Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noista harrastuksista... Esikoisen kanssa rampattiin kolme kertaa viikossa harrastamassa. Oli vauvamuskari, äiti-lapsijumppa ja babybailatino. Olivat edullisia, kun olivat kansalaisopiston ja lastenliiton järjestämiä. Tais olla 40-50€ / syys-/kevätkausi / harrastus. Oli siinä kyllä vähän liikaa ja puolen vuoden jälkeen jatkettiinkin vain muskaria. Nyt en taida tän toisen kans jaksaa ottaa mitään kalenteriin sidottua. Tossa on kuitenkin myös tuo vanhempi lapsi, jota pitää viihdyttää, vaikka se käykin muutamana päivänä viikossa päiväkodissa. Yks hyvä kaveri on, jolla on melkein saman ikäiset lapset, joten eiköhän me välillä tavata. Miehen ystävillä on nyt tullut/tulossa paljon vauvoja, mutta asuvat eri paikkakunnilla, joten heidän kanssaan tulee harvemmin kyläiltyä.
 
Heippa taas!:)
Iiikks, tietääkö täällä joku sanoa, kun vauva laskeutuu "lähtökuoppiin" muuttuuko mahan muoto toisenlaiseksi??:rolleyes: Tarkoitan sellaista, että esim. vaikeampi kurkottaa alas tai mennä kyykkyyn, kun vatsa ottaa jo aiemmin vastaan?:rolleyes:

Meinaan, että eilen huomasin, etten ylety enää yhtä hyvin ottaan sukkia jalasta ja maha on kuin alempana:eek: Tänään tuli sairaalalta kiire aika jo ensi keskiviikolle, (en ees tiedä mitä tutkivat), mutta tosiaan sf-mitan takia, kun maha ei ole enää kasvanut...

Liikelaskentaa käski tehdä.
 
Höh, ei ne tulokset vielä näy. Käväsin mehiläisessä äsken sanomassa käsipäivää tän kurkun ja äänen takia. Lääkärisetä oli sitä mieltä, että kyseessä on viurus ja ettei siihen auta lääke, eikä muutenkaan raskaana olevalle määrätä... Kuunteli se keuhkot, nenän, korvat ja aivokalvontulehduksen vaaran sulki pois, että oli siitä ehkä jotain hyötyä. Kinusin edes 3pv sairaslomaa, että jos maanantaina ei oo kunto parempi ni meen uudestaan sanoo heipat lääkärisedälle...

Mä en oo vauvan harrastustoimintaa vielä ajatellut. En oo kauheen ryhmäharrastushenkinen. Hommasin noi matkarattaat siksi, että voi muuten mennä ihmisten ilmoille käyskentelee ja kavereiden luo. Mun kavereiden lapset on likimain aikuisia tai sitten niitä ei ole, joten tää vauva saa varmaan erikoiskohtelun, ainakin kaikki odottaa sitä kovasti. Yhteisiin talkoisiin pitää kuulemma ottaa se mukaan, että kaikki voi sitä sitten hoitaa...:love7

Sai muuten vauva kauheen hepulin siitä sokerilitkusta! Hoitaja varoittikin siitä. Hirvee hulabaloo alko vattassa jotain 20min litkun juomisen jälkee! En uskaltanu ees kattoo mahaa, se varmaan velloi hulluna.
 
Höh, ei ne tulokset vielä näy. Käväsin mehiläisessä äsken sanomassa käsipäivää tän kurkun ja äänen takia. Lääkärisetä oli sitä mieltä, että kyseessä on viurus ja ettei siihen auta lääke, eikä muutenkaan raskaana olevalle määrätä... Kuunteli se keuhkot, nenän, korvat ja aivokalvontulehduksen vaaran sulki pois, että oli siitä ehkä jotain hyötyä. Kinusin edes 3pv sairaslomaa, että jos maanantaina ei oo kunto parempi ni meen uudestaan sanoo heipat lääkärisedälle...

Mä en oo vauvan harrastustoimintaa vielä ajatellut. En oo kauheen ryhmäharrastushenkinen. Hommasin noi matkarattaat siksi, että voi muuten mennä ihmisten ilmoille käyskentelee ja kavereiden luo. Mun kavereiden lapset on likimain aikuisia tai sitten niitä ei ole, joten tää vauva saa varmaan erikoiskohtelun, ainakin kaikki odottaa sitä kovasti. Yhteisiin talkoisiin pitää kuulemma ottaa se mukaan, että kaikki voi sitä sitten hoitaa...:love7

Sai muuten vauva kauheen hepulin siitä sokerilitkusta! Hoitaja varoittikin siitä. Hirvee hulabaloo alko vattassa jotain 20min litkun juomisen jälkee! En uskaltanu ees kattoo mahaa, se varmaan velloi hulluna.
Mulla ei se litku vaikuttanu oikee mihkää. Vähä höntti olo muttei muuta.
 
Mä haluaisin käydä vauvauinnissa, vesi on itselleni rakas elementti ja olisi kiva, jos lapsikin oppisi tykkäämään siitä alusta asti eikä olisi sitä vesipelkokautta. Mutta pitää nyt katsoa, miten resurssit riittää. En oikeasti usko, että vauvat tai taaperot tai edes päiväkotilapset tarvitsevat välttämättä mitään varsinaisia harrastuksia, ainakaan montaa kertaa viikossa.
 
Mä haluaisin käydä vauvauinnissa, vesi on itselleni rakas elementti ja olisi kiva, jos lapsikin oppisi tykkäämään siitä alusta asti eikä olisi sitä vesipelkokautta. Mutta pitää nyt katsoa, miten resurssit riittää. En oikeasti usko, että vauvat tai taaperot tai edes päiväkotilapset tarvitsevat välttämättä mitään varsinaisia harrastuksia, ainakaan montaa kertaa viikossa.
Mä haluun vauvauintiin siks etten tartuta omaa vesipelkoani vauvaan. Mies saa uittaa häntä. Tiettyjä juttuja haluun yhessä harrastaa äippälomalla siks etten ite tuu mökkihöperöks ja nään muita äitejä.
 
Heippa taas!:)
Iiikks, tietääkö täällä joku sanoa, kun vauva laskeutuu "lähtökuoppiin" muuttuuko mahan muoto toisenlaiseksi??:rolleyes: Tarkoitan sellaista, että esim. vaikeampi kurkottaa alas tai mennä kyykkyyn, kun vatsa ottaa jo aiemmin vastaan?:rolleyes:

Meinaan, että eilen huomasin, etten ylety enää yhtä hyvin ottaan sukkia jalasta ja maha on kuin alempana:eek: Tänään tuli sairaalalta kiire aika jo ensi keskiviikolle, (en ees tiedä mitä tutkivat), mutta tosiaan sf-mitan takia, kun maha ei ole enää kasvanut...

Liikelaskentaa käski tehdä.

En tiedä onko mahan muodosta vai koosta kiinni, mutta kaikenlainen kyykkiminen ja kumartelu on minulle ainakin nyt todella hankalaa. Sen huomaa juuri esim. siitä, että sukkien ja kenkien pukeminen kestää, ja jos pudottaa jotain lattialle, niin harmittaa ihan vietävästi!

Meillä on 2-tasoinen pyykkiteline, jossa alempi taso on suunnilleen polven korkeudella, ja olen siihen yleensä ripustetut sukkia yms. Tänään huomasin, että liian hankalaa on sekin.

... Ja siis sen lisäksi, että kyykkiminen on hankalaa, niin hengästyn ihan suunnattomasti, jos pitää esim. poimia lattialta jotain....

No, eipä ole enää montaa viikkoa jäljellä!

Toisaalta, vaikka näitä em. vaivoja ja kolotuksia riittää, niin onhan se sitten taas ihan mahtavaa silitellä mahaa ja tuntea vauvan liikkeet ja potkut. Ajattelenkin usein vähän haikeana myös sitä, että todennäköisesti tämä raskaus jää osaltani viimeiseksi eli nyt pitäisi osata nauttia kuitenkin...
 
En tiedä onko mahan muodosta vai koosta kiinni, mutta kaikenlainen kyykkiminen ja kumartelu on minulle ainakin nyt todella hankalaa. Sen huomaa juuri esim. siitä, että sukkien ja kenkien pukeminen kestää, ja jos pudottaa jotain lattialle, niin harmittaa ihan vietävästi!

Meillä on 2-tasoinen pyykkiteline, jossa alempi taso on suunnilleen polven korkeudella, ja olen siihen yleensä ripustetut sukkia yms. Tänään huomasin, että liian hankalaa on sekin.

... Ja siis sen lisäksi, että kyykkiminen on hankalaa, niin hengästyn ihan suunnattomasti, jos pitää esim. poimia lattialta jotain....

No, eipä ole enää montaa viikkoa jäljellä!

Toisaalta, vaikka näitä em. vaivoja ja kolotuksia riittää, niin onhan se sitten taas ihan mahtavaa silitellä mahaa ja tuntea vauvan liikkeet ja potkut. Ajattelenkin usein vähän haikeana myös sitä, että todennäköisesti tämä raskaus jää osaltani viimeiseksi eli nyt pitäisi osata nauttia kuitenkin...

Murrimur:)
sullahan laskettuaika lähestyy, kohta on jo ihan käsillä:)
Yritä nauttia kuitenkin, vaikka varmaan sitä jo toivot, että syntyisi pian:)

Oon huomannut "kömpelöitymisen" ihan tässä viime viikkoina, jota keskiraskaudessa ei ollut..Se oli vielä helppoa aikaa:wink Toista on nyt, kun lattialta ei tosiaan meinaa saada poimittua enää mitään ja hengästyy niin helposti, maha jarraa menoa ja pissahätä on entistä useammin.
 
Murrimur:)
sullahan laskettuaika lähestyy, kohta on jo ihan käsillä:)
Yritä nauttia kuitenkin, vaikka varmaan sitä jo toivot, että syntyisi pian:)

Oon huomannut "kömpelöitymisen" ihan tässä viime viikkoina, jota keskiraskaudessa ei ollut..Se oli vielä helppoa aikaa:wink Toista on nyt, kun lattialta ei tosiaan meinaa saada poimittua enää mitään ja hengästyy niin helposti, maha jarraa menoa ja pissahätä on entistä useammin.
Hitto, onkohan ne laskenut mun la väärin? Mä ihmettelen kuinka kömplö oon 2,5 kk päästä, kun nytkin tuntuu kaikki vaikeelta. Lisäksi, multa tippuu käsistä kaikki tavarat, ihan kuin tahallaan tiputtelisin niitä, jotta joudun jumppaamaan. Kyllä mä ne vielä ylös saan, mutta en entisellä tekniikalla. Sukat menee jalkaan, mut hengästyn siinä.

Hitsi, pitäiskö aina näihin viesteihin laittaa lopuksi mikä rv menossa? Mä joudun ainakin aina ettii sitä listaa ja tarkistelee "kuka kukin on" kun en muista...

Joku muuten kyseli niitä raskauskolmanneksia.Tarkistin terve.fi -sivuilta, siellä on selkeä raskauskalenteri. Ne menee rv1-12, rv13-27, rv28-

26+7
 
Voisi tosiaan laittaa rv:t aina viesteihinkin..

Tässä tämä lista nyt taas kuitenkin, vaikka mitään uutta sitten viime julkaisun ei ole tullut.

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./

Odottajat
Maalispallero/ 30.3./ 1./ nkl
Murrimur/ 2.5. P/ 2./ kos tai nkl
Myy75/ 9.5. T/ 2./ kos
Catlin/ 16.5. P/ 3./ kos
Mamma-79/ 18.5./ 2./ tays
Tähti-73/ 24.5. P /1./ Hyvinkää
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Tähtipölyä/ 27.5. T/ 2./ kos
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Noel/ 7.6. P/ 1./ tays
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Sirpa40/ .7. P/ 1./
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Miiuli77/ 16.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8./ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8./ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10./ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Nuska76
 
Muokattu viimeksi:
Kömpelöä on kyllä ja hengästyttävää. Ulkovaatteiden pukeminen taaperolle lattialla aikamoista jumppaa...

Mä oon nyt täällä vähän hermoillut sitä, että mitä jos vauva onkin lähelle 4-kiloinen syntyessään, ku eka oli reilu 3-kiloinen... Laitoin neuvolaankin viestiä, mutta jos ei oo mitään syytä epäillä, että olisi normaalia isompi, niin ainakaan täällä ei näyttäis pääsevän erilliseen synnytystapa- tai kokoarvioon. Tosin sf-mitta on aika sama kuitenkin nyt ku ekassa? Eka synnytys oli vaan jo aika nopea, enkä ehtinyt saada kivunlievitystä, niin vähän hirvittää, jos tää ois prosentuaalisesti selvästi isompi ja sama meininki...

Harrastuksista, jokainen valitsee, mikä on hyvä itelleen, ettei siitä tuu stressiä. Meiltä kuitenkin ehdoton peukku vauvauinnille ja muskarille :) Meillä poitsu ei todellakaan aluksi tykännyt kylpemisestä, mutta päätettiin kokeilla uintia koko perheen voimin. Muutamassa kerrassa kaverista tuli ihan vesipeto ja jalat alko konkreettisesti rullaamaan, ku varpaat kosketti vettä:) Muskareista joku mainitsikin Lastenliiton, suosittelen - en tiedä, kuinka monessa kaupungissa järjestävät, mutta on edullinen ja paikat ainakin Helsingissä menevät aika nopeasti.
 
Kömpelöä on kyllä ja hengästyttävää. Ulkovaatteiden pukeminen taaperolle lattialla aikamoista jumppaa...

Mä oon nyt täällä vähän hermoillut sitä, että mitä jos vauva onkin lähelle 4-kiloinen syntyessään, ku eka oli reilu 3-kiloinen... Laitoin neuvolaankin viestiä, mutta jos ei oo mitään syytä epäillä, että olisi normaalia isompi, niin ainakaan täällä ei näyttäis pääsevän erilliseen synnytystapa- tai kokoarvioon. Tosin sf-mitta on aika sama kuitenkin nyt ku ekassa? Eka synnytys oli vaan jo aika nopea, enkä ehtinyt saada kivunlievitystä, niin vähän hirvittää, jos tää ois prosentuaalisesti selvästi isompi ja sama meininki...

Harrastuksista, jokainen valitsee, mikä on hyvä itelleen, ettei siitä tuu stressiä. Meiltä kuitenkin ehdoton peukku vauvauinnille ja muskarille :) Meillä poitsu ei todellakaan aluksi tykännyt kylpemisestä, mutta päätettiin kokeilla uintia koko perheen voimin. Muutamassa kerrassa kaverista tuli ihan vesipeto ja jalat alko konkreettisesti rullaamaan, ku varpaat kosketti vettä:) Muskareista joku mainitsikin Lastenliiton, suosittelen - en tiedä, kuinka monessa kaupungissa järjestävät, mutta on edullinen ja paikat ainakin Helsingissä menevät aika nopeasti.
Ai niin, rv 35+4
 
Hitto, onkohan ne laskenut mun la väärin? Mä ihmettelen kuinka kömplö oon 2,5 kk päästä, kun nytkin tuntuu kaikki vaikeelta. Lisäksi, multa tippuu käsistä kaikki tavarat, ihan kuin tahallaan tiputtelisin niitä, jotta joudun jumppaamaan. Kyllä mä ne vielä ylös saan, mutta en entisellä tekniikalla. Sukat menee jalkaan, mut hengästyn siinä.

Hitsi, pitäiskö aina näihin viesteihin laittaa lopuksi mikä rv menossa? Mä joudun ainakin aina ettii sitä listaa ja tarkistelee "kuka kukin on" kun en muista...

Joku muuten kyseli niitä raskauskolmanneksia.Tarkistin terve.fi -sivuilta, siellä on selkeä raskauskalenteri. Ne menee rv1-12, rv13-27, rv28-

26+7
Älä huoli. Tääl kans hengästytään ja ollaan kömpelömpii kun ennen. Mulla kyl johtunee liikkeiden rajotukset siitä että masuasukki potkii mun alavattaa heti jos oon vääräs asennos hänen mielestä.

Mä olisin jo ihan valmis jäämään äippälomal ja puskee tän pihal. Laskin eilen että 30työpv ja vajaa 12 vk laskettuun. Rv 28+2. Mä oon sit jo vikal kolmanneksel siirtyny...
 
Tuleeko teillä herkästi ientulehdus tai ikenet turpoo? Mä joudun nyt erityisesti puhdistelee noita hammasvälejä ja sit tökin Corsodyliin kastetulla vanupuikolla ikeniä niin rauhottuu. Kai kuuluu asiaan että raskauden aikana ikenet on herkemmät?
 
Voi täälläkin, sukat onko ne pakko pukea? Täys työ ja tuska. Taaperon pukeminen, auts, ei riitä syli ei kädet. Puuskutan 100m jälkeen vaunulenkillä.nyt on alkanut myös kyljen kääntäminen repäisemään kurjasti kohdunkannattimista yöllä. Ja mitäs vielä...
Joo nämä viimeiset viikot vois todella skipata suoraan synnytykseen :)

Rv :t hmmm 31 paikkeilako?
 
Ja sitten vielä semmonen että teil on kun ennestään lapsia niin onko kokemusta digitaalisesta Lasten Satukirjastosta jota se pikkutyttö tomerana telkussa mainostaa? Hinta vissii alle 9€ kk mut siinäkin säästäis tilaa kun lukee niitä tabletilta ja siel on kai kuunneltaviakin. Ei kai ihan pikkuvauva vielä sellasesta ymmärrä mutta jossain kohdin.
 
Huomenta! Tänään siirrytty viimeiselle kolmannekselle. MS74 sä oot mua 10 pv edellä :cat:. Mulla ihan samat fiilikset, voisin jo kans laittaa tän pihalle. Mä sanoin lääkärillekin, että oon ihan kyllästynyt tähän mahaan jo. Ja se varmaan kasvaa vielä tuplaksi (toivottavasti ei....:stop: ).

Mulla on vuotanut ikenet verta vähän väliä, niin kuin nenäkin. Ostin seesamiöljyä nenäsumutteena, on auttanut nenän kuiviin limakalvoihin. Luin, että nää on normeja raskausajan oireita. Mulla oli ientulehduskin. Mulla on muutenkin paska hammaskalusto, hampaat on heikot. On pari implanttiakin suussa ja toisen ympärillä oli ientulehdus alkuvuodesta. Mulle saattoi tulla verenmaku suuhun kesken päivän. Se ois perseestä, jos tollanen implantti tulehtuisi täs raskauden aikana. Vaatii aika kovat kipulääkkeet nimittäin. Hampulääkäri sanoi, että lankaile sitä ja sillä se on parantunut. Kannattaa kyllä lankailla, vaikka ikenet vuotaakin.

Toi hammaskalusto oli muuten mulle aika iso huoli kun tulin raskaaksi. Mulla on tosiaan haljennut tässä viim.4 vuoden aikana hammas / vuosi. Ja jos laitetaan implantti, niin siinä on rankat lääkekuurit ja se on ainakin puolen vuoden prosessi (ellei mtn tulehduksia tule). Puhumattakaan, mitä se maksaa.... Onneksi tähän mennessä on menty "normaaleilla" reikien paikkaamisilla.

Saitteko neuvolasta vau.fi :n kirjan Vauvan odotus? Siinä on puolet äidille ja isälle. Se on tositosi hyvä tietokirja. Tavaan sitä aina näin lauantaisin kun siirryn uudelle viikolle. Sitten sain myös ilmeisesti Liberon Raskaana-kirjan. On myös tosi hyvä opus! Jotain kirjoja saa kans apteekista ilmaiseksi.

Rv27+0
 
Takaisin
Top