Raskaaksi 2022

Meinasin kirjoittaa, että "hei vaan kaikille pitkästä aikaa", mutta olinkin kirjoittanut tänne viimeksi vasta reilu viikko sitten. Niin oliko täällä puhetta hitaasti kulkevasta ajasta? 😂 Mutta joo, aika matelee ja itselläni on menossa vasta kp13. Ovis pitäis ajoittua lauantaille, mutta eilen tuli jotain limaa vessareissun yhteydessä. Mutta ei kai se ovis voi olla näin aikasin kierrossa...? Vähän on myös mietityttänyt se, että mitenköhän paljon työstressi mahtaa vaikuttaa tähän raskautumisprojektiin. Olo on kaikkea muuta kuin zen ja töitten puolesta on saanut juosta pää kolmantena jalkana ja olla kahdessa paikassa yhtä aikaa 🥴
No hei, ajansäästäjä! Ei stressi välttämättä vaikuta, mulla oli aivan hirmuhektinen kevät (muutto+ 3 vkr muutosta osui putkirikko (wc+suihku+pyykinpesukone käyttökieltoa 2,5kk: pihalle tuli baja-maja), työkuvan kaksinkertainen muutos, paha peurakolari ym ym) ja nyt rv10. Hieman vaan mietityttää että millainen monikiitäjä :smiling-eyes:tuolla sisälläni nyt kasvaakaan.
Esimerkiksi sota-aikoina naiset oli tulleet jo "miestenhousujen näkemisestä" raskaaksi, kertoili 1896 syntynyt mummo minulle aikanaan.
Toki stressi vaikuttaa tosi helposti ruokailuun, ja sitä kautta tärkeisiin kivennäis, rauta ja vitamiinitasoihin.
 
Joo nyt sais kyllä aika juosta mielellään. Tää odottaminen!
Mutta nyt voi sanoa enää 6 päivää meidän uuteen testiin! Alle viikko siis 🥳 Jaksan siis tän työkierron vielä, sitten on yks hulabaloo päivä, jos ottais keskimmäisen synttärit siihen johonkin väliin niin menis vielä nopeammin.

Testejä odotellessa myös, pääsee ovista tikuttelee 🤞 Kp5, aikaa siis on 🤣 Mutta jotain on uitettava, aloitanko varrastikuilla? 😂

On tää mahotona , mut hei nyt toiseen ja vikaan aamuun. Huh onneks. Tänään päikkärit jes ! Eilen en kerenny 😝
 
Matala ferritiini ( ja hemoglobiini) ainakin vaikuttavat. Raskauden suunnitteluvaiheessa 2021 mun luottogyneni (mulla niagara-menkat) neuvoi tarkistamaan vähintään rautavaraston, D-vitamiinin, foolihapon ja kilpirauhas- arvot.

Hyvä että (yksityisellä labralla ilman lähetettä) ne tarkistutin, kun kilppari oli ainoastaan ok ja kaikki muut alarajoissa, esim. ferritiini 11.
Rautatankkauksen aloitin samantien: nestemäinen Floradix (ärsyn hintava :Face Without Mouth: tuote ) toimii mulle hyvin, olin käyttänyt sitä 1-2 kuukauden kuureina aiemminkin.
Foolihapon+D-vitamiinin aloitin marraskuussa, syönyt siitä saakka. Tammikuussa monivitamiinit ja B-vitamiinit. Raskauduin toukokuussa, jolloin apteekin proviisori antoi päivitetyt suositukset.
Rautalisäykseen olen löytänyt nyt raskausaikana hyvän rytmin: C-vitamiinia poretabletista veteen jääkaappiin, rautatabletti siihen lähelle odottamaan. Otan ne aamuyöllä niin ennättää imeytymään ennen aamupalaa.

Olethan huomioinut että raudan imeytymiseen vaikuttaa kofeiini (kahvi/tee/energiajuomat) sekä maitotaloustuotteet 2h ennen ja jälkeen niiden nauttimisen. Vastaavasti raudan imeytymistä tukee C-vitamiini.

Onnea yritykseesi, toivottavasti mahd. pian pääset poks-päivityksiä Vitamiineja olen kans vetänyt vuoden verran ja kävin juuri ottamassa laajat verikokeet (sisälsi mm. kilpparit ja tietyt vitamiinit) ja kaikki muut oli kunnossa paitsi juurikin tuo ferritiini mikä aina ollut alhainen. 🙂 Otan raudan aina iltaisin kun ei tule kofeiinia juotua siihen aikaan eikä syötyä maitotuotteita, tuppaan aina vaan unohtamaan sen 😅 Nyt on eri motivaatio muistaa syödä säännollisesti. 😁

Matala ferritiini ( ja hemoglobiini) ainakin vaikuttavat. Raskauden suunnitteluvaiheessa 2021 mun luottogyneni (mulla niagara-menkat) neuvoi tarkistamaan vähintään rautavaraston, D-vitamiinin, foolihapon ja kilpirauhas- arvot.

Hyvä että (yksityisellä labralla ilman lähetettä) ne tarkistutin, kun kilppari oli ainoastaan ok ja kaikki muut alarajoissa, esim. ferritiini 11.
Rautatankkauksen aloitin samantien: nestemäinen Floradix (ärsyn hintava :Face Without Mouth: tuote ) toimii mulle hyvin, olin käyttänyt sitä 1-2 kuukauden kuureina aiemminkin.
Foolihapon+D-vitamiinin aloitin marraskuussa, syönyt siitä saakka. Tammikuussa monivitamiinit ja B-vitamiinit. Raskauduin toukokuussa, jolloin apteekin proviisori antoi päivitetyt suositukset.
Rautalisäykseen olen löytänyt nyt raskausaikana hyvän rytmin: C-vitamiinia poretabletista veteen jääkaappiin, rautatabletti siihen lähelle odottamaan. Otan ne aamuyöllä niin ennättää imeytymään ennen aamupalaa.

Olethan huomioinut että raudan imeytymiseen vaikuttaa kofeiini (kahvi/tee/energiajuomat) sekä maitotaloustuotteet 2h ennen ja jälkeen niiden nauttimisen. Vastaavasti raudan imeytymistä tukee C-vitamiini.

Onnea yritykseesi, toivottavasti mahd. pian pääset poks-päivityksiä tänne tekemään!
Vitamiineja olen kans vetänyt vuoden verran ja kävin juuri ottamassa laajat verikokeet (sisälsi mm. kilpparit ja tietyt vitamiinit) ja kaikki muut oli kunnossa paitsi juurikin tuo ferritiini mikä aina ollut alhainen. 🙂 Otan raudan aina iltaisin kun ei tule kofeiinia juotua siihen aikaan eikä syötyä maitotuotteita, tuppaan aina vaan unohtamaan sen 😅 Nyt on eri motivaatio muistaa napsia säännollisesti, pitänee hankkia vielä dosetti muistin tueksi. 😁
 
Sulla kuulostaa lupaavalta tuo kuvotus olo ja nippailut! 🤭🤞🏼

No mulla ei hirveesti oo mitään oireita kyl tuntunut.. tai eilen oli vähä jotain nippailua alavatsalla ja tänää sit turvottaa jonkin verran.. tai se turvotus tuntuu siltä et kiristää alavatsaa joissain asennoissa. Toi turvotus voi toki olla jotain ennen menkkoja oloja et en siitä sit tiiä.. 🤔 yritän kans jos malttaisi ens viikon torstaille tai perjantaille enne ku testaa 😁 ..jos malttaa.. 😂😂 mulla pitäis alkaa menkat 17. tai 18.pvä jos ois normi kierto menossa..
Mä en uskalla innostua vielä mistään ja hoen itselleni että tää on kaikki normaalia kiertoon kuuluvaa toimintaa ja tänään on tullut selkeästi enemmän valkovuotoa niin ihan hirveen helpoksi tätä rauhallisena oloa ei oo tehty 😂 Meillä on siis menkat alkamassa samaan aikaan eli päästään täysin jännittämään yhdessä :D Mulla on onneks viikonlopulle ja alkuviikkoon paljon ohjelmaa niin saa muuta ajateltavaa ja sit voikin jo testata :)
 
Tänään lämmöt pomppas vielä nousuun mutta testi ihan vitivalkoinen nega. Tänään dpo 11. Ajattelin, että Tänään ainakin laitan vielä cyclogestin illalla ja sitten jään odottelemaan menkkoja. Sitten ainakin luteaali olisi jo sen toivotun 12 päivää mitä pitävät täällä polilla tavoitteena. Näin kerkeis varmaan tulla ovis ennen mun kesälomareissua vaikka kuukautisten alkaminen kestäisi viikonkin. 😅
 
Mä en uskalla innostua vielä mistään ja hoen itselleni että tää on kaikki normaalia kiertoon kuuluvaa toimintaa ja tänään on tullut selkeästi enemmän valkovuotoa niin ihan hirveen helpoksi tätä rauhallisena oloa ei oo tehty 😂 Meillä on siis menkat alkamassa samaan aikaan eli päästään täysin jännittämään yhdessä :D Mulla on onneks viikonlopulle ja alkuviikkoon paljon ohjelmaa niin saa muuta ajateltavaa ja sit voikin jo testata :)
Joo oon kans koko ajan ajatellu et normi kiertoon kuuluvia oireita.. on kyllä ärsyttävää et melkein kaikki raskausoireet on ihan samoja kun ennen menkkoja muutenkin! 😂 Onneks itellä on kans paljon ohjelmaa nyt loppuviikolle ja alkuviikon sitten töissä pitkää päivää..
Hauskaa et ollaan nyt ihan samassa aikataulussa 😁
 
Ääh itellä vaihteeks synkkä ja pessimistinen päivä ettei meille ikinä tule toista lasta. Useempi päivä ollut jo ovisoloi, mut eipä oo viel lämmöt lähteny ainakaa nousuu. Kp14 tänään. Eihän se itseltä pitäs olla pois, mut kyllä kadehdin kovin helposti raskautuvia. Tää yrittäminen ja epävarmuud on itelle tosi raskasta ja tosi vaikee irrottautua näistä ajatuksista.

Onneks nyt vkl juhlitaan esikoisen synttäreit ni saa vähän muuta tekemistä ja ajateltavaa.
 
Tänään mulla dpo11, en tehnyt tänään testiä kun oltiin kaverin mökillä yötä niin en viitsinyt raahata testivälineitä mukaan.
Tänään jostain syystä epäileväinen olo että oisko kemialliseksi menossa kuitenkin. Tissiarkuus ei niin voimakasta enää tänään ja tuli jotain ruskeaa möhnää valkovuodon seassa aamulla. Menkkojen ei pitäisi vielä alkaa kyllä pariin päivään edes mutta mietin onko alkavaa menkkavuotoa... ajankohta saattaisi sopia myös kiinnittymisvuotoon, mutta voiko kiinnittymisvuotoa tulla vasta kun raskaustestit on jo haamuilleet?

Noh, testaillaan taas huomenna. Oon nyt nämä muutaman päivän aamuhaamujen jälkeen koittanut muutenkin olla kauheasti innostumatta.
 
Tänään mulla dpo11, en tehnyt tänään testiä kun oltiin kaverin mökillä yötä niin en viitsinyt raahata testivälineitä mukaan.
Tänään jostain syystä epäileväinen olo että oisko kemialliseksi menossa kuitenkin. Tissiarkuus ei niin voimakasta enää tänään ja tuli jotain ruskeaa möhnää valkovuodon seassa aamulla. Menkkojen ei pitäisi vielä alkaa kyllä pariin päivään edes mutta mietin onko alkavaa menkkavuotoa... ajankohta saattaisi sopia myös kiinnittymisvuotoon, mutta voiko kiinnittymisvuotoa tulla vasta kun raskaustestit on jo haamuilleet?

Noh, testaillaan taas huomenna. Oon nyt nämä muutaman päivän aamuhaamujen jälkeen koittanut muutenkin olla kauheasti innostumatta.
Mä en tiedä onko normaalia, mutta mulla kiinnittymisvuoto tuli vasta lauantaina tuosta edellisestä keskenmenneestä vaikka testiin sain viivat jo keskiviikkona. Toki ruskea veri on vanhaa verta, niin hyvinkin voisi tulla ulos vasta nyt kun kiinnittyminen on jo tapahtunut. Oireet aaltoilevat ihan normaalissakin raskaudessa, toivotaan parasta. ❤🌈
 
En sitten malttanut olla testaamatta kun päästiin omalle mökille. Päiväpissasta 2,5h pidätyksellä, dpo11, testi Medigoo. On eilisaamusta vahvistunut kuitenkin 😊

Ei ole enää sitä ruskeaa tuhrua tullut valkkarin seassa mutta valkovuoto oli vielä muutama tunti sitten melkeinpä oranssihkoa. Google tietty lauloi mutta enpä siitä nyt kovinkaan viisastunut muutakun että raskaudessa on ilmeisesti mahdollista vähän kaikenlaiset vuodot. Nyt äsken testiä tehdessä ei ollut enää sitä oranssia sävyä.

Enpä ois aikoinaan uskonut että spekuloin keskustelufoorumille eritteideni väriä 😂
 

Liitteet

  • 20220707_153014.jpg
    20220707_153014.jpg
    1 MB · Katsottu: 173
  • 20220707_154452.jpg
    20220707_154452.jpg
    905.1 KB · Katsottu: 167
En sitten malttanut olla testaamatta kun päästiin omalle mökille. Päiväpissasta 2,5h pidätyksellä, dpo11, testi Medigoo. On eilisaamusta vahvistunut kuitenkin 😊

Ei ole enää sitä ruskeaa tuhrua tullut valkkarin seassa mutta valkovuoto oli vielä muutama tunti sitten melkeinpä oranssihkoa. Google tietty lauloi mutta enpä siitä nyt kovinkaan viisastunut muutakun että raskaudessa on ilmeisesti mahdollista vähän kaikenlaiset vuodot. Nyt äsken testiä tehdessä ei ollut enää sitä oranssia sävyä.

Enpä ois aikoinaan uskonut että spekuloin keskustelufoorumille eritteideni väriä 😂

Oi! Ei tarvii arvuutella, onnea ja tarrasukkia 💜
 
En sitten malttanut olla testaamatta kun päästiin omalle mökille. Päiväpissasta 2,5h pidätyksellä, dpo11, testi Medigoo. On eilisaamusta vahvistunut kuitenkin 😊

Ei ole enää sitä ruskeaa tuhrua tullut valkkarin seassa mutta valkovuoto oli vielä muutama tunti sitten melkeinpä oranssihkoa. Google tietty lauloi mutta enpä siitä nyt kovinkaan viisastunut muutakun että raskaudessa on ilmeisesti mahdollista vähän kaikenlaiset vuodot. Nyt äsken testiä tehdessä ei ollut enää sitä oranssia sävyä.

Enpä ois aikoinaan uskonut että spekuloin keskustelufoorumille eritteideni väriä 😂
Selvästi vahvistunut!❤ toivottavasti kiinnittymisvuotoja vain ja viivat siellä jatkaa vahvistumista❤
 
Mä en taida jatkaa sittenkään tätä dpo 11 pidemmälle cyclogestiä. Testi puhdas nega ja kamalat menkkakivut alkaneet. Ajattelin että taitaa km jälkeen olla ihan tervettä antaa menkkojen tulla nyt kun ne luonnollisesti kerta tulis etten sekoita liikaa hormonitoimontaa.
 
Kalenterin mukaan huomenna pitäis alkaa uus kierto, mutta en nyt yhtään tiedä että uskonko, viimekierto oli ilman syytä 4 päivää myöhässä ja tää kierto about viikon etuajassa.... Huomasin myös just harmikseni, että jos sovellus ennustaa oikein millon ovis, niin tuleva kiertokin luultavasti menee penkin alle, koska ovis on luultavasti ~kp13, ja ollaan reissussa (niin ettei omaan rauhaan mahista) niin kp11-17.... Turhauttaa 😅
 
Mulla on nyt tosi ärtynyt olo, nukun päivällä ja yömyöhään hereillä.. energiaa on kyllä mutta jotenkin rupee ahdistamaan ja itkettää ja oon todella tunneherkkä - siis suutun helposti ja äkkipikainenkin oon mitä en yleensä ole. Välillä viiltävää kipua rintojen alapuolella ja sit ei mitään. Kohdun seutu tuntuu edelleen oudolta, siis kireältä ja seksin jälkeen (tämmöisiä outoja ollut erilaisia mut huomioinut ne vain pluskierroissa, nyt on jotenkin outo en osaa kuvailla). Turvottaa, ihan tosi laaja tunneskaala, iho kukkii vähän enemmän kuin yleensä, kun mun iho on todella hyvä muutoin. Kesäisin en käytä liivejä ja nyt vielä vähemmän kun ne ahdistaa vaan.

Anteeksi älytön yöllinen vuodatukseni mutta mun hormonit paukkuu nyt ja ihan kunnolla. Ei niin mitään järkeä. Onneksi mies jaksaa ymmärtää vaikka voisi sekin joskus sanoa vastaan...

Taitaa menkat tehdä tuloaan. Hyvää yötä ja ONNEA HAAMUISTA JA PLUSSISTA (niin ovis kuin raskaus) !! <3

Olette koko ajan mielessä
 
Kalenterin mukaan huomenna pitäis alkaa uus kierto, mutta en nyt yhtään tiedä että uskonko, viimekierto oli ilman syytä 4 päivää myöhässä ja tää kierto about viikon etuajassa.... Huomasin myös just harmikseni, että jos sovellus ennustaa oikein millon ovis, niin tuleva kiertokin luultavasti menee penkin alle, koska ovis on luultavasti ~kp13, ja ollaan reissussa (niin ettei omaan rauhaan mahista) niin kp11-17.... Turhauttaa 😅
Toi on todella turhauttavaa! Itellä kun on säännöllinen kierto niin huomaan katsovani kalenteria sillä silmällä kun joku ehdottaa jotain useamman päivän suunnitelmaa 😅
 
Takaisin
Top