Raskaaksi 2024

Kyllä kai hän nyt ymmärtää vuorotyössä ollessaan, että voi pyhiksi töitä tulla. Pitäisikö työntekijän vaan alistua kaikkeen 🙄 Jos on luvattu niin on luvattu..

Tuohon painorajaan vielä. @Sinertävää puhui hyvin siitä, että on tyhmää, että tähän painoasiaan ei saa apua julkiselta. Että esim. PCOS voi aiheuttaa sitä ylipainoa ja lapsettomuutta ja sit siihen ei saa apua, koska on ylipainoa. Sehän on typerää. Muutenkin ärsyttää, kun endo, pcos ym. on niin huonolla hoidolla (naistentauteja kun ovat... 🙄). Ei niistä oikeen tiedetä, diagnoosin saamisessa menee vuosikausia, eikä niitä edes kunnolla hoideta. Onneksi ne on nyt nousseet vähän enemmän tapetille, että tietoisuus niistä nousee. Toivottavasti sitä kautta sitten myös useammat saa aikaisemmin diagnoosin ja apua.

Kyl mun mielestä kaikkien pitäisi päästä painosta riippumatta sen verran hoitoihin kiinni, että saa apua painonpudotukseen (täällä joillakin siihen lääkitys apuna esim.) tai jos esim. PCOS aiheuttaa hormonihäiriöitä, niin saisi siihen tukilääkitystä tms. helppoja hoitomuotoja, jotka ei vie kauheesti resursseja ja voi olla iso apu yrittämiseen painosta huolimatta. Typerää, että mitään apua ei saa ennen kuin on se tietty painoindeksi. Ja sekin kun on tosiaan vähän arvelluttava mittari. Ja toivoisin kyl, että sitä kokonaisuutta arvioitais kunkin kohdalla, että mikä on paras tapa edetä.

Noihin järeämpiin hoitoihin, kuten IVF tai lahjasoluhoidot ymmärrän, että on sit joku painoraja. Onhan se sen potilaankin etu, jos julkinen tarjoaa vain x-määrän niitä IVF rundeja, että niitä ei tuhlaa sillon kun siihen on epäedulliset olosuhteet. En kyl tiiä, miten tuo painoindeksin tarkistus menisi mahdollisimman inhimillisesti. Kuulosti omaan korvaankin aika karulta toi ensikäynnillä punnitseminen, vaikka itsestä punnitseminen ei tunnu pahalta. Mut eipä kai muutakaan vaihtoehtoa oikein ole? 🤔Toivottavasti ainakin hoitohenkilökunta osaa olla sen suhteen hienotunteinen.

(Sivuhuomiona muuten vinkkinä kaikille, joita ahdistaa punnitseminen. Raskausaikanahan kans painoa seurataan neuvolassa. Siihen on sit monia keinoja, joilla sen voi tehdä helpommaksi itselle. Osa mittaa itse kotona, osa pyytää, että terkka mittaa, mutta ei kerro mikä tulos oli tms. Vaihtoehtoja on, kantsii terkan kanssa sopia itselle sopiva tapa. Ja mikäänhän ei sinänsä ole pakollista neuvolassa, että voi siitä kieltäytyä kokonaankin.)

Ajattelin että ensi kiertoon olen miettimättä koko raskautumista, mutta ihan mahdotonta. :rolling: Heti nostaa toivo päätään, kun alamahalla ihmeen raskas olo ja juilii. Menkkoihin on vielä reilu viikko, mutta aloin miettiä pitäskö kumminkin vielä tehdä ovistestiä.

Helpommalla pääsis kun ei pää edes huomioisi tämmöisiä tuntemuksia, jotka todennäköisesti on vaan joka kierron juttu. Mutta pitääpä sitä kai jotain jännitystä saada elämäänsä, vaikka hintana taitaa olla kovempi pettymys.🤷‍♀️

Siis kyllä vuorotyötä tekevänä ymmärrän että pyhiä joutuu tekemään ja se on selvää. Se että listan tekijä tekeekin ratkaisun että ei anna joulua eikä uuttavuotta kumpaakaan vapaaksi ei ole reilua. Omalla kohdalla on siis tilanne, että olen toivonut jouluna tietyt päivät vapaaksi ja vaihtoehtoisesti luvannut olla uudenvuoden töissä. Listan tekijä nyt jostain syystä molemmat laittanut töitä ja se ärsyttää, koska osa on sitten saanut joulun sekä uudenvuoden vapaaksi. Eli reiluus on se mikä tästä nyt puuttuu. Huomenna selviää ratkeaako tilanne. Jos ei ratkea niin sitten varmaan vaan tyydyttävä kohtaloon ja mies lähtee toiselle paikkakunnalle sovitusti joulun viettoon minun jäädessä yksin kotiin..

Siis kyllä vuorotyötä tekevänä ymmärrän että pyhiä joutuu tekemään ja se on selvää. Se että listan tekijä tekeekin ratkaisun että ei anna joulua eikä uuttavuotta kumpaakaan vapaaksi ei ole reilua. Omalla kohdalla on siis tilanne, että olen toivonut jouluna tietyt päivät vapaaksi ja vaihtoehtoisesti luvannut olla uudenvuoden töissä. Listan tekijä nyt jostain syystä molemmat laittanut töitä ja se ärsyttää, koska osa on sitten saanut joulun sekä uudenvuoden vapaaksi. Eli reiluus on se mikä tästä nyt puuttuu. Huomenna selviää ratkeaako tilanne. Jos ei ratkea niin sitten varmaan vaan tyydyttävä kohtaloon ja mies lähtee toiselle paikkakunnalle sovitusti joulun viettoon minun jäädessä yksin kotiin..
Voihan se olla, että useampi on toivonut joulua kuin uuttavuotta vapaaksi. Eli jos on ollut jouluna liian vähän tekijöitä ja uutena vuotena ylimääräisiä (kun muutkin ovat luvanneet tulla, jos saavat sen joulun vapaaksi).
Työpaikoissa, joissa on sekä perheellisiä että nuoria, on monesti helpompi saada joulu vapaaksi. Nuoret, kun tulevat mielellään tekemään hyvät rahat pois ja silti ehtivät mamman ja papan jouluherkkujen ääreen ainakin jossain välissä. 😁
Meillä on töissä ollut yleensä jopa ylitarjontaa työntekijöistä jouluna, kun töitä on vähemmän ja moni haluaisi tulla hakemaan helpot rahat pois. Useammin kuulee valitusta, että ei ole päässyt jouluksi töihin. 🙈
Luulen, että tämä muuttuu, kun porukka ikääntyy ja perheellistyy.
Tiedän ettei tuo sinua lohduta ja omien työmuutosten myötä jouduin itsekin jännittämään miten tänä vuonna käy. Olisi ollut kamalaa olla koko joulu töissä, kun lapsikin alkaa ymmärtää jo spessumpien juttujen päälle ja itse olen henkeen ja vereen jouluihminen.
Toivottavasti ensi jouluna saat sitten vapaata tai vaihdettua vielä päikseen vuoroja jonkun kanssa. ❤️

Tuohon painorajaan vielä. @Sinertävää puhui hyvin siitä, että on tyhmää, että tähän painoasiaan ei saa apua julkiselta. Että esim. PCOS voi aiheuttaa sitä ylipainoa ja lapsettomuutta ja sit siihen ei saa apua, koska on ylipainoa. Sehän on typerää. Muutenkin ärsyttää, kun endo, pcos ym. on niin huonolla hoidolla (naistentauteja kun ovat... 🙄). Ei niistä oikeen tiedetä, diagnoosin saamisessa menee vuosikausia, eikä niitä edes kunnolla hoideta. Onneksi ne on nyt nousseet vähän enemmän tapetille, että tietoisuus niistä nousee. Toivottavasti sitä kautta sitten myös useammat saa aikaisemmin diagnoosin ja apua.

Kyl mun mielestä kaikkien pitäisi päästä painosta riippumatta sen verran hoitoihin kiinni, että saa apua painonpudotukseen (täällä joillakin siihen lääkitys apuna esim.) tai jos esim. PCOS aiheuttaa hormonihäiriöitä, niin saisi siihen tukilääkitystä tms. helppoja hoitomuotoja, jotka ei vie kauheesti resursseja ja voi olla iso apu yrittämiseen painosta huolimatta. Typerää, että mitään apua ei saa ennen kuin on se tietty painoindeksi. Ja sekin kun on tosiaan vähän arvelluttava mittari. Ja toivoisin kyl, että sitä kokonaisuutta arvioitais kunkin kohdalla, että mikä on paras tapa edetä.

Noihin järeämpiin hoitoihin, kuten IVF tai lahjasoluhoidot ymmärrän, että on sit joku painoraja. Onhan se sen potilaankin etu, jos julkinen tarjoaa vain x-määrän niitä IVF rundeja, että niitä ei tuhlaa sillon kun siihen on epäedulliset olosuhteet. En kyl tiiä, miten tuo painoindeksin tarkistus menisi mahdollisimman inhimillisesti. Kuulosti omaan korvaankin aika karulta toi ensikäynnillä punnitseminen, vaikka itsestä punnitseminen ei tunnu pahalta. Mut eipä kai muutakaan vaihtoehtoa oikein ole? 🤔Toivottavasti ainakin hoitohenkilökunta osaa olla sen suhteen hienotunteinen.

(Sivuhuomiona muuten vinkkinä kaikille, joita ahdistaa punnitseminen. Raskausaikanahan kans painoa seurataan neuvolassa. Siihen on sit monia keinoja, joilla sen voi tehdä helpommaksi itselle. Osa mittaa itse kotona, osa pyytää, että terkka mittaa, mutta ei kerro mikä tulos oli tms. Vaihtoehtoja on, kantsii terkan kanssa sopia itselle sopiva tapa. Ja mikäänhän ei sinänsä ole pakollista neuvolassa, että voi siitä kieltäytyä kokonaankin.)
Itse asiassa siihen PCOS saa kyllä apua (joutuu joo ramppaamaan lääkärissä tai hakemaan yksityiseltä lähetteen) ja painonhallintaan myös. Sitten sen jälkeen voi hakeutua sinne lapsettomuushoitoihin.

Ne rajat on tosiaan luotu, jotta meidän yhteiset rahat eivät valu hukkaan. Se ettei se bmi ole suunniteltu naisille niin riippumatta rasvakudoksen sijainnista, muuttaa se hormonitoimintaa. Siksi ylipainoisille miehille alkaa ilmaantua naisellisia piirteitä, kun naishormonien määrä kropassa lisääntyy rasvakudoksen lisääntyessä.

Eli hoidetaan ensin itsensä sille tolalle, että lapsettomuushoidoista on todennäköisin hyöty. Oli se sitten kyse siitä ylipainosta tai tupakoinnista tai mistä vain mihin itse voi vaikuttaa.

Ja puhun nyt ihmisenä, jolla on edelleen 20kg ylipainoa (synnytyksen jälkeen ylitin tuon bmi rajan), erilaisia aineenvaihdunnan ongelmia ja muuta sairastelua. Eli täältä ei tosiaan huutele mikään hyvän aineenvaihdunnan omaava geneettinen ihme, jolle kaikki on sillä saralla helppoa. Olen kuitenkin itse päättänyt suhtautua painooni järjellä. Kyllä se ulkonäkö toisinaan harmittaa, mutta murehtiminen ei auta vaan terveellinen ruoka, uni ja liikunta. Se, että erinäiset ongelmat tekevät painon pudottamisesta vaikeampaa on vain hyväksyttävä ja edettävä sitten hitaammin. Ulkonäössäni yritän keskittyä niihin hyviin asioihin ja katsoa itseäni lempeästi. Itsetuntoni olen kuitenkin pääsääntöisesti kehittänyt aivan muiden asioiden kuin ulkonäön varaan.

Ja tosiasia on sekin, että itse olen herännyt lastentekoon vasta tuon ekan yllärin jälkeen ja voin syyttää vain itseäni, jos en saa lisää lapsia. Raskaus olisi varmasti ollut parikymppisenä helpompi eikä painoa olisi kertynyt. Myöskin munasolut olisivat todennäköisesti parempilaatuisia. Eli todennäköisyys raskautumiselle olisi parempi.

Yhteiskuntana voimme tietysti tukea lasten hankintaa nuorena ja tukea terveellisiä elintapoja, mutta viime kädessä me kaikki olemme vastuussa itsestämme.

En toivo kellekään mitään pahaa, mutta toivoisin, että ihmiset oppisivat ajattelemaan asioita myös kokonaisuutena.

Tänään surullisia uutisia varhaisultrassa (8+1), alkio ei ole kehittynyt viikoilleen normaalisti eikä sykettä löydy. Laitettiin neuvolasta nyt kiirellisenä sairaalaan jossa hcg mittaus ja ultra, täälläkään ei löydetty normaalia alkiota. Nyt odottelen hoitajan ohjeita kun lähdetään tyhjennykseen. :( eli meille ei tulekkaan heinävauvaa ja neuvolan äitiyskortilla ei tehdä enää mitään... tsemppiä muille raskaana oleville! ❤️😭

Hei!

Annetaan kaikille mielipiteille ja tunteille tilaa. Oman mielipiteen saa kertoa, mutta tehdään se toisia kunnioittaen. 🫶 Toisia ei tarvitse saada vakuuttuneeksi oman mielipiteen oikeudesta. Samoin, jos jokin asia on toiselle vaikea, pyritään suhtautumaan tähän empatialla. Ei siis tarvitse jokaisen "silitellä päätä", mutta ei myöskään esim. vähätellä tai viestitä tunteen olevan millään tavalla vääränlainen/turha. Tunteet kun harvemmin tottelee järkeä.

Näin muistutuksena, ettei keskusteluun syntyisi enempää kitkaa. Jokainen varmasti tarkoittaa vain hyvää, mutta kenties erilainen tapa kommunikoida tai vain nähdä maailma taitaa aiheuttaa tätä kitkaa.

Plussatuulia ihan jokaiselle!
Vargynja, admin

Tuohon painoasiaan sen verran kommentoin omia kokemuksia, että painonhallintaan ja varsinkin pcos on vaikea saada apua julkiselta puolelta. Itse sain painonhallintaan avun vasta hyvältä työterveyslääkäriltä (psykoterapian lisäksi) ja itkin koko vastaanoton että eka kertaa tuntuu että joku ymmärtää 😂 aiemmin sain vain esitteitä joissa kerrottiin lautasmallista yms ja tärkeää tietoahan ne on, mutta harvemmin varmaan ylipainoinen ei tiedä sitä, miten PITÄISI syödä. Pcos sain metformiinilääkityksen yksityiseltä, terveyskeskuksessa sanottiin että hoitona pcos on laihdutus (😂). Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa mennä yksityiselle ja onhan se kynnys hakea apua painonhallintaan tosi tosi korkea varsinkin jos on taustalla jo valmiiksi ikäviä kokemuksia.

Tänään surullisia uutisia varhaisultrassa (8+1), alkio ei ole kehittynyt viikoilleen normaalisti eikä sykettä löydy. Laitettiin neuvolasta nyt kiirellisenä sairaalaan jossa hcg mittaus ja ultra, täälläkään ei löydetty normaalia alkiota. Nyt odottelen hoitajan ohjeita kun lähdetään tyhjennykseen. :( eli meille ei tulekkaan heinävauvaa ja neuvolan äitiyskortilla ei tehdä enää mitään... tsemppiä muille raskaana oleville! ❤️😭
Paljon voimia suruusi ❤️😔 jos kaipaat vertaistukea, niin tuolla menetyksen kokeneiden puolella on keskustelua keskenmenoista.

Voimia @Saaruski ❤️😞

Tuohan ei ole varsinaisesti mikään mielipideasia, että ylipainoa hoidetaan julkisella sektorilla pääasiassa huonosti, jos ollenkaan, vaan ihan fakta, jota on useaan otteeseen tuonut mediassa esille mm. kliinisen metabolian professori Kirsi Pietiläinen. Tutkitusti tehokkaita keinoja on (lihavuuslääkkeiden lisäksi) mm. HUSin Painonhallintatalo -niminen valmennus, mutta se tavoittaa vain hyvin pienen joukon kaikista, jotka siitä hyötyisivät.

Cheekiä lainatakseni, "jos se ois helppoo, kaikki tekis niin", eli ei lihavat ole lihavia siksi, että he eivät tietäisi, että kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua. Terveydenhuollosta saa tyypillisesti sen kehoituksen laihduttaa ja jonkun monisteen, joka ohjaa täyttämään puolet lautasesta kasviksilla ja liikkumaan hengästymiseen asti vähintään x minuuttia viikossa, mutta se jää siihen. Nythän tieto aiheesta on lisääntynyt merkittävästi ja tiedämme mm., että pohjimmiltaan kivikautinen, nälkävuodet kokenut ihmiskeho ei halua saavutetuista eduista luopua, vaan pyrkii palauttamaan painon ennalleen. Emilia Huvisen kirja Paskat geenit? avaa tätä aihetta hyvin.

Aihe ei ole itselleni omakohtainen, mutta hyvin kiinnostava. Liikaa ei pidä kenenkään jäädä itseään soimaamaan, meidän yhteiskunnan rakenteet eivät varsinaisesti edistä normaalipainossa pysymistä. Tietenkin jokaisen pitää ottaa vastuuta itsestään ja omista valinnoistaan, mutta koko lihavuusepidemiaa ei voida yksilöiden tekemillä muutoksilla ratkaista, jos rakenteet eivät muutu tukemaan terveessä painossa pysymistä ja normaalipainon saavuttamista.

Mulla on kyllä ollut tosi vähäoireinen luteraali. Tänään dpo11, ja ei oikein mitään merkittäviä oireita. Outoa, kun menkkojen pitäs vklpna alkaa. Tosin voihan se olla, että menkat alkaa normaalia myöhemmin, kuten viime kierrossa, jolloin tässä olisi vielä 5 päivää aikaa niihin.

No nyt on kyllä kusinen lista. Itse vinguin uudenvuoden vapaaksi kun tosiaan olen joulun töissä. Ja olin pikkujoulutkin töissä. Ja itsenäisyyspäivän. Ja virkistyspäivän. Ja tyhy-päivät. Ei sillä, nyt on minun vuorokin olla töissä jouluna mutta itkettää kovin kun oma perhe asuu toisessa kaupungissa.

Ensivuonna sitten vaadit molemmat vapaaksi, ellet ole äitiyslomalla! Meillä tosiaan pyhät menevät vuoroperiaatteella muutama tottakai on sääntöjen yläpuolella, mutta yleensä toimii.

Ajattelin että ensi kiertoon olen miettimättä koko raskautumista, mutta ihan mahdotonta. :rolling: Heti nostaa toivo päätään, kun alamahalla ihmeen raskas olo ja juilii. Menkkoihin on vielä reilu viikko, mutta aloin miettiä pitäskö kumminkin vielä tehdä ovistestiä.

Helpommalla pääsis kun ei pää edes huomioisi tämmöisiä tuntemuksia, jotka todennäköisesti on vaan joka kierron juttu. Mutta pitääpä sitä kai jotain jännitystä saada elämäänsä, vaikka hintana taitaa olla kovempi pettymys.🤷‍♀️
Siis mulla kävi myös tänään mielessä et pitäisköhän tehä vielä ovistesti kun juilinu samalla lailla toisella puolella kuin ovulaation aikaan! Mutta ovisplussa tuli viime viikolla ja tänään menossa dpo 8. Ehkä on jotain kiinnittymistä? 🙏🏻

Pahoittelut, jos oma pointtini on näyttäytynyt kritiikkinä lihavuutta tai sen herättämiä tunteita kohtaan. Tarkoitukseni oli kritisoida sitä, että tieteellisin näytöin laadittuja kriteerejä pitäisi muuttaa niiden omien tunteiden takia.

Mielestäni myöskään muiden hoitotahojen epäonnistuminen ei ole syy muuttaa niitä vaan silloin sen kritiikin pitää kohdistua juuri siihen lihavuuden tms hoitoon.

Ja se on aivan totta, että lihavuuden hoito on surkeaa, kuten moni muukin asia meidän terveydenhuollossa. Helppoja ratkaisuja ei varmasti löydy keltään, mutta osaltaan meistä jokainen on vastuussa myös tämänhetkisestä terveydenhuollon tilasta. Toki toiset enemmän kuin toiset, mutta kollektiivisesti meidän jokaisen toimilla on vaikutusta siihen miten hyvin tai huonosti tämä yhteiskunta toimii.

Muokattu viimeksi:
Siis mulla kävi myös tänään mielessä et pitäisköhän tehä vielä ovistesti kun juilinu samalla lailla toisella puolella kuin ovulaation aikaan! Mutta ovisplussa tuli viime viikolla ja tänään menossa dpo 8. Ehkä on jotain kiinnittymistä? 🙏🏻
Toivottavasti kiinnittymisestä kyse!

Mä kokeilin huvikseen tehdä sitä ovistestiä, hailuraa viivaa antoi mutta entiedä tarkoittaako se mitään. Tai että näkyykö noissa yleensä menkkoihin asti jotain? Toki alkuviikosta kun tein niin oli jo ihan ilman minkäänlaista toista viivaa. Ovisplussaa en kyllä kiinni saanut missään kohti, vahvimmillaan viiva oli kp12. Nyt menossa kp18.

Takaisin