Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rennietä pelkästään on neuvolan suositus...ja sitä kyllä menee, kun ilmankaan ei pärjää. Tuskin nukkuisin ollenkaan ilman:singing:
Rennietä mäkin syön, tänään on menny toistaiseksi eniten, varmaan 4 tabua.

Mäkin nukuin viime yönä tosi huonosti. Heräsin ennen kuutta, oli nälkä ja hitonmoinen närästys. Nousin sit ylös ja haukottelin koko päivän, Ikeassa! Meillä on talviloma ja käytiin ostaa kalusteita makkariin, jos tänne vaikka muuttais vauvan lisäksi mies... Niitä kaappeja oon uumoillu jo vuosia, joten ei ne hukkaan mee, jos nyt ei sit muutakaan kuin vauva. En uskalla vielä pomppia ilosta.

Mä oon myös valvonu myöhään, johtuuko tosta kesäajasta. Parina iltana oon sammuttanu valot vasta joskus 1.30. Mä olin jo päässy niin hyvään rytmiin (mitä mulla ei oo ikinä ollu...)! Tänään on muutenkin ollu tosi hengästyttävä ja jotenkin tukala päivä! Ja närästäny.

Gaviscon on mulle auttanut ennenvanhaan, mut nyt toi rennie on ihan hyvä. Närästys loppuu melkeen heti naps.
 
Mä just tajusin että parempi mun olla hiljaa kun vaan masuasukki pitää hereillä ja mies ja koira tuhisee vieressä. Teillä osalla on niitä aiempia joista pienet herättelee. Huoh. Miten mä ikinä selviin univelkojen kanssa sitten kun vauva syntyy?
Kyllä siitä selviää :)
 
Tsemppiä Sikuriini huomiseen!!

Mulla yöt myös rikkonaisia. Nukun kyljelläni, ja alempi kylki puutuu pahasti. Pitää siis herätä paitsi käymään vessassa, niin myös kääntämään kylkeä.

Hain tänään Lastentarvikkeesta sen Babyboxin. Oli kiva saada taas jotain pientä kivaa vauvalle :)
 
Hei, onks kellään muulla vatsan iho kylmä? Mulla on vatta ihan kylmä aamuisin ja iltaisin. Voi olla päivälläkin, mut päivällä ei tuu siliteltyä sitä, ni en tiedä. Onkohan vauvalla kylmä...?

Mä ostin hennesiltä äitiys alkkarit, ne on ihanat! Ei purista mistään ja on yks vaatekerta vattan päälle lisää. Ne tosin kuulemma poltetaan synnytyksen jälkeen... En tietenkään voinu pitää suutani kiinni ja ilmotin kans muutamat bokserit polttettavaksi :happy112...
 
Huomenta Myy75:)

Just kyttäämistä ja painolla pelottelua...:sad001mullekin sanottiin viimeksi, että mitä jos mullekin tuleekin ylipainoa yhteensä se 20kg...Sanoi, että vielä ehdin paisua ennen synnytystä toiset 10kg, ellen nyt tarkkaile makeiden määrää....:smiley-ashamed008 Tähh?? Miksi paino muka nousisi niin paljon näin lopussa (rv.33)..?:eek:
Joo, jotenkin menee kyllä vähän överiksi...:( jos periaatteessa muuten on kaikki ihan hyvin. Osaispa kaikista jutuista olla välittämättä. Tsemppiä!
 
Lääkäri sano tänään että Rennie on hänen mielestä tehokkaampi kun Gaviscon mut määräs omepratsolia jos se auttais. Renniee joudun syömää joka ruuan jälkee melkee. Mitä teille muille niist on sanottu?
Muutama kommentti on ollut täällä närästyksestä. Tästä aiemminkin jo kirjoitin, mutta nää on siis mun kokemuksia ja se mitä mulle on sanottu, joten kaikki tietysti tulkitsee ohjeet ja tekee oman fiiliksen mukaan :) eli mulla on molemmissa raskauksissa ollut tosi voimakasta närästystä - ekassa raskaudessa niin, että luulen, että aloin toisella raskauspuoliskolla voimaan pahoin, vaikka alussa ei ollut mitään pahoinvointia. Söin sitkeesti Rennietä pitkään, vaikka lopulta huomasin, että se auttaa sen ajan, ku se on suussa... Menin työpaikkalekurille, joka oli sattumalta ollut aiemmin neuvolalääkäri ja se oikeesti melkein kysyi multa, että ootko sä hullu, oot kärvistellyt viikkoja tai kuukausia! Määräs just omepratzolia, koska on kuulemma todettu nykyisin turvalliseksi raskauden aikana. Lopetin rennien ja eka pilleri autto. Söin niitä sit suunnilleen loppuraskauden ja tässä toisessa aloitin, kun oireet alkoi pahentua.
 
Tsemppiä Sikuriinille!

Joku kysyi epiduraalista - mun mielestä se kyllä pistetään lannerangan alueelle eli alaselkään, näin ainakin olettaisin entisenä fyssarina, kun mietin, mitä aluetta se puuduttaa. Jonkun verran kai tarkkaan pistokohtaan voi vaikuttaa eli jos madaltumaa ei ole joka kohdalla, niin ehkä sen voi silti laittaa? Ja puuduteaine ei mun mielestä mene sinne nikamien "runkojen" (corpus) väliin, vaan ikään kuin sinne "välitilaan" nimensä mukaisesti. Tässä tämmönen puolitieteellinen ajatus :) :)
 
Maria75, nousiko sulla paino raskauden aikana kuinka? Mulla oli viime raskauden alussa bmi35 ja neuvolan th oli lähes paniikissa koko mun raskauden kun paino ei noussut. Pahoinvoinnin ja terveellisemmän ruokavalion takia paino laski alkuun 4kg ja sit hitaaaaasti nousi niin että viimeisessä punnituksessä oli lähtöpainoon nähden -200g. Mut th ei siis tykännyt asiasta vaan olis halunnut että mun paino nousis enemmän! :( Saa nähdä miten tällä kertaa käy, lähtö-bmi nyt 33 ja paino pudonnut 1,5kg ja eletään rv11+3.
Ja sokereista, kuten Justmom kirjoitti, sokeri kasvattaa vauvaa vaan jos äidilläi on ongelmia sokereiden kanssa (radi) eikä edes aina silloin. Mulla oli viime raskaudessa lievä radi ja varoiteltiin joka välissä isosta vauvasta ja vaikken todellakaan vältellyt sokereita (sokeriarvot pysyi hallinnassa) syntyi 2,5kg vauva. :)

Sikuriinille, Tsemppiä synnytykseen !

Janna75, mulla ei paino noussut raskauden aikana ollenkaan. Yhden kerran oli kg plussaa ja. lopussa oltiin lähtöpainossa. Periaatteessa viikosta 15 eteenpäin paino laski radiruokavaliolla ja säännöllisellä syömisellä -1,5 -1 kg lähtöpainoon. Vauva oli pienikokoinen, vaikka syntyi raskausviikolla 42. Syntymäpaino 3,360 kg ja pituus 49 cm. Ruokavaliohoitoisesta radista huolimatta oli samanlaisissa mitoissa kuin äitinsä ja isänsä. syntyessään. Vauvan isän syntymäpaino ollu 3,280 kg ja pituus 50 cm. Minun syntymäpaino 3,050 kg ja pituus 47 cm. Mun neuvolan terkkari oli tyytyväinen, kun paino ei tullut lisää. Hänen miellestään se oli hyvää vaan,että painoa ei tullut. Itse kauhistuin jo alussa, että 7-11 kg olisi saanut tulla painoa lisää.
 
Onnea synnytykseen Sikuriini!

Täällä on kärvistelty ihan kaamean vatsataudin kourissa. Ensin oli lapset ja sitten olikin mun ja miehen vuoro. Huh huh, eilisen päivän oksensin vaan ja vatsa kramppaili. Jäsenet särkenyt ja nousi kuume. Etenkin lonkat kipeet. Tänään ihan voimaton olo ja edelleen huonovointinen. Vieläkään en ole mitään syöny.

Joku kyseli aiemmin tuosta kävelystä. Mulla on kävely hidasta ollut melkein koko raskauden. Alusta asti alkoi helposti vihloo alavatsaa. Nyt kaikki kävelee ohi. Olen siitä huolimatta käynyt kävelylenkeillä. Onhan se vähän outoa, kun on tottunut menemään aika reipasta tahtia normaalisti. Kuntosali liikuntamuotona siksi melkein tehokkaampi. Olen vaan jättänyt jalkaprässit ja vatsikset pois. Mut ei se ole ihme, että peppu ja reidet tuhdimmat ja painoa tulee. Ei vaan pysty liikkuu samalla tavalla, ku ennen raskautta.
 
Menee nyt vähän ohi tän raskaus aiheen mutta JustMom10 ja muut taaperoiden äidit, miten te saatte pikkuisten korvat puhdistettua?
Mun 15kk antaa kyllä kaivella korviaan ihan kivasti vaikka jossain vaiheessa aina mulkaisee alta kulmiensa, että eiköhän riitä jo.
Mä en oikein saa kuivunutta vaikkua pois, kun topsy-puikoillahan yms ei saisi kaivella korvia, kun se vaan työntää vaikkua sisäänpäin..
Onko teillä jotain hyväksi havaittuja kikkoja näiden pikku-ihmisten korvien putsaamiseen?:) Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
 
Tähtipölyä, mä olen putsannut lasten korvia topsy-puikolla, jonka pään kastelen ihorasvassa. Poistaa lian hyvin. Syvälle ei tietenkään. Mut mulla ei taaperroikäistä, enkä välttämättä muista miten silloin. Muistaakseni näin aina.
 
Mä just tajusin että parempi mun olla hiljaa kun vaan masuasukki pitää hereillä ja mies ja koira tuhisee vieressä. Teillä osalla on niitä aiempia joista pienet herättelee. Huoh. Miten mä ikinä selviin univelkojen kanssa sitten kun vauva syntyy?

Joo, onhan se ihan haastavaa. Meillä vauva hilluu myöhään hereillä, nyt pari viikkoa on rauhoittunut yöunille vasta klo 24-1 välillä ja aamulla taas nukkuu pitkälle aamupäivään. Nukahdettuaan nukkuu kyllä hyvin eli yövalvomisia ei sinänsä ole ollut. Esikoinen puolestaan menee aikaisin nukkumaan (klo 20 viimeistään) ja herää aamulla 6-7 välillä. Omat unet jää harmillisen lyhyiksi... :sad001 No ehkä nää rytmit sitten jossain vaiheessa menee yksiin noilla lapsosilla... Jos ois vaan tuo vauva, niin sehän nukkuu niin paljon vuorokaudessa, että siinä sais kyllä ite kans päikkäreitä otettua.
 
Muokattu viimeksi:
Tultiin perhevalmennuksesta, aiheena vauvanhoito:) Paljoa uutta ei siinä tullut.

Ei saisi valittaa, mutta ihan pakko todeta, että sijaisen "opettamimen" on kyllä vaativaa hommaa, väsyttävää ja raskasta...Koko päivä pitää istua vieressä ja neuvoa, kun toinen vetää jatkuvasti hiasta..:confused2

Hänellä on tottakai hätä oppia mahdollisimman paljon, mutta itsekään kun ei tiedä kaikkea :dontknow Enää 7työpäivää jäljellä ja pääsee ansaitulle lepuulle:smiley-ashamed004
 
Ihanaa Sikuriini, onnea!

Tähti -73: minä koin myös sijaisen perehdyttämisen uuvuttavana. Omalla kohdallani lähinnä siksi, että en ole tottunut puhumaan niin paljon yhteen putkeen, ja tuntui, että väsyin ja hengästyin pelkästä puhumisesta! No, sain hänet kuitenkin hyvin perehdytettyä, joten nyt on kiva olla äitiysvapaalla hyvällä mielellä :)
 
Takaisin
Top