Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anteeksi, että hyppään täältä nyt ihan täysin puskasta tuomaan uutta keskustelunavausta - tätä aihetta on jo vähän aiemminkin sivuttu, mutta oletteko jättäneet alkoholinkäytön raskautta yrittäessä tai jotenkin rajoittaneet sitä?

Olen parhaillaan kunnon deep-dive moodissa kaikessa raskauteen liittyvässä, ja kun aikalailla kaikki aiheeseen liittyvät suomalaiset kirjat on jo luettu/kuunneltu läpi useaan otteeseen, olen nyt siirtynyt podcasteihin. Olen ollut siinä uskossa, että pienikin annos alkoholia voi olla haitallinen sikiölle, ja alkaen ihan ensimmäisistä päivistä. Nyt tuli kuitenkin eräässä podissa vastaan (ja muistan jonkun täälläkin maininneen siitä), että tietyille viikoille asti äidillä ja sikiöllä on erillinen verenkierto tms., eikä aivan ensimmäisillä viikoilla (silloin kun ei vielä tiedä raskaudesta) nautitulla alkoholilla ole täten vaikutusta. Toinen podin äideistä jopa nautti pieniä määriä punaviiniä myöhemmin raskauden aikana, ei usein, mutta kuitenkin - minä taas olen ymmärtänyt, että pienikin määrä alkoholia voi olla todella vaarallinen. Mieleeni tuli toisaalta myös Ensisilmäys-televisiosarja, jossa eräs lääkäri sanoo raskaana olevalle että "a little bit" mitä tahansa sopii, mutta televisiosarjoissahan on tunnetusti parhaat neuvot. :tears:

Kun olen nyt asiaa googletellut, ovat vastaukset olleet vaihtelevia. Ehkä ylimpänä jää se vaikutelma, ettei todellisuudessa tiedetä, millä kaikilla tavoin alkoholi vaikuttaa sikiöön ja missä vaiheessa. Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholinkäyttö ensimmäisillä viikoilla nostaa keskenmenon riskiä huomattavasti (olikohan se 37 %) verrattuna äiteihin, jotka pidättäytyvät alkoholista täysin jo yritysaikana.

Thoughts? En oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä. Olen elänyt jossain sellaisessa ajatuspilvessä, jossa alkoholiin on raskauden yhteydessä nollatoleranssi, ja hieman yllättynytkin siitä ettei se olekaan välttämättä niin (tietysti on sitten niitäkin odottajia, jotka läpi raskauden juovat alkoholia syystä tai toisesta, mutta en nyt viittaa tässä siihen). Ehkä kuitenkin itse kallistuisin siihen, etten edes yrittäessä nauti alkoholia niinä päivinä, kun saatan olla raskaana. Se tuntuisi ns. turhalta riskiltä, jos kerta kunnon tutkimustietoa vaikutuksista ei ole.

Saa vinkkailla myös hyviä artikkeleita aiheesta, aivoni janoavat tietoa!
Alkoholi (ainakin runsas käyttö) vaikuttaa munasolujen laatuun ja hedelmällisyyteen. Suositus on välttää alkonkäyttöä heti kun suunnittelee raskautumista. Alkoholi voi myös vaikuttaa vauvaan jo ennen kuin verenkierrot yhdistyvät, koska se läpäisee solukalvon. Tässä oli ainakin hyvää luettavaa: https://yle.fi/a/3-8683206

Muokattu viimeksi:
Alkoholi (ainakin runsas käyttö) vaikuttaa munasolujen laatuun ja hedelmällisyyteen. Suositus on välttää alkonkäyttöä heti kun suunnittelee raskautumista. Alkoholi voi myös vaikuttaa vauvaan jo ennen kuin verenkierrot yhdistyvät. Tässä oli ainakin hyvää luettavaa: https://yle.fi/a/3-8683206
Puhutaanko tuossa muuten n. 6. raskausviikosta? Silmäilin nopeasti läpi vaan. Pohdin, että esim juuri ovulaation jälkeen se alkio/solurykelmä on vasta matkalla kohtuun, eli ajattelisin että tässä vaiheessa ei olisi vielä ns. kontaktia äitiin? Mutta kuten tuossa mainittiinkin, paras on olla kokonaan ilman, mutta itse en syyllistyisi jos ennen kuukautisten poisjääntiä on juonut lasin tai muutaman.

Anteeksi, että hyppään täältä nyt ihan täysin puskasta tuomaan uutta keskustelunavausta - tätä aihetta on jo vähän aiemminkin sivuttu, mutta oletteko jättäneet alkoholinkäytön raskautta yrittäessä tai jotenkin rajoittaneet sitä?

Olen parhaillaan kunnon deep-dive moodissa kaikessa raskauteen liittyvässä, ja kun aikalailla kaikki aiheeseen liittyvät suomalaiset kirjat on jo luettu/kuunneltu läpi useaan otteeseen, olen nyt siirtynyt podcasteihin. Olen ollut siinä uskossa, että pienikin annos alkoholia voi olla haitallinen sikiölle, ja alkaen ihan ensimmäisistä päivistä. Nyt tuli kuitenkin eräässä podissa vastaan (ja muistan jonkun täälläkin maininneen siitä), että tietyille viikoille asti äidillä ja sikiöllä on erillinen verenkierto tms., eikä aivan ensimmäisillä viikoilla (silloin kun ei vielä tiedä raskaudesta) nautitulla alkoholilla ole täten vaikutusta. Toinen podin äideistä jopa nautti pieniä määriä punaviiniä myöhemmin raskauden aikana, ei usein, mutta kuitenkin - minä taas olen ymmärtänyt, että pienikin määrä alkoholia voi olla todella vaarallinen. Mieleeni tuli toisaalta myös Ensisilmäys-televisiosarja, jossa eräs lääkäri sanoo raskaana olevalle että "a little bit" mitä tahansa sopii, mutta televisiosarjoissahan on tunnetusti parhaat neuvot. :tears:

Kun olen nyt asiaa googletellut, ovat vastaukset olleet vaihtelevia. Ehkä ylimpänä jää se vaikutelma, ettei todellisuudessa tiedetä, millä kaikilla tavoin alkoholi vaikuttaa sikiöön ja missä vaiheessa. Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholinkäyttö ensimmäisillä viikoilla nostaa keskenmenon riskiä huomattavasti (olikohan se 37 %) verrattuna äiteihin, jotka pidättäytyvät alkoholista täysin jo yritysaikana.

Thoughts? En oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä. Olen elänyt jossain sellaisessa ajatuspilvessä, jossa alkoholiin on raskauden yhteydessä nollatoleranssi, ja hieman yllättynytkin siitä ettei se olekaan välttämättä niin (tietysti on sitten niitäkin odottajia, jotka läpi raskauden juovat alkoholia syystä tai toisesta, mutta en nyt viittaa tässä siihen). Ehkä kuitenkin itse kallistuisin siihen, etten edes yrittäessä nauti alkoholia niinä päivinä, kun saatan olla raskaana. Se tuntuisi ns. turhalta riskiltä, jos kerta kunnon tutkimustietoa vaikutuksista ei ole.

Saa vinkkailla myös hyviä artikkeleita aiheesta, aivoni janoavat tietoa!
Itse aina ajatellut, että terveelliset elämän tavat olisi syytä olla kunnossa jo yritysaikana. Itse en käytä holia ollenkaan ja missään nimessä en käyttäisi raskausaikana. Olen kuullut myös väitteen, ettei alussa olisi väliä/ haittaa. Mutta eihän sitä ikinä tiedä ja tuskin hirveästi löytynee mitään tutkimustietoa tästä edes.
Toki jokainen päättää itse miten toimii, enkä ketään ole lyttäämässä jos holia käyttää yritysaikana.
Mutta jotenki itsestä hölmöltä tuntuisi holia vetää ja riskeerata mahdollisesti koko homma. Itse ollut 4,5 vuotta täysin ilman holia, eikä kyllä mitän hinkua edes ole juoda. Iltaa on kiva viettää ystävien kanssa ja ihan yhtä kivat riennot on ilman holiakin 😅

Täällä edelleen odotellaan kuukautisia ja nyt kp 36. Huomenna saan tehdä seuraavan raskaustestin (edellisen tein 6pv sitten). Mitään ihmeempiä tuntemuksia ei ole ollut kyllä ja luulen että kierto on vain sekaisin. Tänään tuli pyyhkiessä hieman todella vaalean beigen/nuden väristä valkovuotoa, joten mietin tuleeko ne menkat nyt sieltä. Yleensä mulla on ensin kuukautiskramppeja ennen kuin tulee mitään vuotoa, mutta nyt ei ole ainakaan vielä ollut.

Mulle sanottiin neuvolassa, että niin kauan kun raskaustesti nega niin alkoholi ei vaikuta alkion kehitykseen. Toki voisi kuvitella, että jos on vetänyt oikein kovan rännin juuri siinä kiinnittymisvaiheilla, niin voisi aiheuttaa helpommin kemiallisen tms.
Tämä tuli puheeksi esikoisen kohdalla, kun kerroin että olimme miehen kanssa lauantaina juhlineet 1. Hääpäivää ja olin juonut muutaman lasin viiniä. Ja tästä sitten 4 päivää myöhemmin keskiviikkona tein posi testin, samana päivänä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Tuona juhlapäivänä oli vielä nega testi. En tästä sen kummemmin ottanut huonoa omatuntoa ja ihan terve poika tuli.

En tietenkään kannata runsasta alkoholinkäyttöä muutenkaan, mutta yrittäminen saattaa kestää monilla pidempään ja aika kurjaa, jos ei voi siinä ajalla nauttia normaalista elämästä, sisälsi se sitten silloin tällöin vähän viiniä tai ei. Yrittäminen on muutenkin monelle naiselle tarpeeksi stressaavaa, niin itse pyrin elelemään sinä aikana mahd. normaalisti.

Fun fact, mennään tämän viikon la juhlimaan 3. hääpäivää (ruokaa ja viiniä taas), ehkä sitten taas tulee posi ensiviikolla 😂 Harmi vaan, että ei taida olla mahista, kun kierto on niin seis tällä hetkellä

@Moosee , mun puolesta voi ainakin pysyä täällä raskauden alettuakin. Musta on mielekästä lukea ekojen viikkojen riemua. Tuo ainakin mulle ripauksen piristystä tähän yritykseen. 😍

Alkoholista: Taisin lukea jostain tutkimuksesta, että suurin osa käyttää normaalisti plussaan. Siinä ei sinänsä ole mitään ongelmaa, ja kaikki menee yleensä ihan hyvin, jos pysytään jossain kohtuudessa.
Optimoidakseen raskautumisen voi kuitenkin olla parempi olla kokonaan ilman, sillä munasolut käsittääkseni kypsyy sen kolmisen kuukautta, kunnes niitä pääsee vasta hyödyntämään. Ymmärtämykseni mukaan liian kova "juhlinta" saattaa heikentää niiden laatua, jolloin raskaus ei siis välttämättä ala. Tämänkin jälkeen yrityskierron aikana alkoholi ja tupakka saattavat häiritä ovulaatiota, jolloin hyvästä munasolusta huolimatta hedelmöitystä ei tapahdukaan, tai mikäli tapahtuu, saattaa kiinnittyminen epäonnistua, ja se oli sitten siinä.
Tämän kaiken jälkeen, mikäli on tullut otettua ja raskaus on alkanut onnistuneesti, ei YLEENSÄ siis ole syytä huoleen.

Itse ajattelen niin, että liian tiukkapipoinen meno yleisesti saattaa hankaloittaa raskaaksi tuloa, joten jos joskus juhlituttaa ja juo, niin ok. Omalla kohdalla munasolujen laatu on varmaan jo muutenkin heikompi, joten työ niiden laadun optimoimiseksi tulisi aloittaa jo 3 kk aiemmin. (En silti vedä ihan 0 toleranssilla.) En olisi kuitenkaan huolissani edes yrityskierron aikana parista hassusta lasillisesta silloin tällöin, mutta tappiin asti rellestämään ei varmastikaan kannata lähteä.

En käytä raskauden alettua yhtään alkoholia. Ymmärtämykseni perusteella raskauden aikanakaan silloin tällöin lasillinen viiniä ei kuitenkaan ole ongelma. En kyllä itse harkitsisikaan. Alkoholin aiheuttamat ongelmat raskauden aikana kuitenkin johtuvat pitkäaikaisesta ja jatkuvasta altistuksesta.

Ja nyt lopputuloksena liittyen tuohon alkoholiin, olenkin enemmän huolissani siitä, mitä olen tehnyt silloin 2-3 kk sitten, jolloin oli jotkut isommat juhlat. Ne silloin kypsymässä olleet munasolut on niitä, joita nyt pitäisi koittaa hyödyntää. 🙄 Toiveet ei siis ole huikeat. Lisäksi, mikäli raskaus alkaisikin nyt, olisi pikku huoli, että minkälainen kromosomipoikkeama niissä munasoluissa on. Tämän johdosta pyrin toimimaan maltillisemmin, jotta tilanne seuraavan 3 kk:n kuluttua olisi parempi tuon suhteen.

Eihän alkoholi hyvä juttu ole. Jos kuitenkin omaan elämään kuuluu illanvietot, saunaolut jne. kohtuulliset alkoholimäärät ja niistä saa iloa, en mä usko että nollalinjalle kannattaa mennä optimoinnin nimissä. Elämää kuitenkin on yritysaikanakin, ja jos karsii omaa elämää liikaa ja yritys alkaa hallita kaikkea tekemistä niin kovin stressaavaksi menee. Siinä voi tulla sitten muita ongelmia jaksamisen suhteen, jos elää kierrosta kiertoon jotain välitilaelämää odottaen plussaa tikussa…

Puhutaanko tuossa muuten n. 6. raskausviikosta? Silmäilin nopeasti läpi vaan. Pohdin, että esim juuri ovulaation jälkeen se alkio/solurykelmä on vasta matkalla kohtuun, eli ajattelisin että tässä vaiheessa ei olisi vielä ns. kontaktia äitiin? Mutta kuten tuossa mainittiinkin, paras on olla kokonaan ilman, mutta itse en syyllistyisi jos ennen kuukautisten poisjääntiä on juonut lasin tai muutaman.
Tuossa sanotaan näin "Elinten muodostuminen alkaa jo, kun hedelmöittymisestä on kulunut kolme viikkoa.", eli 5+0 alkaen? Luki myös näin: "Tutkijat uskovat, että jo siinä vaiheessa, kun äiti ei välttämättä tiedä raskaudesta, tapahtuvat laajimmat alkoholin aiheuttamat vauriot."

Tässä oli muuten päivitetympää tietoa samoilta tutkijoilta, jos joku on kiinnostunut:

Mulle sanottiin neuvolassa, että niin kauan kun raskaustesti nega niin alkoholi ei vaikuta alkion kehitykseen. Toki voisi kuvitella, että jos on vetänyt oikein kovan rännin juuri siinä kiinnittymisvaiheilla, niin voisi aiheuttaa helpommin kemiallisen tms.
Tämä tuli puheeksi esikoisen kohdalla, kun kerroin että olimme miehen kanssa lauantaina juhlineet 1. Hääpäivää ja olin juonut muutaman lasin viiniä. Ja tästä sitten 4 päivää myöhemmin keskiviikkona tein posi testin, samana päivänä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Tuona juhlapäivänä oli vielä nega testi. En tästä sen kummemmin ottanut huonoa omatuntoa ja ihan terve poika tuli.

En tietenkään kannata runsasta alkoholinkäyttöä muutenkaan, mutta yrittäminen saattaa kestää monilla pidempään ja aika kurjaa, jos ei voi siinä ajalla nauttia normaalista elämästä, sisälsi se sitten silloin tällöin vähän viiniä tai ei. Yrittäminen on muutenkin monelle naiselle tarpeeksi stressaavaa, niin itse pyrin elelemään sinä aikana mahd. normaalisti.

Fun fact, mennään tämän viikon la juhlimaan 3. hääpäivää (ruokaa ja viiniä taas), ehkä sitten taas tulee posi ensiviikolla 😂 Harmi vaan, että ei taida olla mahista, kun kierto on niin seis tällä hetkellä
Tähän kyseiseen sanomiseen ottamatta kantaa, täytyy kuitenkin sanoa että neuvolan ohjeet valitettavasti vaihtelevat työntekijäkohtaisesti. Onhan sieltä suositeltu mm. joillekin jopa lakritsia mataliin verenpaineisiin, vaikka sen haitat vauvan kehitykselle ovat olleet jo tutkitusti tiedossa. Aika monessa muussakin asiassa olen huomannut että ohjeet vaihtelevat, eivätkä kaikessa noudata kansallisia linjauksia.

Ja nyt lopputuloksena liittyen tuohon alkoholiin, olenkin enemmän huolissani siitä, mitä olen tehnyt silloin 2-3 kk sitten, jolloin oli jotkut isommat juhlat. Ne silloin kypsymässä olleet munasolut on niitä, joita nyt pitäisi koittaa hyödyntää. 🙄 Toiveet ei siis ole huikeat. Lisäksi, mikäli raskaus alkaisikin nyt, olisi pikku huoli, että minkälainen kromosomipoikkeama niissä munasoluissa on. Tämän johdosta pyrin toimimaan maltillisemmin, jotta tilanne seuraavan 3 kk:n kuluttua olisi parempi tuon suhteen.
Tähän "viiveeseen" en olekaan vielä törmännyt! Mielenkiintoista. Mahtaakohan muuten kofeiini vaikuttaa samalla tavalla... (terveisin henkilö joka juo kevyesti useammankin energiajuoman päivässä puhumattakaan kahvista)

Tuntuu kyllä että on ihan miljoona asiaa, joita ottaa huomioon jo ennen kuin alkaa yrittää. Loputon suo. :tears: Tätä aspektia ei paljoa elokuvissa näe.

@Moosee Joo, muistankin sen aiemmin viritellyn keskustelun! Taisin ehkä vastatakin jotain hypoteettista (meillä ei siis yritys tällä hetkellä päällä), tai sitten vastasin vain pääni sisällä. Siitä silloisesta keskustelusta ja nyt sitten uudelleen tämän podcastin myötä tuli vaan vielä mieleen, että taitavat suositukset vaihdella tämän aiheen tiimoilta täällä Suomessakin, ainakin vähän (toisaalta suositellaan nollatoleranssia ja toisaalta "maalaisjärjellä" että vähän on silloin tällöin ok).

Jonkin verran on varmasti myös eroja siinä, millaisia suosituksia missäkin maassa ja kulttuurissa on, ja aina toisinaan kuulee näitä kommentteja just vaikka italiasta ja viinistä. Mietin kuitenkin aina, että ovatkohan ne urbaania legendaa - on varmastikin niin, että siellä ollaan "rennompia" asian suhteen, mutta mahtavatko kuitenkaan ihan suositellakaan. Ken tietää.
Toisaalta näissä keskusteluissa, joissa huomautetaan että siinä ja siinä maassa on eri suositukset, tai sinä ja sinä aikanakin (ei siitä ole kovin kauaa kun täällä Suomessakaan ei tiedetty alkoholin ja tupakan vaikuttavan sikiöön) syntyi ihan terveitä lapsia, ei sitten puhuta niiden maiden tai aikojen tilastoista sen suhteen, minkälaisia komplikaatioita vauvoihin ja raskaanaoleviin + synnyttäneihin äiteihin on liittynyt.

Onneksi ite satun tykkäämään myös muutamista alkoholittomista viineistä, ehkä voisinkin alkaa siirtyä tässä niihin. Ja esimerkiksi alkoholiton lonkero on hyvää saunajuomana! Harmi vaan kun sitä ei saa sokerittomana.

Ja aivan varmasti on perää tuossa ajatuksessa, että stressi on se pahin. Itse olen sitä laatua, joka stressaa jos ei tiedä jostakin asiasta kunnolla (hence tämä tämänkin hetkinen deep-dive moodi).

Ps. Kiitos linkatuista lukemisista!

Takaisin