suhteen, olisiko ollut niin, että vaihteli jopa 10-14 tunnin välillä. Sitten tässä tilaisuudessa opastettiin, että yön paastoaika ennen aamun paastoarvon mittausta on 8-10 tuntia ja että 10 tuntia on AIVAN maksimi, koska pidempi aika nostaa paastoarvoa?! Me oltiin kaikki ihan, että häh?! miks sit labraan mennessä käsketään paastota jopa enemmän, jos se kerran nostaa arvoa. Sit vaan sanottiin, että niin, se on vähän hassua, että labrassa mennään vielä vanhoilla ohjeilla. Just...aha...
 
En mäkään oo käynyt neuvolassa kuin 3 kertaa, vko 8 , 22 ja lääkärinla rv 29. Ja sitten np ultra ja rakenneultra erikseen. Sf mitattu kahdesti, eka mittaus rv 22 ja olisko mitta ollut 23 ja yläkäyrällä ja sitten rv 29 jolloin 27cm ja tuli keskikäyrän tuntumaan. Seuraava nla on rv 33.ei oo ollut mitään ongelmia(vielä) :)

Eli ihan samalla kaavalla siis mennään eri neuvoloissa.:)
Mulla tosiaan ei ollut mahaa rv 22, niin eihän siinä mitään voikaan mitata, eli seuraavalla kerralla mitataan siis. JustMomilta saa aina vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen!:love7
 
Tuli muuten tosta radi-hommasta mieleen taas yks terveydenhuoltojärjestelmän vähän hassu juttu. Itse kun tosiaan "kärähdin" sillä yhdellä kymmenyksellä juuri tuosta aamun ekasta paastoarvosta, niin Helsingissä homma aloitettiin sellaisella pienryhmäkerralla, jossa opastettiin ruokavaliota ja mittaamista. Siellä tuli puheeksi,että ihmisille oli annettu erilaisia ohjeita sokerirasituksen paastoajan suhteen, olisiko ollut niin, että vaihteli jopa 10-14 tunnin välillä. Sitten tässä tilaisuudessa opastettiin, että yön paastoaika ennen aamun paastoarvon mittausta on 8-10 tuntia ja että 10 tuntia on AIVAN maksimi, koska pidempi aika nostaa paastoarvoa?! Me oltiin kaikki ihan, että häh?! miks sit labraan mennessä käsketään paastota jopa enemmän, jos se kerran nostaa arvoa. Sit vaan sanottiin, että niin, se on vähän hassua, että labrassa mennään vielä vanhoilla ohjeilla. Just...aha...
No just! Mun lapussa luki et paastolla 12-14 h. Olin yli 12h kyl reippaasti. Jonotin viel puol tuntia labraankin, vaikka oli aika sovittu. Katotaan minkä tuomion ne vetää sit hatusta huomenna...
 
Mulla lukee ohjeissa että klo 22 jälkeen ei saa syödä mitään ja eka näyte otetaan klo 8, eli 10 tuntia paastoa.
 
Katoin muuten viime raskauden äitiyskortista niin sillon mulla mitattiin sf-mitta ekan kerran jo rv18+0!
Nyt rv13+3
 
Mulle annettiin ohjeeksi Tykslab 10 tunnin paasto ennen sokerirasitusta. Tänään alkoi kuukautiset ja aloin syömään minipillereitä. Jos jouluun asti tai ainakin vanhempainvapaa loppuun asti popsisi noita. Sitten voisi yrittää uutta raskautta. Lääkärin mukaan kannattaisi sektion jälkeen odottaa vuosi ennen uutta raskautta. Ristiriitaiset fiilikset on tuohon ehkäisemiseen.

Tiitti, hieno kakku teilläkin ristiäisissä. Tähti-73, mä kävin ihan raskauden loppuun asti kävelemässä huolimatta lonkkakivuista. Auttoi varmaan jaksamaan paremmin. Onko sulla jo kaikki vauvan vaatteet pestyinä ?
 
No just! Mun lapussa luki et paastolla 12-14 h. Olin yli 12h kyl reippaasti. Jonotin viel puol tuntia labraankin, vaikka oli aika sovittu. Katotaan minkä tuomion ne vetää sit hatusta huomenna...
Noni, just tota tarkotin! Periaatteessa siinä ryhmässä diabetes-hoitajan mukaan toi aika voi jo pituuden takia nostaa sitä arvoa. Mua itteeni kans ensin sapetti, sitten rupes huolestuttaan, ku tutustuin aiheeseen. Mut sit yritin suggeroida itseni ajatukseen, että hyvä ku seurataan... Ja yks ylitys yhdessä verikokeessahan ei kyllä käytännössä vielä vaikuta vauvaan :) Ja kuulemani mukaan eri lääkäritkin ovat eri mieltä raja-arvoista.
 
Mä olen käynyt neuvolassa rv 8+5 ja 12+6 (lääkäri) ja jo kolme kertaa ä-polilla ultrassa! Seuraava ultra rv 15 ja neuvola rv 18. Noi ultrat on ollut ylimääräisiä poikkeavuusepäilyjen vuoksi, yksi niistä oli nt, mutta neuvolakäynnit ihan normeja. Mut vaikka onkin jo neljäs raskaus niin mä tykkään käydä neuvolassa (vaikkakin th on vähän hupsu ylireagoiva). :) Niin ja kaks eri verikoekertaa ollut jo ja nyt torstaina on sokerirasitus.
Auts... Olin päättänyt että pari päivää ennen rasitusta himmaan sokerin käyttöä ja syön illalla viimeisen kerran tasan sillon kun viimeistään saa syödä et olis mahikset saada hyvä tulos. Noh, just juttelin vanhemman tyttären kans ja tais mennä suunnitelmani mönkään! Tytär on TET-harjoittelussa Tannisen leipomolla Paimiossa ja siellä on keskiviikkona kakku-buffetti, maksaa kai 8€ ja saa maistella niin montaa kakkua kuin jaksaa! Tottakai mun on mentävä sinne kun tyttären leipomia kakkuja myydään oikein leipomossa! Tervetuloa radi...
Mä olin ollu just laivalla ja mässyttäny kaksin käsin kaikkee ennen maanantaina toteutuvaa sokerirasitusta eikä se arvoihin vaikuttanut. Taisin paastota 11h. Mun paastoarvo oli 4,9.
 
Mulle sanottiin alussa, että jos mitään häikkää ei ole (ja kun mulla on neljäs lapsi) niin neuvolakäyntejä on harvemmin. Mä olen nyt rv 26+0 ja mulla on ollut kolme neuvolakäyntiä, joista yksi ollut lääkäri (niin kaksi ultraa Hyvinkäällä, kolmas tulee parin viikon päästä). Kohtu mitattu kerran rv 22, silloin oli 19cm. Noi sokerirasitustulokset multa vieläkin uupuu, vaikka siitä on kohta jo 2 viikkoa, kauan niissä muka voi kestää?? No, torstaina mulla on neuvola, sitten ehkä kuulee mitä niissä oli vai oliko mitään.
 
Mulle sanottiin alussa, että jos mitään häikkää ei ole (ja kun mulla on neljäs lapsi) niin neuvolakäyntejä on harvemmin. Mä olen nyt rv 26+0 ja mulla on ollut kolme neuvolakäyntiä, joista yksi ollut lääkäri (niin kaksi ultraa Hyvinkäällä, kolmas tulee parin viikon päästä). Kohtu mitattu kerran rv 22, silloin oli 19cm. Noi sokerirasitustulokset multa vieläkin uupuu, vaikka siitä on kohta jo 2 viikkoa, kauan niissä muka voi kestää?? No, torstaina mulla on neuvola, sitten ehkä kuulee mitä niissä oli vai oliko mitään.
En uskonettä sulla ollut mitään ongelmaa sitten rasituksessa:) tuntuu että tää sokerirasitus on nykyään niin tärkeä juttu neuvoloille ja saaneet odottajatkin kohisemaan.kyllä ne olis soittaneet jos jotain olis ollut :)

Itsellenpaasto ohje oli sen 10-12h, ei yhtään yli tai ali.
Munhan olis periaatteessabpitänyt mennä uuteen rasitukseen vielä kun eka tehtiin rv 17. Mutta edellisen radin takia. Pääsin nla lääkärin kanssa diiliin että mittailen kotona parina päivänä viikossa sokereita ja jos niissä ylityksiä niin sitten meen uuteen rasitukseeen. Nyt kotimittauksella paastot olleet 3,8-4,4 luokkaa janaterian jälkeiset 4,1-4,9 paikkeilla, että eipä taida olla mitään syytä rasittaa uudelleen :)
Ja vaikka minkä hampurilaisaterian olisin vetänyt jäätelöineen kaikkineen ei noi arvot oo mihinkään pompanneet :)
 
JustMom: se on varmaankin just näin. Mulla on vasta näistä kahdesta viimeisestä otettu rasituskoe (ed. molemmat ja tästä viimeisestä vaan tää myöhäsemmillä raskausviikoilla). Ois vaan ihan kiva ollut tietää mitä ne näyttää, varsinkin kun nykytekniikalla pitäis päästä itse katselemaan tuloksia, niin eipä näy :)
 
Eniten mua viime raskaudessa radin kohdalla otti päähän se mittaamisen MUISTAMINEN! Ennen ruokailua suht hyvin muistin mitata mut sit kun piti mitata, olikohan tunti ruokailusta, niin etenkin loppuvaiheessa kun olin kotona mä aina NUKAHDIN ruokailun jälkeen... Koita siinä sit muistaa mitata. Tai sit unohdin kattoa kellosta mihin aikaan söin niin vähän vaikea arvioida koska mennyt tunti.
 
Satru, toi vaihtelee tosi paljon mitä milläkin paikkakunnalla laitetaan tonne kantaan. Mullakin lukee esim yhden verikokeen kohdalla "lopullinen", ei mitään arvoja! :(
 
Mulla on aikaisemmat tulokset kyllä tulleet ihan kivasti. Siksi nyt ihmettelenkin että miksi tämä ei tule, että onko Huslab nyt niin shokissa kaikista vastoinkäymisistä, että ovat kadottaneet mun verikokeet ja tulokset ja ja :grin No joo, en mä huolissani ole. Ihmettelen suuresti, jos jotain muka olis :) Kunhan mun ei tarvitse enää sitä litkua ruveta juomaan, tää viimeinen kerta otti jo koville kun oli edellisestä kerrasta maku hyvässä muistissa, enkä tykännyt siitä silloinkaan..mitään pahoinvointia eikä semmosta tullut, mutta ällötti vaan se maku niiiin paljon:wtf:
 
Täällä turussa tai ainakin omalla kohdalla on tulokset kirjautuneet kantaan tosi nopeaa. Mut tosiaan paikkakuntaisia eroja on paaaaljon!

Mä lupauduin tai siis itse ehdotin tota kotimittailuja just siksi etten tosiaan halua uutta rasitusta. Ei siksi että siitä sen kummemmin huono olo olis tullut mutta kyllä se on varsin epämiellyttävää ja nimensä mukaankin, rasitus koko keholle.
Mun yks ystävä 1 tyypin diabeetikko joskus sanoi että se on kamala miten liian rutiinisti laittavat näitä rasituksia ja että joskus jollain keho mennyt tästä rasituksesta ihan sekaisin. Mielestäni myös neuvolassa voisivat ensin tutkailla tilannetta ja katsoa onko merkkejä riskeistä( sokeria virtsassa, runsas painonnousu, tai vaikka se sukurasite) ja sitten vasta harkinnan mukaan rasittaa :)
 
JustMom: Samaa mieltä. Huvittavinta oli se, että mun äidillä ei ole varsinaisesti edes todettu 2. tyypin diabetesta vaan vain "sietokyky heikentynyt" ja se oli heti sit peruste tässäkin raskaudessa rasitukseen (toki iälläkin on vaikutusta;) ). Kävin just aamulla vaa' assa (Luotan omaani enempi kuin neuvolan vakaan johon mennään aina vaatteet päällä ja usein vielä vatsa pullollaan ruokaa) eikä ole paino vielä noussut kuin n. 4kg...yleensä tulee se 10-11kg koko raskauden aikana. Ettei senkään perusteella ois tarvinnut rasitukseen mennä, mutta myöhästä tietty rykiä jo :)
 
Takaisin
Top