Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, mitä sulla on viikkoja? Kun vauva laskeutuu "lähtökuoppiin" voi sf-mitta jopa laskea. Eli voi olla et loppu lähestyy. :) Voi myös olla et lapsivesi on vähentynyt ja se pitää tarkistaa ultralla. Sillon vauva liikkuu vähemmän ja siks käski tehdä liikelaskentaa. Mulla kuopuksesta huomattiin vahingossa viikolla 38 et oli vesi lähes loppunut ja pistettiin käynnistykseen. Oli liikkeet vähentyneet mutta en ollut huolestunut kun liikku kuitenkin.
 
Eka perhevalmennus kolmesta takana. Meitä oli vaan kolme paria paikalla. Jako laput joissa "Mitä mukaan sairaalaan" .... luki että puolisolle eväät. Totesin sihe että enkö minä mitään saa syödä jos toinen vetää vieressä pizzaa....Mä olin muutenki äänes. Kysyin Tyksin perhehuoneista ja kuulemma kaks per osasto on ja ensisynnyttäjille ensi sijaisesti. Sit mulle tuli semmonen olo kun lähettii että jollei liian aikasin kannata lähtee sairaalaan ni mitä sit jos lähtee liian myöhää ja se syntyyki tähä olkkarin soffal?
 
Ja vielä piti kirjoittaa, että neuvolantäti väitti taaskin samaa sokerista, että kasvattaa vauvaa, vaikkei ole sokeriarvojen kanssa mitään ongelmaa.. --> vähän turhauttavaa:wacky:

Tsemppasin luvatusti ruokavaliossa ja paino oli noussut vain 1kg sitten viime käynnistä. Ei tullut toruja:) Mutta oli huolestunut, kun maha ei ole kasvanut riittävästi, vaan enää keskikäyrällä mennään (sf-mitta 30)...:wideyed:

No sanoin, eikös ole järkeenkäyvää, ettei maha niin kasva, kun oon välttänyt nyt makeita?! Kuulemma ei vaikuta mahan kasvuun:sad001
Siis, että mitä:eek:
 
Tähti, mitä sulla on viikkoja? Kun vauva laskeutuu "lähtökuoppiin" voi sf-mitta jopa laskea. Eli voi olla et loppu lähestyy. :) Voi myös olla et lapsivesi on vähentynyt ja se pitää tarkistaa ultralla. Sillon vauva liikkuu vähemmän ja siks käski tehdä liikelaskentaa. Mulla kuopuksesta huomattiin vahingossa viikolla 38 et oli vesi lähes loppunut ja pistettiin käynnistykseen. Oli liikkeet vähentyneet mutta en ollut huolestunut kun liikku kuitenkin.

Vasta 33+2...:rolleyes:
 
MS, toi vaihtelee kans vähän sairaaloittain saako synnyttäjä syödä vai ei. Ymmärtääkseni suurimmassa osassa paikkoja ei synnyttäjä saa syödä mitään kiinteetä, voi vaikuttaa siihen voidaanko nukuttaa jos tuleekin sektio. Mä olen saanut niitä Lämmin kuppi-keittoja, kiisseliä ja jugurttia. Ensisynnyttäjän on vaikeeta tietää koska on aika lähteä kun ikinä ei voi tietää kuinka kauan synnytyksessä menee. Kannattaa soittaa synnärille ja kysyä heidän mielipidettä sitten kun aika koittaa. Ja ellei ole kovin pitkä matka niin ainahan voi käydä näytillä ja lähettävät sit lotiin jos on liian aikaisin liikenteessä.
 
Mä oon saanu synnytyksessä vain mehua ja mehukeittoa. Tosin enpä ole muuta edes kaivannut, ainakaan itelläni ei ruoka ole edes tullut mieleen kaiken kivun keskellä... Synnytyksen jälkeen sain sitten toivoa mitä haluan iltapalaksi. Sektion jälkeen puolestaan meni useampi tunti ilman mitään ruokaa ja sitten tuotiin taas mehukeittoa. :)
 
Eka perhevalmennus kolmesta takana. Meitä oli vaan kolme paria paikalla. Jako laput joissa "Mitä mukaan sairaalaan" .... luki että puolisolle eväät. Totesin sihe että enkö minä mitään saa syödä jos toinen vetää vieressä pizzaa....Mä olin muutenki äänes. Kysyin Tyksin perhehuoneista ja kuulemma kaks per osasto on ja ensisynnyttäjille ensi sijaisesti. Sit mulle tuli semmonen olo kun lähettii että jollei liian aikasin kannata lähtee sairaalaan ni mitä sit jos lähtee liian myöhää ja se syntyyki tähä olkkarin soffal?

Kaikki kolme käytynä, missään vaiheessa ei tosta puhuttu, mitä mukaan sairaalakassiin..:sad001

Ilmeisesti sairaalassa saa olla ihan omissa vaatteissa, ( kunhan ei oo housut).. sinänsä kiva, kun en tykkää niistä sairaalan kuteista:joyful:

Ensisynnyttäjä saa ensisijaisesti perhehuoneen, mutta se pitää erikseen pyytää:)
 
Vaikkei ne sairaalan vaatteet mitään hienoja ole olen kyllä mielellään niitä pitänyt synnytyksen jälkeen. Vaikka pitää niitä mega-siteitä ne voi falskata ja kun maito nousee rintoihin sitä maitoakin voi sit tulla niin että on paita märkänä ja kun vauva vielä opettelee imemään rinnasta tulee helposti paidalle. Eli olen välttänyt pyykkikasaa kotiin vietäväksi kun käytän sairaalan kuteita. :)
 
Meillä ei täällä kymenlaaksossa näy kanta.fi palvelussa mitään muuta kuin käyntien pvm ja paikka. Mitään tietoja ei sinne viedä. Lisäksi siellä näkyy e-reseptit. Eli käytännössä täysin turha palvelu. Täällä takapajulassa kun ei osata/viitsitä integroida järjestelmiä. Muutenkin kaikki palvelut on vähennetty. Esim neuvolassa ei ole lääkäriä/ultraa vaikka Kouvola on 90t asukkaan kaupunki. Kaikki äitiys/synnytys palvelut on keskitetty Kotkaan jonne on 40 min ajomatka. Mutta Carea nyt on kusettanut jo Kouvolaa niin pitkään että en jaksa enää edes ihmetellä yhtään mitään...
 
Minulla oli tänä aamuna lääkäri, nyt siis rv 36+3 menossa. Kaikki oli hyvin. Vauvan pää on kuulemma todella alhaalla. Lääkäri kokeili kohdunsuun, ja tunsi vauvan pään hyvin sormeaankin vasten, jännää!

Ihan pari sanaa vaihdettiin lääkärin kanssa myös imettämisestä. Hän puhui tosi kauniisti, sanoi, että mielestään äidit syyllistävät itseään ihan liikaa, jos imetys ei onnistu. Siihen vaikuttaa niin moni asia, ja on kuulemma erittäin paljon vauvastakin kiinni. Eli ei todellakaan ole sen varassa, että miten paljon äiti yrittää tai viitsii tms. Itselläni on tosiaan toive, että imetys onnistuisi tämän vauvan kanssa, esikoisen kanssa kun ei onnistunut. Havaitsin kyllä jo silloin, että lääketieteen ammattilaiset (sairaalassa) suhtautuivat asiaan kannustavasti ja lohduttavasti. Samoin, kukaan mies ei ikinä kritisoinut asiasta. Oma mieskin vaan totesi, että hieno homma, kun vauva kasvaa erinomaisesti korvikkeilla, pääasia, että saa ravintoa. Ikävät kommentit tuli lähinnä joiltain muilta naisilta... Toivoisinkin tässäkin asiassa, että naisilla olisi enemmän "sisarellista" suhtautumista toisiinsa, maailmassa moni asia olisi paremmin, jos vaan tsempattaisiin ja autettaisiin toisiamme enemmän ❤️ Ja näin toki omat läheiset ja hyvät ystävät tekevätkin. Muistiin vaan on esikoisen ajoilta jäänyt, kuinka paha mieli saattaa herkässä asiassa tulla jonkun ajattelemattoman, etäisen sukulaisen tms kommentista tyyliin "MINÄ en ikinä olisi voinut kuvitellakaan, että en imettäisi vauvaani". Vai niin...
Murrimur, mä oon samaa mieltä tosta "sisarrakkaudesta"! Oon pitkään jo peräänkuuluttanut, että naisten pitäis ennemmin tukea toisiaan kuin järjestää kissatappeluita. Miehetkin on usein lojaaleja toisilleen. Sellaista suoraselkäisyyttä pitäisi harjoittaa.

Imetyksestä juteltiin just eilen yhden kaverin kanssa. Hän kasvattanut kaksoset ja imetti 4 vkoo, sen jälkeen oli tissit riekaleina ja lopetti siihen. Eikä lapsilla ole ollut allergioita, korvatulehduksia tms.kaupunkilegendoja, mitä niitä nyt on. Eikä tuntenut oloaan huonoksi naiseksi tai äidiksi siksi että päätti lopettaa kivuliaan imetyksen. Mäkin olen ajatellu, että jos ei suju, niin ei suju, pääasia että tenava saa ruokaa jostain. Sitä mä vaan, että mihin mä sitte sen maidon laitan, jos sitä kuitenkin tulee....????? Aamukahviin, mitä, häh? :hilarious: Ainäkin tää kuppikoon kasvu näyttäis viittaavaan siihen. Vai voiko ne kasvaa "huvin vuoksi" ?

Mulla on kaveripiirissä kyllä paljon naisia, jotka eivät ole "superäitejä", eli tärisemässä lapsista koko ajan ja keittämässä hilloa milloin mistäkin. Itekään en kuulu tähän ryhmään. Pitää koittaa elääkin samalla omaa elämää, eikä jatkuvasti stressata.
 
Mites ne raskauden kolmannekset meni? Eli mistä viikosta mihin on ensimmäinen, toinen ja kolmas kolmannes? Onko ne ihan jaettu tasan 40 viikkoa jaettu kolmella?
 
Sirpa, jos sun vauva ei halua rintaa mutta maitoa riittäisi, niin sä voit (siis ihan oikeasti) myydä sairaaloille sun maitoa ja ne maksaa siitä aika kivasti. Mun kaveri möi omaa maitoaan, kun sitä tuli yllin kyllin ja siitä maksettiin ihan tosi kiva summa (v.2014).:wink
 
Sirpa40, mä taas ajattelen että kuolen tylsyyteen jos en jotenkin hurahda tohon äitihommaan ja keittele hilloja millon mistäkin
En usko että hirveesti pääsen liikkeelle kumminkaan. No pitää toivoa että saa jonkun tohon keittiön pöydän ääreen tai saa ite istua jonkun muun äidin keittiössä juoruilemassa, ettei ihan mökkihöperöidy. Oon aika sosiaaalinen ihminen, mutta sanotaan jossain niinkin, että pikkuvauvan kanssa vähän koteloituu kotiin alkuunsa eikä seura ehkä niin kiinnostakaan.
 
Kannattaa selvittää mistä löytyisi lähin perhekahvila, ainakin MLL ja seurakunnat järjestää niitä monilla paikkakunnilla. Sieltä löytyy seuraa samassa tilanteessa olevista äideistä. :)
 
Ja vielä piti kirjoittaa, että neuvolantäti väitti taaskin samaa sokerista, että kasvattaa vauvaa, vaikkei ole sokeriarvojen kanssa mitään ongelmaa.. --> vähän turhauttavaa:wacky:

Tsemppasin luvatusti ruokavaliossa ja paino oli noussut vain 1kg sitten viime käynnistä. Ei tullut toruja:) Mutta oli huolestunut, kun maha ei ole kasvanut riittävästi, vaan enää keskikäyrällä mennään (sf-mitta 30)...:wideyed:

No sanoin, eikös ole järkeenkäyvää, ettei maha niin kasva, kun oon välttänyt nyt makeita?! Kuulemma ei vaikuta mahan kasvuun:sad001
Siis, että mitä:eek:
Ihme hommia taas, ite ei kans aina pysy noissa jutuissa perässä... Mulla oli yks ylimääräinen neuvolakäynti pari viikkoa sitten, kun olin ollut huonovointisempi ja tuli ihme uupumiskohtauksia. No, kaikki arvot oli hyvät tilanteeseen nähden, Hb:kin oli noussut. Ja kyl olo siitä sitten vähitellen taas paranikin. Kuitenkin sille kerralle mun paino oli laskenut melkein kilon ja ensin sai saman sf-mitan kuin 3 vkoa aikaisemmin (29), mutta sitten pyysi sanojensa mukaan kokeneemman (??) terkkarin mittaamaan ja se sai tuloksen 30-31. Keskikäyräinen tulos, mutta laskua siihen mun "omaan käyrään". Eikä siitä sitten mitään jatkotoimenpiteitä tullut. Itsekin järkeilin, että kun oon yrittänyt vähentää sokeria ja paino oli laskenut, niin luulis kaiken järjen mukaan, että naisella just vatsan seudulta vois silloin lähtee, mutta ei siihen sit oikein otettu mitään kantaa. Ota noista sit selvää!
 
Kannattaa selvittää mistä löytyisi lähin perhekahvila, ainakin MLL ja seurakunnat järjestää niitä monilla paikkakunnilla. Sieltä löytyy seuraa samassa tilanteessa olevista äideistä. :)
Turussa on hyvin noita. Mä oon vähä panikoinu tuota imetystä kun se ei näytä olevan itseselvyys. Eilen googlasin että tääl on ainakin kaks eri tahoa joista saa imetysohjausta ja tukea jos se ei onnistu. Päätin siis että turha stressi pois mutta jos se ei onnistu niin pyydän ohjausta ja apua mutten heti luovuta. Mä haluun imettää mahd pitkään kans. Sit oon jo selvitelly mitä voin kohtuuhintaan vauvan kanssa harrastella äippälomalla.....ei oo varaa mennä suin päin kalliisiin muskareihin yms. Turussa Seikkailupuistossa järjestetään kaikkee kivaa kans mm. Teatterimuskari jossa kertamaksu 2,5€ ja seurakunnassa on halvempi muskari ja kaupungilla vauvauinti sitten kun se on ajankohtanen. Vauvajoogaa on syksylle tulossa sieltä missä käyn äitiysjoogassa.
 
Vauvan asennon muutos voi vaikuttaa sf mittaan, eri henkilöt saavat eri mittoja. Kerran poiikkeama "omalta" käyrältä ei aiheuta tarvetta huoleen mutta jos seuraava mitta taittaa (tai kasvaa poikkeuksellisesti)edelleen, yleensä ultrataan. Loppuraskaudesta myös lapsiveden määrä vähenee mutta siinäkin on se kahden mittauksen sääntö, yksi poikkeama ei vielä huoleta.
Eli älkää murehtiko :)
 
Eikä sokerien vähentäminen mielestäni voi vaikuttaa sf mittaan, sehän on kohdunkorkeus jota mitataan. Häpyluusta kohdun korkeimpaan kohtaan. Se kasvaa vauvan ja lapsiveden ja raskauden kulun myötä vaikka kuinka paastoais. Ennen siihen luotettiin 100% vauvan kasvun mittarina, nykyään siitä on luovuttu. Antaa osviittaa muttei ole täysin luotettava.
 
Ihme hommia taas, ite ei kans aina pysy noissa jutuissa perässä... Mulla oli yks ylimääräinen neuvolakäynti pari viikkoa sitten, kun olin ollut huonovointisempi ja tuli ihme uupumiskohtauksia. No, kaikki arvot oli hyvät tilanteeseen nähden, Hb:kin oli noussut. Ja kyl olo siitä sitten vähitellen taas paranikin. Kuitenkin sille kerralle mun paino oli laskenut melkein kilon ja ensin sai saman sf-mitan kuin 3 vkoa aikaisemmin (29), mutta sitten pyysi sanojensa mukaan kokeneemman (??) terkkarin mittaamaan ja se sai tuloksen 30-31. Keskikäyräinen tulos, mutta laskua siihen mun "omaan käyrään". Eikä siitä sitten mitään jatkotoimenpiteitä tullut. Itsekin järkeilin, että kun oon yrittänyt vähentää sokeria ja paino oli laskenut, niin luulis kaiken järjen mukaan, että naisella just vatsan seudulta vois silloin lähtee, mutta ei siihen sit oikein otettu mitään kantaa. Ota noista sit selvää!

Myy75:)
Just tota tarkoitan, vatsa kasvaa vähemmän, kun "laihtuu"..vauva varmaan kasvaa siellä normisti kuitenkin:singing: Mutta neuvolassa meinasi, että vauva ei ole kasvanut tms. ja pisti kiireellisen lähetteen sairaalalle ultraan...:eek:

No parempi katsoa, kuin katua...ja pääseeköhän näkemään vauvan samalla:joyful:
 
Eikä sokerien vähentäminen mielestäni voi vaikuttaa sf mittaan, sehän on kohdunkorkeus jota mitataan. Häpyluusta kohdun korkeimpaan kohtaan. Se kasvaa vauvan ja lapsiveden ja raskauden kulun myötä vaikka kuinka paastoais. Ennen siihen luotettiin 100% vauvan kasvun mittarina, nykyään siitä on luovuttu. Antaa osviittaa muttei ole täysin luotettava.
Joo, siis en tarkoittanutkaan, että sokerien vähentäminen tai painon tahaton väheneminen suoraan vaikuttaa sf-mittaan tai vauvan kokoon. Lähinnä mietin ihan perusfysiologian kannalta, että sokerilla on taipumusta varastoitua kehossa henkilöstä riippuen esim juuri vatsan ja lanteiden seutuun, jolloin oma ajatukseni on, että olisi mahdollista, että se voisi vaikuttaa vatsan alueen "ylimääräisiin" kerroksiin :) Itsellä kun ainakin tuppaa vatsan alueella normistikin olemaan ylimääräistä. Mutta toi on helpottavaa tietää, että yksi poikkeama mitassa ei vielä aiheuta jatkotoimenpiteitä.
 
Takaisin
Top