Raskaaksi 2020

@Elea82
Oon miettiny itekin nyt, et ois kyllä niin mun tuuria , et tärppi kävis ja oon ottanu rokotuksen just ennen tärppiä ja näin mustalla huumorilla sieltä tulis suurinpiirtein dinosaurus :bag:

MyyräMatikainen, Lähinnä siksi mietin tuon rokotuksen ajankohtaa oviksen tienoilla, kun kuulemma rokotus aiheuttaa hoidoissakin viikon tauon, koska ei voida olla varmoja miten vaikuttaa Alkion kehitykseen. Tämä tosin on vaan kuultua eli en tiedä onko kaikkialla sama?
Sen verran pitää korjata, että ainakin HUS:lla tuo viikon varoaika liittyy "rokotteisiin melko usein liittyviin ohimeneviin haittavaikutuksiin", ts. rokotteen ottamisesta voi seurata joillekin kuumeilua tms., kuten esim. influenssarokotteissakin, ja kuume voi esim. vaikuttaa sperman laatuun. Eli se varoaika ei siis liity alkion kehitykseen.

Meille sanottiin et miehelle ei ole varoaikaa, naisille rokotteen ottamisesta hoitokierron alkuun oltava vähintään viikko.

Myös piti allekirjoittaa semmoiset paperit että ymmärtää et klinikka ei ole korvausvelvollinen jos on ostettu ja aloitettu lääkkeet ja sit hoito keskeytyy esim altistumisen tai koronan takia. Flunssassa voidaan toimenpiteitä tehdä erikoisjärjestelyin, mutta piti olla vissiin 2 negatiivista testitulosta näyttää jne :wacky:

Kiitos sympatioista :Heartred ei nää menkat mua heilauttaneet suuntaan tai toiseen, ihan odotettua. Ja tuttua jo vuosien takaa. Eniten ahdistaa et lähdetäänkö turhaan hoitoon, voisko saada jonku hoitotakuun? :grin mä en vaan jaksais laittaa rahaa tai käydä näitä juttuja läpi enää yhtään kertaa, jos tulos on plusmiinus nolla. Hitto ku tietäisi et onko meille edes tarkoitettu enää lasta tähän perheeseen :sorry: :confused005

Move, Lohduttaa hieman etten ainut näistä pitkään kärsivä ole! Saa sitten nähdä kuinka kauan kestävät kun viikko pitäisi olla vielä jäljellä.

Tammenterhotar, Me ei olla hoidoissa joten itsellänihän ei ole hajuakaan asiasta. Kiva kuulla kuitenkin ettei välttämättä olekaan koronasta johtuvaa! Ehkä jotkut lääkärit ovat sitten vaan varovaisempia kun sitä tutkimustietoa ei niin paljon vielä ole?

Tammenterhotar, Me ei olla hoidoissa joten itsellänihän ei ole hajuakaan asiasta. Kiva kuulla kuitenkin ettei välttämättä olekaan koronasta johtuvaa! Ehkä jotkut lääkärit ovat sitten vaan varovaisempia kun sitä tutkimustietoa ei niin paljon vielä ole?

Joo, näin uskoisin! :) Jos kiinnostaa, niin ohessa vielä, mitä HUS on IVF FAQ:ssaan koronarokotteen ottamisesta hoitojen aikana kirjoitellut:

"Nykytiedon perusteella rokotteen ottamiselle ei ole estettä. Voimme aloittaa lapsettomuushoidot (munasarjastimulaation aloitus, alkionsiirto, inseminaatio) aikaisintaan viikon kuluttua naisen/miehen koronavirusrokotteesta. Viikon varoaika liittyy rokotteisiin melko usein liittyviin ohimeneviin haittavaikutuksiin. Rokotteiden valmistajat suosittavat naiselle raskauden ehkäisyä kahden kuukauden ajan rokotuksen jälkeen.

Koronavirusrokotteet opettavat elimistöä muodostamaan vasta-aineita tautia aiheuttavaa koronavirusta vastaan. Ei ole viitteitä siitä, että koronavirustautia torjuvat vasta-aineet aiheuttaisivat ongelmia istukan kehittymiseen tai tulevaan raskauteen. Raskaana olevien koronarokottamisesta on tällä hetkellä vielä vähän tutkimustietoa, mutta käyttökokemus, eläinkokeet ja alustava tutkimustieto eivät anna viitteitä turvallisuushuolista. Maailmalla raskaana olevia on rokotettu jo paljon.

Jos rokotettava huomaa tulleensa raskaaksi ensimmäisen rokoteannoksen jälkeen, hän voi halutessaan ottaa toisen koronarokotteen raskauden aikana. Rokotusta kannattaa erityisesti harkita, jos äidillä on suurentunut riski sairastua vakavaan koronavirustautiin tai altistua koronavirukselle työssään.

Raskaana olevien rokotusohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa ja käyttökokemusta kertyy lisää.

Kaikilla rokotteilla voi olla haittavaikutuksia. Useimmat rokotteiden haittavaikutukset ovat lieviä ja ohimeneviä, kuten punoitusta pistokohdassa, kuumeilua tai lihas- ja päänsärkyä. On hyvä huomioida, että korkea kuume voi vaikuttaa siemennesteen laatuun. Tilanne korjaantuu yleensä noin 2 kuukauden kuluessa.

Nykyisen tutkimustiedon ja käyttökokemuksen perusteella millään rokotteella ei ole todettu olevan vaikutusta hedelmällisyyteen.

Rokotusohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa ja käyttökokemusta kertyy lisää."

--> mielestäni ohje oli jo tässä muodossa jo ennen kuin THL:n linjaus siitä, että raskaanaoleviakin voi rokottaa tuli voimaan.

Vähän itkin miehelle, niin sain hänetkin suostumaan että yksityiselle elokuussa jos ei päästä julkiselle :angelic: toki katsotaan sit mikä fiilis jne, mutta nyt helpottaa tietää tämä. Ja täytyy kysyä ylipäätään yksityiseltä onnistuuko tämä :p

@Elea82 toivottavasti hellittäisivät edes välillä…

@jannn nonii mahtavaa :smiley-angelic003 pääasia että ootte yhteisymmärryksessä!

täällä se pärähti menkat päälle, ehkä vähän aiemmin ku aattelin. Mutta huominen lasketaan kuitenkin vasta kp1, eli perus luteaali 13pv. No, nyt sitten saan sen koronarokotteen ja pitää soittaa klinikalle heti ma aamuna niin saa pistosohjeet. Kp5 tarttis alottaa se gonal.

Move pahoittelut, mutta jospa gonalin avulla tärppäisi :Heartpink

Aika kivuliaasti oikealla välillä juilii, jännä että tuo oikea puoli on huhtikuusta lähtien kipuillut kovaa. Oli sitten ovulaatio taikka keltsi kyseessä. Alkaispa kohdusta kipuilemaan niin olisi ehkä toivoa :rolleyes:

Dpo8?:rolleyes: onko mitään oloja?

Nännit on arat, kun puristelee :hilarious: Ei nyt kylläkään oo mitenkään poikkeavaa. Jotain vihlaisuja mahassa ja menkkajomottelua välillä. Eli. Kaikkea mitä on ollu muutenkin.
Mulla on kotona yks apteekin ultra ja digejä 3. Ja sit sofin 25.
Maanantaina ois tuo dpo 8 :angelic:

Mut en tiiä. Toivottavasti nyt pystyn olemaan järkevä :grin:grin

Nännit on arat, kun puristelee :hilarious: Ei nyt kylläkään oo mitenkään poikkeavaa. Jotain vihlaisuja mahassa ja menkkajomottelua välillä. Eli. Kaikkea mitä on ollu muutenkin.
Mulla on kotona yks apteekin ultra ja digejä 3. Ja sit sofin 25.
Maanantaina ois tuo dpo 8 :angelic:

Mut en tiiä. Toivottavasti nyt pystyn olemaan järkevä :grin:grin

Mäki yritän odottaa tiistaille kun ois dpo8-9 :bag: ehkä jaksan odottaa jos ei tule oireita.

Täällä ei sen kummempia oireita :hilarious::angelic:
Nännit on samanlaiset ku eilen, ehkä vähän välillä kivistää tissien sivuilta.
Ja menkkakipuilun kaltaista on havaittavissa :pompus:

Minähän tein jo huviksi yhden rfsu :wacky: en tosissani, lyhyt pidätys, ja haluan pois nuo rfsu:t. En ymmärrä miten jotkut saavat niihin edes viivanpaikkoja :hilarious:

Tänään ei ole vielä edes keltsi kipuillut. Negahan tästä tulee mutta onneksi ivf on pian :rolleyes: muuta ei päässä pyörikään..onneksi töitä enää 9pvää ennen lomaa. Töissä ehdin loman jälkeen olemaan muutaman päivän kun ivf alkaa :angelic:

Minähän tein jo huviksi yhden rfsu :wacky: en tosissani, lyhyt pidätys, ja haluan pois nuo rfsu:t. En ymmärrä miten jotkut saavat niihin edes viivanpaikkoja :hilarious:

Tänään ei ole vielä edes keltsi kipuillut. Negahan tästä tulee mutta onneksi ivf on pian :rolleyes: muuta ei päässä pyörikään..onneksi töitä enää 9pvää ennen lomaa. Töissä ehdin loman jälkeen olemaan muutaman päivän kun ivf alkaa :angelic:

No mullahan se antaa aivan tosi törkeitä :meh:
Mä oon kans samoilla linjoilla, et nega tulee.
Vuoto oli vaan jotain outoa. Miehellä joku kynsi lohjennu :grin

Onko tosi väärin jos en tee tänään ovistestiä vaikka klinikalla käskettiin tekeen jo tänään? Kun mun ovistestit on vielä postissa enkä nyt viitsisi hassata kymppejä että ostaisin samat testit kalliimmalla apteekista, kun ne varmaan huomenna kuitenkin tulee postissa.... Mulla on yks tommonen Sofi testi niin eiks se oo ihan fine :rolleyes:

Onko tosi väärin jos en tee tänään ovistestiä vaikka klinikalla käskettiin tekeen jo tänään? Kun mun ovistestit on vielä postissa enkä nyt viitsisi hassata kymppejä että ostaisin samat testit kalliimmalla apteekista, kun ne varmaan huomenna kuitenkin tulee postissa.... Mulla on yks tommonen Sofi testi niin eiks se oo ihan fine :rolleyes:

Joo, eikai sulla koskaan oo vielä näin aikaisin ovisplussa ollut testissä?

Takaisin