Pilkki24
Seurustelun sensei
Kiitos, kun avasit omaa ajatusmaailmaasi. Miksi se ulkonäkö ja paino on korostunut siinä itsetunnossa niin vahvasti? Sitä minä ehkä eniten ihmettelen ja haluaisin ymmärtää. Onko se ollut kotona jo se kehujen mittari vai onko se joku "tyttöjen juttu" (jolta olen saattanut välttyä, kun olen enimmäkseen liikkunut ja kasvanut poikien kanssa nuorena)?@Pilkki24
Sullahan korkea hemoglobiini.
Itselle terveydenhoitaja sanoi että olen ylipainoinen ja että "pitäisi pudottaa painoa muttei saa laihduttaa". Olin tuolloin 9 v. eikä mulla tosiaan ollut mitään keinoa vaikuttaa perheemme ruokapolitiikkaan. Painoani vielä seurattiin ja kävin useita kertoja vuoden aikana kuuntelemassa kyseisen hoitajan laihdutusneuvoja. En edes ollut lihava, ylipainoinen ja pyöreä vaan. Paino ei pudonnut, mutta opin ajattelemaan että minä olen läski ja häpesin syömistäni esim. koulun ruokalassa. Ajattelin myös tottakai olevani ruma ja ettei pojatkaan minusta voi tykätä kun en pysty pudottamaan painoa. Tosiaan olin 9v, en edes teini, mutta näytettiin kyllä kaapinpaikka.
Sama ajattelu jatkui koko teini-ikäni ajan laihduttaa (bmi oli 25-27 välillä koko ajan). Yritin lenkkeillä, mutta lopetin kun ajattelin muiden ihmisten nauravan juoksevalle "läskille". En koskaan laihtunut koska ajattelin olevani paska ja etten kuitenkaan pystyisi siihen.
Olen valvonut yövuorossa niin on vähän sekava viesti. Pääsin aikuisena eroon tuosta nuoruuden/lapsuuden ajattelumallista. Elintapojen parantaminen on ollut mahdollista kun on terve suhde ruokaan ja kokemus siitä, että todella pystyy siihen. Vieläkin mulla tosiaan ahdistaa painosta puhuminen, vaikka terveydenhuoltoalalle kouluttautuminen on auttanut asiaan. Ravintolasta tilaaminen on edelleen vaikeaa puolituttujen seurassa. Vaikeaa päästä eroon ajattelusta, joka on jo lapsena istutettu päähän.
Ylipaino aiheuttaa runsaasti ongelmia, mutta se myös se pistää ihmisen itsetunnon ja minäpystyvyysuskomukset paskaksi niin että painon pudotus itsenäisesti on vaikeaa.
Minä olen kyllä aina ollut ihan nätti, mutta en todellakaan vartaloni kanssa sen 2000luvun alun ihanteen mukainen ison pyllyni kanssa. Olen hoikkanakin ollut siellä bmi normaalipainon yläpäässä ja omaan kaikki läskigeenit ja kerään helposti myös lihasmassaa niin en ole mikään luonnostani superhoikka ja lihon herkästi, jos elimistössä on jokin vinksallaan. Jotenkin olen sitten ajatellut, että tämä ei ole minun juttu, että riittää että olen tällanen, että keskityn muihin asioihin mihin voin sen itsetuntoni perustaa. En tiedä auttaako oma ylirealistinen ja logiikkaan taipuva luonteeni, onko miun kasvatuksessa korostettu muita asioita tarpeeksi vai voiko se seura vaikuttaa niin paljon(en muista, että pojat olisivat koskaan tuskailleet painojuttuja). En ole myöskään välttynyt kommenteilta painostani tai ulkonäöstäni (saanut myös joskus 10v kuulla tuon saman terkkarissa, kun olin vähän pulska niihin aikoihin). Siksi minua ihan oikeasti kiinnostaa, että mikä on se erottava tekijä. Miulla on itselläni tytär ja jos onnistun hänelle siirtämään rautaisen itsetunnon niin aion taputtaa itseäni olkapäälle.
Totta kai itsekin pyrin normaalipainoon ja yritän näyttää nätiltä, mutta pelaan niillä korteilla mitkä on sillä hetkellä käsissä. Ihan kuten pyrin tekemään muissakin jutuissa asiat hyvin, mutta aina ei resurssit riitä täydelliseen suoritukseen.