Raskaaksi 2020

Olen keskustellut ovilaatiosta meidän lapsettomuuslääkärin kanssa ja tässä ei ole samanlaista käytäntöä kun kuukautisissa, että jos alkaa iltapäivällä tai 17:0 jälkeen niin merkataan seuraava päivä.

@jannn Lääkäri siis selitti, että kotitesti tei esim. era tai BeReady testiin ole luotettava koska niiden virhemarginaali on monia tunteja. Sen sijaan ovulaatiopiikillä pystytään tunnin tarkkuudella tietämään, milloin hormoni-impulssi lähtee etenemään.
Kotitesteissä mitataan pissan hormonipitoisuutta, ja voi mennä jopa vuorokausi, että se hormoni sinne pissaan pääsee sellaisilla pitoisuuksilla että pystyy mittaamaan. Aivoissa se signaali on aloittanut matkansa jo paljon aikaisemmin. Kestää vaan hetken (eli jopa sen vuorokauden) että hormonipitoisuus on tarpeeksi hyvä plussaan. Tämän vuoksi oma logiikka sanoisi, että merkkaisit nimenomaan sen päivän, jolloin plussa on oikeasti tullut, ei seuraavaa, koska saatat myöhäistää oikeaa aikaikkunaa itse tahattomasti.

Tämä oli mielenkiintoinen pläjäys. Itse olen usein ihmetellyt miten jäätävät oviskivut alkavat samana päivänä kun tikku plussa, mutta tämäpä selittäisi. Lisäksi esimerkiksi tuo CB on 40mlU, eli aika korkeaksi saa pitoisuus nousta, että sillä saa hymynaaman. Olen paljon lukenut myös LH huipun kestosta ja se vaihtelee... Sitten riippuu ihan siitä mihin väliin huippua sen saa tikkuun, onko pitoisuus nousussa, huipussaan vai jo laskemassa.

Olen keskustellut ovilaatiosta meidän lapsettomuuslääkärin kanssa ja tässä ei ole samanlaista käytäntöä kun kuukautisissa, että jos alkaa iltapäivällä tai 17:0 jälkeen niin merkataan seuraava päivä.

@jannn Lääkäri siis selitti, että kotitesti tei esim. era tai BeReady testiin ole luotettava koska niiden virhemarginaali on monia tunteja. Sen sijaan ovulaatiopiikillä pystytään tunnin tarkkuudella tietämään, milloin hormoni-impulssi lähtee etenemään.
Kotitesteissä mitataan pissan hormonipitoisuutta, ja voi mennä jopa vuorokausi, että se hormoni sinne pissaan pääsee sellaisilla pitoisuuksilla että pystyy mittaamaan. Aivoissa se signaali on aloittanut matkansa jo paljon aikaisemmin. Kestää vaan hetken (eli jopa sen vuorokauden) että hormonipitoisuus on tarpeeksi hyvä plussaan. Tämän vuoksi oma logiikka sanoisi, että merkkaisit nimenomaan sen päivän, jolloin plussa on oikeasti tullut, ei seuraavaa, koska saatat myöhäistää oikeaa aikaikkunaa itse tahattomasti.

Kiintoisa info! Meillä ei siis ole puhuttu mitään kellonajoista, ainoastaan päivästä ja meidän sairaanhoitopiirissä on aina käytäntö että o+ seuraava päivä lasketaan dpo0 eli ovispäiväksi.
Ei se toki täysin idioottivarma niin sanotusti ole, mä oon saanut o+ myös lauantaina ja todellisuudessa ovulaatio tapahtunut vasta maanantaina. Tämmöisessä tapauksessa jos olisin merkinnyt ovispäivän lauantaille, olisin merkinnyt sen 2 pvä oikeaa ovista aikaisemmaksi. Useimmiten mulla tuo kuitenkin pitää paikkansa, että kun cb ilmoittaa mulle hymynaamaa ja merkkaan oviksen seuraavalle päivälle niin se yleensä myös tulee silloin seuraavana päivänä. Otapa tuosta selkoa. Mutta jokatapauksessa, itse merkkaan sen niin miten sen tunnen, vaikka testiä pidän suht. luotettavana niin luotan silti enemmän omaan kehooni, vaikka se oikukas onkin. :D

Anteeksi omanapailu, mutta en viitsi aina miehellekään purkautua :sorry: Alkaa nyt nimittäin näyttää siltä ettei ovista tässä kierrossa ole tulossa. Olihan se jossain vaiheessa taas perinteisesti luvassa, mutta pännii silti. Oikeastaan päälle on jäännyt joku kesto v-tutus, jonka yritän ahkeroimalla pitää hallinnassa. No, saanpahan paljon ainakin aikaan :woot:
Ihan tosi tosi kurjaa! :arghh:

Ja sit siihen tavalliseen tylsyysnarinaan :hilarious: Dpo6 ja aika matelee. Ei mitään tavallisesta poikkeavaa, tietenkään :shifty: Joku kiva pikku toiveita nostava oire olis kiva :rolleyes:

Olen keskustellut ovulaatiosta meidän lapsettomuuslääkärin kanssa ja tässä ei ole samanlaista käytäntöä kun kuukautisissa, että jos alkaa iltapäivällä tai 17:0 jälkeen niin merkataan seuraava päivä.

@jannn Lääkäri siis selitti, että kotitestit ei esim. era tai BeReady testeihin ole luotettavia koska niiden virhemarginaali on monia tunteja. Sen sijaan ovulaatiopiikillä pystytään tunnin tarkkuudella tietämään, milloin hormoni-impulssi lähtee etenemään.

Joo siis aina sanotaan, että testit kun plus niin siitä noin 24-48h (vai mitä se olikaan) sisällä tapahtuu ovulaatio, eli ovisplus olisi dpo-1 ja seuraava päivä ovulaatiopäivä eli dpo0. :woot: ja varsinkin digien pitäisi näyttää ne KAKSI hedelmällisintä päivää eli oisko sit ollut eilinen ja tämä päivä? Joskus oon miettinyt että irtooko mulla vasta tosiaan joku 48h testistä muna vasta.. joillakin irronnee nopeasti pilkistä ja osalla myöhemmin? Eilen just ennen testiä oli varmaan tukalin olo ja tänään vielä vähän nippaillut. Mutta onneksi pe, su, ma talleteltiin ja koitetaan vielä tänään jaksaa :joyful:

Kiintoisa info! Meillä ei siis ole puhuttu mitään kellonajoista, ainoastaan päivästä ja meidän sairaanhoitopiirissä on aina käytäntö että o+ seuraava päivä lasketaan dpo0 eli ovispäiväksi.
Ei se toki täysin idioottivarma niin sanotusti ole, mä oon saanut o+ myös lauantaina ja todellisuudessa ovulaatio tapahtunut vasta maanantaina. Tämmöisessä tapauksessa jos olisin merkinnyt ovispäivän lauantaille, olisin merkinnyt sen 2 pvä oikeaa ovista aikaisemmaksi. Useimmiten mulla tuo kuitenkin pitää paikkansa, että kun cb ilmoittaa mulle hymynaamaa ja merkkaan oviksen seuraavalle päivälle niin se yleensä myös tulee silloin seuraavana päivänä. Otapa tuosta selkoa. Mutta jokatapauksessa, itse merkkaan sen niin miten sen tunnen, vaikka testiä pidän suht. luotettavana niin luotan silti enemmän omaan kehooni, vaikka se oikukas onkin. :D

Näähän on just jänniä, kun osalla on kellonsäännölliset ovulaatiot ja hyvin selkeä sekvenssi oireita. Ja jos on todettu että tosiaan tunnistaa omansa, niin se on tosi hyvä juttu!
Itse en luota ollenkaan omiin singaaleihin, kun ne on todistettu välillä vääriksi ja välillä oikeiksi ultrissa :p Ei oireita->kuitenkin oli ovulaatio nätisti parin päivän päästä. Selkeät oireet->ei mitään jälkeä, ei edes johtofollia... sillon kun oli letroja ja PAS kiertoja suunnitteilla.
Tietysti kun meillä on jo niin pitkälle menneet hoitojen kanssa kaiken sattuman poistot, niin jokainen asia on tosi suunniteltu ja osa asioista ihan tunnilleen.
Mun hoitojen vertailu muihin voi vääristää kevyempitä hoitoja kun osalla kuitenkin kroppa toimii normaalimmin eikä tarvitse olla näin hitoksen tarkka asioista :)

Ja jos ovis tapahtuisi samana päivänä kuin plussa tulee, niin mun luteaali olis vielä pidempi :hilarious: mitähän haittaa liian pitkästä luteaalista on..
Letrojen kanssa viime kesänä, plussa tuli su ja ti oli inssi, folli oli jo puhjennut. Sen jälkeen halusin ovitrellestä seuraavana päivänä inssit. Niissä ei ollut vielä folli puhjennut.

Tänään aamulla ja päivällä edelleen liuskatestit tummana. Tummin ehkä aamulla. Mutta sit taas digi ei ehkä enää ollut niin tumma kuin eilen päivällä. No varmistan oviksen aamulämmöillä ja toivotaan että se nyt tapahtui :) piinailut ja toisaalta menkkojen odotus alkakoon :joyful:

Ei nää tästä taida vahvistua. :sorry:

Liitteet

• IMG_20210512_051151__01.jpg
    IMG_20210512_051151__01.jpg
    1.7 MB · Katsottu: 118
Täällä kp31 ja nega testattu. Sitten jännätään alkaisko menkat vielä tällä viikolla vai piteneekö kierto taas :banghead:. Eilen kyllä oli menkkamainen juilinta, toivoa saa.

Maanantaina testin jälkeen oli sentään vielä optimistinen olo, mutta tänään ei enää. Jään odottelemaan kp1. Ensi kierrossa sentään jotain extraodotettavaa kun on klinikan ensikäynti :angelic:

No ei tarvinnut kauaa odotella, alkoi tiputella jo, eli huomenna kp1. Hyvä näin, eipä tarvii kauaa odotella :rolleyes:

Takaisin