Raskaaksi 2024

Siittiöistä sitkeimmät saattavat pysyä hengissä sen pari- kolme vrk. Ne ovat yleensä naispuolisia ja vastaavasti miespuoliset siittiöt ovat nopeampia uimareita.
Tämä teoria perustuu "Shettles metodiin", joka on Landrum Shettlesin teoria 1970-luvulta, sen jälkeen useaan kertaan kumottu. Hänen tutkimuksensa perustuivat siihen miten X ja Y siittiöt näyttävät eriltä ja käyttäytyvät eri tavalla mikroskoopin alla ja kritiikkiä sai jo omana aikanaan siitä, että tutkimus oli pelkästään laboratorio-olosuhteissa toteutettu (keinohedelmöitys), eli miten näytelasilla/koeputkessa siittiöt käyttäytyivät, eikä näin ollen päde siihen, miten siittiöt käyttäytyvät "luonnollisessa ympäristössään" (siellä naisen kohdussa yms). Esimerkiksi muutaman vuoden myöhemmin Elizabeth Whelan julkaisi oman teoriansa "Whelan metodin" jonka tulokset ovat päinvastaiset ja perustuvat useista eri tutkimuksista kerättyyn aineistoon parien seksiajankohdasta ja jälkeläisen sukupuolesta (eli ei laboratoriokoejärjestely vaan ns oikeasta elämästä kerättyyn dataan perustuva).
Lyhyesti nämä kaksi (en suosittele näitä vaan mielenkiinnon vuoksi laitan):

Shettles:

Pojan yrittäminen: seksiä ovulaatiopäivänä ja sen jälkeen 2-3 päivää + takaapäin asento (lähemmäs kohdunkaulaa) + vaginan huuhtelu ruokasoodaliuoksella (älä kokeile kotona!!!) + naisen orgasmi ennen miestä (perusteet: Y-siittiöiden nopeus&emäksisyyden suosiminen)

Tytön yrittäminen: seksiä alkukierrosta ja lopettaminen kolme päivää ennen ovulaatiota + lähetyssaarnaaja (ei niin syvälle) + vaginan huuhtelu etikkaliuoksella (hapan ympäristö) + ei orgasmia naiselle (perusteet: X-siittiöiden hitaus&parempi kestävyys+happaman ympäristön suosiminen)

Whelan:

Pojan yrittäminen: seksiä 4-6 päivää ennen ovulaatiota
Tytön yrittäminen: seksiä 1-3 päivää ennen ovulaatiota

Nämä molemmat teoriat siis 1970-luvulta ja sen jälkeen kumottu monta kertaa, mm The New England Journal of Medicinen tutkimuksessa 1995 ei löydetty mitään yhteyttä seksin ajankohdan ja sukupuolen väliltä.

Lopputulos: 50-50 eli kolikonheittoa. Ilmeisesti joitain tutkimuksia on missä on havaittu että joillain miehillä jostain syystä on enemmän toisia siittiöitä kuin toisia ja näin ollen yksilöllisesti voisi olla todennäköisempää miehen saada jompaa kumpaa sukupuolta, mutta sekin ilmeisesti ristiriitaista, ellei vanhemmalla sitten ole jotain X ja Y kromosomeihin vaikuttavaa häiriötä taustalla (usein johtaa hedelmällisyysongelmiin pikemminkin). Kannattaa muistaa että edellisen kolikonheiton tulos ei vaikuta seuraavaan eli aina sama todennäköisyys 50-50 ja on ihan mahdollista heittää kruuna kymmenenkin kertaa putkeen ja silti 11. kerta on edelleen 50-50.
Naisella tai hänen suvullaan ei ole lähtökohtaisesti mitään vaikutusta sukupuoleen, koska tuottaa vain X munasoluja.

Eli sanoisin että ei kannata miettiä näitä juttuja tässä kohtaa vaan keskittyä vaan "tallettelemaan" niitä siittiöitä sinne munasolulle valmiiksi sellaisella aikataululla joka sopii kenellekin ja sama asennon suhteen. Missään nimessä millään liuoksilla ei pidä huuhdella alapäätä, pahimmillaan vaan tuhoaa siittiöt sieltä ja aiheuttaa itselleen jonkin tulehduksen tai limakalvovaurion.
 
Muokattu viimeksi:
Tämä teoria perustuu "Shettles metodiin", joka on Landrum Shettlesin teoria 1970 luvulta, sen jälkeen useaan kertaan kumottu. Hänen tutkimuksensa perustuivat siihen miten X ja Y siittiöt näyttävät eriltä ja käyttäytyvät eri tavalla mikroskoopin alla ja kritiikkiä sai jo omana aikanaan siitä, että tutkimus oli pelkästään laboratorio-olosuhteissa toteutettu (keinohedelmöitys), eli miten näytelasilla/koeputkessa siittiöt käyttäytyivät, eikä näin ollen päde siihen, miten siittiöt käyttäytyvät "luonnollisessa ympäristössään" (siellä naisen kohdussa yms). Esimerkiksi muutaman vuoden myöhemmin Elizabeth Whelan julkaisi oman teoriansa "Whelan metodin" jonka tulokset ovat päinvastaiset ja perustuvat useista eri tutkimuksista kerättyyn aineistoon parien seksiajankohdasta ja jälkeläisen sukupuolesta (eli ei laboratoriokoejärjestely vaan ns oikeasta elämästä kerättyyn dataan perustuva).
Lyhyesti nämä kaksi (en suosittele näitä vaan mielenkiinnon vuoksi laitan):

Shettles:

Pojan yrittäminen: seksiä ovulaatiopäivänä ja sen jälkeen 2-3 päivää + takaapäin asento (lähemmäs kohdunkaulaa) + vaginan huuhtelu ruokasoodaliuoksella (älä kokeile kotona!!!) + naisen orgasmi ennen miestä (perusteet: Y-siittiöiden nopeus&emäksisyyden suosiminen)

Tytön yrittäminen: seksiä alkukierrosta ja lopettaminen kolme päivää ennen ovulaatiota + lähetyssaarnaaja (ei niin syvälle) + vaginan huuhtelu etikkaliuoksella (hapan ympäristö) + ei orgasmia naiselle

Whelan:

Pojan yrittäminen: seksiä 4-6 päivää ennen ovulaatiota
Tytön yrittäminen: seksiä 1-3 päivää ennen ovulaatiota

Nämä molemmat teoriat siis 1970 luvulta ja sen jälkeen kumottu monta kertaa, mm The New England Journal of Medicinen tutkimuksessa 1995 ei löydetty mitään yhteyttä seksin ajankohdan ja sukupuolen väliltä.

Lopputulos: 50-50 eli kolikonheittoa. Ilmeisesti joitain tutkimuksia on missä on havaittu että joillain miehillä jostain syystä on enemmän toisia siittiöitä kuin toisia ja näin ollen yksilöllisesti voisi olla todennäköisempää miehen saada jompaa kumpaa sukupuolta, mutta sekin ilmeisesti ristiriitaista, ellei vanhemmalla sitten ole jotain X ja Y kromosomeihin vaikuttavaa häiriötä taustalla (usein johtaa hedelmällisyysongelmiin pikemminkin). Kannattaa muistaa että edellisen kolikonheiton tulos ei vaikuta seuraavaan eli aina sama todennäköisyys 50-50 ja on ihan mahdollista heittää kruuna kymmenenkin kertaa putkeen ja silti 11. kerta on edelleen 50-50.
Naisella tai hänen suvullaan ei ole mitään vaikutusta lähtökohtaisesti sukupuoleen, koska tuottaa vain X munasoluja.

Eli sanoisin että ei kannata miettiä näitä juttuja tässä kohtaa vaan keskittyä vaan "tallettelemaan" niitä siittiöitä sinne munasolulle valmiiksi sellaisella aikataululla joka sopii kenellekin ja sama asennon suhteen. Missään nimessä millään liuoksilla ei pidä huuhdella alapäätä, pahimmillaan vaan tuhoaa siittiöt sieltä ja aiheuttaa itselleen jonkin tulehduksen tai limakalvovaurion.
Hyvä info! Kauhistelin kans noita kun törmäsin jossain, että jollain sitruunanmehulla huuhtelua - en kyllä lähtis kokeileen 🫣 pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tosiaan itelleen isoja haittoja.
 
Juu ei kiitos sitrunaamehua tai mitään muutakaan vastaavaa sinne😅😅
Tuo Shettles metodi tosiaan kiertää edelleen hyvin vahvana ja toistuu monissa lähteissä, vaikka kumottiin 7 v ilmestymisensä jälkeen ja koeasetelma ja johtopäätökset eivät todellakaan olleet tieteellisesti päteviä. Harmi kun jos joku noudattaa tarkasti niin pahimmillaan vaan heikentää niitä omia mahdollisuuksiaan raskautua... :sad001
 
En ole käynyt lääkärillä vuodon takia.. pakko kysyä millä perusteella pääsee ottamaan hcg-tä? Eikö yleensä sairaanhoitaja sano että odottaa vielä pari viikkoa..?
Itse pääsin kun oli vuoto pitkittynyt. Muuten en osaa sanoa. Toivottavasti on vain jotain kiinnittymiseen liittyvää :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Juu ei kiitos sitrunaamehua tai mitään muutakaan vastaavaa sinne😅😅
Tuo Shettles metodi tosiaan kiertää edelleen hyvin vahvana ja toistuu monissa lähteissä, vaikka kumottiin 7 v ilmestymisensä jälkeen ja koeasetelma ja johtopäätökset eivät todellakaan olleet tieteellisesti päteviä. Harmi kun jos joku noudattaa tarkasti niin pahimmillaan vaan heikentää niitä omia mahdollisuuksiaan raskautua... :sad001

Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
 
Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
Joo, ihan hauska tuo on mutta tosiaan myös niin yleinen että ainakin mä myös luulin noin pitkään ennen kuin nyt sitten aloin tutkia asioita vähän tarkemmin😅

Mulla oli pitkään, oikeastaan aina, sellainen ajatus että haluan poikia. En nähnyt itseäni tyttöjen äitinä. Johtui varmaan siitä että mulla on vain veljiä. Puoliso taas on aina toivonut tyttöä. Hänellä on tytölle ihana nimi-idea myös, joka on nyt niin rakas minullekin, että toivoisin saavani myös tytön, jotta nimi saadaan käyttöön. Ja jotenkin myös on tullut paljon unelmia pienestä tytöstä ja hänen kanssaan touhuilusta. Siksi ehkä tavallaan toivoisin tyttöä nyt. Mutta toisaalta ehdottomasti haluaisin myös sen pojan. Ja isoveli+pikkusisko yhdistelmä olisi niin ihana! Itse olin se esikoinen ja isosisko aina ja toivoin kovasti isoveljeä. Toisaalta koen että on ollut tosi ihanaa olla esimerkkinä pikkuveljille ja osallistua nuorimmaisten (iso ikäero) hoitoon ja elämään vähän äitimäisessäkin roolissa...
Summa summarum, mieli muuttuu koko ajan ja molempia toivoisin tosi paljon. Ja kun meillä kysymysmerkki onnistuuko lapsihaave ikinä kromosomijutuista johtuen, niin ihan sama, kunhan saataisiin edes se yksi.

Ja toisaalta itse koen nämä sukupuolijutut aika joustaviksi että esimerkiksi jos vaikka tulisi tyttö niin tuskin osaisin unelmoida jostain perinteisistä tyttöjen jutuista hänen kanssaan, kun itse en välittänyt lapsena sellaisista. Katsottaisiin sitten millainen tyyppi hänestä tulisi ja mistä jutuista ja harrastuksista tykkäisi. Puolisolla sama että hänellä kiinnostuksenkohteina paljon ns. perinteisesti feminiinisiä asioita, toisaalta myös niitä perinteisesti maskuliinisia. Kuten minullakin. Se nimiasia tässä ehkä se oleellisin vaikuttaja😅
 
Itse pääsin kun oli vuoto pitkittynyt. Muuten en osaa sanoa. Toivottavasti on vain jotain kiinnittymiseen liittyvää :Smiling Face With Smiling Eyes:

Tein uudestaan raskaustestin.. negatiiviselta näytti.. alkion kiinnittymisyritys epäonnistunut..? toivottavasti seuraavalla kierroksella onnistuu paremmin 👍🏻
 

Liitteet

  • IMG_20240531_172421.jpg
    IMG_20240531_172421.jpg
    324.9 KB · Katsottu: 94
Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
Mä tahtoisin edes yhden tytön, haluaisin siis useamman lapsen. Oma äitini on ommellut itse paljon kauniita mekkoja minulle kun olin vauva ja tahtoisin ne käyttöön omalle tyttärelleni joskus tulevaisuudessa 🥰
 
Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
Ennen esikoista mulla oli aina semmoinen fiilis että oon poikien äiti. Sit raskaana tulikin tunne että esikoinen on tyttö, enkä enää osannut ajatellakaan poikaa. Näin siinä sit kävikin että tyttö tuli 🥰 Nyt toista haaveilessa on ajatuksena että sekin olisi tyttö, ois ihanaa kaks tyttöä. Just ehdotin yhtä kaunista nimeä puolisolle ja hän oli ihan matkassa 🤭 Mut jos poika tulisi niin sekin olisi ihanaa 💖
 
Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
Ennen mulla oli aina haaveena saada yksi tyttö ja yksi poika. Tyttöä toivoin vähän enemmän ja esikoinen onkin tyttö ❤️ Jostain syystä nyt esikoisen jälkeen toivoisin melkein enemmän toista tyttöä, vaikka olisi poikakin ihana 😊
 
Vähän omanapailen tähän, mutta kahden viikon päästä nähdään onko siirretty alkio kiinnittynyt. Mahkut saada toinen pakkaseen… Sinne se jäi kehittymään… 🩷🤞
Omanapailu on varmasti aivan sallittu! Toivotaan molemmille sekä kyytiläiselle että kasvavalle vahvaa onnistunutta tulevaisuutta 🍀🍀
 
Täällä esikoinen on tyttö, ja nyt toivoisin toista tyttöä jotta pääsee käyttämään esikoisen ihania prinsessa vaatteita uudestaan🥰 Mutta jos tulisi poika niin sekin olisi maailman suurin onni, ei harmittaisi kyllä sukupuoli, kunhan vain tulisi se toinen🫣 Ovis lähestyy ja on ensi viikolla, ja sopivasti lomaa, toivottavasti saataisiin hyvin talleteltua☺️ Kohta vuosi kakkosen yritystä täynnä.
 
Jo useamman lapsen vanhemmat tai toistaan odottavat, miten teillä alkoi toinen raskaus? Tulitteko raskaaksi nopeasti vai yritittekö pidempään? Mä tulin esikoisesta raskaaksi yk1, mutta oon hieman stressannut tuosta kierron palautumattomuudesta ja yrittämisen viivästymisestä, koska en ole enää kovin nuori ja toivotaan max 3 vuoden ikäeroa sisaruksille.

Olin lopetetut esikoisen imetystä niihin aikoihin kun aloin odottaa meidän kuopusta. Kuukautiset olivat olleet jo ainakin pari kiertoa. Mulla oli pillerit silloin käytössä, mutta unohdin jatkuvasti pari kertaa viikossa ottaa niitä, jonka vuoksi ehkäisyteho oli heikentynyt.
 
Ääh nyt kävi oudosti.. vuoto vähensi ja siteeseen asti vain ne ruskea.. 🤯
Huomasin.. tooooosi haamu toinen viiva näkyy taas.. näette te myös? 🤔 pakko on odottaa maanantaihin, posti tuo lisää testejä....
 

Liitteet

  • IMG_20240531_232122.jpg
    IMG_20240531_232122.jpg
    349.1 KB · Katsottu: 114
Muokattu viimeksi:
Ääh nyt kävi oudosti.. vuoto vähensi ja siteeseen asti vain ne ruskea.. 🤯
Jospa se vuoto ois ollut vain sun elimistön harha-askel raskautumisen ollessa oikeasti tapahtunut. Et olisi ensimmäinen jolla on "valemenkat". Itse tekisin uuden testin pitkällä pidätyksellä lähipäivinä.
Tsemppiä!!
 
Tuosta sukupuolesta. Täällä esikoinen tyttö ja toisesta en osaa sanoa, että kumpaa toivoisin. Jos olisi poika niin olisi molempia sukupuolia ja ehkä eri jutut kuin esikoisen kanssa. Sitten taas tytölle voisi kierrättää paremmin esikoisen vaatteita ja tytöstä olisi ehkä tytölle enemmän seuraa. Joten toivon vain kliseisesti, että lapsi tulisi ja olisi terve. 😊

Ovulaatiotestit alkavat täällä pikkuhiljaa tummumaan ja odottelen sitä tapahtuvaksi tähän loppuviikkoon, jos vanhat kierron merkit pitävät paikkansa. Voi kyllä mennä alkuviikkoonkin, mutta ahkera talletteluaika on tässä käsillä. 😏 Kiva laittaa ukko hommiin. 😁
 
Pisti huvittamaan tuo uskomus 😅

Mutta sukupuoliaiheessa olessamme, onko teillä kuinka selkee toive mielessä sukupuolesta? Mulla on sellanen hyvin yleinen toive et yks kumpaakin ois ihana niin ei tarvis päättää, muttai näillä vuosilla ja tällä epätoivon tiellä on varmaan valtava saavutus, että saadaan ees se yksi, mutta siitäpä on vaikee päättää kumman haluis mielummin. Ennen ajattelin, että haluun ehdottomasti tytön, mutta meillä on nyt kissaneitejä ja "esikoiskollit" ovat sateenkaarisilloilla niin ois kiva ku perheessä ois taas poikiakin.
Esikoisen kohdalla toivoin kovasti poikaa.

Pakko myöntää että petyin todella pahasti ja kesti kauan sulatella se. Enhän mä vaihtaisi lastani mihinkään mutta se oli sen ajan fiilis..

Eniten ärsyttää 'pääsia että on terve' 🙄 kai sitä saa olla toiveita kumpaa haluaa ja saa pettyä.. kunhan tosiaan lapsi ei kärsi asiasta..

Nyt kun toista yritetään niin varovainen toive poikaan mut sit samalla mietin pääsenkö helpommalla jos vaa tulisi toinen tyttö 🤣🤭
 
Takaisin
Top