Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Toiveikkaana ja @Aurinko88 kiitos selventävistä vastauksista. Alkaa hahmottua, miten viikkoja lasketaan. Ja hyvä tietää tuo, että terveydenhuolto puhuu täysistä raskausviikoista👍🏻

Mulla hedelmöittyminen pitäisi olla aika tarkasti tiedossa, kun oon tehnyt ovistestejä ja mitannut lämpöjä. Niiden perusteella olisi rv6+6 tai 7+0 reissua edeltävänä päivänä. Todennäköisesti varaan ultran siihen, vaikka onkin riski, ettei sydän vielä olisi alkanut lyömään. Ehkä kuitenkin todennäköisempää, että sen pitäisi siinä vaiheessa jo lyödä, jos kaikki olisi hyvin..? Toisaalta sitten, jos kaikki olisikin hyvin, mutta sydän ei vaan vielä olisi aloittanut lyömistä, menisi reissu ihan pilalle "turhaan". No, pitää vielä miettiä.

@Kali oon FF:n merkinnyt kaiken maailman pistelyitä, tuntemuksia ja kipuja alavatsassa heti ovulaatiosta lähtien. En usko, että sulla on ainakaan vielä menkat alkamassa. Toivotaan tietysti, ettei alkaisi ollenkaan.🌈

Mun silmään vahvistunut paljonkin! Mulla oli jotain noiden väliltä DPO11 esikoisen raskaudessa ja DPO12 sain jo digiin 2-3vk. Sen jälkeen enää edes testaillut.
No älä, mä muistelen et tein esikoisesta yhden testin ja sit olin vaan 😅. Kuopuksesta taisin tehdä muutamia, kun ei näkynyt vielä mitään kuukautisten oletettuna alkamispäivänä.

@Kali mulla oli tässä kierrossa muuten kans kaikenlaisia outoja tuntemuksia ja jomotuksia aika aikaisin. Taisin johonkin kirjoittaakin et esim lenkillä tuli outoa pistävää kipua jonnekin munasarjojen kohdalle esim.

@Kumpare Tsemppiä sinne lähestyviin siemennyshetkiin. 😁 Toivottavasti sopivat hetket löytyisivät jotenkin tai oviksen ajankohta hieman muuttuisi. 😜

@Lunari Ei oo kyllä itsellä ainakaan ollut ongelmia Clearbluen pinkin kanssa. Voisko se sun laite olla jotenkin viallinen? Voisko sitä reklamoida ihan? Ei noi tosiaan mitään ilmaisia ole. Tsempit sinne joka tapauksessa. ❤️

Mulla vielä noita pinkkejä jäi jemmaan ja liiloja on yks paketti. Ens kierrossa sit ainakin liilat käyttöön, jos nyt ei tärppää, niin ku veikkaan. Molemmat noi digit on kyl musta kivoja ku ei tarvii arvailla, et onko positiivinen vai ei. ❤️

@Jumijumi Hieno positiivinen ovistesti. 😍☀️ Voisko sit enteillä raskautta, ku ovis kuitenkaan tuskin noin myöhään kierrossa on ollut? Vai voikohan antaa väärän tuloksen, jos ei testaa ohjeistuksen mukaisina päivinä?

@Moosee Hienosti on viiva vahvistunut siellä. 😍 Nyt vaan 🤞🏻 et vahvistuu entisestään.

Omaa:

Tänään dpo 9. Aamusta vatsa aivan umpisekaisin. Normaalisti ripuli (sori info) enteilee alkavia menkkoja, mut tää oli jotenkin erilaista. Saattaa toki johtua muistakin asioista.

Noh, muuten ei ole oikeesti mitään tuntemuksia. Ei oo ollut selkeitä tuntemuksia alavatsassa, saati kohdussa tai missään siellä päinkään, kuten oli tosi kemiallisessa. Plääh.

Noh, huomenna testaan, ni katellaan. Ehkäpä se joulukuinen ei nyt kuitenkaan vielä meille ollut. 😊 Täytyy vaan olla masentumatta liikaa.

Muoks.. @Maana Mannila Saitko jo pyvyvän hymyn liilaan? 🥹

Muokattu viimeksi:
@Moosee hyvin on vahistunut 😍
Mulla ourassa ihan alkuraskaudesta dippasi välillä vähän lämmöt, ja meni muistaakseni jonkun aikaa, ennenkun jäi kunnolla korkealle ja leposykkeet nousi.

Muutenkin muistan, että tärppikierrossa ei ollut mitää poikkeavia oireita 😅 niissä kierroissa, joissa ei tärpännyt, mutta oli "varma tunne" että nyt, niin oli paljone enemmän "oireita". Tärppikierrossa oli ihan samat tuntemukset ja jomotteliut, kun aina ennen menkkoja muutenkin 😂

@Kali Lugesteron itsessään voi aiheuttaa pientä vuotoa, se kapseli voi kuivattaa limakalvoja emättimessä kun tarttuu kiinni/matkalla laitettaessa ja rikkoa samalla herkkää limakalvoa. Etenkin jos tuo vuoto on nähtävillä esim aamulla/illalla lugen laiton jälkeen niin on todennäköisesti siitä johtuvaa.

@Moosee hyvin on vahistunut 😍
Mulla ourassa ihan alkuraskaudesta dippasi välillä vähän lämmöt, ja meni muistaakseni jonkun aikaa, ennenkun jäi kunnolla korkealle ja leposykkeet nousi.

Muutenkin muistan, että tärppikierrossa ei ollut mitää poikkeavia oireita 😅 niissä kierroissa, joissa ei tärpännyt, mutta oli "varma tunne" että nyt, niin oli paljone enemmän "oireita". Tärppikierrossa oli ihan samat tuntemukset ja jomotteliut, kun aina ennen menkkoja muutenkin 😂
Mulla on kyllä ihan sama! Siis monesti ei-tärppikierroissa muka vaikka mitä oireita.. kyllä mulla ehkä nyt vähän mahaa turvottaa. Mun täytyy varmaan katsoa jotain väljää juhlamekkoa, kun vkoloppuna olis yhdet juhlat. Mun nykyinen juhlamekko on tosi tyköistuva, joten se ei tule kyl kysymykseen.

Taidan jäädä täälläkin vähän taka-alalle. Pitäisi olla joku välivaiheen ketju, kun vielä en halua mennä odottajien puolelle, mutta tiedän että täällä ketjussa nämä jutut tuntuu varmasti osalle ristiriitaisilta ja ketjun aiheeseen kuulumattomilta ❤️‍🩹.

Muokattu viimeksi:
Onnea plussanneille ja voimia piinailijoille 🌷

Omia mietteitä: Neuvolahoitajan kanssa juteltiin tänään ja hän totesi myös kemiallisen todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi. Hän totesi lohdullisesti, ettei ongelma ole meillä ainakaan raskautumisessa vaan raskaana pysymisessä, johon saattaa olla hormonivaje syypää.

Lopetan luget tänään ja jatkossa alan käyttää niitä heti plussauksesta. Täytyy vielä jutella gynen kanssa, olisiko ne hyvä aloittaa vieläkin aikaisemmin oviksen jälkeen. Toivottavasti vuoto alkaisi pian ja päästäisiin aloittamaan puhtaalta pöydältä 🙏

@Tando @Kumpare mä pohdin kans tätä gelee royale -asiaa, päädyin siihen, että otan 1000mg ovikseen asti ja nyt meen ilman loppukierron. Mulla on kapseleita, niin ei voi oikein puolittaakaan 😂 jos ei tässä kierrossa tärppää, niin ens kierron kokeilen kokonaan.

@Pakkanen toivottavasti pääsette pian yrittämään uudestaan ❤️ kiinnostaisi tietää, että sanottiinko sulle mitään siitä, mistä tuollainen hormonivaje voisi johtua? Ja voiko sille tehdä jotakin lugesteronin käytön lisäksi?

@Pakkanen toivottavasti pääsette pian yrittämään uudestaan ❤️ kiinnostaisi tietää, että sanottiinko sulle mitään siitä, mistä tuollainen hormonivaje voisi johtua? Ja voiko sille tehdä jotakin lugesteronin käytön lisäksi?
Ei ollut sen tarkemmin puhetta syistä, mutta oman tutkimuksen perusteella ilmeisesti voi johtua keltarauhasen toimintahäiriöstä. Se voinee johtua monesta asiasta. Kyselen huomenna luget määränneeltä gynekologilta tarkemmin vielä kun on soittoaika 😊 Tällä erää pelkästään lugeilla plussauksesta mennään, jos tulisi enemmän keskenmenoja, niin päästäisiin tutkimuksiin, joissa selviteltäisiin veren hyytymistekijöitä ja progesteronitasoa ym. Ajattelin, että meen varmaan proge-verikokeeseen Puhdin kautta seuraavan ovulaation jälkeen, niin näkee vähän lähtötilannetta.

@Pakkanen Mulle sanottiin että aloittaa ne lugesteronit dpo3. Toki kannattaa tehdä kuten sun lääkäri on sulle sanonut, mutta ne siis voi jo silloin aloittaa. Ja se progesteroni verikoe muistaakseni kannattaa ajoittaa jos menet niin dpo7 kohdille, itse kävin dpo8 ja se oli vielä ihan ok. 🤔

Ja kiitos vastanneille siihen mun eiliseen ihmettelyyn, rauhoitti mieltä. Varmaan vaan jostain muusta johtuvaa, kuin merkki kuukautisten alusta kuten aluksi heti pelkäsin.

Mutta täällä dpo5 tai dpo4... Ehkä se on se dpo5 kun lämmöt enemmän siihen viittaisivat. Testata yritän vasta viikon päästä maanantaina, mutta voi olla suuri todennäköisyys että sorrun jo viikonloppuna. 🫣

Täällä alkoi piinapäivät kans, onneksi tuli "hieman" tekemistä seuraavaksi pariksi viikoksi, kun eräät läheiset päättivät muuttaa samalle paikkakunnalle, ja saapuvat meille viikoksi oletettavasti viikonloppuna, kun tulevat tänne katselemaan asuntoja. Tekemistä siis riittää, ei kerkee paljon kehoa varmaan kuulostelemaan, enkä pääse etukäteen testaamaankaan sitten, kun en halua tehdä testiä, jos meillä on vieraita :No Evil Monkey: Tää on siis pelkästään hyvä asia, vihdoin alkaa tapahtumaan kaikkea hyvää ja aurinkokin paistaa :Sun With Face:

Edit: Lisääntyykö muilla virtsaamistarve ekoina piinapäivinä? Tuntuu, että alkuluteaalista saa ravata jatkuvasti vessassa, ja tää toistuu joka kierrossa 😅

Anteeksi, että hyppään täältä nyt ihan täysin puskasta tuomaan uutta keskustelunavausta - tätä aihetta on jo vähän aiemminkin sivuttu, mutta oletteko jättäneet alkoholinkäytön raskautta yrittäessä tai jotenkin rajoittaneet sitä?

Olen parhaillaan kunnon deep-dive moodissa kaikessa raskauteen liittyvässä, ja kun aikalailla kaikki aiheeseen liittyvät suomalaiset kirjat on jo luettu/kuunneltu läpi useaan otteeseen, olen nyt siirtynyt podcasteihin. Olen ollut siinä uskossa, että pienikin annos alkoholia voi olla haitallinen sikiölle, ja alkaen ihan ensimmäisistä päivistä. Nyt tuli kuitenkin eräässä podissa vastaan (ja muistan jonkun täälläkin maininneen siitä), että tietyille viikoille asti äidillä ja sikiöllä on erillinen verenkierto tms., eikä aivan ensimmäisillä viikoilla (silloin kun ei vielä tiedä raskaudesta) nautitulla alkoholilla ole täten vaikutusta. Toinen podin äideistä jopa nautti pieniä määriä punaviiniä myöhemmin raskauden aikana, ei usein, mutta kuitenkin - minä taas olen ymmärtänyt, että pienikin määrä alkoholia voi olla todella vaarallinen. Mieleeni tuli toisaalta myös Ensisilmäys-televisiosarja, jossa eräs lääkäri sanoo raskaana olevalle että "a little bit" mitä tahansa sopii, mutta televisiosarjoissahan on tunnetusti parhaat neuvot. :tears:

Kun olen nyt asiaa googletellut, ovat vastaukset olleet vaihtelevia. Ehkä ylimpänä jää se vaikutelma, ettei todellisuudessa tiedetä, millä kaikilla tavoin alkoholi vaikuttaa sikiöön ja missä vaiheessa. Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholinkäyttö ensimmäisillä viikoilla nostaa keskenmenon riskiä huomattavasti (olikohan se 37 %) verrattuna äiteihin, jotka pidättäytyvät alkoholista täysin jo yritysaikana.

Thoughts? En oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä. Olen elänyt jossain sellaisessa ajatuspilvessä, jossa alkoholiin on raskauden yhteydessä nollatoleranssi, ja hieman yllättynytkin siitä ettei se olekaan välttämättä niin (tietysti on sitten niitäkin odottajia, jotka läpi raskauden juovat alkoholia syystä tai toisesta, mutta en nyt viittaa tässä siihen). Ehkä kuitenkin itse kallistuisin siihen, etten edes yrittäessä nauti alkoholia niinä päivinä, kun saatan olla raskaana. Se tuntuisi ns. turhalta riskiltä, jos kerta kunnon tutkimustietoa vaikutuksista ei ole.

Saa vinkkailla myös hyviä artikkeleita aiheesta, aivoni janoavat tietoa!

@Tuutikintytär Mä oon tehnyt niin viime aikoina että kun ovulaatio ollut varmasti etten joisi sen jälkeen kunnes varmasti negatiivinen ja kuukautiset alkamassa pian. Toki nyt tässä kierrossa join dpo1 alkoholia. 🤣 Se oli tosin kun en ollut varma onko ovulaatio vielä ollut.. Mutta jotenkin en usko, että vaikka ovulaation jälkeenkin juo vähän niin ei se nyt hirveän pahasta voi olla. Joskus toki sitten juonut alkoholia kun muutama päivä ovulaation jälkeenkin. Kun en nyt kumminkaan ryyppäämällä ryyppää. 🤔 Mutta kun lugesteronit aloitin yrittänyt pitäytyä siinä että kun ovulaatio ollut niin en juo.

@Tuutikintytär Mä oon kans kuullu ton väitteen et alkuraskaudessa ei oo niin justiinsa, koska istukka ei oo vielä muodostunu. Mutta, luin tota redditiä minkä joku linkkas (tämä) ja siinä huomautettiin, että kyllä se alkio on yhteydessä äidin verenkiertoon ihan alusta asti, koska esim hcg päätyy äidin vereen. Eikä tosiaan oo tutkimustietoa onko jotain turvallista määrää alkoholia, ni järkevintä varmasti pitää nollalinja oviksen jälkeen tai ainaki dpo5 jälkeen kun kiinnittyminen alkaa olla mahdollista.

@Tuutikintytär mulla on sama käsitys kuin muillakin tähän nyt kommentoineilla eli alkoholiin liittyvät linjaukset liittyy ennen kaikkea siihen, että ei ole tutkimustietoa siitä, mikä on turvallisen annoksen raja. Näin ollen on katsottu ainakin täällä Suomessa, että nollalinja paras. Mun näkökulmasta mikään ei sinällään muutu, koska en ole käyttänyt alkoholia enää moneen vuoteen ihan vain siitä syystä, että ei se ei maistu mulle. 😊

@Syssymyssy mä syön yhden Gelee Royale -kapselin joka aamu koko kierron. Myös mies syö yhden kapselin noita joka aamu. Ubikinoni q 10 samoin molemmille koko ajan joka aamu. Mä en ole huomannut muutoksia kierron pituudessa tai ovulaation ajankohdassa noiden aloittamisen jälkeen. Ekassa GR-kierrossa ovisoireet tuntui voimakkaammilta kuin normaalisti, mutta nyt siis kolmas kierto noiden kanssa, eikä tuntemukset enää oo mun mielestä niin voimakkaita. Seafoodin määrää en ole seurannut ennen GR:ää ja Ubikinonia, mutta sen jälkeen, kun olen noit käyttänyt, on seafoodia ollut runsaaskohti.

@Pakkanen mulle on määrätty lugesteronit keltarauhastueksi ovulaation jälkeen, koska luteaalivaiheen pituus vaihtelee mulla itse asiassa aika paljon. Joskus jää just ja just viikon mittaiseksi, mikä on liian lyhyt alkion kiinnittyä. 4. päivänä positiivisen ovulaatiotestin jälkeen yksi kapseli emättimeen aamuin, illoin. Viime kierrossa jäi käyttämättä, koska ei ollut talletuksiakaan, mutta toivottavasti tässä kierrossa pääsen testaa noita. Sit kun oon käyttänyt 2 viikkoa lugeja, teen raskaustestin. Jos testi on positiivinen, varaan alkuraskauden ultran, jos ei, niin sit odotan menkkoja.

Omanapa: Tänään CB:ssä pysyvä hymy eli positiivinen ovulaatiotesti! Talletuksia ei ole ollut vielä tässä kierrossa, mutta toivottavasti ehditään tänään ja/tai huomenna hommiin.

Alkoholikeskusteluun voisin ottaa vielä kantaa 😄. Muutamia sivuja aiemmin kyselin samaa, siellä on jonkun verran keskustelua. Aika samansuuntaista kuin täälläkin. Me oltiin tämän kierron aikana juhlimassa anoppia ehkä dpo5 paikkeilla ja join kyllä muutamia laseja punaviiniä ja skumppalasin.

Aiempien lasten kohdalla en muista kyllä enää, luultavasti olen nauttinut normaalisti ennen plussaa vähäisen määrän jos on ollut juhlia tms. Joissain kulttuureissa toisiaan suositellaan ovulaation jälkeen punaviiniä kohdun verenkiertoa vahvistamaan, mutta tää taitaa olla höpöhöpöä :).

Takaisin