Toiveikkaana
Jostain jotain jo tietävä
Alkoholi (ainakin runsas käyttö) vaikuttaa munasolujen laatuun ja hedelmällisyyteen. Suositus on välttää alkonkäyttöä heti kun suunnittelee raskautumista. Alkoholi voi myös vaikuttaa vauvaan jo ennen kuin verenkierrot yhdistyvät, koska se läpäisee solukalvon. Tässä oli ainakin hyvää luettavaa: https://yle.fi/a/3-8683206Anteeksi, että hyppään täältä nyt ihan täysin puskasta tuomaan uutta keskustelunavausta - tätä aihetta on jo vähän aiemminkin sivuttu, mutta oletteko jättäneet alkoholinkäytön raskautta yrittäessä tai jotenkin rajoittaneet sitä?
Olen parhaillaan kunnon deep-dive moodissa kaikessa raskauteen liittyvässä, ja kun aikalailla kaikki aiheeseen liittyvät suomalaiset kirjat on jo luettu/kuunneltu läpi useaan otteeseen, olen nyt siirtynyt podcasteihin. Olen ollut siinä uskossa, että pienikin annos alkoholia voi olla haitallinen sikiölle, ja alkaen ihan ensimmäisistä päivistä. Nyt tuli kuitenkin eräässä podissa vastaan (ja muistan jonkun täälläkin maininneen siitä), että tietyille viikoille asti äidillä ja sikiöllä on erillinen verenkierto tms., eikä aivan ensimmäisillä viikoilla (silloin kun ei vielä tiedä raskaudesta) nautitulla alkoholilla ole täten vaikutusta. Toinen podin äideistä jopa nautti pieniä määriä punaviiniä myöhemmin raskauden aikana, ei usein, mutta kuitenkin - minä taas olen ymmärtänyt, että pienikin määrä alkoholia voi olla todella vaarallinen. Mieleeni tuli toisaalta myös Ensisilmäys-televisiosarja, jossa eräs lääkäri sanoo raskaana olevalle että "a little bit" mitä tahansa sopii, mutta televisiosarjoissahan on tunnetusti parhaat neuvot.
Kun olen nyt asiaa googletellut, ovat vastaukset olleet vaihtelevia. Ehkä ylimpänä jää se vaikutelma, ettei todellisuudessa tiedetä, millä kaikilla tavoin alkoholi vaikuttaa sikiöön ja missä vaiheessa. Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholinkäyttö ensimmäisillä viikoilla nostaa keskenmenon riskiä huomattavasti (olikohan se 37 %) verrattuna äiteihin, jotka pidättäytyvät alkoholista täysin jo yritysaikana.
Thoughts? En oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä. Olen elänyt jossain sellaisessa ajatuspilvessä, jossa alkoholiin on raskauden yhteydessä nollatoleranssi, ja hieman yllättynytkin siitä ettei se olekaan välttämättä niin (tietysti on sitten niitäkin odottajia, jotka läpi raskauden juovat alkoholia syystä tai toisesta, mutta en nyt viittaa tässä siihen). Ehkä kuitenkin itse kallistuisin siihen, etten edes yrittäessä nauti alkoholia niinä päivinä, kun saatan olla raskaana. Se tuntuisi ns. turhalta riskiltä, jos kerta kunnon tutkimustietoa vaikutuksista ei ole.
Saa vinkkailla myös hyviä artikkeleita aiheesta, aivoni janoavat tietoa!
Muokattu viimeksi: