Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eka perhevalmennus kolmesta takana. Meitä oli vaan kolme paria paikalla. Jako laput joissa "Mitä mukaan sairaalaan" .... luki että puolisolle eväät. Totesin sihe että enkö minä mitään saa syödä jos toinen vetää vieressä pizzaa....Mä olin muutenki äänes. Kysyin Tyksin perhehuoneista ja kuulemma kaks per osasto on ja ensisynnyttäjille ensi sijaisesti. Sit mulle tuli semmonen olo kun lähettii että jollei liian aikasin kannata lähtee sairaalaan ni mitä sit jos lähtee liian myöhää ja se syntyyki tähä olkkarin soffal?
Mä muuten kuvittelin heti et ne "puolisolle eväät" tarkoitti mua ja että toi oli muistilappu siis miehelle... Minäminäminä...:joyful:

Joo, jos synnytykseen tulee ja turha kuvitella vetävänsä pizzaa siellä... Jääköön sitte himaan!
 
Tyksissä ainakin on puolisoille oma kahvihuone missä voivat lämmittää omaa ruokaa jne. Eli ei tarvii synnyttäjän edessä mässäillä. :D
 
Joo, siis en tarkoittanutkaan, että sokerien vähentäminen tai painon tahaton väheneminen suoraan vaikuttaa sf-mittaan tai vauvan kokoon. Lähinnä mietin ihan perusfysiologian kannalta, että sokerilla on taipumusta varastoitua kehossa henkilöstä riippuen esim juuri vatsan ja lanteiden seutuun, jolloin oma ajatukseni on, että olisi mahdollista, että se voisi vaikuttaa vatsan alueen "ylimääräisiin" kerroksiin :) Itsellä kun ainakin tuppaa vatsan alueella normistikin olemaan ylimääräistä. Mutta toi on helpottavaa tietää, että yksi poikkeama mitassa ei vielä aiheuta jatkotoimenpiteitä.

Entä kun neuvolantäti tuumasi, että sokeri kasvattaa vauvaa...ja nythän sokeria ei tullut syötyä, niin vauvan kasvu luonnollisesti vähäisempää:eek: samoin sf-mitta vatsan rasvakerroksen vähentymisen myötä..
 
Meillä ei täällä kymenlaaksossa näy kanta.fi palvelussa mitään muuta kuin käyntien pvm ja paikka. Mitään tietoja ei sinne viedä. Lisäksi siellä näkyy e-reseptit. Eli käytännössä täysin turha palvelu. Täällä takapajulassa kun ei osata/viitsitä integroida järjestelmiä. Muutenkin kaikki palvelut on vähennetty. Esim neuvolassa ei ole lääkäriä/ultraa vaikka Kouvola on 90t asukkaan kaupunki. Kaikki äitiys/synnytys palvelut on keskitetty Kotkaan jonne on 40 min ajomatka. Mutta Carea nyt on kusettanut jo Kouvolaa niin pitkään että en jaksa enää edes ihmetellä yhtään mitään...

Juu.. kokemusta on Kouvolasta ja sen palveluista. Asuin siellä kun sain vanhemmat lapseni. Kuusankosken synnytysosasto oli jo silloin lopetettu ja Kotkaan piti mennä synnyttämään. Myös ultrat siellä asti.

Nythän ramppasin sitten radin takia ultrat yms Porvoosta Hesaan kätilöopistolle. :grin Myöskin 40 min matka. Kyllä siihenkin tottui.

Sirpa: Jos maitoa tulee mutta vauva ei huoli rintaa niin toki voit pumpata ja tarjota sitten pullosta vauvalle. Näin minä teen. Saa siten edes jonkin verran tärkeää äidinmaitoa. Pumppaaminen vie aikaa ja on turhauttavaa mutta mitäpä sitä ei pienokaisensa eteen tekisi.

Mulla alkaa maito tyrehtyä kun poika ei huoli paljon rintaa. Ei ole aikaa pitää poikaa koko ajan iholla että maito nousisi taas. Onko kellään ennestään kokemusta imetysteestä? Kotikaljaa kaveri myös suositteli. Muita vinkkejä?
 
Tyksissä ainakin on puolisoille oma kahvihuone missä voivat lämmittää omaa ruokaa jne. Eli ei tarvii synnyttäjän edessä mässäillä. :D

Hyvinkäällä kuulemma jääkaappi omia eväitä varten, mutta merkattava nimellä, muutoin ne on julkista riistaa...Näin sanoi kätilö valmennuksessa:)
 
Kiva Tähti-73 ku pääset näkee vauvan!

Mulla menee se sf-mitta yläkäyrällä. Lekuri sanoikin siitä, et se menee nätisti lineaarisesti, eikä ole poikkeamia.

Mä makaan sokerirasituksessa. Aivan karsee olo. Mullon varmaan keuhkoputken tulehdus, ääni on pois ja oon nukkunu aivan helvetin huonosti. Päätä särkee ja se litku pöyrii tossa kurkun päässä. Mulla ei tahdo ruokakaan nykyään laskeutua. Tunti vielä. Meen kyl himaan ottaa tirsat tän jälkeen. Pitäis ehkä kyl käydä lääkärissä.
 
Kiva Tähti-73 ku pääset näkee vauvan!

Mulla menee se sf-mitta yläkäyrällä. Lekuri sanoikin siitä, et se menee nätisti lineaarisesti, eikä ole poikkeamia.

Mä makaan sokerirasituksessa. Aivan karsee olo. Mullon varmaan keuhkoputken tulehdus, ääni on pois ja oon nukkunu aivan helvetin huonosti. Päätä särkee ja se litku pöyrii tossa kurkun päässä. Mulla ei tahdo ruokakaan nykyään laskeutua. Tunti vielä. Meen kyl himaan ottaa tirsat tän jälkeen. Pitäis ehkä kyl käydä lääkärissä.
Jos oot kipeänä sokerirasituksessa se voi kyllä antaa väärän tuloksen. Flunssat sun muut taudit sotkee sokereita!
 
Jos oot kipeänä sokerirasituksessa se voi kyllä antaa väärän tuloksen. Flunssat sun muut taudit sotkee sokereita!
No kiva. Kukaan ei oo sanonu mitään. Täytyypä kysyä labratädiltä. Mä olin köhässä kyllä jo tiistain neuvolassa ja lekurissa ja molemmat tiesi et tänään on tää testi, eikä ne sanonu mtn. Viddu, jos joutuu uudelleen tuleen.
 
Aaaaaah, himassa! Rautaa ja leipää ja pää tyynyyn pariks tunniks!

JustMom10, labratäti sanoi, ettei kipeenä olo vaikuta merkittävästi. Kun tarkoitus on katsoa vaihteluarvot lähtötasosta litkun juonnin jälkeisiin tasoihin. Niiden erotus vaan merkkaa. Mä sanoin, ettei ihmeparantumista ollut tapahtunut sen parin tunnin aikana, niin kai ne näytteet sit kelpaa.

Tulokset muuten tulee kantaan jo puolen päivän jälkeen. Mitäs lukuja sieltä sit pitää bongata? Neuvolatäti pyysi soittaa tänään ip:llä, mut sillä olikin joku paltsu. En tietenkään (TIETENKÄÄN) malta odottaa maanantaihin. Hitto, jos joutuu sokeripannaan. Nyt kun ei enää närästäkään niin hirveesti, ni vois vaikka suklaalevyä harkita näin viikonlopun kunniaksi, vai mitä???
 
Aika jännä että labrassa sanottiin noin, koska radissahan ne rajat on absoluuttiset ja diagnoosin saa yhdestäkin ylityksestä. Ei mun käsittääkseni siitä ole ainakaan mitään apua, että lähtöarvokin on korkea. Päinvastoin, monet saa diagnoosin just paastoarvon ylityksestä vaikka muut arvot olis kunnossa ja kotiseurannassa ei olis mitään ongelmia sokereiden kanssa. Flunssa voi kohottaa sokereita. Mut toivottavasti ei oo mitään! Paastoarvon pitää olla alle 5.3, muita en nyt muista
 
Juu.. kokemusta on Kouvolasta ja sen palveluista. Asuin siellä kun sain vanhemmat lapseni. Kuusankosken synnytysosasto oli jo silloin lopetettu ja Kotkaan piti mennä synnyttämään. Myös ultrat siellä asti.

Nythän ramppasin sitten radin takia ultrat yms Porvoosta Hesaan kätilöopistolle. :grin Myöskin 40 min matka. Kyllä siihenkin tottui.

Sirpa: Jos maitoa tulee mutta vauva ei huoli rintaa niin toki voit pumpata ja tarjota sitten pullosta vauvalle. Näin minä teen. Saa siten edes jonkin verran tärkeää äidinmaitoa. Pumppaaminen vie aikaa ja on turhauttavaa mutta mitäpä sitä ei pienokaisensa eteen tekisi.

Mulla alkaa maito tyrehtyä kun poika ei huoli paljon rintaa. Ei ole aikaa pitää poikaa koko ajan iholla että maito nousisi taas. Onko kellään ennestään kokemusta imetysteestä? Kotikaljaa kaveri myös suositteli. Muita vinkkejä?
Just kattelin noita omia labrakoosteita kanta.fi palvelusta ja siellä näkyy kaikki..Ja se mun down riskiluku oli 1:9492 ja ikäriski 1:149 ja nt oli 0.9..muistin näköjään aika pieleen :eek:

Näkyy näköjään aika kattavasti kaikki, sairaanhoitopiireittäin näissä on näköjään suuriakin eroja..
 
Kysyin neuvolassa tänään mun riskiluvuista ja th vastas että niitä ei edes lasketa mulle kun olen nyt tarkemmassa seulassa muutenkin! Olivat laittaneet labraankin tiedon ettei sitä näytettä tarvii ottaa mutta ottivat kuitenkin.
 
Ne sokerirasituksen raja-arvot on
≥ 5,3 mmol/l (paastoarvo),
≥ 10,0 mmol/l:a (1 h) ja
≥ 8,6 mmol/l:a (2 h).
Yksikin poikkeava arvo on diagnostinen.
(Tavoitetearvo on siis em. rajoja pienemmät lukemat).

Mä yritin esikoisen kohdalla saada maitoa nousemaan juomalla imetysteetä. Eipä siitä minun kohdallani apua ollut, mutta se oli kyllä ihan hyvää, eli tuskinpa haittaakaan
 
Eka neuvolalääkäri takana rv12+6. Tää tuntui kyllä ihan turhalta lääkärikäynniltä kun just on ollut nt-ultrassakin. Verenpaineet ei varmaan koskaan oo ollut näin matalalla 105/71. Paino oli ekasta neuvolasta (rv8+5) pudonnut 2kg! Naurettiin vaan terkkarin kanssa että samalla tavalla kun viime raskaudessakin paino putoo alussa. Yhtä paha pahoinvointi ei ole ollut mutta kuvotusta enkä kykene syömään paljoa kerralla. Käynnin jälkeen tarkastin sit miten viime raskaudessa tässä kohtaa oli paino... No sillon oli vielä paino tässä kohtaa pysynyt ennallaan ja vasta tästä eteenpäin viikolle 26 asti putos paino hitaasti 2,5 kiloa! Eli saa nähdä jatkuuko nytkin painon pudotus... Tässähän on kohta bikinikunnossa kesäksi! :D :D
Sit lääkärin luona kaikki oli kans kunnossa. Tosin sydänääniä ei saanut dopplerilla kuuluviin vaan sano et saan mennä toiselle th:lle naapurihuoneeseen kun sillä on ultra. Whaaat?!? En ollut kuullutkaan että tuolla olis ultralaitekin. No, pettymys oli aikamoinen kun se ultralaite otti vaan ääntä eikä mitään kuvaa saanut sillä. :( Mutta sillä kuitenkin siis löyty heti syke ja oli hyvä 167 luokkaa.
Mä tulen kyllä ravaamaan neuvolassa ja tyksissä aikas tiuhaan koko raskauden: ensin näiden trisomia-epäilyjen takia, sit mahdollinen radi (viimeks oli lievänä), esikoinen syntyi keskosena ja kaikki kolme olleet pieniä ja kuopuksen kohdalla loppuvaiheessa lapsivesi katosi. Mut mua ei haittaa, käyn mielellään noissa. :)
 
Omalla kohdalla viime odotuksessa menin rasitukseen karseassa flunssassa ja paastoarvo oli raja-arvo josta sitten heti napsahti radi tuomio. Koko odotuksen oli sokerit hyvä, en muuttaanut syömisiäni ja vaikka olisin vetänyt lounaaksi suklaalevyn oli arvit matalat. Vauvalla ei ongelmia syntymän jälkeen sokereisen kanssa. Ja jälkeenpäin lääkäri vahvisti epäilyni että oli virheellinen tulos, todennnäköisesti flunssan aiheuttama eikä vaan yksi lääkäri vaan useampi joiden kanssa olen jutellut asiasta. Tämän raskauden rasituksen menin läpi loistavin arvoin.
 
Mulla kans napsahti radi viime raskaudessa kun keskimmäinen arvo oli 10,1. Mitään ongelmia ei ollut kotimittauksissa vaikken pahemmin muuttanut ruokavaliota ja vauva oli syntyessään pieni eikä suuri mitä koko ajan varoiteltiin.
 
Justmom10, noinku esität asian, ne käy munkin järkeen. Se labratäti sanoi, että sairaus voi vaikuttaa jonkun verran, mutta ei merkittävästi. Mut joo, just tohon paastoarvoonhan se sitte vaikuttaa. Katotaan mitä arvoja sieltä tulee. Vielä ei näkynyt mtn tuolla kannassa.

Nii, se verenkuva ja sappiarvot otettii myös, ilmeisesti sen raudan imeytymättömyyden takia. Nyt oon juonu appelsiinimehua raudan kanssa. Kaikkia kikkoja sitä saatana pitää koittaa! :dead:Kohta pitää muistaa pitää nenästä kiinni ja hyppiä yhdellä jalalla talon ympäri ja sitte kiekua kolme kertaa niin johan alkaa kaikki sujumaan!! :schocked028 Perkele, tää homma on ku pahimmasta käyttöohjekirjasta! Ei millään kohta enää muista että pitikö juoda omena- vai trippimehua ja minkä helvetin pillerin kanssa...:woot: Ootteko tehnyt itellenne jonku "käyttöohjekirjan" tätä raskautta varten...?

Kyllä on paaaaljon yksinkertaisempaa avaa juustonaksupussi ja olut ja nostaa jalat pöydälle perjantaina raskaan työviikon jälkeen ja tietää kuinka hyvää se mulle tekee!:laughing001 Niitä aikoja ootellessa....
 
Ne sokerirasituksen raja-arvot on
≥ 5,3 mmol/l (paastoarvo),
≥ 10,0 mmol/l:a (1 h) ja
≥ 8,6 mmol/l:a (2 h).
Yksikin poikkeava arvo on diagnostinen.
(Tavoitetearvo on siis em. rajoja pienemmät lukemat).

Mä yritin esikoisen kohdalla saada maitoa nousemaan juomalla imetysteetä. Eipä siitä minun kohdallani apua ollut, mutta se oli kyllä ihan hyvää, eli tuskinpa haittaakaan
Kyllä, juuri näin käsittääkseni ihan maanlaajuinen käypä hoito -suositus sanoo. Itselläni ainoastaan paastoarvo oli 5,4 (eli 0,1-0,2 ylitys viitearvosta) ja kaksi muuta arvoa reilusti alle viitearvojen eli hyvät - diagnoosi oli tyly: raskausdiabetes, vaikkei yksikään arvo kotona enää ikinä ylittyisi.
 
Takaisin
Top