Raskaaksi 2023

@satu_shel suositukset tiedossa, pyörittelen niitä työkseni päivittäin 😊 Siksi ihmettelenkin kuinka moni vetelee yhtä sun toista purkista "varmuuden vuoksi". Ja ah ihana D-vitamiini, joka saa tunteet monella kuumenemaan.. Just töissä lueskelin siitä, että D-vitamiinia todella voi saada liikaa (purkkikäyttäjät). Vasta alkaa valottua yliannostelun vaikutukset kun tapauksia tulee julki enemmän ja tietoa karttuu lisää.
Kävin työterveydessä mittauttamassa d-vitamiinitasot useiden muiden mittausten ohessa, koska olen jatkuvasti sairaana. Olin siihen asti syönyt d-vitamiinia purkista 50 mikrogrammaa päivässä. Verikokeista ilmeni, että tuosta vitamiinilisästä huolimatta minulla oli d-vitamiinipuutos, ja päivittäinen annos nostettiin 100 mikrogrammaan päivässä.

Jotenkin suomalainen suositus tuntuu täysin alimitoitetulta.

Mielenkiintoista vitskukeskustelua. Mä olen sillä kannalla, että iso osa näistä purkkituotteista on rahastusta. Että perus terveellisellä ruokavaliolla pärjää pitkälle. Mulla siemenet, extraneitsytoliiviöljy, kalaäöjy ja vehnänalkioöljy ruokavaliossa. Kahvia 1 tai max 2 pientä kuppia päivässä. Purkista otan foolihappo 400 (mutta tämänkään tehoon en niin usko, vaan tuoreita marjoja ja kasviksia päivittäin), chlorellatabletit (foolihappo luontaisesti ym paljon hyvää), kalaöljykapselit, d-vit otan 100mikrog päivässä öljypohjainen hyvin imeytyvä tabletti, sinkkiä.

Magnesiumin voisi taas ottaa iltaan. Se vaikuttaa uneenkin ja hermoston rentoutumiseen. Uskon, että rentoutumisella on suuri merkitys 🥰 Olen käynyt nyt akupunktiossa ja työstänyt kehosta vanhaa traumaa pois. Uskon tällä olevan merkitystä myös.

Kp8 ja ihan ovista enteilee taas jo 😍 Ihana tämä lyhyt kierto.. menee niin nopsaan. Kunhan vaan ei se luteaali ole mulla liian lyhyt!!

Plussaonnea kaikille! Nyt tosiaan tarvitaan tänne uusi aalto 🥰

Epa200, me mennään aika samoissa.. täällä yk6.

Kävin työterveydessä mittauttamassa d-vitamiinitasot useiden muiden mittausten ohessa, koska olen jatkuvasti sairaana. Olin siihen asti syönyt d-vitamiinia purkista 50 mikrogrammaa päivässä. Verikokeista ilmeni, että tuosta vitamiinilisästä huolimatta minulla oli d-vitamiinipuutos, ja päivittäinen annos nostettiin 100 mikrogrammaan päivässä.

Jotenkin suomalainen suositus tuntuu täysin alimitoitetulta.
Minulla oli sama, että d-vitamiini oli alle viitearvon. Tämä tuli minulle täysin yllätyksenä, vaikka söin sen suosituksen mukaisesti d-vitamiini lisää 10mkrog. Tuplasin annoksen, mutta enempää en ole uskaltanut ottaa, varsinkin kun nyt olen raskaana :Grinning Face With Smiling Eyes:

Ehkäpä tuo voisi olla tulevaisuutta että kaikilta vauvaa toivovilta mittautetaan ensitöiksi vitamiinitasot. Kun eipä nuo näytä imeytyvän samalla tavalla kaikilla, ja ruokamme on ravinneköyhempää (/prosessoidumpaa) kuin muutama sukupolvi sitten. Onhan sitä geenitutkimustakin että jotkut variaatiot auttavat imeyttämään vitamiineja paremmin kuin toiset.

Muokattu viimeksi:
Mielenkiintoista keskustelua vitamiineista ym. 👍 Olis kyllä hyvä, jos julkiselta puolelta pääsis mittauttamaan varastoja aina silloin tällöin. Yksityisellähän se toki onnistuu, mutta se onkin sit arvokkaampaa puuhaa, jos niitä meinaa säännöllisesti alkaa seuraamaan. Tästä tulikin mieleeni, onko kukaan käynyt omaan piikkiin verikokeissa mittauttamassa FSH, LH, keltarauhashormoni ym. tasoja? Entä ne miehille suunnatut testosteroni ym. tasoja mittaavat verikokeet, kokemuksia?

Mutta niin,.. ihan vain ajatuksena että luontaistuotteiden ja vitamiinien arvostus osana itsehoitoa, tai ylipäätään itsehoito tuntuu harvinaiselta. Kovin helposti kun tulee joku ongelma, mennään suoraan lääkärille ja lääkäri valitsee sitten jotain tuntemistaan hoitomuodoista ja lääkkeistä sopivia, mitä saa sitten reseptillä.

Mutta on paljon terveyttä tukevia tuotteita jotka eivät ole reseptin takana, ja voisivat toimia ensisijaisena hoitona ennen lääkehoitoa. Oma havainto kun on että (verenpainelääkkeistä) jokaisella on epämukavia sivuvaikutuksia, ja verenpainetta voi pyrkiä laskemaan myös muilla keinoilla, mitä harvemmin lääkärit nostavat esiin. Esim. ubikinoni laskee verenpainetta, ja elintavoilla voi vaikuttaa paljon.

Oma terveydenhoito on siis kovin medikalisoitunut ja vastuu annetaan helposti ulkopuoliselle taholle. Tässä olisi todellakin rakoa ravintoterapeuteille ja luontaishoitojen asiantuntijoille. Ruoka kun voi olla myös lääke, ainakin lievissä ongelmatapauksissa. Usein vain kovin helposti mennään suoraan sinne terveyskeskukseen kun on ongelma, eikä ajatella että muillakin asiantuntijoilla voisi olla apukeinoja.

Todella hyvin sanottu @Nepeta Cataria , olen sun kanssa aivan samaa mieltä! Toki monet lääkitykset on varmasti myös aivan aiheellisiakin, eikä mun ole sitä tarkoitus vähätellä. Mutta usein just omilla elämäntavoilla voi vaikuutta moneen. Ja niin kun sanoit, ravintoterapeutiltakin voi saada apuja moneen vaivaan eikä tarvitse välttämättä turvautua aina ensimmäisenä lääkkeisiin.

Tänään kp22. Todella ärsyttävää, kun on tämmösiä oireita, jotka voi viitata raskauteen - tai sitten olla viittaamatta. Rintojen arkuus, toissa yönä oli niin arat, että vatsallaan nukkuminen tuntui epämiellyttävältä. Nyt ei niin paha enää mut arat kuitenki. Ja sit jonkin sortin väsymys. Oon jo vuosia kuunnellu äänikirjaa illalla ennen nukahtamista 10min ja lähes aina kuullu loppuun asti. Nyt ei meinaa kestää hereillä edes 5min ajastusta vaikka oon käyny hieman aiempaa aikaisemmin nukkumaan. Lisäksi tuntemuksia alavatsalla.. Testin tein tänään, se oli täysin nega mutta toisaalta tässä vaiheessa kiertoa en muuta tosissani odottanutkaan. Pitää varmaan noin viikko tässä tuskailla ennen testailua. Toisaalta olis kyl ihme, jos ekasta yrityskierrosta tärppäis.

Mutta niin,.. ihan vain ajatuksena että luontaistuotteiden ja vitamiinien arvostus osana itsehoitoa, tai ylipäätään itsehoito tuntuu harvinaiselta. Kovin helposti kun tulee joku ongelma, mennään suoraan lääkärille ja lääkäri valitsee sitten jotain tuntemistaan hoitomuodoista ja lääkkeistä sopivia, mitä saa sitten reseptillä.

Mutta on paljon terveyttä tukevia tuotteita jotka eivät ole reseptin takana, ja voisivat toimia ensisijaisena hoitona ennen lääkehoitoa. Oma havainto kun on että (verenpainelääkkeistä) jokaisella on epämukavia sivuvaikutuksia, ja verenpainetta voi pyrkiä laskemaan myös muilla keinoilla, mitä harvemmin lääkärit nostavat esiin. Esim. ubikinoni laskee verenpainetta, ja elintavoilla voi vaikuttaa paljon.

Oma terveydenhoito on siis kovin medikalisoitunut ja vastuu annetaan helposti ulkopuoliselle taholle. Tässä olisi todellakin rakoa ravintoterapeuteille ja luontaishoitojen asiantuntijoille. Ruoka kun voi olla myös lääke, ainakin lievissä ongelmatapauksissa. Usein vain kovin helposti mennään suoraan sinne terveyskeskukseen kun on ongelma, eikä ajatella että muillakin asiantuntijoilla voisi olla apukeinoja.

Komppaan tätä!

Mulle on muutama ihminen sanonut, ettei enää ruoasta saa samalla tavalla vitamiineja ja ravinteita kuin ennen, koska maaperä on köyhtynyt ja kaikki tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti. Jos pystyy olemaan omavarainen, niin tilanne on ehkä toinen 😊

Mielenkiintoista keskustelua vitamiineista ym. 👍 Olis kyllä hyvä, jos julkiselta puolelta pääsis mittauttamaan varastoja aina silloin tällöin. Yksityisellähän se toki onnistuu, mutta se onkin sit arvokkaampaa puuhaa, jos niitä meinaa säännöllisesti alkaa seuraamaan. Tästä tulikin mieleeni, onko kukaan käynyt omaan piikkiin verikokeissa mittauttamassa FSH, LH, keltarauhashormoni ym. tasoja? Entä ne miehille suunnatut testosteroni ym. tasoja mittaavat verikokeet, kokemuksia?
Mä kävin mittauttamassa keltarauhashormonin omaan piikkiin (progesteroni) ja FSH (viitearvoissa) otatin ”firman piikkiin”, miehen testotestejä mietitty, mutta oon sitä mieltä että vähäiset oireet selittyy ihan sillä, että nukkuu liian vähän kun loma-aikana ja muina rennompina kausina ei ole mitään ”vikaa”. Puhun nyt enemmän jaksamispuolen asioista enkä erektiosta! Mutta meillä onkin 10v ikäeroa :smiling-eyes:

Mutta tosiaan työterveydessä miehen, ainakin iäkkäämmän, pitäis kyllä aika helposti saada testosteronit mitattua jos vaikka valittelee väsymystä ja aloitekyvyn puutetta.

Täällä tuli kuin tulikin tikkuun ovis+ kp14! Ja oireet oli myös "normaalit" eli epäilen edelleen, että 2 edellistä kiertoa ovista ei tullut ollenkaan. Nyt jännään minkä pituinen kierto tästä tulee tai tärppäsikö peräti. :Smiling Face With Open Mouth

Kyllä sitä välillä miettii, että mitä tässä ollaan tekemässä, kun esikoisenkin kanssa on välillä kädet aivan täynnä. Mutta toisaalta tiedän, että just nyt on erityisen paljon kaikkea ja rankempaa, eli ei ole normaali tilanne. Kyllä tämä tästä!

Dpo12 kääntyikin yllättäen kp1, eli tänään jo kp2. Odotin menkkojen alkavan vasta tänään. Kierto oli nyt 24pv eli jokainen kierto on lyhentynyt päivällä. Olisko jotain minipillereiden jälkeistä sekoilua, kun vaihdevuosiakaan ei pitäisi vielä tulla 🤷‍♀️ En testannut enää uudestaan sen dpo10 jälkeen.

Vitamiineista sen verran, että perus monivitamiinit on ok, mutta sitten on niitä vahvempia valmisteita missä voi olla jotain vitamiinia kuten B-vitamiineja moninkertaisesti saantisuosituksiin nähden. Nämä taas voivat olla isolla annoksella hermoille myrkyllisiä (erityisesti B6). Eli kohtuus kaikessa, ellei ole osoitettu puutosta. D-vitamiinin puutos taitaa olla Pohjoismaissa aika yleinen.

Muokattu viimeksi:
Aika menee niin hitaasti! Nyt kp 3. Viime kierrolla ovulaatio vasta kp 20 tai peräti 21. Toivottavasti tässä kierrossa se ois vähän aikasemmin. Vitskuista itse syön suositusten mukaiset D-, rauta ja foolihappo. 😊 Tärppäilyjä! 🫶

Komppaan @Minis24 tä.

Aika todella menee hitaasti, menkat ei vieläkään alkanu, tänä vklp olis pitäny ennusteen mukaan jos ei kierto kauheesti ois lähtenyt heittelee sen km jälkeen. Normikierto ollut päivälleen sen 28pv ja nyt mennään jo 31pv.
Turhauttaa, v*tuttaa ja ärsyttää niin kovaa tää odottelu😵‍💫..

Tännekkin kuulumisia ne ketkä ei muista keskusteluista oo jo bongannu.
Eilen sain haamulaisen päiväpissasta ja tänään hitusen vahvemman haamulaisen aamusta 🥰
Digi odottaa kaapissa ja Perjantaina virallinen testipäivä 🤞🏽

Tän aamun testit:
IMG_3785.jpeg

Oon kans ymmärtäny, että myös vesiliukosista vitamiineista voi tulla myrkytysoireita, jos niitä ottaa kerralla jonkun ihan överi annoksen. Eli kohtuus kaikessa 😊

Oi, ihanaa! Onnea Jefar! 🩷

Ihanaa, Onnea Jefar! 😍

Täällä ensimmäinen letrokierto menossa, johtofollia ei löytynyt kp 11 ja pitkän kierron vuoksi ohjattiin primolut-kuuri vuotoa käynnistelemään. Voiko primolut vaikuttaa ovulaatiotestiin? Nyt kp 19 ja n 4pv ovulaatiotestit näyttäneet tältä. Onko nuo pc testit ollenkaan luotettavia, olen kyllä monessa kierrossa saanut vastaavan näköistä viivaa ilman että tod. näk. olen ovuloinut. Silti ihmetyttää tämä tilanne. Seuraavassa kierrossa tuplataan letrot.

Liitteet

• IMG_20230827_085521.jpg
    IMG_20230827_085521.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 68
Muokattu viimeksi:
Takaisin