Raskaaksi 2024

Paljon onnea Milottiina 💗💗💗 Kiitos niin ihana toivoa antava viesti! Tarrasukkia tälle pienelle 💗💗💗

Tosi paljon onnea Haaveissavieläyksi 💗💗💗💗💗 Tarrasukkia sinne myös 😘

Täällä kp 1. Eli ovis arviolta joulupäivänä 🥲 Toivotaan joulun ihmettä 🙏 Ihana taas yrittää. Luulin etten pääsisi tähän positiiviseen fiilikseen enää koskaan. Aloitan oviksen tikuttamisen kp 10. Ihanaa jälleen tikuttaakin 😅 Pitkän tauon jälkeen. Miten taas maltan odottaa koko kierron! Oon ihan mahdoton. Varmaan dpo 4 ekat raskaustestit tässä kierrossa 🫣 Aattelin jo tilata jos cb digitestejä sais jostain halvalla.

Mulla vahvempi usko taas meihin. Ollaan syöty miehen kaa vitamiineja ja hän pystyi 3kk sitten jättämään tupakan kokonaan! 3kk on aika minkä jälkeen sen tupakan ei pitäis enää ollenkaan vaikuttaa.

Mun mielestä nuo painorajat julkisella hoitoihin on kamalaa 😳 Mulla on ystävä joka ylipainosta huolimatta on saanut neljä lasta ja tullut helposti raskaaksi. Entä jos se syy on muualla ja silti ei painon takia hoitoihin pääse...ihan epäreilua. Mun mielestä koskaan se syy ei kuitenkaan ole pelkkä ylipaino. Se voi vaan vähän kai heikentää.

Paljon onnea Milottiina 💗💗💗 Kiitos niin ihana toivoa antava viesti! Tarrasukkia tälle pienelle 💗💗💗

Tosi paljon onnea Haaveissavieläyksi 💗💗💗💗💗 Tarrasukkia sinne myös 😘

Täällä kp 1. Eli ovis arviolta joulupäivänä 🥲 Toivotaan joulun ihmettä 🙏 Ihana taas yrittää. Luulin etten pääsisi tähän positiiviseen fiilikseen enää koskaan. Aloitan oviksen tikuttamisen kp 10. Ihanaa jälleen tikuttaakin 😅 Pitkän tauon jälkeen. Miten taas maltan odottaa koko kierron! Oon ihan mahdoton. Varmaan dpo 4 ekat raskaustestit tässä kierrossa 🫣 Aattelin jo tilata jos cb digitestejä sais jostain halvalla.

Mulla vahvempi usko taas meihin. Ollaan syöty miehen kaa vitamiineja ja hän pystyi 3kk sitten jättämään tupakan kokonaan! 3kk on aika minkä jälkeen sen tupakan ei pitäis enää ollenkaan vaikuttaa.

Mun mielestä nuo painorajat julkisella hoitoihin on kamalaa 😳 Mulla on ystävä joka ylipainosta huolimatta on saanut neljä lasta ja tullut helposti raskaaksi. Entä jos se syy on muualla ja silti ei painon takia hoitoihin pääse...ihan epäreilua. Mun mielestä koskaan se syy ei kuitenkaan ole pelkkä ylipaino. Se voi vaan vähän kai heikentää.
Itse asiassa se ylipaino on useinkin syy hormonitoiminnan muutoksille. Voi hyvin olla, että se on omalla kohdallakin se syy. En voi tietää. 💁🏼‍♀️ Esikoinen kuitenkin nasahti hoikkana pillereiden läpi ja nyt 20kg painavampana on yrittämällä yritetty kohta vuosi...

Olisi kiva, jos kaikille voisi antaa kaikkea, mutta julkisella puolella on pakko miettiä sitä kustannustehokkuuttakin. Ja aina voi ensin hakea apua siihen ylipainoon, jos ei omat keinot riitä ja sitten sen jälkeen siihen lapsettomuuteen. Tai vaihtoehtoisesti mennä yksityiselle, jos on varaa ja haluaa välttämättä tarkastaa missä se vika on. Meillä on kyllä vaivaan kuin vaivaan myös tehokkaampia ja kalliimpia lääkkeitä olemassa, mutta kustannussyistä ei niitä kalliimpia lääkkeitä voida kelakorvata, kun meillä ei vain ole varaa siihen.

Syntyvyys on kyllä heikolla mallilla yhteiskunnassa ja siihen pitäisi satsata. Lähtisin kuitenkin ennemmin siitä, että yritetään valistaa nuoria hedelmällisyyteen vaikuttavista tekijöistä ja luodaan yhteiskunta, joka tukee lasten hankintaa nuorempana ja annetaan ylipäätään lasten hankintaan taloudellisia kannustimia esimerkiksi verotuksen keventämisellä lapsiperheiltä ja vanhempainvapaalla menetetyn eläkekertymän korvaamisella.

Yksilötasolla nämä yhteisvaroin tuotetun terveydenhuollon oikut ovat toisinaan ikäviä tragedioita, mutta yhteiskunnallisella tasolla meidän on mietittävä mikä on kokonaisuutena kannattavinta.

Muokattu viimeksi:
Onnea plussanneille ❤️ ja @Lavendel laskin että jouluaatto olisi täällä kierron vika päivä. Toivon niiin paljon parasta joululahjaa ikinä 🥹 on se ainakin silloin testattava niin tietää syökö aattona homejuustoja ja juoko viiniä. Toivottavsti ei tarvitsisi.

Onnea kaikille plussanneille ja tsemppiä heille, jotka joutuvat vielä odottamaan. ❤️

Mulle tehtiin pas marraskuun lopussa ja ylihuomenna virallinen testipäivä. Toki oon tehnyt jo lukemattomia testejä ja positiivinen tulos on pikkuhiljaa vahvistunut. Jään vielä pörräämään tänne. Usko raskauteen on heikoilla kantimilla. Edellinen oli kkm, niin yritän tässä pitää jalat maassa.

Mähän siis ajattelen jo tulevaa, jos tämä menee kesken ja mahdollista IVF-hoitoja. Täällä on puhutt paljon julkisen painorajasta. Muistatteko suoraan, että mikä se painondeksiraja on? Onko sairaanhoitopiireillä tai hoitomuodolla eri rajoja?
Tämä mietityttää, kun esikoisen jälkeen kiloja tuli ja jäi reippaasti. Ja edellisen IVF:n aikaan mua kehotettiin laihduttamaan.

@Pöllöliini BMI raja on 35. Ei oo sairaanhoitopiiri tai hoitokohtaisia rajoja mutta käytännössä oon kyllä kuullut että toisissa paikoissa ollaan tarkempia kuin toisissa. Esim meillä pistetään vaa’alle ensi käynnillä. 😞

@Pöllöliini BMI raja on 35. Ei oo sairaanhoitopiiri tai hoitokohtaisia rajoja mutta käytännössä oon kyllä kuullut että toisissa paikoissa ollaan tarkempia kuin toisissa. Esim meillä pistetään vaa’alle ensi käynnillä. 😞
Minä en oikein ymmärrä mitä pahaa siinä painon mittaamisessa on? Painon ja pituuden mittaaminen ovat kuitenkin kivuttomia toimenpiteitä, jotka onnistuvat terveydenhuollossa todella pienellä rahallisella panostuksella. Jos tietty painoindeksi on kriteerinä hoitoonpääsylle niin miksi sitä ei saisi mitata? Ja ne kriteerit on kuitenkin määritelty sen hoidon vaikuttavuuden mukaan.

Kyllä minullakin palaisi käpy, jos minua haukuttaisiin terkkarissa läskiksi, mutta se, että terveydenhuollossa joku mittaa asiallisesti painoni on jotakuinkin sama kuin verikokeiden otto (itse asiassa helpompaa eikä joudu sietämään teippi-ihottumaa😅) tai verenpaineen mittaus. Mittaavat ne verenpaineenikin joka kerta, vaikka sanoisin sen olevan hyvä.

@Pilkki24 Henkilökohtaisesti näin syömishäiriötaustalla pidän julkisesti painon mittaamista epämukavana. Ymmärrän sen, miksi se pitää mitata, mutta en henkilökohtaisesti pidä oikeutettuna sitä, jos potilaasta ei nähdä muuta kuin paino eikä sitä kokonaisuutta mikä esimerkiksi on ollut mun kokemukseni. Mutta meillä on jokaisella mielipiteemme ja ollaan oikeutettuja siihen.

Minä en oikein ymmärrä mitä pahaa siinä painon mittaamisessa on? Painon ja pituuden mittaaminen ovat kuitenkin kivuttomia toimenpiteitä, jotka onnistuvat terveydenhuollossa todella pienellä rahallisella panostuksella. Jos tietty painoindeksi on kriteerinä hoitoonpääsylle niin miksi sitä ei saisi mitata? Ja ne kriteerit on kuitenkin määritelty sen hoidon vaikuttavuuden mukaan.

Kyllä minullakin palaisi käpy, jos minua haukuttaisiin terkkarissa läskiksi, mutta se, että terveydenhuollossa joku mittaa asiallisesti painoni on jotakuinkin sama kuin verikokeiden otto (itse asiassa helpompaa eikä joudu sietämään teippi-ihottumaa😅) tai verenpaineen mittaus. Mittaavat ne verenpaineenikin joka kerta, vaikka sanoisin sen olevan hyvä.

Mä ymmärrän painon mittaamisen ja pituuden mittaamisen..

Mut tämä BMI on semmonen mitä en ymmärrä miksi se määrittää nii paljon? Eikös se oo tehty valkoiselle hetero miehelle nii mun mielestä se ei vastaa ehkä sitä mihin sitä käytetään..
Voin toki olla väärässä ja pitänee vähä perehtyä tähän asiaa

@Pilkki24 Henkilökohtaisesti näin syömishäiriötaustalla pidän julkisesti painon mittaamista epämukavana. Ymmärrän sen, miksi se pitää mitata, mutta en henkilökohtaisesti pidä oikeutettuna sitä, jos potilaasta ei nähdä muuta kuin paino eikä sitä kokonaisuutta mikä esimerkiksi on ollut mun kokemukseni. Mutta meillä on jokaisella mielipiteemme ja ollaan oikeutettuja siihen.
Mutta jos se painoindeksi on se kriteeri hoitoon pääsyyn niin miksi se paino pitäisi jättää mittaamatta? Ei tässä ole montaa viikkoa, kun itse koin epämukavuutta eräässä toimenpiteessä ja aloin itkemään (omista traumoistani johtuen), mutta ei se ole mielestäni syy muuttaa sitä prosessia. Prosessissa ei silloin ollut vikaa vaan minussa. Minusta kaiken epämukavuuden välttely ei muutenkaan ole pidemmän päälle kovin hedelmällistä.

Mä ymmärrän painon mittaamisen ja pituuden mittaamisen..

Mut tämä BMI on semmonen mitä en ymmärrä miksi se määrittää nii paljon? Eikös se oo tehty valkoiselle hetero miehelle nii mun mielestä se ei vastaa ehkä sitä mihin sitä käytetään..
Voin toki olla väärässä ja pitänee vähä perehtyä tähän asiaa
Ei se yksilötasolla ole paras mittari, mutta raja on kuitenkin tuossakin tapauksessa vedetty varsin ylös niin eiköhän siinä ole huomioitu se yksilöllinen vaihtelu ainakin jollain tasolla. 🤔

Ja siis @iLa se bmi on mittari, jolla on tarkoitus seurata väestötasolla lihavuutta. Eli aina on ihmisiä, jotka jäävät sen keskivertomassan ulkopuolelle ja joiden lihavuuden määrittelyyn tuo ei ole paras työkalu.

Mutta se on kuitenkin suuntaa antava. Jos bmi on sairaalloisen ylipainon puolella niin ei sellaista ihmistä olekaan (tai sitten on joku superhyperharvinaisuus), joka olisi silloin normaalipainoinen.

Minusta tuntuu, että ihmisillä on vain vaikeuksia kohdata omat mittansa ilman, että sitovat niitä omaan ihmisarvoonsa ja itsetuntoonsa ja siksi näistä painorajoista ynnä muista tulee niin iso ongelma ja paljon puhetta.

Ymmärrän täysin kuinka inhottavalta se tuntuu mennä puntarille. Painon kanssa kamppailu on harvalle helppo rasti ja siihen liittyy niin paljon eri tunteita, ja usein tulee olo, että kohdataan ensin painon kautta. Vaikka se liittyykin suuresti terveyteen, on ihminen toki muutakin.

Mutta hoitojen vaikuttavuuden kannalta se on tärkeä tieto. Se ei tee ihmisestä parempaa tai huonompaa, mutta se tekee hoitojen onnistumisesta todennäköisempää tai epätodennäköisempää. Toivon, että pystyt ajattelemaan asiaa nyt vaikealla hetkellä täysin sen kautta. Sinua ei arvoteta ihmisenä, se vain on mittari, jonka avulla arvioidaan hoidon todennäköisyyttä onnistua. Koska hoidot ovat kalliita, niitä täytyy kohdistaa asiakkaille, joilla onnistumiseen on kohtuulliset mahdollisuudet. Toivottavasti jäät rajan alle 🤞 mutta jos niin ei käy, muista kysyä mitä apua voit saada.

Kiitos. Kurja kuulla, että oli heti ensimmäisenä listassa. Muistan, että mutkin punnittiin Tilkassa ekalla kerralla, mutta aikaisemmin ei punnittu. Se oli jotenkin ahdistavaa, vaikka sillon tiesin ettei mulla ole hätäpäivää.

Täällä menkat alkoi eli tänään kp1. Lisäksi sain eilen joulun ajan työvuorot ja työnantaja olikin sitten laittanut suunnitellut vuorot uuteen uskoon. Soittelen aamulla pomolle ja kyselen että mikähän on syynä että yksikään työvuorotoiveista ei toteutunut. Harmitus oli eilen kyllä kova ja sen takia meni yöunetkin. Ollut vähän stressaava syksy joka sitten eilen kyllä purkautui tosi isoon pettymykseen kun tuli tuo nega testi ja sitten työvuorolista pilasi kaikki joulu-ja uudenvuodensuunnitelmat. Syksyn koittanut jaksaa tehdä töitä ja opintoja, mutta nyt alkoi kyllä tuntua että ei vaan jaksa..

Omalla kohdalla olen käynyt Yksityisellä gynellä ja hänen kanssaan ollaan paino asiasta keskusteltu hyvässä hengessä. Painoa pitää saada alas, mutta ymmärtää myös ettei se painonpudotus ole helppoa joten positiivista palautetta on aina tullut jokaisesta pudotetusta kilosta. Vaikka se sitten olisi -2kg puolessa vuodessa niin aina muistaa sanoa että jokainen kilo on eteenpäin 😊

Mäkin ymmärrän syömishäiriötä sairastaneena, että paino voi olla arka asia ja siihen liittyy paljon. En myöskään edelleenkään tykkää käydä vaa'alla, varsinkaan julkisesti. Mä myös lihosin monta kiloa kun söin lapsettomuus suruun keskenmenojen jälkeen. Jos painoa olisi niin helppoa pudottaa, niin kaikki siinä heti onnistuisivat. Yleensä on tunnetason, aineenvaihdunnallisia tai muita ongelmia/sairauksia taustalla, joista ylipaino on oire. Ja BMI tosiaan tehty miehille alunperin 🫣 Että..

Voi ei suvie96.. mä oikeesti varmaan saikuttaisin! Jos vapaita luvattu ja elämää suunniteltu sen mukaan. Toi on tosi huonoa johtamista! Joten samalla mitalla takas 😡

Voi ei, voimia kaikille negatestin tehneille ja jaksamisen äärirajoilla painaville. Tähän aikaan vuodesta kyllä niin kaipaisi jo vähän hengähdystä ja hyvää mieltä, ei stressiä ja pettymyksiä :disappointed-face:

Täällä nyt meneillään dpo 9 (yk 3), ja tällä hetkellä tai oikeastaan koko kierron ajan (jo ennen oletettua ovista :D) ollut vahvasti negaolo. Nytkin siis ainoana oireena jostain dpo 6 lähtien vaivannut vatsan turvotus, "pallomaha", joka on valitettavan tuttua myös aiemmista kierroista. Ei niin mitään tuntemuksia tisseissäkään vaikka miten painelee. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Eilen illalla oli väsynyt olo ja poskia kuumotti, mutta tämänkin oireen (siis poskien kuumotuksen) oon kirjannut myös viime kierrossa samoille päiville. Samoin se väsymys ihan tuttu luteaalivaiheen oire, ja nyt vieläpä takana muutama kiireisempi päivä ja sen verran raskaampaa liikuntaa että selittänee hyvin.

Kaapista löytyy yksi herkempi testi ja vähän tässä arvon että riittääkö motivaatio ja uteliaisuus testailla viikonloppuna. Toisaalta siis omalla kohdalla tämä koko raskautumisasia on aika uusi vielä ja herättää ristiriitaisiakin tunteita aika-ajoin (vaikka ehdottomasti toiveissa onkin :red-heart:), ja jos - ja oletettavasti kun - se nega sieltä tulee, se tuo mukanaan myös vähän jopa helpotusta kun ei tarvitse jännittää joulun ajan sukulointeja ja outoja oireita, joita pitäisi piilotella. Myöskin ne jouluherkut vähän kiinnostelee... :)

Ei välttämättä liity ihan tämän ketjun aiheeseen mutta tulipa huono fiilis tuosta että kannustetaan saikuttamaan jos ei saa vapaatoiveita läpi. Tuli ihan fyysisesti paha olo. Keskenmenot, sairaudet, rankat henkiset jutut on hyvä ottaa tarvitsemansa aika olla töistä pois sairaslomalla, mutta en ymmärrä tuota että jos ei saa tahtoaan läpi niin sitten sairaslomaa, a p u a. Jos ei halua tehdä pyhiä töitä niin sitten voisi miettiä uutta työpaikkaa, missä olisi sopivammat työajat. Ja ymmärrän todellakin harmituksen että suunnitelmat menee uusiksi, se on elämää, tsemppiä suvie96.

Hemppa123, no ei muuten tietenkään mutta mä ymmärsin että ne vapaat oli jo luvattu! Se on väärin ettei pidä luvata työntekijälle jos ei pysty varmasti järjestämään.

Takaisin