Väärät raskausonnittelut ovat kyllä ihan kauheita.
Minulla on tosi herkästi turpoava vatsa, ja välillä voisi kyllä luulla minun olevan raskaana. Pelottaa kyllä välillä, että joku luulee sitä raskausvatsaksi. Se on kyllä jotenkin tuplasti kamalaa, kun ensinnäkin haluaisin niin kovasti olla raskaana, ja toiseksi se käytännössä tarkoittaa, että olen jonkun silmissä lihonut. Ei sillä, en oikeasti halua painoon liittyviä kommentteja suuntaan tai toiseen, koska se aina tarkoittaa, että joku tarkkailee kehoni muutoksia, mikä on aika ahdistavaa. Yksi työkaverini on juuri tällainen, ja se on ihan kamalaa. Ahdistaa, että kunhan plussaan, pitää taas käydä säännöllisesti toimistolla. Keskenmenneen raskauden eka kolmannes olisi mennyt ihanasti etätöissä, mutta nyt meidän pitää ensi kuusta lähtien olla 50% toimistolla. Ja tuosta keskenmenneestä raskaudesta tiedän jo, että kohtu kasvaa toisessa raskaudessa nopeammin kuin ensimmäisessä, joten tulee kyllä vaikeaa piilotella raskautta työkavereiden uteliaiden silmien alla.
Itse en ihan periaatteesta ota raskautta puheeksi, ellei henkilö itse mainitse asiasta. Viime vuonna esimerkiksi näin pitkästä aikaa yhtä kaveria, ja hän kyllä näytti olevan raskaana, mutta koska hän ei sanonut olevansa raskaana, en minäkään sanonut mitään. Ei oltu siis nähty varmaan vuoteen, joten olisi voinut olla, että hän olisi vain lihonut. Ehkä kuukautta myöhemmin hän sitten kertoi olevansa tosiaankin raskaana.
Jotenkin kyllä raskaus- ja lapsiasiat tuntuvat saavan jotkut unohtamaan kaikki yksityisyyden rajat. Esimerkiksi esikoista odottaessa naapurissa asuva mies, jonka kanssa en ollut koskaan edes jutellut, silitti mahaani kysymättä lupaa. Ja töissä yksi työkaveri, jonka kanssa en yleensä ole missään tekemisissä, kysyi minulta, olenko pettynyt, kun vauva on poika. Siis mitä hittoa nyt ihmiset?