Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ikäeroa meillä himppasen vajaa 7v, eihän se nyt enää tässä iässä lopunkaiken niin hurjasti ole, mutta kyllä sen joissain asioissa huomaa.Mä oon yrittänyt psyykata itseäni pois pelosta, mutta miten enemmän tulee vkoja sen enemmän pelottaa..Luulen sen sektion olevan mun juttu.
 
Maria, tuo 1/70 on kuitenkin tosi pieni riski vielä! Ja se on todennäköisesti tullut vain sun iän perusteella jos ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin. Mä en ole saanut tuota riskilukua vielä kun eilinen oli vasta se virallinen nt-ultra minkä perusteella se lasketaan. Mut olen vähän ymmärtänyt niin että heti kun ikä on yli 40 paukahtaa riskiraskaus ja suurentunut down-riski vaikka verikokeessa tai ultrassa ei mitään viitettä siihen olisi.
Mä itse asiassa kans aikanaan kyselin vähän, et miten se riskiluku muodostuu. Omalle kohdalle sattu hyvin, että riski oli juuri ikäisekseni pieni, koska se oli yhden suhde tuhansiin - tosin sehän on vain riskiluku. Ja nt-ultrassa niskaturvotus oli pieni, 1 mm:n luokkaa. Eli kaikista kolmesta tulee kai oma riskiluku ja ne sit yhdistetään joksikin keskiarvoksi kai, johon juuri tilastollinen ikäriski vaikuttaa tässä kohtaa huomattavan paljon. Mutta tosiaan, sellaista viestiä tuli, että vaikka nt oli pieni ja verikoeseula hyvä, niin 40 vee ei voi edes saada yhtä "hyvää" tulosta kuin alle 40, että kun tilastot sanoo, että tuossa iässä riski kasvaa, niin tilastot määräävät, että tulos laskee, vaikka mitatut arvot olisivat niin sanotusti täysin priimaa.
 
Hyvä, MS74! Mua ei oon närästänyt tänään ollenkaan! Koitan ottaa sen pillerin tyhjään vattaan, kuulemma silleen toimii parhaiten. Tenkkapoo tulee vaan siinä, että kun kaikki pitäis ottaa tyhjään vattaan ja sit niitä ei saa ottaa samaan aikaan. Pitää oikeen laittaa muistutus luuriin, et milloin pitää syödä...:hungover:
Mä otan sen omeprazolin aina heti ekaks ku herään ja sit käyn tyyliin suihkussa ja puen ja meen sit aamupalalle, ku apteekissa sanottiin, et vähintään 30 min ois hyvä olla syömättä sen ottamisen jälkeenkin. On kyllä toiminut. Heti kyl päivän aikana huomaan, jos on aamulla unohtunut.
 
Nyt tulee miljoona viestiä peräkkäin... Liian pitkät päikkärit esikoisen kanssa ja ajatukset pyörii päässä, ei saa unta. :)

Tänään 35+2 oli neuvolalääkäri. Muuten kaikki hyvin, mutta samoilla viikoilla, kun viimeksi, verenpaineen alapaineet paukkuu yli 90... aaarggh! No, viimeksikin sit vaan seurattiin vähän tarkemmin, kun ei muuta hälyttävää oiretta ollut. Kuulemma tyypillistä, että toisessa raskaudessa kohdunsuu on jo tässä vaiheessa vähän pehmeä ja kohdunkaula lyhyempi. Silti tuli semmoinen jännä fiilis, että hitto, beibi vois syntyä koska vaan! Oon myös tuntenut erilaista painetta tuolla alakerrassa, mutta sekin on kuulemma normaalia, eikä sinänsä meinaa mitään. Tämän hetken kokoarvio oli 2,8 kg,vaan eihän noista tarkkaan tiedä. Pää alaspäin on ollut monta viikkoa, luulen et vielä pyörii niin sanotusti akselinsa ympäri. Mammaloma alko virallisesti viikonloppuna. Vielä ois muutamaksi viikoksi hommaa, mm. IKEAn keskeneräinen vaatekaappi... :) Ja hitsi, kai pikkuvaippojakin pitäis jo ostaa!
 
Tsemppiä Myy75, ei sulla enää ole pitkä aika synnytykseen ! Noilla viikoilla on kuitenkin turvallista, vaikka synnyttää. Vauva aika iso jo, kun meiän poika oli viikolla 37 2800 g synnytystapa-arviossa.
 
Kiitos tsempeistä, Maria-75!
Joo, mun korvaan kans 2,8 kg kuulosti aika isolta, kun esikoinen painoi täysiaikaisena syntyessään alle 3200. Mut sen sitte näkee, arvioitahan ne on. Esikoisesta sanottiin, että on pitkä ja hoikka, hoikka oli, mutta ei mikään hujoppi 49 sentillään :)
 
Synnytyspelkoisille tiedoksi ettei se sektiokaan aina ole helpompi vaihtoehto. Meillähän poika tosiaan sai sektiossa repeämän keuhkoihin ja joutui olemaan tehohoidossa monta päivää. Syynä juuri tuo nopea ulosotto sektiossa sekä osasyynä mun sokerit sekä verenpaineen nousu sektiossa. Mutta lohdutuksena sektioon meneville että kaksi aiempaa sektiotani sujui vauvojen kannalta ihan hyvin. :) Joskus vain jotain tällaistakin voi käydä. Anteeksi jos pelotin jotakin. <3
 
Miiuli77 : paljonko teillä on ikäeroa?:rolleyes:
Mulla oli synnytyspelkoja, mutta ne on onneksi vähentyneet tässä raskauden edetessä.. :)
Aion yrittää alateitse synnyttämistä, vaikka ennen raskautta olin aika varma sektiosta.
Oletko Tähti-73 menossa synnytystapa-arvioon? Mustakin tuntuu (nyt) siltä, että alatiesynnytys ennemmin kuin sektio, jos vaan fysiologisesti on mahdollista. Hitto kun meillä on sukurasitteena aivoverenvuotojuttuja, ja mut on tutkittu 7v. sitten. Silloisen miehen kanssa mietittiin että ero vai perhe, joten gynekologilta kysyin onko mulle alatiesynnytys edes mahdollinen. Se laitto mut magneettikuvaukseen, eikä silloin ollu aivoissa mitään. Seuranta-aika on 10v. Tässä on pitkä aika ollu välissä. En tiedä voisko sitä päätä nyt kuvata, vaikka on raskaana. Mä en muuten tarpeeksi tiukasti kysyny tätä tohtorilta toissapäivänä, saatans!
 
Sektiossa äiti toipuu hitaammin ja alatie synnytys taas terveellisempi vaaville..
 
Mä otan sen omeprazolin aina heti ekaks ku herään ja sit käyn tyyliin suihkussa ja puen ja meen sit aamupalalle, ku apteekissa sanottiin, et vähintään 30 min ois hyvä olla syömättä sen ottamisen jälkeenkin. On kyllä toiminut. Heti kyl päivän aikana huomaan, jos on aamulla unohtunut.
Uhmasin eilen saunan jälkeen kohtaloani ja join fantaa. Viddu, että oli virhe! Yökkäilin koko helvetin yön, ei auttanut illalla otettu omeprazol. Että vesilinjalla jatketaan... Mä en muuten tajua, että en oo saanu sängyssä unta viimeiseen viiteen yöhön. Siirryn yöllä soffalle nukkumaan. Varmaan kroppa pelästynyt sängyssä olemista, ettei vaan tuu lisää vauvoja... :woot:

Ja Myy75, ikean keskeneräinen vaatekaappi: siinä se aika kuluu mukavasti! Nimim. Just sellaisen koonneena, meni 5 päivää :)
 
Minulla oli tänä aamuna lääkäri, nyt siis rv 36+3 menossa. Kaikki oli hyvin. Vauvan pää on kuulemma todella alhaalla. Lääkäri kokeili kohdunsuun, ja tunsi vauvan pään hyvin sormeaankin vasten, jännää!

Vauva on "kyljellään", siis pää alas ja kädet & jalat oikealle. Aiemmin kirjoitinkin, että tuntuu, kuin oikeasta kyljestäni törröttäisi jotain koko ajan. Raajathan ne siellä tosiaan on :)

Kohdunsuu oli vähän pehmeä, ja kohdunkaulaa vielä reippaasti. Sain lähetteen synnytystapa-arvioon. Sen suhteen en oikein tiedä mitä toivoisin. Ekasta sektiosta ihan hyvä kokemus, mutta alatie olisi kai lähtökohtaisesti turvallisempi. No, katsotaan, mitä sanovat arviossa! Ja voihan aloitettu alatiesynnytyskin muuttua nopeasti sektioksi, jos jotain ongelmia tulee...

Sitten sellainen ällöjuttu, että alapäässäni on kuulemma ihan reippaasti suonikohjuja :dead: yh, onneksi en itse näe sinne, enkä todellakaan aio millään peilillä katsoakaan, varmaan pyörtyisin! No, ne kuulemma tyypillisesti häviävät itsestään synnytyksen jälkeen. Toivottavasti!

Ihan pari sanaa vaihdettiin lääkärin kanssa myös imettämisestä. Hän puhui tosi kauniisti, sanoi, että mielestään äidit syyllistävät itseään ihan liikaa, jos imetys ei onnistu. Siihen vaikuttaa niin moni asia, ja on kuulemma erittäin paljon vauvastakin kiinni. Eli ei todellakaan ole sen varassa, että miten paljon äiti yrittää tai viitsii tms. Itselläni on tosiaan toive, että imetys onnistuisi tämän vauvan kanssa, esikoisen kanssa kun ei onnistunut. Havaitsin kyllä jo silloin, että lääketieteen ammattilaiset (sairaalassa) suhtautuivat asiaan kannustavasti ja lohduttavasti. Samoin, kukaan mies ei ikinä kritisoinut asiasta. Oma mieskin vaan totesi, että hieno homma, kun vauva kasvaa erinomaisesti korvikkeilla, pääasia, että saa ravintoa. Ikävät kommentit tuli lähinnä joiltain muilta naisilta... Toivoisinkin tässäkin asiassa, että naisilla olisi enemmän "sisarellista" suhtautumista toisiinsa, maailmassa moni asia olisi paremmin, jos vaan tsempattaisiin ja autettaisiin toisiamme enemmän ❤️ Ja näin toki omat läheiset ja hyvät ystävät tekevätkin. Muistiin vaan on esikoisen ajoilta jäänyt, kuinka paha mieli saattaa herkässä asiassa tulla jonkun ajattelemattoman, etäisen sukulaisen tms kommentista tyyliin "MINÄ en ikinä olisi voinut kuvitellakaan, että en imettäisi vauvaani". Vai niin...
 
Mulle ei kerrottu nt-ultran yksittäisiä lukuja, mutta neuvolassa kysyin sen kokonaisriskiluvun ja se oli jotain 1/12000. Edellisessä raskaudessa (olin 37v.) luku oli samaa luokkaa. Mietin ennen ultraa, että mennäkö omakustanteisesti NIPT-testiin, kun ikää on nyt jo enemmän, mutta ton tuloksen rauhoittamana päätin säästää nekin rahat. Ei ihan halpoja noi tutkimukset.
 
Kanta.fistä näkee noi tarkemmat riskiluvut. Mulla oli ikäriski muistaakseni 1/170, ikää siis 38v. Mutta muut tulokset laski sitten riskiä niin että se oli jotain yksi tuhansista. Jostain luin, että vanhemmilla synnyttäjillä tulis itse asiassa suhteessa harvemmin yllätysdowneja, koska seulat hälyyttää niin herkästi ikäriskin takia. Mut en sit tiedä paljonko tuossa on perää. Mäkin harkitsin etukäteen NIPTiä yksityisellä, mutta riskiluvut oli sen verran alhaiset ja lapsi ultrassa vilkas, että päätettiin olla menemättä.
 
Tuo imetys tosiaan vähän tökkii. Yritän kyllä melkein joka kerta antaa ensin rintaa ennen pulloa mutta poika ei saa sieltä tarpeeksi enkä halua itkettää yrittämällä liian kauan. Lisäksi sitten pumppaan maitoa pullosta juotavaksi.

Syyllistän kyllä helposti itseäni. :sad001 Kun en jaksa ja ehdi yrittää tarpeeksi. Toisaalta kaksi ekaa lastakin kasvoi korvikkeella ihan hyvin mutta toivoin niin että tällä viimeisellä kerralla imetys onnistuisi. Esikoista imetin osittain kolmisen kuukautta ja kakkosen imetys stoppasi jo kahden viikon jälkeen mun rintatulehdukseen.

Nyt sitten tällä vauvalla tuli näitä hengitysongelmia ja ehti tottua nenäletku- sekä pulloruokintaan. Ihmettelen että imetysmyönteinen Naistenklinikka oli antanut pojalle jopa tutin valvontaosastolla. :eek: Sehän nyt sotkee myös imetystä.

Nyt olen päivystyksessä sektioarven ongelmien takia. Punoittaa pahasti ja erittää mädän hajua.. toivottavasti ei ole tulehdus. Tulin varmuuden vuoksi ajoissa tarkastuttamaan.
 
Mulle sektio olis kauhistus.tietenkin jos vauvan tai oman voinnin takia tarpeellinen niin ok mutta noi muuten ajatuksena.
Enemmän pelkään leikkausta ja haavakipua kuin synnytystä!
Kaikki syntyneet alateitse.

Itsellä ikäriski oli myös jotain 1/70 mutta ei kuitenkaan laitettu niptiin sen perusteella kun muut riski luvut oli 1/ tuhansia.
Ja ultrassa nenäluu näkyi kaikki muutenkin normaalia.

Alkaa tää raskaus jo vähän taas väsyttää. Oon voinut kyllä yllättävän hyvin mutta tää kämpelyys, kun pitäis lapsia pukea tai itselleen sukkahousuja tms . Kaipaan normaalitilaan :)
Synnytyksen jälkeen sitä sitten valittaa kipeitä rintoja ja vuotoa ja hikikin kokoajan:) mut yhtäkaikki, nyt sais viikot kiirehtiä mun puolestani ;)
 
Siis näkyykö teillä Kanta.fissä verikokeiden tulokset ja noi riskiluvut? Mulla lukee vaan mitä kokeita otettu (eikä edes kaikkia niitä näy) ja esim tuo trisomiariskin seulonnan kohdalla lukee "Tutkimustulos: Lopullinen"???
Ja onko joku katsonut noita sekä koneelta että kännykästä? Mä llen katsonut vain kännykällä ja mietin näkeekö siellä kaiken...
 
Mä oon katsonut kännykällä ja näkee tulokset. Ootko avannut sieltä sivulta sen tutkimukset kohdan? Sieltä oitäis löytyä kaikki lähetteet tutkimuksiin ja siten myös tulokset. Oon huomannut tuttujen kanssa jutellessa että eri paikkakunnilla ne toimii vähän eritavalla. Ja miten tulokset kirjautuu, on tosi isoja eroja paikkakunnittain.
Nyt kun oli kolpparikokeessa viime to ni pe aamulla oli tulokset jo kannassa :)
 
Mä oon katsonut kännykällä ja näkee tulokset. Ootko avannut sieltä sivulta sen tutkimukset kohdan? Sieltä oitäis löytyä kaikki lähetteet tutkimuksiin ja siten myös tulokset. Oon huomannut tuttujen kanssa jutellessa että eri paikkakunnilla ne toimii vähän eritavalla. Ja miten tulokset kirjautuu, on tosi isoja eroja paikkakunnittain.
Nyt kun oli kolpparikokeessa viime to ni pe aamulla oli tulokset jo kannassa :)
Mitä sun kilppariarvot sano? Onko sulla lääkitys? Mua ihmetytti kun lääkäri tähän asti kyllä pisti mut säännöllisesti labrakokeisiin ja nosti lääkitystä. Nyt sillo reilu vk sit totes neuvolas et joo nyt on arvot hyvät ja yleesä lääkitys on just tää....Ei puhunu mitään seurannasta. Enkä tajunnu kysyy. Tarvii soittaa sinne.
 
Justmom, sieltä tutkimustuloksista löysin tuon trisomiaseulonnan mutta siinä luki vaan "lopullinen"! Ei mitään numeroita. Toisesta kohtaa kun katsoo löytyy pitkä lista tapahtumia ja kaikkien ultrien lääkärinlausunnot on siellä mutta monen päivämäärän kohdalla ei lue mitään. Siinä on siis lista päivämääriä, useammassa kohtaa samalla päivällä sekä TYKS että Kaarinan terveyskeskus mutta kun ne avaa siellä ei lue mitään onko edes verikoe, lääkärikäynti, tuloksien saapuminen vai mitä?! Ihan outo. Toivottavasti huomenna saan tietää jotain lisää kun on neuvolalääkäri.
 
Oletko Tähti-73 menossa synnytystapa-arvioon? Mustakin tuntuu (nyt) siltä, että alatiesynnytys ennemmin kuin sektio, jos vaan fysiologisesti on mahdollista. Hitto kun meillä on sukurasitteena aivoverenvuotojuttuja, ja mut on tutkittu 7v. sitten. Silloisen miehen kanssa mietittiin että ero vai perhe, joten gynekologilta kysyin onko mulle alatiesynnytys edes mahdollinen. Se laitto mut magneettikuvaukseen, eikä silloin ollu aivoissa mitään. Seuranta-aika on 10v. Tässä on pitkä aika ollu välissä. En tiedä voisko sitä päätä nyt kuvata, vaikka on raskaana. Mä en muuten tarpeeksi tiukasti kysyny tätä tohtorilta toissapäivänä, saatans!

Sirpa40:)
Ehkä sun kannattais kysyä magneettikuvauksesta, siitähän ei "säteilyä" vauvaankaan tule.

Kävin tänään neuvolassa ja pisti kiire lähetteen sairaalalle ensviikoksi vauvan ultraa varten sen takia, kun sf-mitta ei ollut nyt noussut ( sama 30, kun oli kuin viime neuvola käynnillä)....Keskikäyrällä on siis nyt, kun viimeksi oli yläkäyrällä:wideyed: Kysyin, että mitä toi tarkottaa, sanoi vaan ettei osaa selittää ja huolestunut ei tarvi olla, pitää vaan tehdä liikelaskentaa...

Synnytystapa arvio on sairaalalla kuun lopulla:)
 
Takaisin
Top