Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea odotukseen Mamma Mia!
Hyvää äippälomaa sullekin Tähti-73! Mistäpäin olitkaan?

Mä toisaalta toivoisin, et menis nopeesti aika ja vauva syntyis ja toisaalta en, koska meillä on yks remonttihomma, joka piti olla jo talvella ja joka olis oleellista saada ennen vauvan syntymää. Mutta peukut pystyyyn, et saadaan se lupa kaupungilta nyt tiistaina ja homma etenis siitä sovitusti niin olis valmis vappuun. Harmittaa, kun itse aloitettin asian hoito jo tosi ajoissa mut taloyhtiö ihmetteli ja junnas sen kans kohtuuttoman kauan.

Uudeltamaalta:)
Toivottavasti saatte remontin pois alta ennen vauvan syntymää.
 
="Jäi ihan hyvät fiilikset sektiosta, vaikkei se suunniteltu ollutkaan (pitkittynyt synnytys, joka ei edennyt). Ainoa mitä varoin sektion jälkeen oli vatsalihasliikkeet. Ne aloitin muistaakseni vasta yli puoli vuotta sektion jälkeen.

Synnytyksessä mua pelottaa just toi pitkittyminen, entä jos vauva ei tulekkaan ulos:wideyed:
Alatie synnytys ei enää ehkä pelota, mutta se, ettei asiat menekkään suunnitellusti, niin pelottaa:sad001
 
Tähti-73, mulla sama pelko. Eli jos menee normaalisti niin ei pelota esim. kipu, vaikka se kai väistämättä onkin tosi kovaa. Mutta pelottaa että kaikki ei suju hyvin. Mutta pitänee luottaa hyvään hoitoon :)

Tsemppiä Mammamialle raskauteen! Noi ekat viikot matelee, mutta päivä kerrallaan kuluu kuitenkin. Mullakin takana edellisen kumppanin kanssa yksi km heti plussan jälkeen ja yks tuulimuna rv9, mutta nyt tuhdisti viikolla 31+5. Alku oli kyllä piinaavaa odottelua.
 
Mä oon nyt pari päivää miettinyt oonko sittenkin liian vanha olemaan raskaana... Väsyttää niin vietävästi eikä saa mitään aikaiseksi kotona. Mies ei ole vielä sanonut mitään mutta itseä harmittaa kun kaikki energia menee töihin ja sit vaan makaan sohvalla illat. Hoidan kyllä pääsääntöisesti kuopuksen tarhaan viemiset ja hakemiset ja laitan nukkumaan mut kaiken muun (KAIKKI kotityöt) kaatuu miehen niskaan. Hän on kyllä maailman ymmärtäväisin ja ihanin mies mutta pelkään ettei hänkään kohta jaksa enää kattoa mun "laiskottelua". :( Toivottavasti tää vaihe menee nopeesti ohi.
 
Mä oon nyt pari päivää miettinyt oonko sittenkin liian vanha olemaan raskaana... Väsyttää niin vietävästi eikä saa mitään aikaiseksi kotona. Mies ei ole vielä sanonut mitään mutta itseä harmittaa kun kaikki energia menee töihin ja sit vaan makaan sohvalla illat. Hoidan kyllä pääsääntöisesti kuopuksen tarhaan viemiset ja hakemiset ja laitan nukkumaan mut kaiken muun (KAIKKI kotityöt) kaatuu miehen niskaan. Hän on kyllä maailman ymmärtäväisin ja ihanin mies mutta pelkään ettei hänkään kohta jaksa enää kattoa mun "laiskottelua". :( Toivottavasti tää vaihe menee nopeesti ohi.
Eiköhän toi ole ihan normaalia raskaana olevalle, ei niinkään ikään sidoksissa:) moni nuorempikin valittelee väsymystä. Ja vaikkei raskaus ole sairaus niin poikkeustila jossa ei aina kykene kaikkeen haluamaansa! Älä tunne syyllisyyttä <3 tsemppiä <3
 
Tähti-73, mulla sama pelko. Eli jos menee normaalisti niin ei pelota esim. kipu, vaikka se kai väistämättä onkin tosi kovaa. Mutta pelottaa että kaikki ei suju hyvin. Mutta pitänee luottaa hyvään hoitoon :)

Tsemppiä Mammamialle raskauteen! Noi ekat viikot matelee, mutta päivä kerrallaan kuluu kuitenkin. Mullakin takana edellisen kumppanin kanssa yksi km heti plussan jälkeen ja yks tuulimuna rv9, mutta nyt tuhdisti viikolla 31+5. Alku oli kyllä piinaavaa odottelua.
Just tää muakin pelottaa. Lääkärin kanssa juttelin siitä myös, että jos joutuu kohtuuttomasti kärsimään jonkun fysiologisen ongelman takia, jota ei oo vitsitty tutkia, ja sitten kiikutetaan hätäsektioon, niin se on perseestä (ihan näillä sanoilla sanoin... :joyful:). Että kyllä tänä päivänä lääketiede tietää enempi ja sitä pitää myös hyödyntää. Ja, jos alatiesynnytys on mahdollinen arvion jälkeen, niin sitten se. Jos taas ei, niin sitten sektio. Tyydyn niihin tietoihin. Loput on sitten korkeamman hallussa.

Niin, Tähti-73, en siis tajunnut että synnytystapa-arviossa ultrataan :happy:, joku puhui myös jostain kuvauksesta:schocked028...
 
Mä oon nyt pari päivää miettinyt oonko sittenkin liian vanha olemaan raskaana... Väsyttää niin vietävästi eikä saa mitään aikaiseksi kotona. Mies ei ole vielä sanonut mitään mutta itseä harmittaa kun kaikki energia menee töihin ja sit vaan makaan sohvalla illat. Hoidan kyllä pääsääntöisesti kuopuksen tarhaan viemiset ja hakemiset ja laitan nukkumaan mut kaiken muun (KAIKKI kotityöt) kaatuu miehen niskaan. Hän on kyllä maailman ymmärtäväisin ja ihanin mies mutta pelkään ettei hänkään kohta jaksa enää kattoa mun "laiskottelua". :( Toivottavasti tää vaihe menee nopeesti ohi.
Mäkin sanoisin että ihan normii. Mulla ei riitä työpäivien päälle energia mihkää ja päikkärit on pakko ottaa joka päivä. Illalla ysiltä nukkuu eli nyt pitäs jo olla...Mies kyllä ymmärtää mun unen tarpeen ja nukuin päikkärit jo ennen raskautta. Meil on siivouspäivä ja mies imuroi ja mä teen mitä jaksan. Ja meil ei ees oo ennestään lapsia, toki vanha koirakin vaatii oman aikansa mut mies kyllä lähtee sen kanssa ulos kun pyydän.
 
Just tää muakin pelottaa. Lääkärin kanssa juttelin siitä myös, että jos joutuu kohtuuttomasti kärsimään jonkun fysiologisen ongelman takia, jota ei oo vitsitty tutkia, ja sitten kiikutetaan hätäsektioon, niin se on perseestä (ihan näillä sanoilla sanoin... :joyful:). Että kyllä tänä päivänä lääketiede tietää enempi ja sitä pitää myös hyödyntää. Ja, jos alatiesynnytys on mahdollinen arvion jälkeen, niin sitten se. Jos taas ei, niin sitten sektio. Tyydyn niihin tietoihin. Loput on sitten korkeamman hallussa.

Niin, Tähti-73, en siis tajunnut että synnytystapa-arviossa ultrataan :happy:, joku puhui myös jostain kuvauksesta:schocked028...

Sirpa40:)
neuvolassa sanottiin, että ultraavat, toivottavasti se pitää paikkansa
 
Mä oon nyt pari päivää miettinyt oonko sittenkin liian vanha olemaan raskaana... Väsyttää niin vietävästi eikä saa mitään aikaiseksi kotona. Mies ei ole vielä sanonut mitään mutta itseä harmittaa kun kaikki energia menee töihin ja sit vaan makaan sohvalla illat. Hoidan kyllä pääsääntöisesti kuopuksen tarhaan viemiset ja hakemiset ja laitan nukkumaan mut kaiken muun (KAIKKI kotityöt) kaatuu miehen niskaan. Hän on kyllä maailman ymmärtäväisin ja ihanin mies mutta pelkään ettei hänkään kohta jaksa enää kattoa mun "laiskottelua". :( Toivottavasti tää vaihe menee nopeesti ohi.
Joo, samaa mieltä kuin JustMom10. Mä olin ihan vittuuntunut ja väsynyt ja ahdistunut 1,5 vkoo, mut nyt perjantai-iltana piristyin ja oon ollu tositosi pirtee koko vkl! Tänään kuoputin puutarhassa, leikkelin tuija-aitaa ja vanhat perennat ja laitoin kevät lannoitteet, oon pessy pyykkiä, mm.vaunun päälliset, viimeistellyt vaatekaapin, käyttäy koiran pihalla 2x, käyny kahdessa paikkaa kylässä, on grillattu kaks kertaa ja ruokittu mutsikin! Eilen oli kans sama tehomeno. Ihmettelin itekin tätä täyskäännöstä, mut varmaan ne on nää hormonit???? Mulla ei tunnu kropassakaan nyt mitään tukalaa, en meinaa edes muistaa että oon paksuna (paitsi kävellessä). Vai totuinko mä tähän nyt sitte yhtäkkiä...? :hug007 Eeeei, en usko!
 
Hei, mistä mä voin ostaa uuden patjan lastenvaunuihin? Mä vaihtaisin sen kissapölyn takia. Se on jotain...materiaalia, ei vaahtomuovia, vaan sellaista valkoista, öh, oisko samaa kuin joissain petauspatjoissa. Se ei saa olla yli 4cm paksu. En googlaamalla löytäny mitään. Ehkä jostain kangaskaupasta? Tai jostain mattoliikkeestä, josta saa metritavaraa? Sais vaan palan jostain ja leikkaisin sen sit muotoon.
 
Hei, mistä mä voin ostaa uuden patjan lastenvaunuihin? Mä vaihtaisin sen kissapölyn takia. Se on jotain...materiaalia, ei vaahtomuovia, vaan sellaista valkoista, öh, oisko samaa kuin joissain petauspatjoissa. Se ei saa olla yli 4cm paksu. En googlaamalla löytäny mitään. Ehkä jostain kangaskaupasta? Tai jostain mattoliikkeestä, josta saa metritavaraa? Sais vaan palan jostain ja leikkaisin sen sit muotoon.
Ootko kattonu Ikean nettisivulta? Halvin vaahtomuovipatja vauvan pinnasänkyyn ja leikkaat sen. Tai kysy lastentarvikeliikkeistä tai sieltä Oran tehtaanmyymälästä? Eiks ne ollu Oran vaunut? Saavat varmaan suoraan tilattu.
 
Mä luin jostain oppaasta että pitää olla mahd rentona ja synnytyksen käynnistyttyäkin yrittää rentoutua jotta synnytys etenee. Jos stressaa ja panikoi niin kroppa tuottaa kokoajan lisää stressihormonia joka voi estää mm avautumisen. Jospa siis panikoidaan etukäteen synnytystä ja jätetään se sit toteutushetkellä jonkun muun haltuun ja keskitytään relaa.....Mä keskityn äitiysjoogan menetelmiin ja hoilottelen "synnytyslaulua" tai sit jotai muuta biisejä.
 
Etola tai joku vastaava myy vaahtomuovipatjoja muotoon ja oikeaan kokoon leikattuna. Ihan ok hintaankin ;)
 
Mä luin jostain oppaasta että pitää olla mahd rentona ja synnytyksen käynnistyttyäkin yrittää rentoutua jotta synnytys etenee. Jos stressaa ja panikoi niin kroppa tuottaa kokoajan lisää stressihormonia joka voi estää mm avautumisen. Jospa siis panikoidaan etukäteen synnytystä ja jätetään se sit toteutushetkellä jonkun muun haltuun ja keskitytään relaa.....Mä keskityn äitiysjoogan menetelmiin ja hoilottelen "synnytyslaulua" tai sit jotai muuta biisejä.
Moni kätilö ohjaa pitämään leuan rentona. Jos kovin puree "hammasta" niin koko keho jännittyy. Rentouttaminen on tosi hyvä apu mutta sitä kannattaa jo odotusaikana harjoitella!
 
Ilmoittautuisin mukaan, ekaa lasta odottava 44-vuotias Helsingistä. Takana yksi tuulimuna kesällä -15, nyt toinen yritys. Tänään rv 4+3, la 15.12.
Pelottaa käykö kuten viimeksi, menen yksityiselle ultraan 26.4. (julkisella kun ei pääse kuin vasta rv 10-13), joten siihen saakka pitää jaksaa odotella.
Tervetuloa vertaismatkalle!
 
Nojuu, kattoin Oran sivuilta, ei ainakaan siellä suoraan ollu valikoimissa. Ikean ja Jyskin patjat on liian paksuja. Oran käyttöohjeessa oli kissankokoisin kirjaimin, että patja saa olla max 4cm.

Googlatin uudestaan ja se vei mut jollein toiselle keskustelupalstalle, jossa oli vastaava ongelma. Joku nerokas ehdotti, että leikkaa siitä äitiyspakkauksen mukana tulleesta patjasta! Se ei varmaan oo yli 4cm. Pitää kaivaa se varastosta! Hyvähyvä!
 
Sirpa, otatko äitiyspakkauksen? Siinähän on mukana patja ja ellet tarvii sitä muuhun leikkaa se vaunuihin. Niin mä tein viimeks kun käytettiin vaunun kovaa koppaa matkasänkynä ihan alussa kuopukselle.
 
Sirpa40:)
Oliko sulle luvattu synnytystapa-arvio?:rolleyes:Sittenhän pääset ultraan.

Mulla se on tulossa rv.36 paikkeilla sairaalalla. Ensviikolla pääsemässä "vihdoin" ultraan sairaalalle sf-mitan pysähtymisen vuoksi...pitkä aika sitten rv13. ultrasta.
Eikö teillä oo rakenneultraa vkon 20 paikkeilla?

Mä kans tosiaan vähän kyselin, et pääsisikö sairaalalle synnytystapa- ja kokoarvioon, mut ei lupailtu. Th vaan sanoi, että voidaan kyllä jutella puhelimessa, jos haluun... Aha... :)
 
Takaisin
Top