Raskaaksi 2023

Miks mä en oo tiennyt tästä ferreistä ennemmin 😭😭😭
Tässä on tasan 9kk häihin. Ja nyt alkaa se ristiriitainen aika kun en ehdoin tahdoin halua olla häissä raskaana, mutta jos tapahtuu, niin tottakai olen onnellinen raskaudesta.

Täällä dpo6 ja aamulla herätessä ja pari h sen jälkeen tuntui vasemmalla puolella alavatsalla painetta, vähän saman tyyppistä kuin on välillä oviksen aikaan mutta nyt tunne oli vähän keskemmällä ja ylempänä. Veikkaan kyllä että oli jotain muuta kuin kiinnittymistä, mutta mistä sitä tietää.🤷🏻‍♀️
Muuten ei ole kyllä yhtään minkäänlaista oiretta, ja koska ovis oli niin huomaamaton tässä kierrossa niin epäilen onko sitä ollut ollenkaan.

Itseki mittautin viimeks 3 v sitte ferrit. Oli 31 ja 3kk jälkeen tsekkasin onko lähtenyt vielä nousuun niin 20 yksikköä oli noussut. Tänä päivänä en tiedä mitä ovat mutta pikku annosta rautaa syön koko aika.

Itsellä tilanne kp 28/24-28 testattu nega aamulla. Pe uusiksi ellei tässä välissä ala. Tosin en edelleenkään tiedä miten se kemiallinen sekoitti kiertoa. Joka tapauksessa ei tuntemuksia muutakuin lievät menkkojen alkufiilarit. Eli alkaispa ne jo..😌

Satsumas, oh niin ihanaa että tässäkin iässä voi tärpätä noin nopsaan 🥰 Ehkä meilläkään ei loputtomiin kestä.

Kiinnostaisi kyllä tietää oma ferrit arvo 🤔

Tosi samalta kuulostaa täällä monen kokemukset, mulla oli kans ferrit 13 ja sit ku nousivat sinne 30 tai päälle muistaakseni, niin tärppäsi. Vaikka toki ei voi satasen varmuudella sanoa, että johtui juuri tästä. Mutta itse uskon niin. :smiling-eyes:

Mitä silloin aikanaan luin, niin jotkut raskautuvat matalista arvoista huolimatta, mutta joillakin on käynyt just näin et on sit arvojen nousun jälkeen tärpännyt. Että yksilöllistä voi olla tämä niinkuin moni muukin asia. Mutta jos asia mietityttää, niin suosittelen kyllä tsekkaamaan arvot.

Täällä kp 36 ekoista synnytyksen jälkeisistä menkoista laskettuna. Kierto ollut aiemmin 30pv, mutta eipä se kovin realistista olisi ollutkaan, että kierto heti olisi mintissä. Luulin bonganneeni ovisoireita kp 16, mutta selvästikään ovista silloin ei tapahtunut, kun ei vieläkään ole menkat alkaneet (ja testi nega kp 30). 🤷🏼‍♀️ Eli nyt vaan ooootellaaan kierron tasaantumista. Ei mun vahvin puoli ollenkaan tämmönen odottelu. 😂

Raskausoireita nyt tietysti joka toinen päivä on kumminkin, koska menkkojen ollessa "myöhässä" tietenkin niitä itselleni kuvittelen. 😅 Helppoa näiden kuvitteluksi tulkinnasta tekee kuitenkin se, että erinäisten sattumusten vuoksi sängyssä ei koko kierron aikana ole tehty kuin kaksi kertaa muuta kuin nukuttu. 😅 Itse asiassa jälkimmäisestä kerrasta on nyt jotakuinkin 2vk, joten ens viikon alussa vois taas huvikseen pissiä tikkuun ja varmistaa oireet kuvitelluiksi. Ei kyllä mitään ovikseen viittaavaa oloa ole sen kp 16 jälkeen ollut. 🤷🏼‍♀️

Satsumas, oh niin ihanaa että tässäkin iässä voi tärpätä noin nopsaan 🥰 Ehkä meilläkään ei loputtomiin kestä.

Kiinnostaisi kyllä tietää oma ferrit arvo 🤔
Kannattaa tuo ferritiini selvittää, jos yhtään mietityttää. Mulla se oli pari vuotta sitten 8 ja hb 118, ja olo oli kyllä sen mukainen. Näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan ollut työkykyinen (oireita oli kaikki mahdollinen), mutta tt-lääkäri vain käski syödä rautaa ja kontrollit pariin kertaan kuurin aloittamisen jälkeen. Arvot nousi vähän päälle 20 (hb kylläkin kiitettävästi 138), mutta olen tämän jälkeen vielä syönyt omatoimiesti kuuriluonteisesti rautaa, juurikin sen takia kun oli tiedossa, että yritetään tulla raskaaksi. Olen ymmärtänyt, että rauta-arvot, erityisesti tuo ferritiinin puute, voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, eli ne kannattaa kyllä hoitaa kuntoon. Kävin juuri ennen raskaaksi tulon yrittämisen aloittamista omakustanteisesti mittauttamassa rauta-arvot, ja nyt oli noussut ihan kivasti, ferrit oli "jo" 39 :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Nyt olen tietysti sitten jatkanut vielä raudan syömistä sekä sanasolin mama-vitamiinia, jotta rauta ja foolihappo ja muut tärkeät vitamiinit ja hivenaineet pysyisivät kohdillaan myös raskauden aikana.

Tuo raudan mittauttaminen ei ihan mahdottomia maksa, joten itse suosittelen kyllä sen selvittämistä jos vain mahdollista :Smiling Face With Smiling Eyes:

Jos haluaa oikein edullisesti tarkistaa, onko syytä huoleen, niin ferritiinistä saa kotitestin ostettua edullisesti. Näyttää alle 30 tai yli 30, kalliimpi maksaa saman verran kuin testauttaminen Puhdilla, näyttää yli 20 tai alle 20. Myös CRP-testin sai kotiin.

Mä olen syönyt koko kevään vahvempaa rautalisää niin, että otan pillerin joka toinen päivä. Luin, että näin voisi jopa imeytyä paremmin kuin joka päivä ottamalla. Tätä ennen join pullollisen sitä Floravital -luontaista rautamehua. Punaista lihaa syön joka viikko ja muutaman kerran maksaakin viimeaikoina. Aattelin nyt välillä syödä maksaruokaa, kun raskaana ei sitten saa. Mua kehotti kuopuksen syntymän jälkeen akupunktiohoitaja syömään maksaa jos pystyy, että on kuulemma tosi vahvistavaa ruokaa. Ja luuliemi myös! Jos nyt ei pariin kuukauteen tärppää niin sitten verikokeet. Kiitos vinkistä, kurkkaankin ton puhti -sivuston heti.

Täällä kp18. Mitenköhän vuodot muuttuu oviksen jälkeen, jos on raskautunut? Mulla ei ole kuivaa vaan aika paljon valkovuotoa.. mun mielestä enemmän kuin viime kuussa, jolloin oli selkeä kuiva kausi ovisajan jälkeen. Olisipa tämä nyt hyvä merkki 😊eikös raskaana olessa tule enemmän valkovuotoa? Nyt on toiveet korkeammalla kuin viime kierrossa. Alavatsatuntemuksiakin on.. nipistelee.. Mutta.. mä nyt saan kehitettyä itselleni kaikki oireet kun oikein kuulostelen 😅 Viikon päästä aion testata. Tarvisi keksiä nyt jotakin muutakin ajateltavaa näille "piinapäiville."

Täällä KP 9 ja limat selkeesti jo lisääntyy, whaat?😲 Ovistesti lähes yhtä vahva mutta vielä ei kuitenkaan tasavahvat eikä vahvempi. Olisko ovis nyt sitten tällä kertaa aiemmin kuin viime kierrossa, kun niissä tullut ovis plussa kp15 ja luteaali jäänyt vähän lyhyeksi. Se mitä on kyllä eroa niin mulla on muissa kierrossa ollut kauheet tykytykset munasarjassa KP 6 ja sitten KP 10 oli viimekierrossa kauheet kivut. Nyt on ollut ihan kivutonta🤔 onkohan huono merkki tää ettei mitään kypsykään tällä kertaa kun ei kipuja olleskaan.

Huomenta!
Täällä keskenmenosta toivuttu ja tänään aamulla ovistikku näyttää tältä! Miten sitä voikaan tulla onnelliseksi myös näistä kahdesta viivasta 😅🤩
Tänään km laskettuna kp 24. Keskiarvo kierron pituus on ollut 37 joten suurinpiirtein ajallaan tulee. Jotenkin kiva tietää että elimistö toimii keskenmenon jälkeen kuten pitääkin, ainakin tässä vaiheessa kiertoa ☀️

Talletteluja onkin pitkin viikkoa jo tehty koska oireet on jo viitannut jonkun aikaa otollisiin hetkiin. Täytynee ainakin tänään vielä yrittää. 🤭

Liitteet

• IMG_20230519_081304.jpg
    IMG_20230519_081304.jpg
    2 MB · Katsottu: 137
Tänään dpo7, eli piinailut loppusuoralla... Tänään nappaan Pregcheckit matkaan kaupasta.

Oon varmaan pimahtanut, mutta teippasin viime kierrossa sen ensimmäisen ikinä saamani kunnollisen plussatestin talteen. Enkä oo raaskinut heittää pois... Pari kertaa olen sitä vilkaissut, että kyllä se ihan totta oli, ja voi olla uudestaankin ♥️

Tänään dpo7, eli piinailut loppusuoralla... Tänään nappaan Pregcheckit matkaan kaupasta.

Oon varmaan pimahtanut, mutta teippasin viime kierrossa sen ensimmäisen ikinä saamani kunnollisen plussatestin talteen. Enkä oo raaskinut heittää pois... Pari kertaa olen sitä vilkaissut, että kyllä se ihan totta oli, ja voi olla uudestaankin ♥️
Oi, sulla on jännät hetket tuloillaan. Ajattelitko milloin testailla ekan kerran?

Et ole pimahtanut, tai sitten meitä on kaksi pimahtanutta. 🤭 Nimittäin itse kans liimasin viime kierrosta paperille talteen ne plussatestit päivänmäärän kera. Viimeksi tänään niitä vilkaisin ja samaa ajattelin että ihan oikea plussa siellä oli, hetken aikaa ❤️💔
Toivotaan että me ne pysyvät plussat vielä saadaan tikkuihin 💕

Tääl vasta dpo3, vaikka tekemistä on riittänyt niin silti tuntuu ettei noi päivät vaan lisäänny 🥲 Vasta ens viikon puolivälin jälkeen pääsee testailee. Mutta tässä kuussa jo varmasti saa tietää onnistuiko.
Kohta lähden lasten kanssa shoppailee,menee loppupäivä kivasti siinä. Ja pyöräilylle illalla. Huomenna taidan olla pihan kimpussa varmaan koko päivän ❤🥰

Oi, sulla on jännät hetket tuloillaan. Ajattelitko milloin testailla ekan kerran?

Et ole pimahtanut, tai sitten meitä on kaksi pimahtanutta. 🤭 Nimittäin itse kans liimasin viime kierrosta paperille talteen ne plussatestit päivänmäärän kera. Viimeksi tänään niitä vilkaisin ja samaa ajattelin että ihan oikea plussa siellä oli, hetken aikaa ❤️💔
Toivotaan että me ne pysyvät plussat vielä saadaan tikkuihin 💕
Maanantaiaamuna ajattelin testata (dpo10) sillä samana päivänä näkyi viimeksikin.

Kiva kuulla, että sulla ovulaatio melko ajallaan! Toivotaan tosiaan pysyvät plussat kummallekin ♥️

En siis ole ainut testien säästäjä! Aika monta valokuvaakin niistä tuli otettua 😁

Tääl vasta dpo3, vaikka tekemistä on riittänyt niin silti tuntuu ettei noi päivät vaan lisäänny 🥲 Vasta ens viikon puolivälin jälkeen pääsee testailee. Mutta tässä kuussa jo varmasti saa tietää onnistuiko.
Kohta lähden lasten kanssa shoppailee,menee loppupäivä kivasti siinä. Ja pyöräilylle illalla. Huomenna taidan olla pihan kimpussa varmaan koko päivän ❤🥰
Täällä mennään samassa, myös dpo 3😊 Mä ajattelin testata lauantaina ekan kerran kun perjantaina on yövieraita.

Moi kaikki, palailen tänne vajaan vuoden tauon jälkeen 😊
Muutama tuttu nimi näytti olevan listoilla edelleen 💕
Minulla siis todettiin kornuraskaus 7/22 ja leikattiin oikea munatorvi ja osa kohtua pois, vauva mukanaan 😭
Nyt viimein kohtu on parantunut ja saatiin lupa yrittää uudestaan 🙏
Toki raskautuminen ei ole yhtä helppoa ja jos ja kun raskaudun, on kyseessä riskiraskaus.
Menkkojen pitäisi alkaa ensiviikon loppupuolella ja siitä kierrosta sitten ekaa kertaa yritellään 🥰

No niin, tänään kp 30/27-29, eikä merkkiäkään että menkat alkaisivat. Näyttää siis edelleen siltä, että kyllä siellä vatsassa taitaa ihan oikeasti jotain olla kasvamassa 🤩 Ehkä huomiseen maltan odottaa, että teen toisen testin varmistukseksi :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Eilen illalla tosin kun olin mennyt nukkumaan, alkoi alavatsassa vähän kipuilla, ja mietin jo että tässäkö tämä nyt oli :Grimacing Face: Mutta se meni onneksi nopeasti ohi, eikä mitään vuotelua tai muuta alkanut. Koko ajan silti on vähän hermona siitä, että koska jotain ikävää tapahtuu 🫣

Takaisin