Huh, tänne oli tullut yli 100 viestiä ja luin jokaisen!
Meillä edelleen tavarat levällään muutosta, huomenna aloitan uuden työn ja meillä ei edes pesukonetta
En ole ehtinyt kirjoittelemaan ja varmaan jatkossakin satunnaisempaa kun niin paljon tekemistä
Vissiin nyt olis kp30, mut ovistestit näyttänyt posia useamman kerran kierron aikana, joten epäilen et ovis siirtyi myöhemmäksi, siksi kiertokin venyy. Tallettelua on tapahtunut epäsäännöllisesti ja mulla ei oo niin mitään odotuksia tähän kiertoon.
Eikä oireitakaan, pms ei ole ainakaan niin paha kuin aiemmin. Itkeskelyä ei ole esiintynyt, eikä rinnoissakaan mitään tuntemuksia. Testaan varmaan alkuviikosta, viimeistään loppuviikosta.
Taustoista sen verran, että me ollaan pian 7v oltu yhdessä, minä 24, mies viisi vuotta vanhempi. Yritys aloitettiin 2019 heinäkuussa, yk 6 tärppäsi ja meni kesken rv 7 lopussa. Keskenmenon jälkeen sairastuin harvinaiseen autoimmuunipohjaiseen ihosairauteen, johon syön lääkkeitä koko ikäni. Vaikeimpia tautimuotoja hoidetaan biologisilla lääkkeillä, mä olen kuitenkin pärjännyt lievemmillä keinoilla ja siksi voidaan jatkaa yritystä. Miehellä olisi edellisestä suhteesta yksi lapsi, jos eivät olisi nuorempana päätyneet keskeytykseen. Hoitoihin pääsisin joulukuun aikoihin, mutta tässä tilanteessa ei ole itsellä voimavaroja siihen opintojen sekä työn vuoksi. Myöhemmin ollaan sitä vaihtoehtoa mietitty, realistinen ajankohta olisi varmaan vuoden päästä, kun opinnot lopuillaan. Teen töitä lastenhoitajana pienessä päiväkodissa ja opiskelen samalla varhaiskasvatuksen opettajaksi. Mies tekee pinnoitushommia ja miettii yritystoiminnan aloittamista. Miehellä ei perussairauksia ja oletettavasti vika on jotakuinkin minussa. :bag:
Täällä oltiin keskusteltu aiemmin siitä, että lapsettomuus toisesta osapuolesta johtuen ajaa herkästi eroon ja se on myös joidenkin mielestä perusteltua. En tiedä sohaisenko nyt ampiaispesään
mutta me ajatellaan näin. Miehen kanssa viimeksi tänään käytiin keskustelua aiheesta, mitä jos syy on toisessa esim. Minussa, eroaisitko. Tai toisinpäin. Mies oli sitä mieltä, että ei eroaisi ja haluaisi lapsettomuudesta huolimatta olla kanssani, että kyseessä on paljon enemmän asioita kuin vain lapset. Myönsi myös, että kyllä se itseäkin koskisi, etenkin jos tieto siitä tulee, ettei omat siittiöt toimikaan tai niitä ole, kuten pitää. Arvostan miestäni tosi paljon tässä asiassa ja sanoin sen hänelle. Minä itse koen asian niin, että jos parina selviää lapsettomuudesta ja sen tuomasta taakasta, selviää ihan mistä tahansa muustakin, yhdessä.
Olen ehkä kapeakatseinen, mutta jos mieheni nyt sanoisi minulle, että haluaa eron, koska en voi tehdä lapsia hänen kanssaan, pitäisin häntä pelkurina, ihmisenä joka ei arvosta minua sellaisenaan ja välttelee ongelmien kohtaamista. Elämään tulee väistämättä vaikeuksia, isoja tai pieniä, asioita, joita emme halua tai valitse, mutta ne on kuitenkin kohdattava, jotta pystyy jatkamaan. Ajatteluuni vaikuttaa varmasti nyt enemmän henkilökohtaiset asiat, kuten oma isäsuhteeni, mutta en pystyisi ikinä arvostamaan tätä ratkaisua, vaikka ymmärrän kyllä ne syyt, jotka tähän ratkaisuun liittyvät - enkä tällä tarkoita sitä, että minua sattuisi se, että mieheni tekee lapsia jonkun muun kanssa vaan sitä, että se on minulle suoranainen loukkaus itseäni kohtaan ja viestii kunnioituksen puutteesta, aivan kun naiseuteni olisi kiinni lapsista tai äitiydestä.
Ajattelen asiaa myös toisinpäin, jos vika olisi miehessä, en jättäisi häntä sen vuoksi, että raskaus ei miehestä riippuvista syistä, kuten simpoista johtuen alkaisi. Miehellekin kuitenkin lapsettomuus on kova paikka ja vaikeammaksi sen hyväksymisen tekee varmasti se, että itsessä on vika. Kyllä se miehenkin itsetuntoon vaikuttaa, etenkin kun miettii syvälle juuttunutta kulttuurista miehen mallia, joka Suomessakin on pitkään ollut: tehdään lapsia ja elätetään perhettä (onneksi tämäkään ei enää ole näin mustavalkoista). Suhteessa tarvitsisi olla muita asioita pielessä, jotta niin kävisi. Kyse on itselläni enemmänkin varmaan eettismoraalisesta kysymyksestä ja ei kai näihin ihan oikeita vastauksia olekaan, jokainen toimii tavallaan. :)
Vielä haluan sanoa, että multa loppui hoppuilu tän asian suhteen, elämässä on paljon muitakin juttuja, toki raskaus olisi ihan huippujuttu. Syvissä vesissä uiskentelin melkein vuoden, ennen kun nyt tajusin alkaa hellittämään. Ehkä ne hoidot aloitellaan heti kun muuten pystytään, mutta en mä jaksa kiirehtiä niidenkään suhteen. Mä jotenkin vahvasti uskon, että vauva vielä saadaan tavalla tai toisella. Me joudutaan käymään vain tosi erilainen ja vaikeakin tie, mutta kaikilla meillä on omamme.
Jos omia lapsia ei saada, sitten se on niin ja sen myös avoimesti aion muille kertoa. Senkin kanssa oppii varmasti elämään, kun asennoituu näkemään niitä hyviäkin asioita, vaikkei se biologista kaipuuta poistakaan. Lisäksi saan työskennellä muiden lasten kanssa päivittäin
Jotenkin mä haluan vaan sanoa, että joskus sitä tapahtuu ihan ihmeellisiä asioita. Meillä useampi tuttu, jotka saaneet jo tosi aikaisin lapsettomuustuomion eri syistä, kuten endosta tai selittämättömistä syistä johtuen ja sitten kun yritys on kokonaan jätetty esim. Adoption tai muiden syiden vuoksi, raskaus onkin alkanut spontaanisti ja lapsi syntynyt terveenä :)
Joskus käy niin, että sillon kun tie päättyy, eikä pidä tapahtua enää mitään, syntyykin jotain uutta ja aivan ihmeellistä
Onnittelut vielä plussanneille, viivojen vahvistumista ja toivotaan, että pienet pysyy tiukasti kyydissä mukana!