Toiveikkaana
Oman äänensä löytänyt
Jospa se siitä vahvistuu pian. Varovaiset onnittelut.Nyt oon ihmeissäniDpo 9/10 ja testit jälleen haamuilee. En jotenkin yhtään osaa luottaa kun näitä saa tihrustamalla tihrustaa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jospa se siitä vahvistuu pian. Varovaiset onnittelut.Nyt oon ihmeissäniDpo 9/10 ja testit jälleen haamuilee. En jotenkin yhtään osaa luottaa kun näitä saa tihrustamalla tihrustaa
Tiedostin toki, että tuo tekstini voi joillakin kolahtaa ja ajattelen, että ehkä sen kuuluu olla niin. Jos jotain tekee väärin, ehkä sen kuuluukin tuntua omassatunnossa?@Tiitikkä Sanon nyt suoraan: tulipa jotenkin tosi paha mieli sinun kirjoituksesta. Puhut kyllä tavallaan ihan asiaa, ja kohteliaaseen sävyyn, mutta jos lukisin tätä sellaisen ihmisen asemassa joka on täällä kipuillut siitä, että "tallettelujen" ajoittaminen on toisinaan haastavaa erinäisistä syistä, on viestisi todella syyttävä. Ikään kuin miehen mahdollinen haluttomuus olisi naisesta johtuvaa ja naisen vika – ja siten myös lapsettomuus, ”mitäs menit painostamaan”. Tämä ei toivottavasti ollut viestisi tarkoitus, mutta sellaisen sävyn ainakin itse siitä luin.
Ja mainitsen vielä heti perään että meillähän ei siis ole vielä yritys päällä, joten tämä ei ole asia jonka kanssa olisin itse kipuillut, mutta tässäkin viestiketjussa tosiaan siitä on keskusteltu paljon. Vaikka anonyymisti ollaankin, niin viestisi voi tuntua todella ikävältä henkilökohtaiselta piikiltä. Tuskin täällä kukaan tosiaan oikeasti puolisoaan PAKOTTAA seksiin, mutta minusta on täysin ymmärrettävää että turhauttaa ja ärsyttää, jos seksiä ei pääse harrastamaan silloin kun on ne ainoat päivät jolloin raskautuminen on mahdollista.
Parisuhteita on erilaisia, ja seksi ei edes välttämättä kuulu jokaisen suhteeseen ja sitä nimenomaan harrastetaan siksi, että saataisiin lapsi - tai vaikka sitten käsipelillä sen kupin kautta. Voi hyvin myös olla, ettei mies, vaikka lasta kovasti haluaisikin, ole yhtä kuumeinen ja kiireinen asian kanssa eikä siksi ymmärrä miksi sen seksin ajoittaminen oikein olisi niin tärkeää. Ei siellä välttämättä ole taustalla mitään ihmeellistä erityistä syytä, ettei seksi maita, varsinkaan naisesta johtuvaa.
Oma näkemykseni on, että jos ollaan yhdessä päätetty hankkia lapsi, sitä sitten myös yhdessä yritetään ja vaikka tarvittaessa pienellä painostuksella jos toinen ei muuten muista/tajua (mutta tietenkään ei pakottaen). Realiteetit kun ovat mitkä ovat, raskaus saa alkunsa vain tiettyinä päivinä kuukaudesta, ja minusta on ok jos silloin seksiinkin suhtautuu ns. suoritteena.
Niin, ja melko raju veto myös verrata miehen suostuttelua seksiin jotta saataisiin raskaus alulle siihen, että naisia on painostettu synnyttämään poikalapsia (ja painostetaan muuten edelleenkin, varsinkin tietyissä kulttuureissa). Huh huh. Anteeksi, mutten nyt ihan näe sitä yhteyspintaa mainitsemaasi tapaukseen.
Tässä ketjussa on mielestäni vallinnut hyvä henki ja täällä on välittynyt mielikuva sympaattisista ja todella sydämellisistä ihmisistä. Toivon, että luin nyt viestisi vain liiallisesti projisoiden omia feministisiä näkökantojani. Kuten heti sanoin, puhuit kyllä mielestäni tavallaan asiaa, mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Joissakin tapauksissa kyllä, varmastikin, taustalla voi olla mainitsemiasi ongelmia.
Tähän omaani lisäyksenä, kun katkes ajatus. En näe että se on siis painostamista, että jos ollaan yhdessä sovittu lasta tehdä ja siinä on kestänyt ja se aiheuttaa kipua, niin yrittää kumppanin kanssa jutella siitä että onnistuisko silti jotenkin tallettelut olemassa olemaan kiertoon että ei menis ihan hukkaan. Tai vaikka jos vaan kertoo et se tuntuu pahalta et nyt ei onnistunut kun oli jotain miksi toinen ei vaikka halua. Näen et tuollaiset keskustelut ja tunteiden jakamiset on asioita mitkä vähän kuuluu siihen prosessiin varmasti etenevissä määrin sit kun yritys on pitkään jatkunut. Pitäs pystyä kumppanille ilmaisemaan että hei, ois tärkeetä että ovulaation aikana harrasteltais ilman et se on painostamista, tai esimerkiksi pystyä kysymään et hei, nyt kun on tähän sitouduttu ja molemmat haluaa niin voitasko molemmat panostaa yhtä paljon.@Tiitikkä Joo ja sainkin kyllä sen kuvan että oot huolissaan enemmänkin kyllä painostamisesta ja myös jopa lapsen hankintaan painostamisesta. Ja oot hyvin oikeessa siinä
Luulen kuitenkin et ehkä iso ero meillä on siinä miten tän ketjun viestejä tulkitsee. Itse kuvittelen ja uskon ja tulkitsen et kaikki on lähtenyt kumppanin kanssa lapsen hankintaan yhteisellä päätöksellä, yhteisellä halulla. Ja en oikein koe et on miun paikka edes kyseenalaistaa tätä asiaa täällä. Kuitenkin, sekin on ihan normaalia, että siinä lapsitoiveessa ei välttämättä molemmat oo aina samalla innokkuudella ja samalla hartaalla toiveella kuten @Tuutikintytär totesi.
Ja sekin voi just olla kipeä paikka, kun kumppani ei ihan ymmärrä oman toiveen ja halun syvyyttä ja samaistu siihen vaikka lapsen haluaakin. Ja sekin kipu kaipaa jonkun paikan johon se purkaa. Ja itse en ainakaan halua aina kun harmittaa että saan neg testin tai viimeeksi kun turhautti se kuiva kausi h-hetken kohdilla niin just aina taakata kumppania sillä kivulla. Tiedän et hän haluaa lasta, ja kovasti, ja unelmoidaan yhdessä usein. Mut en halua et hän joutuu kannattelemaan kaiken miun tunteman surun ja tuskan kiertojen aikana. Ja luulen et moni tuntee samaa. Ja siksi me tungetaan tänne asioita, joskus varmasti hyvin negatiivisen kuuloisesti ja näin. Mut se auttaa siinä et sit just ei tule painostettua kumppania, tai tungettua kaikkea tätä hartaan toiveen ja kivun kuormaa toiselle, kun toisella varmasti on just noita omiakin kipuja asiasta mitä ei kaikkia osaa eikä halua sanoittaa.
Lisäksi koen, että kaikki se kipu ja suru ihmisillä joilla pitkään on ollut jo pettymyksiä on niin valtava että ei siihen pysty samaistumaan millään tasolla kukaan, joka ei oo kulkenu samaa tietä. Itse oon yhden lapsen äiti, hän siunaantui miun elämään 8-vuotta sitten ja vuosien toiveen jälkeen löysin kumppanin jonka kanssa minä haluan ja joka haluaa miun kanssa perhettä kasvattaa. En mitään muuta haluais kun hänen kanssa lapsen. Ja nähdä et hän saa haluamansa lapset. Meidän lapset. Koen kipua jo nyt, vaikka vasta yk6.
En silti voi kuvitellakaan miten paljon rankkoja ristiriitaisia ja vaihtelevia tunteita on pitempään tahattoman lapsettomuuden kanssa kamppailleilla. Ja miusta on mahtavaa et heille/meille on paikka missä siihen kaikkeen, niihin synkimpiinkin ja vaikeimpiinkin asioihin saa edes vähän ymmärrystä. Tai edes paikka mihin ne voi laukoa ulos sieltä sielusta ja se olo vähän kevenee.
Tuo on totta, että voi olla eroja minkä kukin painostuksena kokee. Ehkä selkeintä oliski kysyä suoraa omalta kumppanilta, että eihän hän koe että häntä painostetaan jos se yhtään itseä mietityttää (en siis tarkoita tätä sulle henkkoht. vaan yleisestiSamalla linjalla kuin @Kevätlilja, unohtui siitä minun aiemmasta viestistä se, että toki on eroja siinäkin minkä kokee painostamiseksi. Minä(kään) en näe sitä painostamisena, että asiasta ylipäätään puhuu puolison kanssa ja kertoo, jos harmittaa ettei toinen halua harrastaa seksiä. Siitäkin voi tietenkin ottaa paineita ja kokea sen painostavaksi, mutta melko pitkä matka on esimerkiksi siihen jos alkaa sitten vaikka uhkailla erinäisillä asioilla, kun ei peitto heilu. Jos lähdetään tosiaan olettamasta, että molemmat parisuhteessa oikeasti haluavat lasta, ei se minusta ole mikään rike jos sitten miettii millä eri tavoin sitä miestään voisikaan "vietellä" ja houkutella petipuuhiin.
Haluan nyt vielä alleviivata, etten todellakaan hyväksy seksiin painostamista sen enempää miehiä kohtaan kuin naisiakaan. Mutta ehkä puhumme vähän eri asioista ja olemme ymmärtäneet täällä olevia viestejä eri tavalla. Kirjoittelemme kuitenkin jokainen tänne omiin kokemuksiimme nojaten, ja tunnustan että itse luen todella herkästi rivien välistä jonka vuoksi nytkin pahoitin mieleni, ja vielä muiden puolesta koska aihe ei suoranaisesti koske minua.
Mä siis lopetin vakitupakoinnin jo pari vuotta sitten, käytin nikotiinipusseja sen jälkeen. Muutama viikko sitten laskeskelin, että käytän pusseja niin paljon, että vastaa nikotiinimäärältään 50-90 tupakkaa päivässä. Nyt oon sitten "vain" satunnaispolttanut parisen viikkoa. Naapuri antoi kokeiluun nikotiinipurkkaa, voisi kokeilla tätä pidempäänkin, kun tuntuu pienehkökin annos auttavan (2 mg).@Syssymyssy Tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen. Oo itelles armollinen! Ite poltin 20 vuotta ja olin miehelle luvannut, et lopetan ku plussaan ja niin vaan lopetin nyt viime marraskuussa. Enkä onneks oo aloittanut uudestaan.Vielä kun saataisi se vauva minkä takia tän tein.