Raskaaksi 2024

Hei voisinko kysyä kans mielipidettä ovulaatiotesteistä että onko nää nyt teidän mielestä positiivisia? Onestepin herkkä testi kyseessä toi liuska ja apteekin ovulaatiotestejä noi toiset. Mun mielestä näyttäis positiiviselta mut jossain luki että pitäis olla vahvempi toi testiviiva verrattuna kontrolliviivaan.

Toi 5.12. testi siis toki ”kuivunut” eli ei pitäis enää jälkikäteen tulkita kun kuva otettu samalla ku toi 6.12. testin kuva, mutta näytti samalta sillon heti tekemisen jälkeen. Liuskatestin kuva on muutama minuutti testin tekemisen jälkeen.

Kyl nää musta kaikki vois plussasta mennä tai ainakin ihan viis vaille plussa (kuvasta aina vähän vaikeempi sanoo ku livenä). Ja kyl mun käsittääkseni kaikissa testeissä plussaksi riittää, että on viivat on yhtä vahvat. Toki se korkein huippu on sit se kaikista vahvin viiva. Toi 6.12. iltapäivän ehkä se vahvin näistä. Ja jos seuraavana päivänä ei oo ollu viel tummempi, niin merkkaisin sen 6.12. ovis+-päiväksi. :Smiling Face With Smiling Eyes: Suosittelen premom sovellusta ovistestien tulkitsemiseen, sillä on helppo pitää kirjaa viivoista ja niiden vahvuuksista, kun antaa jonkun luvun kuinka vahvoja ne on. Toki se on koneen arvio, että omiin silmiin kannattaa loppuviimein eniten luottaa, mut mukava työkalu silti.

Kyl nää musta kaikki vois plussasta mennä tai ainakin ihan viis vaille plussa (kuvasta aina vähän vaikeempi sanoo ku livenä). Ja kyl mun käsittääkseni kaikissa testeissä plussaksi riittää, että on viivat on yhtä vahvat. Toki se korkein huippu on sit se kaikista vahvin viiva. Toi 6.12. iltapäivän ehkä se vahvin näistä. Ja jos seuraavana päivänä ei oo ollu viel tummempi, niin merkkaisin sen 6.12. ovis+-päiväksi. :Smiling Face With Smiling Eyes: Suosittelen premom sovellusta ovistestien tulkitsemiseen, sillä on helppo pitää kirjaa viivoista ja niiden vahvuuksista, kun antaa jonkun luvun kuinka vahvoja ne on. Toki se on koneen arvio, että omiin silmiin kannattaa loppuviimein eniten luottaa, mut mukava työkalu silti.
Hei jes kiitti! Tosiaan 7.12. oli todella selvästi vaaleampi kuin kaksi edellistä päivää. Ja kiitos myös vinkistä, latasin tuon Premomin ja täytyypä ens kierrossa ottaa se käyttöön 😊

Tervetuloa Anninen tähänkin ketjuun. Oon lueskellut myös tuota Haaveissa esikoinen -ketjua, vaikka en itse ole kohderyhmää. Tosi kurjaa miten sulle kävi, varsinkin kun oli niin monikäänteinen juttu. 🫂 Ootko hakenut muuten lääkkeellistä apua noihin pitkiin kiertoihin?
Ei oikein oo julkiselta puolelta kenenkään kanssa päässyt asiasta puhumaan. Keskenmenoon liittyen kun kävin sairaalalla, niin lääkäri mainitsi että voisin pcos tyyppisten munasarjojen ja keskenmenojen takia päästä suht helposti aloittamaan lapsettomuus yms hoitoja mutta mulla on liikaa ylipainoa että pääsisin julkiselle :(
Vakuutus ei kata lapsettomuusasioita, mutta kattoi kiertohäiriöön liittyvän käynnin yksityisellä, ja siellä aloitettiin Terolutit kierron tasaamiseksi. Ovulaatio ei tapahdu edelleenkään jokaisessa kierrossa (tai ainakaan en sitä onnistu tikuttamaan) mutta teroluteilla kierto on sen 27-29 pvä mikä huomattava parannus :)
Yhdet luomumenkat pitäisi kuulemma odottaa ennen kun alotan terolutit uusiksi.

Ei oikein oo julkiselta puolelta kenenkään kanssa päässyt asiasta puhumaan. Keskenmenoon liittyen kun kävin sairaalalla, niin lääkäri mainitsi että voisin pcos tyyppisten munasarjojen ja keskenmenojen takia päästä suht helposti aloittamaan lapsettomuus yms hoitoja mutta mulla on liikaa ylipainoa että pääsisin julkiselle :(
Vakuutus ei kata lapsettomuusasioita, mutta kattoi kiertohäiriöön liittyvän käynnin yksityisellä, ja siellä aloitettiin Terolutit kierron tasaamiseksi. Ovulaatio ei tapahdu edelleenkään jokaisessa kierrossa (tai ainakaan en sitä onnistu tikuttamaan) mutta teroluteilla kierto on sen 27-29 pvä mikä huomattava parannus :)
Kiva, että olet terot saanut jo avuksi. Ovulaation tueksi voi kans saada lääkitystä, et jos on mahdollista käydä yksityisellä resepti hakemassa, niin sitä kantsii harkita. Ja mä en näistä kyl tiiä hirveesti, mut onks julkisella kaikkeen se painoraja vai vaan järeempiin hoitoihin? Et onkohan julkisen kautta mahdollista saada ihan vaan se resepti ovulaation tueksi ilman sen kummempia hoitoja? 🤔 Lapsettomuus-puolella (ja toki tälläkin) on varmaan paljon kokemusasiantuntijoita, jos haluat sitä vaihtoehtoa selvitellä.

Ite en tosiaan hirveesti tiedä, mut aina rohkaisen hakemaan nopeasti apua, jos näyttää, että kestää. Sulla kyl on silti edelleen hyvät mahdollisuudet raskautua uudelleen, kun on jo onnistunut aiemmin. Kuhan vaan osuisi sitkeä kaveri kohdalle. Toivottavasti tärppää pysyvästi pian! 😊🌈

Kysyppä avuksi metforem lääkitystä. Käytetään diabeteksen hoitoon, mutta myös pcosn kohdalla kierron säännöllistämiseen. Minulla on toiminut ja auttoi aineenvaihduntaan muutenkin kun hormonitoiminta tasaantui.. pcos kun aiheuttaa ylipainoa herkemmin ja insuliini resistanssin... Nuorempana painotippui 9kg/6kk nyt olen uudestaan syönyt vasta reilun kuukauden, mutta sain selkeimmin ovisplussa testiin mitä vuosiin. 👌🏻 Ja ikääkin alkaa jo olemaan... 🙈

Julkisella painoraja koskee kaikkia hoitoja. @Anninen täällä yksi kohtalontoveri joka ei pääse hoitoihin julkiselle BMI:n takia. Onko sulla määrätty terolutit niin että aloitat ne joka kierto samana päivänä? Esim kp 15?

Oon yrittänyt ovista metsästää, mutta en nyt noista tikutteluista oo kovin vakuuttunut. Nyt menossa kp15, johon sovellus ennustelee o+. Oon tikutellut kp11 ekan kerran, sillon ei tullut minkäänlaista viivaa. Sen jälkeen joka päivä haaleaa viivaa, kp 12 kuitenkin vahvin niistä. En kyllä osaa edes oireista päätellä mihin päivään tuo ovis ois voinut asettua vai onko mihinkään.

Kauheasti luottoa ei kyllä tähän kiertoon ole, kun tähän mennessä ainoat tallettelut kp11.

(Sori, minä en tosiaan tiedä julkisen terveydenhuollon toiminnasta paljoakaan)

Aika kiero tilanne, että pcos aiheuttaa lapsettomuutta ja ylipainoa ja sitten ei saa kumpaankaan apua, kun on niin paljon ylipainoa (=tilanne mennyt liian pitkälle). Kai nyt joku on tutkinut joskus kilpirauhasia/verensokereita, kun pcos tuppaa kiusaamaan niitäkin ja hoitamattomina kummatkin vaikeuttavat lapsensaantia? Tuolla lapsettomuuspalstalla on juuri keskustelua kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvasta lapsettomuudesta. Siis lähinnä haen sitä, että kyllähän pcosia ja sen aiheuttamia ongelmia pitäisi BMI:stä huolimatta voida tutkia ja hoitaa, kun pcos on voinut aiheuttaa jonkin aineenvaihduntaongelman, joka sitten oireilee keskenmenoina.

Tää Duodecimin juttu käsittelee hirsutismia (jota yleisimmin aiheuttaa pcos), mutta siinäkin mainitaan metformiini, jonka joku muukin tässä keskustelussa mainitsi.

Metformiini on antihyperglykeeminen lääke. Se vähentää keskivartalolihavuutta, minkä seurauksena potilaan insuliiniherkkyys paranee ja insuliinineritys vähenee. Se ei siis lisää insuliinineritystä eikä aiheuta hypoglykemiaa. Metformiini pienentää seerumin testosteronipitoisuutta ja lisää SHBG-pitoisuutta insuliinipitoisuuden vähetessä. ---

Mikäli potilas toivoo saavansa lapsia, sairastaa PCOS:ää ja on ylipainoinen, hirsutismin ainoa mahdollinen hoito on metformiini (7,10,13). Joidenkin satunnaistettujen tutkimusten mukaan metformiini parantaa ylipainoisten (painoindeksi yli 25 kg/m2) PCOS-naisten raskaaksi tulemisen mahdollisuutta 13-15 %:lla, mutta tulokset ovat edelleen ristiriitaisia (18-20). Metformiinin käyttö lopetetaan, kun raskauskokeen tulos on positiivinen.

Noh, kyllä kai sekin on mahdollista että täällä saa viiksien kasvuun laihdutuslääkettä muttei ylipainoon 🤣

(Sori, minä en tosiaan tiedä julkisen terveydenhuollon toiminnasta paljoakaan)

Aika kiero tilanne, että pcos aiheuttaa lapsettomuutta ja ylipainoa ja sitten ei saa kumpaankaan apua, kun on niin paljon ylipainoa (=tilanne mennyt liian pitkälle). Kai nyt joku on tutkinut joskus kilpirauhasia/verensokereita, kun pcos tuppaa kiusaamaan niitäkin ja hoitamattomina kummatkin vaikeuttavat lapsensaantia? Tuolla lapsettomuuspalstalla on juuri keskustelua kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvasta lapsettomuudesta. Siis lähinnä haen sitä, että kyllähän pcosia ja sen aiheuttamia ongelmia pitäisi BMI:stä huolimatta voida tutkia ja hoitaa, kun pcos on voinut aiheuttaa jonkin aineenvaihduntaongelman, joka sitten oireilee keskenmenoina.

Tää Duodecimin juttu käsittelee hirsutismia (jota yleisimmin aiheuttaa pcos), mutta siinäkin mainitaan metformiini, jonka joku muukin tässä keskustelussa mainitsi.

Metformiini on antihyperglykeeminen lääke. Se vähentää keskivartalolihavuutta, minkä seurauksena potilaan insuliiniherkkyys paranee ja insuliinineritys vähenee. Se ei siis lisää insuliinineritystä eikä aiheuta hypoglykemiaa. Metformiini pienentää seerumin testosteronipitoisuutta ja lisää SHBG-pitoisuutta insuliinipitoisuuden vähetessä. ---

Mikäli potilas toivoo saavansa lapsia, sairastaa PCOS:ää ja on ylipainoinen, hirsutismin ainoa mahdollinen hoito on metformiini (7,10,13). Joidenkin satunnaistettujen tutkimusten mukaan metformiini parantaa ylipainoisten (painoindeksi yli 25 kg/m2) PCOS-naisten raskaaksi tulemisen mahdollisuutta 13-15 %:lla, mutta tulokset ovat edelleen ristiriitaisia (18-20). Metformiinin käyttö lopetetaan, kun raskauskokeen tulos on positiivinen.

Noh, kyllä kai sekin on mahdollista että täällä saa viiksien kasvuun laihdutuslääkettä muttei ylipainoon 🤣
Mulla on muiden asioiden tiimoilta muutamaan otteeseen kilppariarvot tarkistettu ja niissä ei oo ollut mitään vikaa, samoin paastoverensokerit ollut viitearvoissa.
Voi olla että jos lähestyisin julkista terveydenhuoltoa ajatuksella että saisin lisätukea painonpudotukseen, niin ehkä pääsisin asiasta puhumaan, mutta heti kun esiin nostaa raskautumistoiveen tulee perus mantrat painonpudottamisesta ja liikunnan lisäämisestä. Mikä tietenkin ehdottomasti ensisijaista, mutta tuntuu että ei omat voimat ja keinot riitä.

@Kuuttituutti Joo mulla on just tolleen että kierron 15 pvä alkaen.

@Mustikkatäplä @Kesäheinä85 Voisi kiinnostaa lääkinnällinen tuki raskautumiseen, mutta tällä hetkellä ei oo kyllä valitettavasti varaa käydä yksityisellä. Etenkään jos vaatisi useamman lääkärikäynnin.

@Anninen siinä tulee se ongelma että jos ovulaatio ei ehdi tapahtua ennen kp 15 niin se jää tulematta tyypillisesti kokonaan. Koska tuolla tavalla terolutit pitävät kierron aisoissa mutta ei varmasti ovulaatiota. Suosittelen lämpimästi lapsettomuuslääkärin käyntiä jos vaan on mahdollista niin saat oikeat raskautumista tukevat lääkkeet 😊

Mulla on muiden asioiden tiimoilta muutamaan otteeseen kilppariarvot tarkistettu ja niissä ei oo ollut mitään vikaa, samoin paastoverensokerit ollut viitearvoissa.
Voi olla että jos lähestyisin julkista terveydenhuoltoa ajatuksella että saisin lisätukea painonpudotukseen, niin ehkä pääsisin asiasta puhumaan, mutta heti kun esiin nostaa raskautumistoiveen tulee perus mantrat painonpudottamisesta ja liikunnan lisäämisestä. Mikä tietenkin ehdottomasti ensisijaista, mutta tuntuu että ei omat voimat ja keinot riitä.

@Kuuttituutti Joo mulla on just tolleen että kierron 15 pvä alkaen.

@Mustikkatäplä @Kesäheinä85 Voisi kiinnostaa lääkinnällinen tuki raskautumiseen, mutta tällä hetkellä ei oo kyllä valitettavasti varaa käydä yksityisellä. Etenkään jos vaatisi useamman lääkärikäynnin.
Ehdottomasti jos tuntuu ettei omat keinot riitä, niin pitäisi saada sieltä apua ja sitä varmaan itse lähtisin hakemaan. Ylipaino kuitenkin on hyvin yleinen ongelma Suomessa ja ainakin voisi kuvitella että jotain tukea joku on keksinyt järjestää. Pitää vaan olla kovana ja vaatia että pääsee ihmiselle puhumaan eikä pelkästään nettikursseille.

Tsemppiä kaikille kanssahaaveilijoille kaikkiin tilanteisiin. @Pilkki24 aiotko millon testailla? Huomasin piinaketjusta et sulla jännäpäivät menossa. 😊 Täällä taitaa mennä tää kierto hukkaan kun ovis olisi tod. näk. ke-pe mut mies kovassa kuumeessa. 🤒

Täällä ollut jo 5 päivää outoa vatsakipua, ajattelin että joku tulehdus, niin varasin sitten ajan gynelle. Nyt menossa kp 32/31 ja dpo about 10, tässä kierrossa ovis tuli 3 pv myöhemmin kuin yleensä, en tiedä olisiko gelee royalen/inositolin aloitus voinut sitten vaikuttaa, vai oliko vain sattumaa. Nyt alkanut menkkamainen jomotus, joten luulen tämän olleen vain hieman pidempi kierto.

Gynellä ultrattiin tänään ja hän kehui limakalvot yms, että on todella hyvä ja paksu ja siihen alkion hyvä kiinnittyä. Näkyi myös keltarauhanen, eli ovuloin ainakin, vaikken sitä testeihin ole saanut kiinni, varsinkaan tässä kierrossa.

Ihan minimaalinen toivonkipinä raskaudesta, mutta jomotuksista ja myöhäisemmästä ovulaatiosta olen aika varma, että menkat alkavat viimeistään parin päivän päästä.

Tsemppiä kaikille kanssahaaveilijoille kaikkiin tilanteisiin. @Pilkki24 aiotko millon testailla? Huomasin piinaketjusta et sulla jännäpäivät menossa. 😊 Täällä taitaa mennä tää kierto hukkaan kun ovis olisi tod. näk. ke-pe mut mies kovassa kuumeessa. 🤒
Ekat negat jo herkällä testattu tänään ja eilen, vaikka olo on ihan sellainen, että menkat alkaa kohta. 😅

Hyppäät vaan ratsaille niin ei ukon tarvii huhkia. 😁 Ei mutta tiedän tuon tunteen, kun elämä tulee koko ajan tielle. Todella ärsyttävää!

Muokattu viimeksi:
Joo, kyllä siittävä osapuoli voisi käyttää maskia ja pitää käsidesiä mukana ettei mitään flunssaa saa talletuspäiville. 😤 Meilläkin meni täpärälle parantumisen kanssa, valitettavasti syynä oli MINUN ITSE töistä tuoma megakuume. En sitten tiedä kuinka pahasti simpat kärähtivät sairastellessa.

@Anninen minä sain aikoinaan metforemin julkiselta.. silloin oli takana kyllä tuore pcos diagnoosi. Ja nyt sain reseptin työterveydestä kun vihdoin ja viimein hoksasin kysyä. Ja ihan neuvolan kauttakin voisi päästä asiassa eteenpäin?

Harkitsin itse ylipainon takia jo ozempicia ja aloitin, mutta sain apteekista vuosi sitten vain 1kk annoksen.. sitäkin varten piti ajella 120km lenkki.. yritin sitten kevään ja kesän vanhoilla tutuilla konsteilla.. eipä oikein auttanut.. syksyllä yritin jatkaa järeämmillä omilla keinoilla, keveämpi lounas yms. flunssien takia meni päin mäntyä sekin 🙈 ja ozempicissa on sitten vähintään kahden kuukauden varoaika ennen kuin saisi raskautta...

Joo, kyllä siittävä osapuoli voisi käyttää maskia ja pitää käsidesiä mukana ettei mitään flunssaa saa talletuspäiville. 😤 Meilläkin meni täpärälle parantumisen kanssa, valitettavasti syynä oli MINUN ITSE töistä tuoma megakuume. En sitten tiedä kuinka pahasti simpat kärähtivät sairastellessa.
No mutta jos joku sieltä selviää niin lienee ainakin valioyksilö. 😁

Ekat negat jo herkällä testattu tänään ja eilen, vaikka olo on ihan sellainen, että menkat alkaa kohta. 😅

Hyppäät vaan ratsaille niin ei ukon tarvii huhkia. 😁 Ei mutta tiedän tuon tunteen, kun elämä tulee koko ajan tielle. Todella ärsyttävää!
Teki mieli laittaa näihin naurava sydänhymiö mutta sellaista ei ollut valikoimassa joten tyydyin peukkuun.. Joten Heh heh 🤣🤣 ja sympatiaa ❤️❤️ teille. Toivotaan joulunihmeitä ja jos ei joulu yllätä niin parempaa onnea uudelle vuodelle! 🤍✨

Teki mieli laittaa näihin naurava sydänhymiö mutta sellaista ei ollut valikoimassa joten tyydyin peukkuun.. Joten Heh heh 🤣🤣 ja sympatiaa ❤️❤️ teille. Toivotaan joulunihmeitä ja jos ei joulu yllätä niin parempaa onnea uudelle vuodelle! 🤍✨
Jos ei tärppää niin lohdutuksena vetelen homejuustoja koko joulun kaksin käsin, kun vielä voi. 😁

Muokattu viimeksi:
Takaisin