Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Limatulpasta vielä, onko se siis miten iso vai pieni?:rolleyes::rolleyes:
Neuvolassa ei siitä ole puhuttu mitään, vesien menosta kylläkin, että jos tulee vain osa vesistä, voi luulla valkovuodoksi...

Jollei irtoamista välttämättä huomaa, mistä tietää vaikka irtoaisi sitten just uidessa..

Miilo, täällä alkaa ihan kohta 33.raskausviikko:)
Just näin munkin mielestä, mitä tässä on sanottu, että huomaat kyllä, jos se limatulppa irtoaa. Ku se on semmoinen klöntti, että eroaa musta valkovuodosta. Ja mun omakohtainen kokemus vähitellen tiputtelevasta lapsiveden menosta on, että ei tuntunu valkovuodolta, vaan enemmänkin siltä, että pissat lirahtaa housuun joka kerta, kun nousee ylös tai lähtee liikkeelle. :)
 
Mä täällä taas valvon kun vauva touhuaa älyttömästi. Koko vatsa muljaa eestaas Niinkuin joku kalaparvi olis vatsassa. Tässä on useasti mielessä että onko kaikki hyvin mut olen sitten yrittänyt ajatella et on parempi et on liikkuva kuin et tarttis töniä hereille. Odottelen taas rauhallista hetkeä et sais nukuttua.
 
Vaikea tietää millaista vauvalla on kohdussa. Jostain luin, että vauva saattaa monottaa enemmän, jos ei saa happea tarpeeksi. Siis jos äiti nukkuu vasemman kyljen sijaan oikealla. En tiedä pitääkö paikkansa. Liikelaskentaa en osannut tehdä raskausaikana, mutta luotin siihen se riittää, kun vauva liikkuu iltaisin ja öisin. Jos mitään liikkeitä ei olisi koko päivänä tuntunut olisin ottanut yhtyettä synnärille. Musta tuntui, että loppuraskaudessa kohdun laskeuduttua vauvan liikkeitä ei enää tuntenut niin hyvin. Sitä ennen vauva monotti aina navan vieressä. Onko Teillä tullut paljon raskauskiloja ? Mulla oli BMI 35, kun raskaus alkoi ja nyt raskauden jälkeen paino tippunut 8 kiloa alkuraskaudesta. Radiruokavaliolla ja terveellisimmillä elämäntavoilla. Maistoin nyt pääsiäisenä lasillisen valkoviiniä. Ensimmäisen kerran vuoteen join jotain alkoholipitoista ruuan kanssa. Vaikka en täysimetäkään, niin en silti halua juoda alkoholia vauvan läsnäollessa. Saunasiideritkin ovat jääneet historiaan...
 
Vaikea tietää millaista vauvalla on kohdussa. Jostain luin, että vauva saattaa monottaa enemmän, jos ei saa happea tarpeeksi. Siis jos äiti nukkuu vasemman kyljen sijaan oikealla. En tiedä pitääkö paikkansa. Liikelaskentaa en osannut tehdä raskausaikana, mutta luotin siihen se riittää, kun vauva liikkuu iltaisin ja öisin. Jos mitään liikkeitä ei olisi koko päivänä tuntunut olisin ottanut yhtyettä synnärille. Musta tuntui, että loppuraskaudessa kohdun laskeuduttua vauvan liikkeitä ei enää tuntenut niin hyvin. Sitä ennen vauva monotti aina navan vieressä. Onko Teillä tullut paljon raskauskiloja ? Mulla oli BMI 35, kun raskaus alkoi ja nyt raskauden jälkeen paino tippunut 8 kiloa alkuraskaudesta. Radiruokavaliolla ja terveellisimmillä elämäntavoilla. Maistoin nyt pääsiäisenä lasillisen valkoviiniä. Ensimmäisen kerran vuoteen join jotain alkoholipitoista ruuan kanssa. Vaikka en täysimetäkään, niin en silti halua juoda alkoholia vauvan läsnäollessa. Saunasiideritkin ovat jääneet historiaan...
Mun bmi oli 26 ja paino tippu alussa mut sit nousi ja nyt oon kyllä syöny mitä mieli tekee. Rv 26+4 ja on mulla 6-7 kg tullu. Huomenna neuvolalääkäri ekaa kertaa. Katotaan mitä se sanoo. Mun paino nousee normistikin helpolla jos syön hiilareita. Parhaiten pysyy aloillaan kun jätän sokerit, viljat, perunan, riisin ja pastan. Ravitsemusterapeutti kielsi mua rajaamasta kun muutenkin erikoisruokavalioita joudun noudattaa ja vauvan pitää tottuu eri ruokiin kohdussa. Sokerihiiri on taas valloillaan joten eipä ihme että painoo tulee.
 
Ms74, sokeria ei tarvita sellaisenaan mihinkään. Ravitsemusterapeutti on antanut outoja ohjeita. Perunassa, riisissä ja pastassa ei ole mitään välttämättömiä ravintoaineita, joita ei saisi syömällä muuten monipuolisesti ja terveellisesti. Viljoissa voi olla jotain hyötyjä, mutta ainakin minulle niistä tulee niin huono olo, että parempi jättää syömättä.
 
Mä kävin aamulla pitkästä aikaa vaa'alla ja näköjään 13kg on tullu että onhan sitä siinä! Oon kyllä syöny makeeta ja leivonnaisia tosi paljon. Voisin vähän heivata niiden suhteen. Mulla oli bmi alkujaan 20, sen takia en oo kovin paljoo stressanu painosta. Mutta huomaan, että oon syöny epäterveellisesti, kun joka paikkaan puskee selluliittia. Plus kuulin jostain, että vauva kasvaa sokerilla, enkä haluis synnyttää mitään jättivauvaa, varsinki ku oon ite pienikokoinen ihminen.
 
Mulla on tullut reilusti painoa. Mulla on ollut koko ajan kova nälkä. Mun sokerit kuitenkin olleet tosi hyvät ja vauvan painoarvio muutama viikko sitten oli 3100g. Laihdutan sitten synnytyksen jälkeen. Ennen raskautta laihdutin paljon ja siihen palaa jollain tasolla. Riippuu siitä onnistuuko imetys että miten aion sen tehdä.
Mulla on aina ollut vähän huono kehonkuva, mut olen oppinut pitämään itsestäni tällaisena. Silti aion laihduttaa kyllä mutta lähinnä terveyden kannalta kuin muista syistä.
 
Mulla painoa on tullut vähän rapiat 2kg, vkoja 20-21 tällä hetkellä..Oon aina ollu tosi tarkka mitä suuhuni pistän ja kova liikkumaan. Työ on fyysistä ja kaksi koiraa pitää myös vapaa-ajalla liikkeellä.Vauva on ihan normi mittanen, mitä nyt pitkäkinttunen..Hiilareita syön tosi vähän, leipää tai viljoja,pastoja/riisiä en juur yhtään.En ota ressiä painosta, mutta selluliittiä on mulle nyt tullu ekaa krt elämässäni reisiin ja takalistoon..Mulla se kaikki mitä on tullu on tossa mahassa, takaapäin ei edes huomaa et oon raskaana ja samat vaatteet mahtuu kuin ennen raskautta.Äitiysfarkkuja oon nyt alkanu käyttämään, koska normi farkut ahdistaa masusta.
 
Ms74, sokeria ei tarvita sellaisenaan mihinkään. Ravitsemusterapeutti on antanut outoja ohjeita. Perunassa, riisissä ja pastassa ei ole mitään välttämättömiä ravintoaineita, joita ei saisi syömällä muuten monipuolisesti ja terveellisesti. Viljoissa voi olla jotain hyötyjä, mutta ainakin minulle niistä tulee niin huono olo, että parempi jättää syömättä.
Sokeria ei tarviikaan mut jään sihen koukkuun. Viljojen osalta mun ruokavalio on tosi rajattu keliakian ja ärtyvän suolen vuoksi. Glut viljoistakin vain tietyt käy. Ja laktoosittomista tuotteista vaan tietyt käy.
 
Mä kävin aamulla pitkästä aikaa vaa'alla ja näköjään 13kg on tullu että onhan sitä siinä! Oon kyllä syöny makeeta ja leivonnaisia tosi paljon. Voisin vähän heivata niiden suhteen. Mulla oli bmi alkujaan 20, sen takia en oo kovin paljoo stressanu painosta. Mutta huomaan, että oon syöny epäterveellisesti, kun joka paikkaan puskee selluliittia. Plus kuulin jostain, että vauva kasvaa sokerilla, enkä haluis synnyttää mitään jättivauvaa, varsinki ku oon ite pienikokoinen ihminen.

Mulle myös sanottiin viime neuvolassa makeista ja leivonnaisista, että niiden syömistä pitää rajata, koska vauva kasvaa sokerista, eikä haluta hänestä jättiläistä:singing:

En ole myöskään mikään isokokoinen, että vauva mahtuisi uloskin. Painoa tullut 9kg, joka kuulemma jo liikaa. Mulla lähtö bmi 24...

Lupasin tsempata ruokavaliossa, mutta täytyy myöntää, että on tullut lipsuttuakin, kun makeeta tekee niin mieli:sorry:
 
Sokeri ei kyllä kasvata vauvaa yhtään sen enempää ellei äidillä ole sokereissa vikaa. Se onko sokeria järkevää syödä on sitten eriasia ja lähinnä äidin painon nousuun se vaikuttaa , näin on useampi lääkäri mulle sanonut. Viikoilla 30-36 vaivan kasvu on kovimmillaan, n 200g vko, sitten hidastuu ja kun mennään yliajalle, vauvan painon nousu hidastuu entisestään.

Mulla pmi oli 21 vai 22 ja kiloja nyt viikolle 29 mennessä on tullut 10. Harmittaa sillä kilot kaikki on pyllyssä ja reisissä. Oon sairastanut kamalasti nyt raskausaikana ja on tulti oltua enempi kotona ja jääkaappihan se siinä lähellä on :(
Eka sokerirasitus oli ok, toiseen kieltäydyin menemästä ellei mitään syytä epäillä radia tule. Lupasin mitata kotona sokereita ja kaikki arvot ollee erittäin hyviä ja matalia.
 
Ja tosiaan vaikka vauva painais 3 kg tai 4kg niin se vauvan päänympärys on se joka vaikuttaa miten vauva mahtuu syntymään, kun pää saatu ulos, loput mahtuu kyllä :)
 
Mä oon nyt katsellut youtubesta rengasliinan käyttämiseen liittyviä videoita. Näyttää niin helpolta. Saa nähdä miten sitten onnistuu käytännössä.
Jänskättää myös tällä hetkellä se että missä saan oltua sektiohaavan kanssa mukavasti. Sohvat saattaa olla hiukan liian matalia alkuun. Kurjaa jos joutuu asumaan sängyssä vaan..
Mitähän marituulille ja vauvalle kuuluu..
 
Maria75, nousiko sulla paino raskauden aikana kuinka? Mulla oli viime raskauden alussa bmi35 ja neuvolan th oli lähes paniikissa koko mun raskauden kun paino ei noussut. Pahoinvoinnin ja terveellisemmän ruokavalion takia paino laski alkuun 4kg ja sit hitaaaaasti nousi niin että viimeisessä punnituksessä oli lähtöpainoon nähden -200g. Mut th ei siis tykännyt asiasta vaan olis halunnut että mun paino nousis enemmän! :( Saa nähdä miten tällä kertaa käy, lähtö-bmi nyt 33 ja paino pudonnut 1,5kg ja eletään rv11+3.
Ja sokereista, kuten Justmom kirjoitti, sokeri kasvattaa vauvaa vaan jos äidillä on ongelmia sokereiden kanssa (radi) eikä edes aina silloin. Mulla oli viime raskaudessa lievä radi ja varoiteltiin joka välissä isosta vauvasta ja vaikken todellakaan vältellyt sokereita (sokeriarvot pysyi hallinnassa) syntyi 2,5kg vauva. :)
 
Ja sokereista, kuten Justmom kirjoitti, sokeri kasvattaa vauvaa vaan jos äidillä on ongelmia sokereiden kanssa (radi) eikä edes aina silloin. Mulla oli viime raskaudessa lievä radi ja varoiteltiin joka välissä isosta vauvasta ja vaikken todellakaan vältellyt sokereita (sokeriarvot pysyi hallinnassa) syntyi 2,5kg vauva. :)
Ja nämäkin kun on niin "herran haltuun"asioita että koskaan ei viimekädessä tiedä :) mullahan oli radi tuomio viime raskaudessa mutta kun arvot pysyi hyvinä niin en tehnyt mitään muutoksia syömisiini ja suklaata kului kuin ennenkin :) ja vauva painoi "vain" 3300g kaikesta huolimatta :) ja sit taas toisille syntyy niitä macrosomisa vauvoja radin takia vaikka olis kaiken karsinut pois. Mutta hyvä että näitä/meitä radi äitejä seurataan tarkkaan.
Oma lukunsa on vaikka ne ensi synnyttäjät jotka olleet lähdöltä tyyliin bmi 19 , kiloja tulee sen 12 kg, ei radia ,sf siististi keskikäyrällä ja niin sieötä vaan putkahtaa 4,2 kg vauvaa :) :) mun lähipiirissa useampi tälläinen tapaus eikä mikään oo herättänyt ajatusta että vauva olis iso. Mut hyvin on mennyt ja vauvat hienosti mahtuneet syntymään.
 
Olen pienikokoinen ja radia ei testattu silloin kauan sitten, kun olen lapset saanut. Sokerit oli koholla ja vältin niiden syömistä. Molemmat vauvat olivat liki nelikiloisia, kuopus jäi synnytyksessä jumiin. Molemmat ovat kasvaessaan olleet pieniä, joten kyse ei ollut siitä, että olisivat luonnostaan isoja. Kyllä tällä kerralla ajattelin olla vielä tarkempi syömisien suhteen.
 
Sokeri ei kyllä kasvata vauvaa yhtään sen enempää ellei äidillä ole sokereissa vikaa. Se onko sokeria järkevää syödä on sitten eriasia ja lähinnä äidin painon nousuun se vaikuttaa , näin on useampi lääkäri mulle sanonut. Viikoilla 30-36 vaivan kasvu on kovimmillaan, n 200g vko, sitten hidastuu ja kun mennään yliajalle, vauvan painon nousu hidastuu entisestään.

Mulla sokereiden kanssa ei mitään ja rasituskokeista tuli kuulemma ihannearvot...mutta silti viimeksi sanottiin, että vauva kasvaa sokerista, joten pitää rajoittaa..:oops:
Kysyttiin jopa montako munkkia/makeeta viikossa syön?!:nailbiting:
 
Mulla sokereiden kanssa ei mitään ja rasituskokeista tuli kuulemma ihannearvot...mutta silti viimeksi sanottiin, että vauva kasvaa sokerista, joten pitää rajoittaa..:oops:
Kysyttiin jopa montako munkkia/makeeta viikossa syön?!:nailbiting:
Mulle on niin moni lääkäri vakuuttanut että sokeri ei vauvaa kasvata ilman sitä radia kun oon surrut miksi mun vauvat aina kasvaneet isoiksi(suurin osa ollut 3800-4100g ja itse oo pienikokoinen)
Ja silti oon itse päätellyt että pitää välttää makeaa ja lopputulos kuitenkin ollut sama.
Ekassa raskaudessa en moisia edes miettinyt ja söin ihan miten sattuu, karkkia ja suklaata join kolaa huoletta ja vauva oli vaan 3100g ja kahdessa viimeisessä raskaudessa en ole enää jaksanut niin vahdata syömisiäni ja toiseksi pienimmät lapset syntyneet ja toisessa tosiaan se radi(3,3 kg ja 3,4 kg)
En tiedä saiko tästä tolkkua mutta tarkoitukseni on yrittää sanoa etten ainakaan itse usko että sun vauvas kasvais sen takia että syöt munkin päivässä tai vaikka kaksi kun ei kerran ole radia. Minkä kokoinen oot itse ollut syntyessä, entä miehesi? Sekin vaikuttaa !
Ja tosiaan toiset vauvat vaan kasvavat paremmin kuin toiset ja musta on väärin että neuvola syyllistää äidin ja äidin syömiset jos vauva vaikuttaa isolta!
 
Ja siis vielä, toki jos äiti pelkkää pullaa ja munkkia valkoista vehnäjauhoa ja hapaia ja muuta mättöä mättää siis ihan hillittömästi niin varmaan se sitten jo vaikuttaa mut en usko etttä sun tapauksessa kyse siitä :)
 
Takaisin
Top