Raskaaksi 2024

Hienoa että täällä on avointa rehellistä keslustelua. Liian vähän on paikkoja, jossa tällaisia keskusteluja voi mitenkään käydä.
Tuntuu että täällä ihmiset ei provosoidu erilaisista ja satuttavistakaan näkemyksistä. Luotetaan että kaikki on hyväntahtoisia vaikka näkemys satuttaisikin.

Itse olen jo loppuraskaudessa. Olen reilusti yli 40 ja tämä on ensimmäiseni. Edelliset vuodet oli todella rankkoja. Olin akuutissa lapsettomuussurussa eikä mikään muu teema juuri kiinnostanut. Herkistyin sanoille "perhe" jne enkä halunnut nähdä juuri ketään lapsia.

Yle Areenassa on hyvä pod siitä kuinka lapsettoman identiteetti jää päälle kokemuksen ollessa poikkeuksellisen voimakas. Suosittelen sitä.

Minulla on tarve tuoda esiin oma triggeröitymispisteeni siitä että toista tai neljättä lasta yrittävä kertoo kuinka kärsii "lapsettomuudesta". Koen tämän hyvin loukkaavana ja kohtuuttomana.
Kärsiä voi, mutta teema on joku muu kuin "lapsettomuus".

Lisäksi minusta lapsettomuutta ja sitä ettei saa juuri niin monta lasta kuin haluaa, ei voi laittaa samalle viivalle.
Lapseton on ainoana totaalisen ulkona hurjasta määrästä perhe- ja naiseusteemoja ja tätä vaikeutta ei voi asettaa samalle viivalle sen kanssa et "mulla on vaan 2 lasta kun mä haluun 3".
Ymmärrän tuon ajatuksen. Ajattelen kyllä itsekin yhden lapsen jo saaneena vähän samalla tavalla. Ehkä olisi parempi niissä tilanteissa tarkentaa kyseen olevan sekundäärisestä lapsettomuudesta tai keksiä joku uusi termi kuten vähälapsisuus tai mikä nyt sitten sopisi kielen päälle.

Toisaalta miun on vaikea samaistua, kun en ole varsinaisesti kummastakaan vaivasta kärsinyt. Toisesta on alle vuosi vasta yritystä ja vaikka välillä ärsyttääkin niin ikäiselleni tämä on käsittääkseni aivan normaali aika, vaikka kuinka ensimmäinen olisi tullut liiankin helposti.

Toisaalta jollakin se lapsettomuuden tuska voi olla pienempi kuin toisella se tuska ettei saa sisarusta lapselleen. Tämän takia ei ehkä kannata liikaa lähteä vertailemaan.

Omalla kohdalla näin saattaisi ollakin, koska en koskaan kärsinyt vauvakuumeesta tai oikeasti tiennyt haluanko lapsia ennenkuin ylläri iski. Nyt tiedän miten ihanaa on olla äiti, joten osaan jollain tasolla jopa kaivata toista lasta meidän perheeseen.

Tilanne voi olla aivan eri ihmisellä, joka on aina tiennyt haluavansa äidiksi ja tuntee joka solullaan kaipausta siitä lapsesta oli se sitten se ensimmäinen tai seitsemäs.

Ehkä tämä esilleotettaessa kaipaisi yleisesti tarkempaa määrittelyä, kun on monelle herkkä asia. 💁‍♀️
 
Lisään vielä näihin keskusteluihin sen, että uusperheellisenä osa ajattelee, että olen jo äiti bonusäitinä, mutta en ole äiti. En ole synnyttänyt. Olen ”feikkimutsi”. 😀 Ja kyllä se kirpaisee kun tästä tulee kommenttia, niiltä jotka eivät ymmärrä ja sitten sekundaarinen lapsettomuus on hyvin eri asia, kun lapsettomuus. Olen lapseton bonusäiti.lisäys: mutta mä haluaisin kaksi lasta ja se ei varmaan ole mahdollista. 😔 Mutta jokaisella on oikeus omiin tunteisiin. Jokaisen tilanne on henkilökohtainen. ❤️

Tänään sain tietää, että meidän kaksi alkioo jatkoivat jakautumista 🥹 tää on vähä sellainen ”herran haltuun” -tilanne… Pitää vaan uskoa ja toivoa… 🤞🫶🏻 Keskiviikkona pitäisi olla siirto… (3. IVF)
 
Muokattu viimeksi:
Okei! Meillä olisi aikalailla alustavasti samanlainen suunnitelma, että muutama kierto letroilla ja jos ei tärppää, niin sitten inssi. Käytkö sä yksityisellä näissä hoidoissa? :) Me tosiaan käydään Felicitaksessa ja en edes tajunnut lääkäriltä kysyä, että paljonko toi tsekkaus ultra tulee sitten maksamaan.

Ja voin vaan kuvitella, paljonko noihin testeihin on uponnut rahaa 😅 Varsinkin noi digitaaliset on ihan tosi kalliita, vaikka onhan ne helpompia tulkita.

Vähän toki harmittaa, että just torstaina käytiin lääkärissä ja perjantaina kp 43 sitten menkat päätti alkaa. 🙈 Piti just alkuviikosta käydä verikokeissa ja sopia sitten lääkärin kanssa jatkoista ja letrojen aloittamisesta, mutta se jää nyt sitten myöhemmäksi. Muuten ei mitään, mutta kun kiertojen pituus on ihan mitä sattuu, niin pahimmassa tapauksessa seuraavat menkat voi alkaa vaikka 60 päivän päästä. 😅 Toki uusi kierto on aina uusi mahdollisuus, mutta tällä hetkellä luomuovikseen ei kauheasti ole uskoa.
Joo me käydään yksityisellä. Meillä ensimmäinen käynti makso muistaakseni 275€ ja tää kontrolliultra about saman verran. Käydään tosin muualla kuin Mehiläisessä, mutta hinnat varmaan samaa luokkaa. Mua kans monesti harmittaa ku kierto voi olla sen 120 päivää niin joutuu odottaan tosi kauan ennen ku voi edes kokeilla. Onneksi noi lääkkeet on purru.
 
Täällä nyt DPO 4 ja ei mitään oireita tai fiiliksiä suuntaan tai toiseen. Eilen oli olo että flunssa painaa päälle, mutta ihan kuin jostain olisin lukenut että flunssainen olo olisi oire jostain 🤔 Oon niin paljon lukenut oviksen jälkeisistä oireista olevia ketjuja ja juttuja että tiedä enää mikä on oiretta ja mikä jotain muuta 😂

Laskeskelin että aikasintaan ens viikon sunnuntaina vois ehkä testailla eli viikko pitäisi vissiin malttaa nyt vielä odotella 🙈 onneksi arkipäivät menee töissä ja ens viikonloppuna tulee pe-la vieraita niin ei ehtä tule pelkästään mietittyä tätä yrittämistä 😅
 
Hei nyt tarvitsisin kyllä kokeneemmilta taas apua. Tänään on kp 6 ja aloin tikuttamaan ovista. Pc:n ovistestit oli tumma, mut ei posi. Mulla nää näytti viime kierrossa tältä monta päivää, sit oviksen aikoihin oli tooodella selkeän positiivisia. MUTTA. Clearbluen digiin posahti heti pysyvä hymynaama? Eihän toi nyt voi olla mahdollista? Mitä ihmettä 😢

Ovuloin siis aikaisin, kp10 ollut nyt aiemmissa kolmessa kierrossa. Mut ei kai se nyt näin aikaisin voi tulla? Kp 6??Ja toi liuska oli nega. Katsoin digin tikun eikä sekään ollut läheskään niin tumma, kun viime kierrossa oli pysyvän hymynaaman aikaan. Voiko olla joku maanantaikappale?

Kuvat liitteenä.
 

Liitteet

  • IMG_20240901_111109.jpg
    IMG_20240901_111109.jpg
    389.2 KB · Katsottu: 96
  • IMG_20240901_111221.jpg
    IMG_20240901_111221.jpg
    295.3 KB · Katsottu: 98
Hei nyt tarvitsisin kyllä kokeneemmilta taas apua. Tänään on kp 6 ja aloin tikuttamaan ovista. Pc:n ovistestit oli tumma, mut ei posi. Mulla nää näytti viime kierrossa tältä monta päivää, sit oviksen aikoihin oli tooodella selkeän positiivisia. MUTTA. Clearbluen digiin posahti heti pysyvä hymynaama? Eihän toi nyt voi olla mahdollista? Mitä ihmettä 😢

Ovuloin siis aikaisin, kp10 ollut nyt aiemmissa kolmessa kierrossa. Mut ei kai se nyt näin aikaisin voi tulla? Kp 6??Ja toi liuska oli nega. Katsoin digin tikun eikä sekään ollut läheskään niin tumma, kun viime kierrossa oli pysyvän hymynaaman aikaan. Voiko olla joku maanantaikappale?

Kuvat liitteenä.
Näyttää että voi ollakin 95% ovis, suhteellisen vahva kyllä ja mulla ei oo cb ovistesteistä kauheen montaa kokemusta, mutta luottaisin siihen. Jos jollakin on jakaa tarkempaa faktaa, niin kertoo sit enemmän sulle. 🤞
 
Hei nyt tarvitsisin kyllä kokeneemmilta taas apua. Tänään on kp 6 ja aloin tikuttamaan ovista. Pc:n ovistestit oli tumma, mut ei posi. Mulla nää näytti viime kierrossa tältä monta päivää, sit oviksen aikoihin oli tooodella selkeän positiivisia. MUTTA. Clearbluen digiin posahti heti pysyvä hymynaama? Eihän toi nyt voi olla mahdollista? Mitä ihmettä 😢

Ovuloin siis aikaisin, kp10 ollut nyt aiemmissa kolmessa kierrossa. Mut ei kai se nyt näin aikaisin voi tulla? Kp 6??Ja toi liuska oli nega. Katsoin digin tikun eikä sekään ollut läheskään niin tumma, kun viime kierrossa oli pysyvän hymynaaman aikaan. Voiko olla joku maanantaikappale?

Kuvat liitteenä.

Ootko tehnyt raskaustestiä?
 
Hei nyt tarvitsisin kyllä kokeneemmilta taas apua. Tänään on kp 6 ja aloin tikuttamaan ovista. Pc:n ovistestit oli tumma, mut ei posi. Mulla nää näytti viime kierrossa tältä monta päivää, sit oviksen aikoihin oli tooodella selkeän positiivisia. MUTTA. Clearbluen digiin posahti heti pysyvä hymynaama? Eihän toi nyt voi olla mahdollista? Mitä ihmettä 😢

Ovuloin siis aikaisin, kp10 ollut nyt aiemmissa kolmessa kierrossa. Mut ei kai se nyt näin aikaisin voi tulla? Kp 6??Ja toi liuska oli nega. Katsoin digin tikun eikä sekään ollut läheskään niin tumma, kun viime kierrossa oli pysyvän hymynaaman aikaan. Voiko olla joku maanantaikappale?

Kuvat liitteenä.
Mä oon ymmärtänyt, ettei CB voi näyttää ensimmäisellä testikerralla positiivista. Testi tekee ensimmäisellä kerralla ns. perustason mittauksen, jonka pohjalta alkaa sitten vertailemaan arvoja. Toki voin olla väärässäkin!

Mulle gyne sanoi, että ehdottomasti kannattaa luottaa enemmän digi- kuin liuskatesteihin. No, omalla kohdalla CB alkoi näyttämään vilkkuvaa hymynaamaa 2,5 viikkoa ennen kuin ovulaatio todellisuudessa tuli🙄 Itse luotin ehdottomasti PC-liuskoihin sittenkun ne oli selkeästi positiivisia.
 
@Tuutikki89 näin mäkin luulin pitkään, kunnes löysin heidän sivuilta tällaisen tekstin:
IMG_20240901_121844.jpg



@jamm tein edellisessä kierrossa negatestin ennen menkkoja. Mietin itsekin hetken raskauden mahdollisuutta siitä huolimatta, koska menkat oli tosi niukat. Mut oon seuraillut lämpöjä ja ne tippui kyllä selvästi kun menkat alkoi, joten raskauteen en niiden perusteella usko.
 
Kp1! 🥳 Ja olo on muuten fyysisesti aivan kaamea... Olen nukkunut maailman surkeiten ja olen edelleen kipeänä, mutta henkisesti tuntuu kyllä hyvältä, että vihdoin alkoivat niin jos tässä kierrossa ei nyt tulisi MITÄÄN esteitä ja geleet tekisivät minusta kunnon hedelmällisyyskuningattaren.
 
Toinenkin kysymys aukiolotutkimuksessa käyneille. Ennen sitä ohjeistetaan ottamaan särkylääkettä esim buranaa. Mutta eikös juuri ibuprofeeni saata vaikuttaa ovulaatioon huonolla tavalla? Oletteko silti napannut buranaa? Mulla panadol ei vaikuta niin hyvin kuin burana. Aukiolotutkimus tapahtuisi kp 7 ja ovulaatiotesti on yleensä ollut positiivinen kp 9-11.
 
Toinenkin kysymys aukiolotutkimuksessa käyneille. Ennen sitä ohjeistetaan ottamaan särkylääkettä esim buranaa. Mutta eikös juuri ibuprofeeni saata vaikuttaa ovulaatioon huonolla tavalla? Oletteko silti napannut buranaa? Mulla panadol ei vaikuta niin hyvin kuin burana. Aukiolotutkimus tapahtuisi kp 7 ja ovulaatiotesti on yleensä ollut positiivinen kp 9-11.
Mä ainakin olin niin hermona, et otin kaikki mitä suositeltiin. Burana voi kyllä siirtää ovulaatiota, mut mulla kyl siirtää usein kaikki ronkkiminen eli myös se aukkari itsessään siirsi mulla myöhemmäksi!
 
Toinenkin kysymys aukiolotutkimuksessa käyneille. Ennen sitä ohjeistetaan ottamaan särkylääkettä esim buranaa. Mutta eikös juuri ibuprofeeni saata vaikuttaa ovulaatioon huonolla tavalla? Oletteko silti napannut buranaa? Mulla panadol ei vaikuta niin hyvin kuin burana. Aukiolotutkimus tapahtuisi kp 7 ja ovulaatiotesti on yleensä ollut positiivinen kp 9-11.
Mä otin molempia, se on nopea toinenpide, mutta mulle se tuntui ikävältä, eli olin tyytyväinen, että olin ottanut särkylääkkeet ☺️ mä tosin oon nykyään aika kipuherkkä.. riippuu varmaan miten luulet itse reagoivasi, mäkin nykyään vältän särkylääkkeitä, ettei vie kiertoa/ovista, mutta tuntuu että tuollaiset "erityisjutut" voi vaikuttaa kiertoon ilman särkylääkettäkin.
 
Toinenkin kysymys aukiolotutkimuksessa käyneille. Ennen sitä ohjeistetaan ottamaan särkylääkettä esim buranaa. Mutta eikös juuri ibuprofeeni saata vaikuttaa ovulaatioon huonolla tavalla? Oletteko silti napannut buranaa? Mulla panadol ei vaikuta niin hyvin kuin burana. Aukiolotutkimus tapahtuisi kp 7 ja ovulaatiotesti on yleensä ollut positiivinen kp 9-11.

Mä otin. Oon käsittänyt myös, että vasta suurempi määrä voisi vaikuttaa ovulaation (särkylääkkeiden käytöstä kyseltiin lapsettomuustutkimusten alussa).
 
Takaisin
Top