Tästä tulee nyt pitkä puheenvuoro liittyen aamupäivällä aloitettuun keskusteluun. Toivottavasti jaksatte lukea.
Kiitos,
@Zebra ,
@Kevätlilja ja
@Pakkanen sanoititte täydellisesti juuri sen, mitä itsekin ajattelen.
@Tiitikkä puhut vakavista asioista (mm. siitä, että palstalla normalisoitaisiin manipuolointia ja seksiin painostamista) vailla muita perusteita kuin mutu. Kun sulle huomautettiin viestisi syyllistävästä, ylimielisestä ja ikävästä sävystä, vastasit toteamalla vähän siihen tyyliin, että jos ei luento kelpaa, niin vika on kuulijassa.
Vaikka alkuperäistä viestiäsi ei osoitettu suoraan kenellekään, viitattiin siinä sairaana olevaan mieheen. Niinpä tulkitsen sen viitekehyksen olevan ainakin epäsuorasti minä ja kirjoittamani viestit. Niinpä haluan sitä myös omasta puolestani kommentoida – en siksi, että olisin koira, johon kalikka kalahti vaan koska se on täysin vailla perusteita. Kävin vielä kriittisin silmin lukemassa tätä kiertoa koskevat viestini ja niihin saamani vastaukset noin viimeisen vähän yli viikon ajalta. Luin myös tämän viestin kirjoittamisen aikana keskusteluun tulleet viestit. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että, erilaisista asoista voi ja kannattaa tällä palstalla puhua. En ole moderaattori, mutta arvelen, että myös kriittisiä näkökantoja voi täällä esittää sekä nostaa keskusteluun haluamiaan aiheita.
Jokainen, jolla on edes alakoululaisen tasoinen sisälukutaito, ymmärtää, että sen pohdiskelu, miten miehen saisi innostettua yhdyntään ovulaation aikaan tai miettii, kannattaisikohan yrittää tehdä aloitetta, ei ole oman puolison painostamamista, pakottamista tai mainipulointia. Se on oman tilanteen reflektointia. Esim. mun kohdalla se, mitä täällä palstalla kirjoitan ei ole samaa mitä puhun omalle miehelleni tai mitä hänen kanssaan teen. Näihin pohdintoihin liittyvät viestit sisältävät pääsääntöisesti
tunteita ja
tunteista puhumista, eivät pakottamisen ja painostamisen suunnittelua tai niihin rohkaisua. Jos löydät täältä palstalta sellaisia viestejä, olisi kiva, että jakaisit ne meille muillekin.
Omista viesteistäni löysin mm. seuraavaa:
A: Jos täällä palstalla kirjoitan, että ”oon valmistautunu ottamaan kaikki keinot käyttöön”, on kyseessä edellä käytyyn keskusteluun liittyvä humoristinen letkautus, ei raportti siitä mitä todella aion tehdä. En ole kirjoittanut, että haluaisin tai mun pitäisi
väkisin saada mies sänkyyn kanssani tai että olen pettynyt mieheeni yhtään missään asiassa. En ole kirjoittanut niin, koska en ajattele niin ja koska asia ei meidän parisuhteessa ole niin. Olen kirjoittanut pettymyksestäni omaan kroppaani, joka ei pysty siihen yhteen asiaan, mitä siltä tällä hetkellä toivon.
@Zebra lle kirjoitin, miten ikävää on, ettei hänen mies tee kahta asiaa, joita hän on tältä pyytänyt. Viittasin kofeiinin vähentämiseen ja vitamiinien ottamiseen.
B: Olen kirjoittanut, että toivon mieheni voinnin paranevan ja että ymmärrän – toistan – ymmärrän, ettei miestä huvita sairaana pupuilla. Olen kirjoittanut kysyneeni hänen vointiaan ja vastauksen saatuani jättänyt aloitteen tekemättä, koska
en halua painostaa miestäni yhdyntään.
C: Ratkaisuksi tarjottiin muumimukimenetelmää, mihin vastasin, etten edes ehdottanut sitä omalle miehelleni, koska tiedän, ettei hän olisi sellaiseen valmis ja kokisi, että olisi vain väline vauvantekoon. Lisäksi mainitsin, etten halunnut kertoa miehelleni omasta toiveestani joulukuiseen lapseen, koska
en halunnut, että mies mitenkään kokisi mun painostavan häntä. Niiden kohdalla, joille muumimukimenetelmä sopii, en näe mitään ongelmaa. Eiköhän jokainen ole omassa parisuhteessaan keskustellut tavat, joilla lasta yritetään, ja tällöin jos ”luonnottomuus” ei ole ongelma heille, ei sen pitäisi olla sitä muillekaan.
D: Olen
kategorisesti viesteissäni tänne palstalle (niissäkin, joissa olen purkanut tuntojani koskien turhautumistani ovulaation odottamiseen) tuonut esiin, että
en painosta miestäni ja että
hän ei ole mikään vauvantekoväline vaan elämänkumppanini. Olen kertonut, että olen sinut sen kanssa, jos lasta emme lopulta koskaan saa, mutta että yrittämättä en halua luovuttaa. Olen myös kertonut keskustelevani mieheni kanssa avoimesti ja usein.
E: Sen takia tuntuu pahalta viestisi, jossa luennoit opettajamaisesti painostuksen ja manipuloinnin normalisoinnista ja esittelet teorioita, joista miehen haluttomuus mahdollisesti saattaa johtua – ihan kuin tämän palstan perusteella tietäisit yhtään mitään yhtään kenenkään parisuhteesta. Kuvitteletko, että keksit hopealuodin, jota muut keskustelijat mahdollisesti eivät ole ehtineet jo vähintään kymmentä kertaa ajatella?
F: En myöskään ole kirjoittanut, että raskaus ja lapsen saaminen on ainoa tavoitteeni tai määrittää koko elämääni tai että maailmani kaatuu, jos en tule raskaaksi, päin vastoin. Ihan hiljattain kirjoitin mm., että koska tää kierto vaikuttaa menneen ohi, aion hyödyntää loppukierron ja keskittyä mieli kirkkaana muihin asioihin. Viime loppukierrossa kirjoitin nauttineeni ruoista, joita ei raskaana ollessa suositella.
Totta kai aina harmittaa hetken, jos kierto jää välistä tai ei tärppää, mutta sit mennään eteenpäin ja elämä jatkuu ainakin meillä ja käsittääkseni myös muillakin täällä palstalla.
G: Tällä palstalla on myös keskustelu paljon miesten suorituspaineista ja esim. siitä, ettei mies ole kone, joka on aina valmis, aina pystyvä ja aina tulee.
H: Mitä tulee ulkopuolisen antamiin neuvoihin yleensä, esim. siitä, millainen aloite kunkin pitäisi oman puolisonsa suuntaan tehdä, niin koskaan ei voi tietää, miten asiat kenenkin suhteessa ovat ja millaisista tavoista he ovat keskenään sopineet. Esim. täällä palstalla kirjoittaa moni, jolla on paha endometrioosi, toisella on myoomia tai polyyppeja, kolmannen miehellä on kroonisia kipuja, jotka vaikuttaa yhdyntöihin. Joillakin voi läheisyyttä ja rakkautta muuten, mutta yhdyntäkeskeinen seksi ei ole yhteinen juttu, joten on sovittu, että hedelmällisenä aikana asiat tehdään tietyllä tavalla.
On totta, että kieli on tekoja ja kielen kautta normalisoimme asioita, rakennamme ja ylläpidämme sosiaalista todellisuutta. Tällä palstalla en kuitenkaan tunnista omistani enkä muistakaan kirjoitetuista viesteistä ilmiöitä, joista kirjoitat. Omissa viesteissäni olen eksplisiittisesti kertonut, että en painosta enkä halua painostaa puolisoani millään tavalla. Vastaavia merkityksiä olen monen muunkin kirjoittamana lukenut.
Näin ollen avausviestisi aiheesta näyttäytyy ennen kaikkea sen moralisoivana arvosteluna, mitä ja millaisista tunteista täällä on lopulta sallittua ja lupa kirjoittaa. Viesti alkaa väitteellä siitä, että täällä kirjoitettasiin, että
pitäisi väkisin saada mies sänkyyn. En ainaakan itse muista lukeneeni, saati kirjoittaneeni, mitään siihen viittaavaakaan.
Itse oon suhtautunut tähän
vauvakuumeilijoiden palstaan niin, että täällä voi purkaa tuntojaan ja käsitellä vaikeita asioita esimerkiksi huumorin keinoin – joskus se huumori on mustempaa, toisinaan enemmänkin harmaata ja välillä tosi kirjavaa. Mieleenkään ei ole tullut, että täällä kannustettaisiin painostamiseen, manipulointiin tai pakottamiseen tai pidettäisiin niitä normijuttuina saati hyväksyttävinä! En myöskään menisi tekemään kovin pitkälle meneviä päätelmiä toisten ihmisten ja pariskuntien puhe-, tunne- ja seksuaalisesta yhteydestä ja kanssakäymisestä pelkästään sen perusteella, mitä joku nimimerkin takana kirjoittaa anonyymilla palstalla. Kuitenkin kyseessä on vain lyhyt välähdys ja yksi rajattu näkökulma, jonka ulkopuolinen pääsee näkemään.
Mä käytän paljon aikaa ja energiaa siihen, että reflektoin, mitä ja miten puhun ja toimin suhteessa muihin ihmisiin, varsinkin läheisiini. Mietin myös tarkasti, mitä ja miten kirjoitan tälle palstalle varsinkin, jos puhun mistään vakavammasta tai asioista, jotka liittyy muihin kuin muhun itseen. Esim. jos vaikka kirjoitan jollekin, joka on kokenut keskenmenoja tai kemiallisia raskauksia tai on yrittänyt raskautta hyvin pitkään, pyrin olemaan erityisen hienotunteinen.
(Edit: korjasin pari lyöntivirhettä.)