Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja siis vielä, toki jos äiti pelkkää pullaa ja munkkia valkoista vehnäjauhoa ja hapaia ja muuta mättöä mättää siis ihan hillittömästi niin varmaan se sitten jo vaikuttaa mut en usko etttä sun tapauksessa kyse siitä :)

JustMom10:)
Nyt ei ole tullut syötyä enää paljoa makeita, munkkien kohdalla se oli ehkä parina päivänä viikossa..jouduin täsmentämään neuvolaankin, etten niitä jokapäivä sentään ahmi...:singing:

Töissä on lounasruokailu, johon kuuluu makea jälkiruoka..sen olen päivittäin syönyt, täytyy tunnustaa:wideyed:
 
JustMom10:)
Nyt ei ole tullut syötyä enää paljoa makeita, munkkien kohdalla se oli ehkä parina päivänä viikossa..jouduin täsmentämään neuvolaankin, etten niitä jokapäivä sentään ahmi...:singing:

Töissä on lounasruokailu, johon kuuluu makea jälkiruoka..sen olen päivittäin syönyt, täytyy tunnustaa:wideyed:
Ja mä sanoisin että syö se makea jälkiruoka jatkossakin hyvällä onallatunnolla :)
 
Justmom, tokihan voi olla, että toisten vauvoista vain tulee isoja syövät he mitä tahansa. Minulla siis on ollut isoja vauvoja, vaikka minä ja heidän isänsä olemme pieniä ja isoista vauvoista kasvoi pienikokoisia aikuisia. Epäilen, että sokereissa oli vikaa. Minua ei siis testattu, vaikka oli sukurasite diabetekseen.
 
Ja mä sanoisin että syö se makea jälkiruoka jatkossakin hyvällä onallatunnolla :)

Piti vielä lisätä, että neuvolassa sanottiin, näin, että makeat olisi hyvä jättää pois arkipäiviltä, mutta jos oikein tekee mieli, niin viikonloppuna voisi sitten syödä jonkun leivoksen...

Mutta hyvä tietää, ettei makea suoraan kasvata vauvaa:) ..olin jo vähän huolissaan, kun viimeksi sf-mitta oli yläkäyrällä, sitä aiemmin keskikäyrällä..
 
Justmom, tokihan voi olla, että toisten vauvoista vain tulee isoja syövät he mitä tahansa. Minulla siis on ollut isoja vauvoja, vaikka minä ja heidän isänsä olemme pieniä ja isoista vauvoista kasvoi pienikokoisia aikuisia. Epäilen, että sokereissa oli vikaa. Minua ei siis testattu, vaikka oli sukurasite diabetekseen.
Juu näinhän mä yritin vähän niinkuin sanoa :) mullakin tosiaan tullut niitä isoja vauvoja jotka sitten kuitenkin kasvaneet jatkossa miinuskäyrillä. Eli isoja syntyessään ja pieniä kasvaessaan :) niinkuin äitinsäkin :) joku myös sanonut että jos kohtu hyvin vereksikäs ja istukka toimii hyvin vauvat kasvaa ja saavat runsaasti ravintoa. Ja loppupeleissä kun se on niin arpapeliä miten homma menee :)
 
Enempi uskon olevan hallaa siitä että äiti stressaantuu turhasta ja ottaa syömisensä liian tiukasti, varsinkin jos syytä huoleen ei ole! Ja ei, en ole tässä ketään kannustamassa mihinkään suuntaan vaan lähinnä ajan takaa sotä maalaisjärkeä näissäkin :)
 
En kuulu tähän keskusteluun mitenkään, mut pakko kommentoida että vaikka äidin sokerit heittelis ei sekään vielä välttämättä tarkoita että vauvasta tulee automaattisesti iso.
T. Radin kanssa kamppaillut, sokerit heitteli koko raskauden ajan, insuliinia pistin rv 19+5 alkaen ja rv 39+4 syntyi 3290g tyttö...

Et syökää mitä huvittaa, ei se vauva kasva liikaa jos ei oo radia. :)

Ja yölento, pyydä neuvolasta lähete sokerirasitukseen!
 
Balencia, varmaan tässä iässä saa pyytämättä. Tosin minulla on kotona mittari ja toistaiseksi kaikki arvot ovat hyvät.
 
juu ja mua ärsyttää kun toiset neuvolat oikein väkisin yrittää saada radi diagnoosin aikaiseksi jos äidillä on ylipainoa :mad:
Itsellä alkuraskaudesta rv 14 otettu rasitus oli normirajoissa. Seuraavaa kertaa varten oikein varoiteltiin että nyt kyllä varmasti tulee jo radi diagnoosi ja joudut tarkkaan seurantaan. No, rv 27 rasituksessa paastoarvo tippunut 0,8 edellisestä mittauksesta ja muutkin arvot paremmat. Teki mieli haistattaa pitkät taas jälleen kerran th:lle. Painoa on nyt tullut 3-4 kg ekasta neuvolasta, nyt rv 32. Pitää kuulemma seurata tarkkaan syömisiä kun ei saa tulla 6 kg enempää. No en seuraa, ja syön mitä huvittaa :grin On ollut kohtuu munarikas pääsiäinen :hilarious:
 
juu ja mua ärsyttää kun toiset neuvolat oikein väkisin yrittää saada radi diagnoosin aikaiseksi jos äidillä on ylipainoa :mad:
Itsellä alkuraskaudesta rv 14 otettu rasitus oli normirajoissa. Seuraavaa kertaa varten oikein varoiteltiin että nyt kyllä varmasti tulee jo radi diagnoosi ja joudut tarkkaan seurantaan. No, rv 27 rasituksessa paastoarvo tippunut 0,8 edellisestä mittauksesta ja muutkin arvot paremmat. Teki mieli haistattaa pitkät taas jälleen kerran th:lle. Painoa on nyt tullut 3-4 kg ekasta neuvolasta, nyt rv 32. Pitää kuulemma seurata tarkkaan syömisiä kun ei saa tulla 6 kg enempää. No en seuraa, ja syön mitä huvittaa :grin On ollut kohtuu munarikas pääsiäinen :hilarious:

Hehh:laughing025Mäkin söin tänään jäätelön, onhan nyt pyhä...huomisesta tsempataan taas!:):scared007

Jännä, kun neuvola tosiaan pitää niin tiukasti kiinni tuosta +10kg rajasta, mitä paino saisi yhteensä nousta...

Itse en ole hirvittävän huolissani vielä +9kg noususta, kun tiedän, että pystyn varmasti tiputtamaan kertyneet kilot...mulla ei ole koskaan ollut painon kanssa ongelmia, joten tuntuu vähän liioitellulta neuvolan reagointi tähän muutamaan kiloon...
 
Mä kerron teille huome mitä neuvolalääkäri on mieltä. Toki niilläkin on mielipiteitä useita. Ja terkkakin on vaihtunut joten nään molemmat ekaa kertaa.
 
Mulle on tullut 10kg, rv 25+2. Ihan helvetisti mun mielestä. Bmi oli 22 alussa. Neuvolatäti ei oo huomauttanu mtn, oon kyselly jopa painosta. Painoo tuli alussa 650g/vko, täti sanoi vaan, et kyl se siitä tasaantuu. Joko mulla on ylikiva neuvolatäti tai sitte se ei tiedä mistään mtn, mitä veikkaisitte...? :yuck: No nyt se painonnousu on kyl tasaanut vähän. PAITSI nyt pääsiäisenä...on menny karkkia ja sipsiä. Onneks suklaa närästää mua ihan helvetisti, ni ei voi syödä sitä.

Mä oon kans tarkka hiilarien suhteen, en normisti syö riisiä/pastaa/perunaa/leipää/karkkia/sipsiä. Voin niin paljon paremmin ilman niitä ja just paino pysyy kurissa. Alkuvuodesta söin pastaa, riisiä ja ranskalaisia, nyt en enää taas kaipaa niitä. Mut oon antanu ittelleni luvan syödä vähän kaikkee. Siitä on sitten seurannut selluliittiä reisiin ja pyllyyn. On levinneet, samoin kasvot. Nyt tuntuu tooooosi kaukaiselta joku juoksulenkki, viddu ku ei jaksa kävelläkään!

Kunhan vaan mä ja vauva voi hyvin, niin kyllä mä kilot karistan sitte! Oon niin kauan noudattanut karppi-ruokavalioo, että en jaksa kauaa olla hiilarikuurilla. Eineksiä en syö juuri koskaa. Aijjoo: poislukien ravintolaruoka, joka varmasti on valmissapuskaa!
 
Hehh:laughing025Mäkin söin tänään jäätelön, onhan nyt pyhä...huomisesta tsempataan taas!:):scared007

Jännä, kun neuvola tosiaan pitää niin tiukasti kiinni tuosta +10kg rajasta, mitä paino saisi yhteensä nousta...

Itse en ole hirvittävän huolissani vielä +9kg noususta, kun tiedän, että pystyn varmasti tiputtamaan kertyneet kilot...mulla ei ole koskaan ollut painon kanssa ongelmia, joten tuntuu vähän liioitellulta neuvolan reagointi tähän muutamaan kiloon...
Tähti-73, on sulla kyllä kiree täti! Koita pitää pää kylmänä! Mulla on lekuri ens vkolla, toivottavasti paino ei oo lähellä 80kg.... :oops::eek:

Mun alko tekeen mieli kans jädee, sitä ei kyllä oo talossa...:depressed:
 
Tuo taitaa olla joku vanha uskomus että sokeri automaattisesti kasvattais vauvaa, vaikkei äidillä olisikaan radia. Ja ihmeesti jopa alan ammattilaiset viljelee sitä uskomusta.
Toivottavasti kukaan ei nyt ota nokkiinsa seuraavasta... Miten tarkkoja te olette noiden ruokarajoitusten suhteen? Lokakuisten ryhmässä on keskustelua siitä mitä saa ja ei saa syödä ja jopa rajoittavat sellaisia ruokia mitä ei neuvolan, THLn tai Eviran ohjeissa ole! En tiedä liittyykö ikään vai mihin mutta tekis mieli kommentoida että järki käteen! Mutta kun en itse käytä kyseisiä tuotteita muutenkaan yritän olla puuttumatta keskusteluun. Tottakai jokainen tekee omat päätöksensä mut tuntuu kyllä liioittelulta "keksiä" lisää rajoituksia. Ajattelin vaan että ehkä ikä tekee sen että osaa suhteuttaa asioita eri tavalla... :)
 
Kyllä mun mielestä se neuvolan "rajoitelistakin" oli jo ihan riittävän pitkä. Asiasta toiseen.. pystytteks te kävelee reippaasti? Oon nyt ollu pidemmillä kävelylenkeillä pääsiäisenä ilman koiravanhusta joten pääsis kunnon vauhtiin muttei pysty kun alkaa alavatsa krampata. Koitin jos tukivyö auttais mutta ei. Hengitelles helpottaa ja kun hidastaa vauhtia. Rv 26+4 nyt.
 
En mä ainakaan pysty kävelee normivauhtia, en oo pariin kuukauteen. Koiravanhus vetää mua perässään. Musta tuntuu, että jalat menee sijoiltaan, mulla on varmaan löysät lonkat. Sitte mä koitan keskittyy pitää vattan "sisällä", etten työnnä sitä eteen. Tammikuussa kävelin vielä reilut 5km/pvä, mut nyt jotain 1,5km/pvä ja hitaasti. Vähänkin pidempi lenkki ni mua alkaa väsyttää aivan sairaasti, siis ihan tosipaljon ja alan heti haukottelee. Sen jälkeen on pakko levätä soffalla.

Tänään oon hengästynyt ihan puhumisestakin. Parempi olla hiljaa... Ja syödä naksuja :grin.
 
Me muuten ettitään ebaysta niitä adaptereita yms. Onko joku ostanut sieltä jotain kamaa? Entä amazonista? On helvetinpaljon halvempaa kuin meillä.
 
Tuo taitaa olla joku vanha uskomus että sokeri automaattisesti kasvattais vauvaa, vaikkei äidillä olisikaan radia. Ja ihmeesti jopa alan ammattilaiset viljelee sitä uskomusta.
Toivottavasti kukaan ei nyt ota nokkiinsa seuraavasta... Miten tarkkoja te olette noiden ruokarajoitusten suhteen? Lokakuisten ryhmässä on keskustelua siitä mitä saa ja ei saa syödä ja jopa rajoittavat sellaisia ruokia mitä ei neuvolan, THLn tai Eviran ohjeissa ole! En tiedä liittyykö ikään vai mihin mutta tekis mieli kommentoida että järki käteen! Mutta kun en itse käytä kyseisiä tuotteita muutenkaan yritän olla puuttumatta keskusteluun. Tottakai jokainen tekee omat päätöksensä mut tuntuu kyllä liioittelulta "keksiä" lisää rajoituksia. Ajattelin vaan että ehkä ikä tekee sen että osaa suhteuttaa asioita eri tavalla... :)

Mie oon tainnu jo aikasemmin vastata että en rajoita oikeestaan muuta kuin vakuumipakattua kalaa, raakaa lihaa ja tupakkia ja viinaa :rolleyes: Kasvikset pesen huolella ym. Syön maksalaatikkoakin jne. Kaikki nuo rajoitukset rajoineen on sellaisia että vahinkoa saisi ainoastaan syömällä joka päivä ja kilokaupalla. Ainoastaan pöpöjen ja hygienian kanssa ei pidä leikkiä. Ainut listan ulkopuolinen jota rajoitan muutenkin elämässä on aspartaami. Mä en yleensäkään ymmärrä miten sitä edelleenkin pidetään turvallisena. Mulle ei tulis mieleenkään noin muuten syödä myrkkyjä. No tässä kaikessa näkyy mun vanha laborantin koulutus... :rolleyes:
 
Mulla on tullut painoa n. 14 kg (nyt rv 35+0). Lähtöpaino oli normaali, bmi n 21, joten en myöskään ole stressannut. Maha on kyllä tosi iso, ja olo kömpelö!

Liikuntaa olen tämän raskauden aikana harrastanut varmaan liian vähän. Olen vaan halunnut ottaa tosi varovaisesti, kun tulee harjoitussupistuksia tosi herkästi, eikä ne tunnu kivoilta, pikemmin epämiellyttävältä tai jopa kivuliailta, vihlovilta. Lisäksi vauva ilmeisesti on jo aika alhaalla rakkoa painaen, sillä aina kun kävelen, niin on ihan räjähtävän voimakas pissahätä! Ja heti kun pysähdyn, hätä loppuu kuin seinään. Kävely on myös tosi hidasta em. syistä.

Ruokarajoitteista: olen kyllä noudattanut virallisia suosituksia, mutta en ole "keksinyt" mitään niiden ulkopuolelta. Joskus aiemmin kirjoitinkin tähän ketjuun, että kohdallani useampikin rajoite "osuu"; rakastan esim. kylmäsavu- ja graavikaloja, lakuja, italialaisia juustoja ja ilmakuivattua kinkkua jne :) No, ilmankin on näköjään pärjännyt vallan mainiosti! Luin jostain, että listeriabakteeri voi huonolla tuurilla olla hyvinkin vakava raskausaikana, ja sen takia olen kyllä pyrkinyt noudattamaan suosituksia, järkevissä rajoissa. Esim. em. herkkuruokia vältän, mutta toisaalta sitten taas syön aika usein valmiissa noutopöydässä (työpaikan ruokala), enkä siellä todellakaan käy kuulustelemassa kokilta, kuinka huolella salaatinlehdet on pesty...
 
Takaisin
Top