Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kävely nyt parantunut (rv32) viimeaikoina... Oon tässä ihmetellyt sitä:)

Nyt jaksoin ihan hyvin reippaasti 3-4km lenkkiä/pv...Hitaampaa meno toki on, mutta jaksaminen ihan jees:)

Tässä joku viikko sitten oli vaihe, ettei jaksanut, kuin max 2km hitaasti ja kävi voimille, sekä ihan puuskutin ylämäessä:sad001

Alkuraskaudessa menin 5km/pv mittaisia lenkkejä, ilman ongelmia.

Myöskään lantioon/alaselkään ei enää ota kävellessä:) Jokunen viikko sitten jotenkin puristi lonkista kävellessä. Mitään kipuja ei ole ollut missään vaiheessa.

Olo on kyllä tosi kömpelö, sukkia ei meinaa saada jalkaan jne... Yöllä paikat puutuu ja kylkeä pitää vaihtaa tunnin välein:sad001 Sitä jo toivoo, että vauva pian sieltä syntyisi:)
 
Toi on jotenkin aina ollut musta vähän jännää hommaa toi neuvolan/ terkkarien vaihteleva painon kyttääminen. Tai että just kuulee niin eri juttuja. Ymmärrän sen, että lähtö-BMI:llä on merkitystä jne, mutta sit jotenkin tuntuu hulluilta tommoset "max 6 kiloa saa tulla" heitot neuvolasta, kun niin usein kuulee, että on melkein normi, että tulee 15-20 kiloa raskauden aikana. Tai jotenkin tuntuu just siltä, että neuvolassa halutaan niinku pelotella. Olin ite tosi positiivisesti yllättynyt, että ekassa raskaudessa tuli painoa "vaan" n 10 kg ja tässä nyt tähän mennessä (vko 34) reilu 5 kg. Ja mun neuvolan terkkarit on ollut tässä tosi positiivisia ja moni tuttu ihmetellyt, että vaan 10 kiloa. Mun lähtö-BMI on muistaakseni se eka "lievä ylipaino" -luokka, en just muista lukua. Täällä kun lukee teidän viestejä, niin semmonen tunne jää, että kellään ei kyllä ole mitään katastrofia :) Ja ite ekasta raskaudesta palauduin muutamassa viikossa, muistaakseni 3 viikon jälkeen synnytyksestä paino oli hieman alempi kuin raskauden alkaessa. Tosin maitoakin tuli kyllä suihkuamalla ja lapsi söi... :)
 
Toi on jotenkin aina ollut musta vähän jännää hommaa toi neuvolan/ terkkarien vaihteleva painon kyttääminen. Tai että just kuulee niin eri juttuja. Ymmärrän sen, että lähtö-BMI:llä on merkitystä jne, mutta sit jotenkin tuntuu hulluilta tommoset "max 6 kiloa saa tulla" heitot neuvolasta, kun niin usein kuulee, että on melkein normi, että tulee 15-20 kiloa raskauden aikana. Tai jotenkin tuntuu just siltä, että neuvolassa halutaan niinku pelotella. Olin ite tosi positiivisesti yllättynyt, että ekassa raskaudessa tuli painoa "vaan" n 10 kg ja tässä nyt tähän mennessä (vko 34) reilu 5 kg. Ja mun neuvolan terkkarit on ollut tässä tosi positiivisia ja moni tuttu ihmetellyt, että vaan 10 kiloa. Mun lähtö-BMI on muistaakseni se eka "lievä ylipaino" -luokka, en just muista lukua. Täällä kun lukee teidän viestejä, niin semmonen tunne jää, että kellään ei kyllä ole mitään katastrofia :) Ja ite ekasta raskaudesta palauduin muutamassa viikossa, muistaakseni 3 viikon jälkeen synnytyksestä paino oli hieman alempi kuin raskauden alkaessa. Tosin maitoakin tuli kyllä suihkuamalla ja lapsi söi... :)

Huomenta Myy75:)

Just kyttäämistä ja painolla pelottelua...:sad001mullekin sanottiin viimeksi, että mitä jos mullekin tuleekin ylipainoa yhteensä se 20kg...Sanoi, että vielä ehdin paisua ennen synnytystä toiset 10kg, ellen nyt tarkkaile makeiden määrää....:smiley-ashamed008 Tähh?? Miksi paino muka nousisi niin paljon näin lopussa (rv.33)..?:eek:
 
Last edited by a moderator:
Mä en oo välittänyt niin paljoa noista rajoituksista mitkä koskee joitakin pitoisuuksia ruuissa, mutta listeriavaarallisia ruokia oon välttänyt. Oon ajatellut että se voi iskeä kerrasta, niin ei huvita ottaa riskiä. Sen sijaan esim. salmiakkia oon syöny aina kun kiusaus käy liian kovaksi.

Mulla on hiukan epävarma olo ulkonäön suhteen ja siihen vaikuttaa varmaan raskauden lisäksi tuore parisuhde. Luultavasti en välittäis selluliiteistä paljoakaan, jos mies olisi ollut sama kymmenen tai 20 vuotta. Pakko myöntää, että 10 vuoden suhteen loppupuolella en paljoa jaksanut panostaa ulkonäköön.

Sitten tietysti se, että on ekaa kertaa raskaana ja sen lisäksi kyllähän ikä näkyy naamasta kokoajan enemmän, niin nää kaikki muutokset yhteensä panee murehtimaan niinkin turhanpäiväisiä asioita kuin peilikuvaa.
 
Mulle on tullut 10kg, rv 25+2. Ihan helvetisti mun mielestä. Bmi oli 22 alussa. Neuvolatäti ei oo huomauttanu mtn, oon kyselly jopa painosta. Painoo tuli alussa 650g/vko, täti sanoi vaan, et kyl se siitä tasaantuu. Joko mulla on ylikiva neuvolatäti tai sitte se ei tiedä mistään mtn, mitä veikkaisitte...? :yuck: No nyt se painonnousu on kyl tasaanut vähän. PAITSI nyt pääsiäisenä...on menny karkkia ja sipsiä. Onneks suklaa närästää mua ihan helvetisti, ni ei voi syödä sitä.

Mä oon kans tarkka hiilarien suhteen, en normisti syö riisiä/pastaa/perunaa/leipää/karkkia/sipsiä. Voin niin paljon paremmin ilman niitä ja just paino pysyy kurissa. Alkuvuodesta söin pastaa, riisiä ja ranskalaisia, nyt en enää taas kaipaa niitä. Mut oon antanu ittelleni luvan syödä vähän kaikkee. Siitä on sitten seurannut selluliittiä reisiin ja pyllyyn. On levinneet, samoin kasvot. Nyt tuntuu tooooosi kaukaiselta joku juoksulenkki, viddu ku ei jaksa kävelläkään!

Kunhan vaan mä ja vauva voi hyvin, niin kyllä mä kilot karistan sitte! Oon niin kauan noudattanut karppi-ruokavalioo, että en jaksa kauaa olla hiilarikuurilla. Eineksiä en syö juuri koskaa. Aijjoo: poislukien ravintolaruoka, joka varmasti on valmissapuskaa!

Sirpa40:)
Täällä ainakin tuo neuvolantäti on tullut tiukemmaksi loppua kohden.. Painohan nousee loppua kohden, kun vauvankin paino nousee..Vaa'an lukema ei silti saisi nousta:hungry:
Laihduttaakaan ei saa.

Tiukka ollut kyllä kaikesta ihan jo alkujaan...
 
Mulla on +8kg paino noussut lähtöpainosta ja bmi sen 26. Nyt rv 26+5. Lääkäri totes tänään ettei hän vielä huolissaan ole mun painosta ja kun sokerirasituksen arvot oli loistavat. Toki sano että jos paljon painoa tulee niin vauvakin voi syntyä suurempana. Ei ottanut kantaa sihen että ruokkiiko sokeri vauvaa suuremmaksi.
Masuasukilla oli kaikki hyvin. Perätilassa ja siks möyrii alavatsalla koko ajan. Pää oli jossai mun navan kohdilla. Närästykseen sain toisen reseptin jota voin koittaa jos haluun. Rennietä voin ottaa niin paljon kun purkissa päivää kohden lukee.

Tiiättekö mihin nikamaväliin epiduraali pistetään? Mulla on vuosia sitten todettu paha madaltuma lannerangassa ja koitin kysyy pistetäänkö ylemmäs muttei tiennyt.
 
Tähdellä on kyllä ikävän tiukkis neuvolantäti.:mad:
Mulle ei ole koskaan kukaan jaksanut mistään valittaa vaikka melkein joka kerta onkin ollut eri terkka, ne varmaan näkee heti ovelta, "että tota ei kiinnosta ja se tekee just niinkuin lystää".:laughing002
Mä olen syönyt mitä huvittaa, siis käytännössä makeisia (myös lakritsaa silloin tällöin) ja hedelmiä mutta yritän toki vähentää herkkujen syömistä, se on vaan aika hankalaa.. Ainut mihin en ole koskenut plussaamisen jälkeen on alkoholi ja pesen kyllä käsiä aika paljon.
Mulla on nyt 31+4 menossa ja painoa tullut 4kg, liikun paljon ton mun n.10kg kahvakuulan kanssa ja voin hyvin, bmi oli 18 ennen raskautta, eli olen aika pikkuinen. Mulle menee omat vaatteet vielä päälle, paitsi ei nyt ihan kaikista tiukimmat farkut/mekot mahasta.

Me ollaan kaikki niin yksilöitä, itse ajattelen, että kunhan voi hyvin, pystyy syömään ja liikkumaan edes jotenkin, niin kaikki on hyvin.
Toisille tulee kiloja enemmän, toisille vähemmän, joku syö sitä toinen tätä.. Eiköhän aikuiset järkevät ihmiset osaa tehdä,niinkuin itselle on parhaaksi ja jos ei tiedä, aina voi kysyä.
 
Tähdellä on kyllä ikävän tiukkis neuvolantäti.:mad:
Mulle ei ole koskaan kukaan jaksanut mistään valittaa vaikka melkein joka kerta onkin ollut eri terkka, ne varmaan näkee heti ovelta, "että tota ei kiinnosta ja se tekee just niinkuin lystää".:laughing002
Mä olen syönyt mitä huvittaa, siis käytännössä makeisia (myös lakritsaa silloin tällöin) ja hedelmiä mutta yritän toki vähentää herkkujen syömistä, se on vaan aika hankalaa.. Ainut mihin en ole koskenut plussaamisen jälkeen on alkoholi ja pesen kyllä käsiä aika paljon.
Mulla on nyt 31+4 menossa ja painoa tullut 4kg, liikun paljon ton mun n.10kg kahvakuulan kanssa ja voin hyvin, bmi oli 18 ennen raskautta, eli olen aika pikkuinen. Mulle menee omat vaatteet vielä päälle, paitsi ei nyt ihan kaikista tiukimmat farkut/mekot mahasta.

Me ollaan kaikki niin yksilöitä, itse ajattelen, että kunhan voi hyvin, pystyy syömään ja liikkumaan edes jotenkin, niin kaikki on hyvin.
Toisille tulee kiloja enemmän, toisille vähemmän, joku syö sitä toinen tätä.. Eiköhän aikuiset järkevät ihmiset osaa tehdä,niinkuin itselle on parhaaksi ja jos ei tiedä, aina voi kysyä.

Tähtipölyä:)
Ikävän tiukka täti on, mutta muutoin ihan kiva ihminen:)

Sä oot kyllä ollut hoikka, ihannemitoissa ennen raskautta:grin Ja vieläkim oot!! Miten sun eka raskaus, oliko bmi yhtä alhainen silloinkin?:rolleyes:

Tiedän ihmisiä, jotka ekan raskauden jälkeen ovat yrittämättä laihtuneet laihemmiksi, kuin olivat ennen raskautta...kun vauvasta on paljon työtä ja imetys kuluttaa energiaa.
 
Tähtipölyä:)
Ikävän tiukka täti on, mutta muutoin ihan kiva ihminen:)

Sä oot kyllä ollut hoikka, ihannemitoissa ennen raskautta:grin Ja vieläkim oot!! Miten sun eka raskaus, oliko bmi yhtä alhainen silloinkin?:rolleyes:

Tiedän ihmisiä, jotka ekan raskauden jälkeen ovat yrittämättä laihtuneet laihemmiksi, kuin olivat ennen raskautta...kun vauvasta on paljon työtä ja imetys kuluttaa energiaa.
Mä tiedän vielä enemmän ihmisiä, joille on kaikki raskauskilot jääneet ja tullut vielä 10kg sen päällekin :playful: . Toivottavasti mulle ei käy niin! Musta tuntuu, et mun kädet on lyhentyneet... Söin just pehmiksen ja jouduin pitää käsivartta oudosti vartalon sivulla :dance008
 
Heippa taas!:)
Miten hyvin te saatte nukuttua?:rolleyes::eek:

Mulle on tullut tässä viime päivinä kumma vaihe, ettei meinaa saada millään unta:sad001:sad001 Mikä ihme tähän auttaisi?:wideyed: Lääkäriinkään en ajatellut ihan heti asiasta menmä.

Viikonloppuna nukun paremmin, mutta viikolla valvotuttaa:sad001 Mikään asia ei siis pyöri mielessä, mutta silti itte pyörin ja käännän vaan kylkeä..

Aamulla väsyttää, uni jää usein johonkin neljään tuntiin:sad001 Harmittaa olla viimeiset päivät väsyneenä töissä, kun tuuraajakin istuu vieressä oppimassa:smiley-ashamed008
 
Heippa taas!:)
Miten hyvin te saatte nukuttua?:rolleyes::eek:

Mulle on tullut tässä viime päivinä kumma vaihe, ettei meinaa saada millään unta:sad001:sad001 Mikä ihme tähän auttaisi?:wideyed: Lääkäriinkään en ajatellut ihan heti asiasta menmä.

Viikonloppuna nukun paremmin, mutta viikolla valvotuttaa:sad001 Mikään asia ei siis pyöri mielessä, mutta silti itte pyörin ja käännän vaan kylkeä..

Aamulla väsyttää, uni jää usein johonkin neljään tuntiin:sad001 Harmittaa olla viimeiset päivät väsyneenä töissä, kun tuuraajakin istuu vieressä oppimassa:smiley-ashamed008
Mä en nukkunut viime yönä lainkaan kun masussa kaveri heitti koko yön omaa showtaan. Aamulla ajoin ihan sumussa töihin ja koko pv meni pilkkies. Mä en löydä yöllä hyvää asentoa vaikka tuen tyynyillä ja käytän vartalotyynyä. Kolottaa ja möyrii.
 
Tähtipölyä:)
Ikävän tiukka täti on, mutta muutoin ihan kiva ihminen:)

Sä oot kyllä ollut hoikka, ihannemitoissa ennen raskautta:grin Ja vieläkim oot!! Miten sun eka raskaus, oliko bmi yhtä alhainen silloinkin?:rolleyes:

Tiedän ihmisiä, jotka ekan raskauden jälkeen ovat yrittämättä laihtuneet laihemmiksi, kuin olivat ennen raskautta...kun vauvasta on paljon työtä ja imetys kuluttaa energiaa.

Joo, olin ekan kanssa samoissa mitoissa kun nyt. Esikoisesta sain 6kg mutta vain 3kg jäi synnärille ja minä siellä kiukuttelen 1vrk:den ikäinen vauva sylissä kun ei vatsa ollutkaan lituska vaikka KAIKILLA muilla niin on heti synnytyksen jälkeen.o_O
Loput kolme lähti vasta pari kuukautta synnytyksestä.

Mä olen aina ollut huono nukkumaan mutta nyt viimeiset pari viikkoa on olleet ihan mahdottomia. Joko närästää tai on nälkä, kun vältän syömistä, ettei närästäisi. Nukun vieläkin vatsallani ja siitäkös vatsan haltija ärsyyntyy aina parhaassa kohtaa unta.
Viimeksi oli sama juttu ja ainakin mulla unen laatu parani vauvan syntymän jälkeen (vaikka tokihan hän herätteli ihan kiitettävästi muttei ainakaan tarvinnut pissalla rampata joka tunti).
 
Mä nukkuisin muuten hyvin mutta meidän nuorin ainen huutelee edelleen öisin. Ja vaikka monesti mies pomppaa sitä tuttia nostamaan niin mä herätessäni myös jään valvomaan eikö uni tule millään. Vauva ei potkiskele kamalasti onneksi yöllä, edellinen möyrys 24/7 ;)
 
Mä en nukkunut viime yönä lainkaan kun masussa kaveri heitti koko yön omaa showtaan. Aamulla ajoin ihan sumussa töihin ja koko pv meni pilkkies. Mä en löydä yöllä hyvää asentoa vaikka tuen tyynyillä ja käytän vartalotyynyä. Kolottaa ja möyrii.

MS74:)
Mulla kanssa asennon löytäminen todella hankalaa. Paikat puutuu ja kädet...Vasemmasta kädestä menee ihan tunto...mulla matala verenpaine ja paikat aina puutuneet, mutta nyt ihan vaivaksi asti.. :sad001

Toinen on närästys, joka yllättää yöllä:sad001

Mäkin aika sumussa tuolla auton kanssa menin (ei kiva!)...iltapäivällä vasta alkaa virkistyä, keskity siinä numerotarkkaan työhön:wideyed:


Yritän yöllä juoda lämmintä maitoa, mutta eipä tuo oikein auta...:sleep011
 
Joo, olin ekan kanssa samoissa mitoissa kun nyt. Esikoisesta sain 6kg mutta vain 3kg jäi synnärille ja minä siellä kiukuttelen 1vrk:den ikäinen vauva sylissä kun ei vatsa ollutkaan lituska vaikka KAIKILLA muilla niin on heti synnytyksen jälkeen.o_O
Loput kolme lähti vasta pari kuukautta synnytyksestä.

Mä olen aina ollut huono nukkumaan mutta nyt viimeiset pari viikkoa on olleet ihan mahdottomia. Joko närästää tai on nälkä, kun vältän syömistä, ettei närästäisi. Nukun vieläkin vatsallani ja siitäkös vatsan haltija ärsyyntyy aina parhaassa kohtaa unta.
Viimeksi oli sama juttu ja ainakin mulla unen laatu parani vauvan syntymän jälkeen (vaikka tokihan hän herätteli ihan kiitettävästi muttei ainakaan tarvinnut pissalla rampata joka tunti).

Tähtipölyä:)
mulla ihan sama tuo närästys - nälkä!
Yritän olla illalla syömättä, koska se aiheuttaa närästystä yöllä...toisaaalta vaikea nukkua nälässä... ja kaikki närästää - hankala yhtälö:sour:
 
Tähtipölyä:)
mulla ihan sama tuo närästys - nälkä!
Yritän olla illalla syömättä, koska se aiheuttaa närästystä yöllä...toisaaalta vaikea nukkua nälässä... ja kaikki närästää - hankala yhtälö:sour:
Lääkäri sano tänään että Rennie on hänen mielestä tehokkaampi kun Gaviscon mut määräs omepratsolia jos se auttais. Renniee joudun syömää joka ruuan jälkee melkee. Mitä teille muille niist on sanottu?
 
Mä nukkuisin muuten hyvin mutta meidän nuorin ainen huutelee edelleen öisin. Ja vaikka monesti mies pomppaa sitä tuttia nostamaan niin mä herätessäni myös jään valvomaan eikö uni tule millään. Vauva ei potkiskele kamalasti onneksi yöllä, edellinen möyrys 24/7 ;)
Mä just tajusin että parempi mun olla hiljaa kun vaan masuasukki pitää hereillä ja mies ja koira tuhisee vieressä. Teillä osalla on niitä aiempia joista pienet herättelee. Huoh. Miten mä ikinä selviin univelkojen kanssa sitten kun vauva syntyy?
 
Lääkäri sano tänään että Rennie on hänen mielestä tehokkaampi kun Gaviscon mut määräs omepratsolia jos se auttais. Renniee joudun syömää joka ruuan jälkee melkee. Mitä teille muille niist on sanottu?

Rennietä pelkästään on neuvolan suositus...ja sitä kyllä menee, kun ilmankaan ei pärjää. Tuskin nukkuisin ollenkaan ilman:singing:
 
Takaisin
Top