Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka!:)
Asiaa vauvan liikkeistä, onko teillä vauva mahassa välillä hirveen rauhallinen/hiljaa ihan toista päivää putkeen?:eek::rolleyes:

Täällä vauva on taas toista päivää vaan ihan "nukkunut".. ei siis kummemmin liikkeitä.

Tilanne ei tosiaan oo uusi, vaan saman on tuo tehnyt aiemminkin!:wideyed: No, aina tässä vaiheessa aiemmin oon alkanut huolestua...Mutta kun tämä ei ole uutta, niin mietin vaan, että ehkä tässä on kyse ihan vauvan luonteesta?!:eek: Neuvolasta varmasti sanoisivat jo, että pitää lähteä jo tarkastuttamaan tilanne, ellei liikkeitä päivittäin tunnu.

Mutta ennen tätä hiljaista vaihetta vauva oli todella aktiivinen.. potki 2-3päivää putkeen yölläkin, kunnes ilmeisesti simahti ja nyt sitten vaan nukkuu näköjään 2pv putkeen...:wideyed:

Liikelaskenta on välillä aika mahdotonta, kun vauvalla ei ole säännöllinen rytmi. Onko teille vastaava yhtään tuttua?:rolleyes:
 
Tähti-73, jos se on vaikka kääntynyt ja potkii sua selän puolelle? Silloin et tunne liikkeitä niin hyvin. Musta tuntuu, että mun ruokavalio (ja se nikotiinipurkka) vaikuttaa vauvan liikkumiseen. Mitä enempi syön, sen enempi se liikkuu. Ja sit istuminen saa sen liikkeelle myös.
 
Huisia kun toi omakin nimi tuolla listalla nousee ja päivämäärä lähestyy, pari kuukautta enää! Ai ku jännää.

Meillä on kovat muuttotohinat meneillään, miehen muuttokuorma tuli eilen.
Noel, sullakin on tuore suhde? Mä en oo vielä uskaltanut muuttokuormaa ottaa...vaatekaappi on vasta ostettu... Mulla on vielä kolme kuukautta. Mä oon jo ihan kyllästynyt tähän raskaanaolemiseen. Eikä tää oo vielä varmaan mitään...

Marituuli, ihanaa kun kaikki on nyt ok! En osaa kuvitellakaan mikä huoli teillä on ollut.
 
Catlin, citymarketista löytyy noita syötäviä kakkukuvia ja kaikkea muuta kakkujen päälle laitettavaa. Varmaan muissakin isoissa kaupoissa on noita. Jännittää huominen,vaikka ihan pienellä porukalla juhlitaan. Kuitenkin kyseessä pojan elämän ensimmäinen ja tärkein juhla tuo kaste. Avioliiton siunaaminenkin jännittää eri tavalla kuin maistraatissa käynti. Maisraatissa vihkiseremonia on niin yksinkertainen.
 
Moikka!:)
Asiaa vauvan liikkeistä, onko teillä vauva mahassa välillä hirveen rauhallinen/hiljaa ihan toista päivää putkeen?:eek::rolleyes:

Tähti-73, minulla myös vauvan "vireys" vaihtelee tosi paljon, ja on välillä pitkäänkin rauhallinen. Nyt olen alkanut kiinnittää asiaan huomiota enemmän, kun vauva on jo sen verran iso (rv 35+5), että pientenkin liikkeiden pitäisi kyllä tuntua.

Onneksi minulla on kyllä toimineet ihan perinteisen liikelaskennan neuvot; eli jos tuntuu, että vauva on ollut pitkään hiljainen, niin juon esim. pari lasia mehua ja menen kyljelleni makaamaan. Sitten hellästi tunnustelen ja painelen mahaa. Yleensä vauva havahtuu tähän "yhteydenottoon" ja alkaakin sitten potkia :)

En ole kyllä mitenkään tarkkaan laskenut, että liikkeitä olisi se 10/ h, minulle riittää, että jotain tuntuu...
 
Maria75, ihania juhlia teille huomenna! Kakkukoristeenne on tosi kauniita.

Oliko teidän helppo päättää vauvan nimi?

Meillä siitä keskustellaan aina välillä, mutta tuntuu olevan vaikeaa löytää sopivaa nimeä. Täytyy tietysti malttaa odottaa, että näkee vauvan, että minkä näköinen hän on :) Silti, tuntuu hurjan isolta asialta tuo nimen valitseminen... Varsinkin, kun minulla ja miehellä on hieman eri käsitykset yleisesti kivoista nimistä...
 
Murrimur, meillä on myös miehen kanssa aivan erilainen nimimaku. Mutta tuskin mahdollinen vauva silti ilman nimeä jää.
 
Onnittelut Sikuriini vauvasta ! Katselin juuri syntyneiden listaa ja aika pieniä poikia on syntynyt kaikille. Mullakin oli radi ja poika syntyi siis 42+1 viikolla. Mulla tosin vain ruokavaliohoitoinen radi ja mäkin noudatin tiukasti ruokavaliota. Ainoastaan joulun aikana lipesin ruokavaliosta.Mulla tosiaan kävi niin, että käytännössä laihduin koko raskausajan. Pojalla heitteli sokerit synnärillä aluksi. Mikä ilmeisesti johtui radista käsittääkseni. Meiän poika ei saanut tisseistä tarpeeksi ruokaa ja laski paino. Sitten annettiin taas korviketta. Mutta asiaan meiän poika on huomenna 9 viikkoa vanha ja hänellä on ristiäiset sunnuntaina. Eile. kävin shoppailemassa ristiäistarvikkeita ilman poikaa. Mun siskon kanssa tehdään kaksi täytekakkua. Toinen on vauvan kakku ja toinen vanhempien. Kakkujen päälle tulee alla olevat syötävät kakkukuvat. Vauvan kakkuun tulee itsetehtyä omenasosetta ja vanhempien kakkuun mansikkahilloa. Pappi siunaa meidän avioliiton ennen kastejuhlaa. Marraskuussa maistraattivihkimisen jälkeen jäi hääkakku syömättä, kun oltiin ravintolassa syömässä ja laivalla. Nyt saa kakkua mahan täydeltä.
Kivoja juhlia huomenna Maria75! Pappi hoitaa kaks hommaa kerralla!
 
Mä kattoin paperikalenterin nimipäivälistasta miesten nimiä. Kirjoitin joku 7-8 nimeä ylös. Makustelen niitä aina välillä. Noi vuoden suosituimmat nimet on aika hauska homma. Sitä ei tiedetä mistä se tulee, mutta jotenkin ihmiset päätyy samoihin nimiin samana vuonna. Mäkin bongasin listasta nimen Leo. Sit sen jälkeen kuulin uutisissa, että se oli viime vuoden suosituin pojan nimi. :happy:

Mies ei hirveesti oo ehdotellu nimiä. Johtuukohan siitä, että sille tulee mun sukunimi joka tapauksessa, kun ei olla naimisissa. Mulla on ollut sellainen periaate, niitä nimihirviölaatikoita näkyy niin paljon. Ei sitten tarvi postilaatikossa kahta nimeä pitää, jos mies ei asu enää täällä. Samoin, toinen nimi tulee kans mun suvulta; miehellä on lapsia ennestään ja ne on "merkattu" hänen suvun nimillä. Et mä katton, että se on vähän niinku "mun vuoro" !:p Toista nimeäkään en kyllä oo vielä päättänyt.

Mut joo, yhdessä me sitä nimeä on pohdittu kuitenkin.

Miten muuten, otatteko automaattisesti yhteishuoltajuuden? Mulle ei tosiaankaan ole itsestään selvyys. Mulla on kavereita, joilla sitä ei ole, vaikka ovat kimpassa lasten isän kanssa. Musta tuntuu, että sillä saa vaan helvetilliset riidat aikaiseksi, jos ero tulee. Toinen ei laita nimeään johki paperiin jne. Siksi ajattelin, että meille ei tule yhteishuoltajuutta.
 
Meillä on ristiäiset viikon päästä, mutta nimeä ei ole vielä päätetty. Mulla oli jo raskauden aikana mielessä yksi mieleinen nimi, mutta mies ei tykkää siitä. Tässä ois nyt muutama päivä aikaa keksiä nimi, kun pitää ilmottaa se sitten sekä kakun tekijälle (tilasin sellasen teemakakun) että kummilusikkaliikkeeseen. Alkaa jo vähän ahistaa... Meidän pojalle tulee isän sukunimi, vaikka ei naimisissa ollakaan. Esikoisellakin on ja molempien kohdalla valittiin myös yhteishuoltajuus, yhdessä kun asutaan.
 
Meillä myös erilainen maku nimiasiassa mutta päästiin yhteisymmärrykseen :) mä halusin että nimi on sekä suomalainen että helppo myös kansainvälisesti. Meillä tyttö saa nimen jo synnärillä koska en aio järjestää mitään "virallisia" nimiäisiä.
 
Nimiä myös makusteltu...mulla muutama suosikki, joista mies ei innostu. Miehellä omansa, joista mä en tosiaan innostu. Meillä normia olla eri mieltä, joten no problem...:)

Huoltajuuteen: yhteishuoltajuus, ollaan menossa naimisiin tässä ennen vauvan syntymää :hug003
Hui..poks ja auts, kun menin tän nyt kertomaan!!!:scared001
 
Me päätettiin alustavasti nimet jo aika alussa. Miehellä oli mielessä pojan ja mulla tytön nimi. Lisäks haluan väliviivallisen nimen ni sekin sovittiin. Miehen sukunimi tulee vaikkei olla naimisissa ja yhteishuoltajuus. Jos mentäs naimisiin niin pitäisin oman sukunimen tai ottaisin molempien väliviivalla. Kummallakin harvinaiset sukunimet ja meidän sukuhaarasta ei mun sukunimi jatku. Oon joskus ottanu äidin tyttönimen ja haluun pitää siitä kii.
 
Tähti-73, onneksi olkoon! Nyt vihdoin meette, eiks teillä ollu pitkä parisuhde takana...? Mites sun nimi, vaihtuuko? Onks se siis ylläri, kukaan ei tiedä? Mistä tiedät, ehdittekö naimisiin ennen syntymää...? :wink

Mä otin just tyttönimeni takaisin, vauvaa varten. Mulla on exän nimi ollut, en oo jaksanut vaihtaa sitä ennen kuin passi meni vanhaksi.
 
Oi, paljon onnea Tähti-73!

Me ollaan naimisissa, mutta kummallakin oma sukunimi.

Lapsilla on isänsä sukunimi, mikä vähän mietitytti alussa, mutta tuntui olevan miehelle niin kovin tärkeä asia, että joustin siinä sitten. Ihannetilanteessa haluaisin tulevalle vauvalle ensimmäiseksi nimeksi jonkun "ihan oman" nimen, siis sellaisen, jota ei ole lähipiirissä muilla. Toiseksi nimeksi haluaisin nimen omasta suvustani, koska sukunimi on tosiaan sitten miehen. Ongelma vaan on se, että minun suvussani ei rehellisesti sanottuna ole kovin kivoja nimiä :) meillä on tosi pieni suku, joten valinnanvaraa ei oikein montaa ole. Ja kaiken kukkuraksi, se ainoa kiva miehen nimi suvussa kuului henkilölle, joka oli luonteeltaan aika äkäinen ja ilkeä, muistan pienenä pelänneeni häntä. Ei ihan houkuttele antaa samaa nimeä omalle vauvalle! No, täytyy yrittää kaivella vielä suvun historiaa, josko sieltä joku nimi löytyisi. Ja jos ei löydy niin sitten vaan joku muu, ensimmäiseen nimeen ja sukunimeen hyvin sointuva nimi...

Ensimmäisestä nimestä vielä sen verran, että ei ne miehen ehdotukset mitenkään ihan hirveitä ole, mutta jotenkin ei vaan sytytä.. Mies itse asiassa tuossa yksi päivä tuhahti, että eikö tälle vauvalle voi vaan antaa samaa nimeä kuin esikoisellakin on, siihen kun olemme molemmat tyytyväisiä! Hih, siinähän vasta ratkaisu olisikin ;)
 
Tähti-73, onneksi olkoon! Nyt vihdoin meette, eiks teillä ollu pitkä parisuhde takana...? Mites sun nimi, vaihtuuko? Onks se siis ylläri, kukaan ei tiedä? Mistä tiedät, ehdittekö naimisiin ennen syntymää...? :wink

Mä otin just tyttönimeni takaisin, vauvaa varten. Mulla on exän nimi ollut, en oo jaksanut vaihtaa sitä ennen kuin passi meni vanhaksi.

Kiitos Sirpa40:)
Juu ylläri on:) Kukaan ei vielä tiedä, hehh:grin
On pitkä suhde takana, sukunimi tod.näk. vaihtuu, en ole päättänyt vielä..
Päivä sovittu, ehditään ennen syntymää
 
Meillä poika saa isänsä sukunimen. Ollaan naimisissa mutta pidin mun tyttönimen kun en halunnut taas vaihtaa (olen ollut monta kertaa naimisissa) ja miehen sukunimi on vähän vaikea koska on ulkomaalainen. Poikahan sitä joutuu sitten kyllä tavaamaan kaikille.. mutta oli miehelle tärkeää että poika saa hänen nimensä. Etunimestä väännettiin raskausaikana.. kun mies on muslimi ja etunimi piti sitten olla musliminimi. Ja ne kaikki kuulosti mun korvaan liian vaikeilta suomalaiseen suuhun.. sitten bongasin yhden nimen mikä oli sekä musliminimi (profeetta) että löytyy suomalaisesta kalenteristakin ja se kävi miehellekin. Niinpä meidän pojasta tuli Elias. :Heartred Meillä vietetään vain nimiäisiä kun poikaa ei kasteta kristinuskoon.
 
Oi, paljon onnea Tähti-73!

Me ollaan naimisissa, mutta kummallakin oma sukunimi.

Lapsilla on isänsä sukunimi, mikä vähän mietitytti alussa, mutta tuntui olevan miehelle niin kovin tärkeä asia, että joustin siinä sitten. Ihannetilanteessa haluaisin tulevalle vauvalle ensimmäiseksi nimeksi jonkun "ihan oman" nimen, siis sellaisen, jota ei ole lähipiirissä muilla. Toiseksi nimeksi haluaisin nimen omasta suvustani, koska sukunimi on tosiaan sitten miehen. Ongelma vaan on se, että minun suvussani ei rehellisesti sanottuna ole kovin kivoja nimiä :) meillä on tosi pieni suku, joten valinnanvaraa ei oikein montaa ole. Ja kaiken kukkuraksi, se ainoa kiva miehen nimi suvussa kuului henkilölle, joka oli luonteeltaan aika äkäinen ja ilkeä, muistan pienenä pelänneeni häntä. Ei ihan houkuttele antaa samaa nimeä omalle vauvalle! No, täytyy yrittää kaivella vielä suvun historiaa, josko sieltä joku nimi löytyisi. Ja jos ei löydy niin sitten vaan joku muu, ensimmäiseen nimeen ja sukunimeen hyvin sointuva nimi...

Ensimmäisestä nimestä vielä sen verran, että ei ne miehen ehdotukset mitenkään ihan hirveitä ole, mutta jotenkin ei vaan sytytä.. Mies itse asiassa tuossa yksi päivä tuhahti, että eikö tälle vauvalle voi vaan antaa samaa nimeä kuin esikoisellakin on, siihen kun olemme molemmat tyytyväisiä! Hih, siinähän vasta ratkaisu olisikin ;)

Kiitos Murrimur!!:)
 
Takaisin
Top