Tonninseteli
Kommentoinnin ninja
Olen keskustellut ovilaatiosta meidän lapsettomuuslääkärin kanssa ja tässä ei ole samanlaista käytäntöä kun kuukautisissa, että jos alkaa iltapäivällä tai 17:0 jälkeen niin merkataan seuraava päivä.
@jannn Lääkäri siis selitti, että kotitesti tei esim. era tai BeReady testiin ole luotettava koska niiden virhemarginaali on monia tunteja. Sen sijaan ovulaatiopiikillä pystytään tunnin tarkkuudella tietämään, milloin hormoni-impulssi lähtee etenemään.
Kotitesteissä mitataan pissan hormonipitoisuutta, ja voi mennä jopa vuorokausi, että se hormoni sinne pissaan pääsee sellaisilla pitoisuuksilla että pystyy mittaamaan. Aivoissa se signaali on aloittanut matkansa jo paljon aikaisemmin. Kestää vaan hetken (eli jopa sen vuorokauden) että hormonipitoisuus on tarpeeksi hyvä plussaan. Tämän vuoksi oma logiikka sanoisi, että merkkaisit nimenomaan sen päivän, jolloin plussa on oikeasti tullut, ei seuraavaa, koska saatat myöhäistää oikeaa aikaikkunaa itse tahattomasti.
Tämä oli mielenkiintoinen pläjäys. Itse olen usein ihmetellyt miten jäätävät oviskivut alkavat samana päivänä kun tikku plussa, mutta tämäpä selittäisi. Lisäksi esimerkiksi tuo CB on 40mlU, eli aika korkeaksi saa pitoisuus nousta, että sillä saa hymynaaman. Olen paljon lukenut myös LH huipun kestosta ja se vaihtelee... Sitten riippuu ihan siitä mihin väliin huippua sen saa tikkuun, onko pitoisuus nousussa, huipussaan vai jo laskemassa.