Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Janna75, hieno juttu! Ja selvisit ilman tutkimuksiakin! :smiley-bounce012

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Oli tosi mukava, harmi kun on jäämässä eläkkeelle, ei nähdä enää. Sf-mitta oli 26, eli enempi kuin normikäyrällä. Lekuri kysyi, että mikä kokoisen vauvan haluat synnyttää... :p Hehheh. Mutta joo, se sanoi ettei tuo kerro vielä vauvan koosta mitään. Kaikki oli muuten ok, paitsi mun stressitaso oli puheena, niin myös hb-arvo, joka oli laskenut 106, rautakuurista huolimatta. Ei ihme, että mua väsyttää. Synnytystapa-arvion se lupasi myös mulle.

Mä sain muuten sitä omeprazolia, otin aamupvällä yhden, eikä ole närästänyt koko päivänä. En oo kolmeen yöhön nukkunut kunnolla närästyksen ja levottomien jalkojen takia. Alkaa menee hermo! :mad:

Neuvolatäti määräsi mut verenkuvaan ja myös magnesiumia noihin jalkoihin. Viddu, mun dosetissa on jo 8 pilleriä/pvä!

Nimim. Eläkeläinen...
 
Janna75, hieno juttu! Ja selvisit ilman tutkimuksiakin! :smiley-bounce012

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Oli tosi mukava, harmi kun on jäämässä eläkkeelle, ei nähdä enää. Sf-mitta oli 26, eli enempi kuin normikäyrällä. Lekuri kysyi, että mikä kokoisen vauvan haluat synnyttää... :p Hehheh. Mutta joo, se sanoi ettei tuo kerro vielä vauvan koosta mitään. Kaikki oli muuten ok, paitsi mun stressitaso oli puheena, niin myös hb-arvo, joka oli laskenut 106, rautakuurista huolimatta. Ei ihme, että mua väsyttää. Synnytystapa-arvion se lupasi myös mulle.

Mä sain muuten sitä omeprazolia, otin aamupvällä yhden, eikä ole närästänyt koko päivänä. En oo kolmeen yöhön nukkunut kunnolla närästyksen ja levottomien jalkojen takia. Alkaa menee hermo! :mad:

Neuvolatäti määräsi mut verenkuvaan ja myös magnesiumia noihin jalkoihin. Viddu, mun dosetissa on jo 8 pilleriä/pvä!

Nimim. Eläkeläinen...
Mullakin on dosetti vitamiineille ja lääkkeille. Mä otan joka ilta magnesiumia ja kalkki-D vitskuu. Toivotaan että saat nukkuu ens yön!
 
Siksi varmaan olin pitkään ajatellut etten halua lapsia enkä varsinkaan muiden lapsia elämääni, moni hyvä tyyppi diskattiin aika nopeasti koska en halunnut vieraiden lapsia nurkkiini.Onneksi minua "siunattiin" hyvällä ( ja nuorella) miehellä kenellä ei ollut omia lapsia, mutta on kuitenkin kypsä niitä saamaan.Jos joskus ero tulisi, olisi itsestään selvää että molemmat olisivat vahvasti lapsen elämässä, oli sitten asumismuoto/järjestelyt minkälaiset tahansa.Epäilemättä huoltajuusasiat ovat kehittyneet sitten 80luvun, joten uskoisin sieltä ratkaisumalleja löytyvän useita, voinhan toki olla väärässäkin. Loppu viimein, minustakin kasvoi älykäs ja tasapainoinen kunnon kansalainen vaikken ehkä kotona ollutkaan uuden "vanhemman" tai uusioperheen suosikki.Asioilla on aina tapana järjestyä!
Tuossa oot Miiuli77 ollu fiksu, säästyy monelta ongelmalta ja järjestelyltä jos ei ole lapsia ennestään. Mä oon tähän saakka pystynyt tarjoamaan just tällaisen helpon suhteen, ei ole mitään "vanhasta elämästä" mukana. Mäkin ensisijaisesti etsin miestä ilman lapsia, oltaisi samoilla viivoilla, mutta en löytäny kivaa yksilöä.

Niin mäkin oon ymmärtänyt, että isältä ei tapaamisoikeutta voida kokonaan viedä, ellei ole väkivaltaa tms. ongelmia. Siks mä ihmettelenkin, että kenen etu se on, että sellaisella uhataan, kun noita ongelmia meillä ei käsittääkseni ole. Mut stressiä nostaa kaikinpuolin, mulla ei tahdo voimat riittää pitää kaikkien puolia. Neuvolatäti sanoi, et jos asiat ei oo selvät noin toukokuussa, niin sitten ne jää sillensä ja selvitellään myöhemmin. Mun kohdalla se tarkoittaa siis, että oon enemmän tai vähemmän yksin kesän...:sad001 Tässon niin monta muuttujaa, etten kykene tässä tilassa käsittelee kaikkea, pakko laittaa sitte hanskat yksinkertaisesti tiskiin.
 
Janna75, hieno juttu! Ja selvisit ilman tutkimuksiakin! :smiley-bounce012

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Oli tosi mukava, harmi kun on jäämässä eläkkeelle, ei nähdä enää. Sf-mitta oli 26, eli enempi kuin normikäyrällä. Lekuri kysyi, että mikä kokoisen vauvan haluat synnyttää... :p Hehheh. Mutta joo, se sanoi ettei tuo kerro vielä vauvan koosta mitään. Kaikki oli muuten ok, paitsi mun stressitaso oli puheena, niin myös hb-arvo, joka oli laskenut 106, rautakuurista huolimatta. Ei ihme, että mua väsyttää. Synnytystapa-arvion se lupasi myös mulle.

Mä sain muuten sitä omeprazolia, otin aamupvällä yhden, eikä ole närästänyt koko päivänä. En oo kolmeen yöhön nukkunut kunnolla närästyksen ja levottomien jalkojen takia. Alkaa menee hermo! :mad:

Neuvolatäti määräsi mut verenkuvaan ja myös magnesiumia noihin jalkoihin. Viddu, mun dosetissa on jo 8 pilleriä/pvä!

Nimim. Eläkeläinen...
Paljon sulla niitä viikkoja nyt olikaan?
 
Janna75, onneksi sun ei tartte stressata enää vauvan puolesta, kun kaikki on hyvin. Itsellä oli pieni pelko, jos vauva ei olekaan terve. Kun siis emme halunneet ottaa istukka- tai lapsivesinäytettä keskenmenoriskin takia. Onneksi ultrissa kaiki oli vauvalla hyvin,vaikka veriseulan mukaan down-riski oli 1/70. Jos tulisi vielä toinen lapsi, niin vaatisin päästä siihen NIPT-tutkimukseen, kun siihen kerran muutkin pääsee. Meille ei tarjottu mahdollisuutta päästä siihen. Ne testit oli vasta aloitettu TYKS:ssä 1.5.2015 ja ja meiän kunnasta ei viime kesänä annettu siihen lähetettä. Meiän pojalla on nyt syntymän jälkeen tullut napatyrä. Se pitäisi itsekseen kai poistua.
 
Maria, tuo 1/70 on kuitenkin tosi pieni riski vielä! Ja se on todennäköisesti tullut vain sun iän perusteella jos ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin. Mä en ole saanut tuota riskilukua vielä kun eilinen oli vasta se virallinen nt-ultra minkä perusteella se lasketaan. Mut olen vähän ymmärtänyt niin että heti kun ikä on yli 40 paukahtaa riskiraskaus ja suurentunut down-riski vaikka verikokeessa tai ultrassa ei mitään viitettä siihen olisi.
 
Mulla oli toi down 1/49 mut kun sitä ei yksistään siitä suhdeluvusta katsota vaan se kokonaissuhde joka sit taas oli jtn 1/5000..ja uä on kaikki ollut ok..Ikä yksistään jo nostaa sitä riskisuhdetta..
 
Maria, tuo 1/70 on kuitenkin tosi pieni riski vielä! Ja se on todennäköisesti tullut vain sun iän perusteella jos ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin. Mä en ole saanut tuota riskilukua vielä kun eilinen oli vasta se virallinen nt-ultra minkä perusteella se lasketaan. Mut olen vähän ymmärtänyt niin että heti kun ikä on yli 40 paukahtaa riskiraskaus ja suurentunut down-riski vaikka verikokeessa tai ultrassa ei mitään viitettä siihen olisi.

Janna75:)
Mulle sanottiin Naistenklinikallla, että hälytys tuli pelkästä iästä johtuen ( riski lukua en enää muista), ultrassa ei ollut turvotusta. Otettiin NIPT, jossa ei ollut mitään.

Kysyin tuloksesta vielä kokeelta vanhemmalta kätilöltä ja hän vaan sanoi, että ikä nostaa riskilukua, eikä hän osaa selittää sen paremmin. Sanoi, että harvempi 40+ äiti jää ilman hälytystä seulassa.
 
Riskiluku iän puolesta oli muistaakseni 1/95. Kätilö siitä varoitteli ja sanoi ettei kannata hätääntyä. Lopullinen riski oli 1/vajaa 500, eikä aiheuttanut mtn toimenpiteitä. Kätilö kans tsekkasi siinä rv12 ultrassa heti nenäluun. Sanoi, että jos sitä ei ole, niin down-riski on. Sanoi myös, että nenäluun tsekkaus on tulossa myös viralliseen mittaukseen mukaan, mutta ei ole vielä. Et ne, jolla on toi eka ultra ja seula edessä, niin kannattaa pyytää kätilöä tsekkaa sikiön nenäluu, kaikki kätilöt sitä ei varmaan vielä katto.

Rakenneultrassa vauveli näytti kieltä, siitä kätilö osasi sanoa, ettei ole huulihalkiota... Irstas pikkupoika siellä :p. (Siis ei kätilö, vaan vauva... :wacky:)
 
Riskiluku iän puolesta oli muistaakseni 1/95. Kätilö siitä varoitteli ja sanoi ettei kannata hätääntyä. Lopullinen riski oli 1/vajaa 500, eikä aiheuttanut mtn toimenpiteitä. Kätilö kans tsekkasi siinä rv12 ultrassa heti nenäluun. Sanoi, että jos sitä ei ole, niin down-riski on. Sanoi myös, että nenäluun tsekkaus on tulossa myös viralliseen mittaukseen mukaan, mutta ei ole vielä. Et ne, jolla on toi eka ultra ja seula edessä, niin kannattaa pyytää kätilöä tsekkaa sikiön nenäluu, kaikki kätilöt sitä ei varmaan vielä katto.

Rakenneultrassa vauveli näytti kieltä, siitä kätilö osasi sanoa, ettei ole huulihalkiota... Irstas pikkupoika siellä :p. (Siis ei kätilö, vaan vauva... :wacky:)
Turussa niskaturvotusultran teki lääkäri. Tiätteks nyt mun närästys on hiukka helpottanu. Olo ihan eri.

Naurettii äske sohvalla kun vatta muljuu suuntaa jos toisee kun masuasukki vetää taas jotai kickboxingtreeniä. Mun kaverit sano eilen että onko ihme että se on levoton kun soitan sille kaikkee jumputusmusaa. Sieltä syntyy lippavinossa pien hoppari
 
Turussa niskaturvotusultran teki lääkäri. Tiätteks nyt mun närästys on hiukka helpottanu. Olo ihan eri.

Naurettii äske sohvalla kun vatta muljuu suuntaa jos toisee kun masuasukki vetää taas jotai kickboxingtreeniä. Mun kaverit sano eilen että onko ihme että se on levoton kun soitan sille kaikkee jumputusmusaa. Sieltä syntyy lippavinossa pien hoppari
Hyvä, MS74! Mua ei oon närästänyt tänään ollenkaan! Koitan ottaa sen pillerin tyhjään vattaan, kuulemma silleen toimii parhaiten. Tenkkapoo tulee vaan siinä, että kun kaikki pitäis ottaa tyhjään vattaan ja sit niitä ei saa ottaa samaan aikaan. Pitää oikeen laittaa muistutus luuriin, et milloin pitää syödä...:hungover:
 
Me ei olla menossa naimisiin, kihloissa ollaan ja se saa riittää, mun mies on reilusti mua nuorempi eikä ole ollut naimisissa et toivotaan että kihlat riittää.Itse oon ollu naimisissa ja kerta riitti..Nimi päätettiin heti kun sukupuoli selvisi ja olisin halunnut lapselle mun sukunimen kun on aika harvinainen, mutta miehelle tuntu olevan elämää suurempi kysymys se sukunimen periytyminen isältä pojalle ja en sitten jaksanut taistella joten annoin periksi..Välillä tuntuu et tää ikäero kyllä näkyy arjen asioissa ja muutenkin..Lisäksi mun olo on aika tönkkö ja nyt on tullu alavatsa kipuja ja kaikki kääntyminen kyljellä, kumartaminen tekee kipeetä ja tiukkaa ja siksi oon nyt sairaslomalla..Arveluttaa, että pystynkö enää töihin palaamaan ennen ku voi jäädä äitiyslomalle jos olo on näin tukala ja ei oikein mitn pysty tekemään..Onko kukaan käyny pelkopolilla? Mä sain ajan sinne, kun kerroin lääkärille että pelkään synnytystä aivan hirveesti ja haluisin sektion..

Miiuli77 : paljonko teillä on ikäeroa?:rolleyes:
Mulla oli synnytyspelkoja, mutta ne on onneksi vähentyneet tässä raskauden edetessä.. :)
Aion yrittää alateitse synnyttämistä, vaikka ennen raskautta olin aika varma sektiosta.
 
Takaisin
Top