Raskaaksi 2020

Mä makasin koko yön migreenissä, piti peruuttaa aamun etäluennotkin. Nyt onneks alkanut helpottamaan. Silti edelleen aika ällö olo :shifty:
Tulispa nyt se the kultamuna, mut en oikein usko. Tarvii kattoa jaksaako tänään mitään tehdä. :bag:

Kysymykseen vastaten, alkoi 12v.

Joku kysyi myös sinkistä, ite oon nyt syönyt sinkki+c ya poretabua, siinä taitaa olla se 15mg sinkkiä. Oon ottanut joka toinen pv tyylillä. Sit niinä päivinä, jolloin en ota sinkkiä syön monivitamiinia, jossa etenkin niitä b-ryhmän vitamiineja, kun mulla on se lääkitys, jonka rinnalla olis hyvä syödä b12. Sinkkiä en suosittele paljoa syömään, jos on matala hb. koska se estää muutenkin raudan imeytymistä suurina määrinä tai pitkään käytettynä. Muuten kuitenkin ihan hyvä lisä mm. monessa monivitamiinissa, koska se muovaa ihmisen dna:ta ja näin luulis auttavan siihen alkion/sikiön kehitykseen. :)
Hei kiitos, hyvä tietää et sinkki voi häiritä tai estää raudan imeytymistä. Jätän sen sit pois itseltäni ainakin :)

Lääkäri oli yltiöoptimistinen rautatabujen maagisesta tehosta. Kuulemma 1-2kk ja alkaa jo näkymään tuloksia. Jännä kun olen lukenut useista lähteistä jotain ihan muuta.. kontrolli on jo 1kk päästä niin nähdään onko tällä 100mg annoksella vaikutusta. Meinaan kokeilla välillä ottaa kahtakin tablettia kerralla jos pystyn :wacky:

Hei taas! Long time, no speak! Olen ollut kesän poissa täältä, keskittynyt muihin asioihin näin keskellä koronaa ja oman elämäntapamuutoksia. Asia on näin:
(skippaa tämä osuus jos ei kiinnosta elämäntapaasiat!)

Olin edellisen kkm jälkeen lihonnut yli 10 kiloa, masennuin aika pahasti mutta ei siis mitään vakavaa, en vain halunnut tehdä hyviä päätöksiä ja söin paljon roskaa. Mieheni ei halunnut sanoa asiasta mitään koska tiesi miten tuo edellinen raskaus otti kovaa. Heinäkuussa tosiaan tein elämäntaparemonttia ja aloitin Fodmapilla ravitsemusterapeutin ohjeilla sekä Keto dieetillä (tai vhh) uudestaan, tällä kertaa kunnolla. Päätin, että laihdutan 25 kiloa tämän vuoden puolella koska a)haluan olla terve ja b) haluan edistää mahdollisuutta tulla raskaaksi tämän vuoden puolella. Tähän mennessä olen laihduttanut noin 5 kiloa 7 viikossa, eli sopiva vauhti mun mielestä. Laihdutus on ollut elinikäinen ongelma kilpirauhasen vajaatoiminnan takia mutta en aio enää pitää sitä syyllisenä kaikkeen. Laihdutus edistää mun mahdollisuutta raskautua ja saada hoitoa jos ei hoidu luomuna. Lisäksi olen nykyään vakkarihommissa, joten raskaus sopisi erinomaisesti nyt!:cool:

Tästä jatkuu raskausasiat: Annoin itselleni 6 kuukautta yrittää, tai 6 kiertoa. Ensimmäinen kierto on kohta ohi, ja en saanut oviksesta kiinni vaikka tikutin 7-8 päivän aikana, ja aloitin ennen Flo appin ehdottamaa ovispäivää. Epäilen, että jos ovuloin, niin tämä oli kp 11-12 koska silloin oli pidempi väli jolloin en tikuttanut. Peitto heilui kuitenkin niinä päivinä myös. Ei ole isoja odotuksia tämän kierron suhteen, koska olen ennenkin saanut melkein plussia, ja sitten haalenevat uudestaan. Vieläkin epäilen, etten ovuloi joka kierrolla. Tällä hetkellä on menossa KP 22/27(28) eli dpo 10, jos laskin oikein.

Kun toivoo raskautta niin paljon, niin ei voi oikein uskoa oman vartalon muutoksiin. Valeraskauksia voi kuulemma olla usein kun ajattelee asiaa kokoajan. Jos kuitenkin kerron mitä oireita on ollut viimeiset 2-3 päivää: huimaus, mutta menee ohi nopeasti; ruoka ei maistu/unohdan syödä; nippaisuja vatsassa; närästystä ja alaselkäkipu. Kaikki nämä voivat olla joko oikeita tai sitten vain kuukautisten alkua. Sovin myös mieheni kanssa, että testaillaan vasta kun kuukautiset ovat myöhässä.

Tässä kierrossa, olen myös kokeillut seuraavia tuotteita: maca jauhe, greippimehu, rauta +mammavitamiini iltaisin (varastoraudat olivat tammikuussa alhaiset) sekä punaviiniä oviksen jälkeen. Myös seksin jälkeen makoilua hetken ennen kuin menee pesulle. Uskonko raskauteen tässä kierrossa? En, mutta haluan toki,että olen väärässä :grin

Mitä vippaskonsteja teillä on nyt meneillään, ja mihin niiden pitäisi auttaa? Onko täällä joku lista johon voisin taas ilmoittautua? Jos löydän itse niin lisään toki itse itseäni!:smiley-bounce012

Muokattu viimeksi:
Stellamom, peukut elämäntaparemontille! Ja pikaista plussaa.

Mulla menkat alkoi kun olin 13.

Dpo7. Eilen ja tänään on ollut jäätäviä menkkajomoja niin mahassa kuin selässäkin. Koko ajan on olo et menkat alkaa. Toiveita herättävää mut samalla pelkään et luteaali jää taas lyhyeksi, viime kierrossa 7 vrk...

Mä otan mamavitskut(ja raudan ja d- ja b12-vitamiinit ja foolihapon) heti aamulla ekaks.

Mulla alkoi just vuoto, eli tuli lyhyt vain 22 päivän kierto tähän keskenmenon jälkeen. Epäilen, etten ovuloinut ollenkaan. Oli tosi tervetullut tämä uusi kierto, niin päästään pikku hiljaa eteenpäin. Meillä tulee vielä välikierto ennen seuraavaa pas-hoitoa, mutta ainakin se lähestyy vähän nopeammin tuon lyhyen kierron ansiosta. Ja toki voidaan luomuna tässä välikierrossa yrittää, joskus ihmeitäkin tapahtuu.

Mulla alkoi just vuoto, eli tuli lyhyt vain 22 päivän kierto tähän keskenmenon jälkeen. Epäilen, etten ovuloinut ollenkaan. Oli tosi tervetullut tämä uusi kierto, niin päästään pikku hiljaa eteenpäin. Meillä tulee vielä välikierto ennen seuraavaa pas-hoitoa, mutta ainakin se lähestyy vähän nopeammin tuon lyhyen kierron ansiosta. Ja toki voidaan luomuna tässä välikierrossa yrittää, joskus ihmeitäkin tapahtuu.
Mulla on ollut km joka oli kuin normaalia kivuliaammat menkat, kkm oli sitten verta 5 viikkoa, pieni tauko välissä... Toivottavasti sulla alkaa kierto normaalisti nyt :)

Mulla on ollut km joka oli kuin normaalia kivuliaammat menkat, kkm oli sitten verta 5 viikkoa, pieni tauko välissä... Toivottavasti sulla alkaa kierto normaalisti nyt :)

Ok! Luulen, että tässä on normi kierto alkamassa. Mulla oli tosi varhainen km viikolla 5 ja vuoto loppui jo yli pari viikkoa sitten. Kävin 2 viikkoa sitten myös lääkärillä ultrassa, kun hcg oli yllättäen vielä koholla, vaikka noin aikainen km oli. Ei näkynyt kohdussa onneksi mitään (eikä muuallakaan), paitsi normaalin näköinen kierron alkupuolen limakalvo.

Ok! Luulen, että tässä on normi kierto alkamassa. Mulla oli tosi varhainen km viikolla 5 ja vuoto loppui jo yli pari viikkoa sitten. Kävin 1,5 viikkoa sitten myös lääkärillä ultrassa, kun hcg oli yllättäen vielä koholla, vaikka noin aikainen km oli. Ei näkynyt kohdussa onneksi mitään (eikä muuallakaan), paitsi normaalin näköinen kierron alkupuolen limakalvo.
Kuulostaa hyvältä! Harmi tosiaan, mutta aikaisempi on kyllä "helpompi" kun ei ole ajatellut elämänsä uudelleen. Mun eka km oli myös varhainen about sama viikko kuin sinulla, ja se tosiaan oli helppo. Toinen olikin pitkän kaavan kautta, kohdussa kuihtunut mutta km ei alkanut itsestään ja piti niitä pillereitä ottaa sitten. Jos synnyttaminen on kivuliasta tuolla tasolla niin ymmärrän miten vahvoja naiset ovat! Minua lähinnä oksetti se kipu...
Nyt sitten uutta kehiin vain :) positiivisesti täytyy miettiä, muuten ei tässä maailmassa jaksa kauan !!:joyful:

ootko mittaillu lämpöjä kierron eri vaiheessa, onko toi 36,3 sulle normilämpö siis ennen ovista vai luteaalivaiheessa? yleensähän lämmöt nousee oviksen jälkeen just tuon verran, tuli mieleen voisko mennä sen nousun piikkiin :) toivottavasti ei oo flunssaa!

Tajusin tiiätkö ite just saman. Vissii ollu jossai unihuuruissa pitkälle päivää :oops: oon seuraillu aktiivisesti omia lämpöjä aiemmin muista syistä, ja mulla tosiaan yleensä on noin matala, alle 36 yleensä, kierron loppupäässä toki nousee ja huitelee lähellä 37. Viime kierrossa ei kummosia muutoksia ollu, mutta ei ovistikutkaa nii vahvoja ollu ku nyt.

Ekasta digihymystä ois nyt dpo2, mutta tikut anto eilen vielä vahvaa, tänään haalentu nyt sitte. Lasken nyt sen la plussan mukaa ja katotaa, tässähän pääsee kohta testailee taas :nailbiting: tai no "kohta"

Hei te joilla on ollut kemiallinen niin kuinka paljon teillä on ollut menkat myöhässä? Mulla ei siis oo mitään menkka oloja. Edelleen keltarauhanen tykyttää oikealla, tissit on turvoksissa ja kipeät, vv holvaa ja nukun koko ajan. Eli koska voin odottaa että pääsee sinne uuteen kiertoon? :bored:

Hei te joilla on ollut kemiallinen niin kuinka paljon teillä on ollut menkat myöhässä? Mulla ei siis oo mitään menkka oloja. Edelleen keltarauhanen tykyttää oikealla, tissit on turvoksissa ja kipeät, vv holvaa ja nukun koko ajan. Eli koska voin odottaa että pääsee sinne uuteen kiertoon? :bored:
Muistaakseni mun kemiallinen/varhainen kesti rv 5+3 about. Kierto oli vähän sekaisin, joten ovulaatio olisi voinut olla myöhemmin silloin. Mutta about viikon myöhässä olin ja olin tehnyt positiivisen raskaustestin. Epäilin vahvasti, ettei kaikki ollut kunnossa kun rv 5 Digitesti sanoi 1-2 viikkoa raskaana kun piti olla jo 2-3 ainakin. Se loppuikin muutama päivä myöhemmin!

Minua ihmetyttää kyllä oloani, kirjoittelin aikaisemmin tänään, etten usko olevani raskaana. Nyt taas tunne on aivan eri. Vatsan vasemmalla puolella herkkä, eikä tunnu ihan menkkakivulta, enemmän munasarjan jomotukselta. Tämä muistuttaa paljon edellisen raskauden tunnetta. Sanoinkin miehelleni, kun tuossa join proteiinijuomani, että Nyytti ei tykännyt siitä! Ihan sponttaanisti. Eli voiko usko vaihtua näin nopeasti :woot: Nyt kun sanoin tämän avoimesti, niin se varmaan hiipuu epäuskon puolelle pikkuhiljaa taas!o_O

Mites muuten, onko teillä itkuisuutta luteaalivaiheessa tai ovulaation aikaan?

Mulla näyttää alkaneen taas tää ovulaation jälkeinen sekoilu :banghead: itken ihan ihme jutuista, just viimeks siitä etten mahtunut mukaan opparikurssille (siis wtf, menee jo todella naurettavaksi touhuksi) :facepalm:
Sit muuttolaatikoita pakkaillessa itkin taas elämää, et kaikki paska sataa ämpärikaupalla meidän perheeseen. Aloitekyky loistaa poissaolollaan, taas alkoi vaan tää riehuminen. Aivan oikeesti nyt, tää on jo rankkaa :meh:

Missä vaiheessa kiertoa olette saaneet noilla ”normaaleilla” testeillä kaksi viivaa? Onko joku saanut jo ennen menkkojen pois jääntiä?

Tsemppiä kaikille!!

Normitestillä sain super(heikon)haamun dpo 9, kun herkällä tuli superhaamu dpo 7 (molemmat aamun ekasta). Luulisi että dpo 11 jotain näkyisi usein jo ei-herkälläkin, tavallaan voi aatella että 2pv myöhemmin kuin herkällä kun hormoni tuplaantuu 36-48h välein ja ero noissa on 2.5-kertainen.

Täytynee kokeilla noin, yleensä oon ottanu vähän syönnin jälkeen tai ennen nukkumaanmenoa. Minun purkissa ei lue minkäänlaista ohjetta :grin Apteekista sanovat että pari tuntia pitäs olla väliä ruokailuun näissä, sama oli sen rauta foolihappo c kanssa aiemmin. Täytyy vapaapäivillä kokeilla, töihin ei oo kiva mennä pahoinvoivana:hilarious:

Mulla tuli tilauksen mukana, kun tilasin netistä, nii käyttöohkesuositukset. Ruokailun yhteydessä tietysti voi tarkoittaa että ruuan päälle, tai ennen, mutta itse otan aina väliin nii ainakin on ruuan yhteydessä otettu.

Onpa outo ohje. Rautaakaan kun ei suositella ihan tyhjään vatsaan,saa olla aika rautainen vatsa, ainoastaan 1,5-2h kahvista/teestä, maitotuotteita ja täysjyvätuotteista olis hyvä kulua, koska voi vaikuttaa raudan imeytymiseen, mutta ei muuta onglemaa. Ja rautaakin on eri versioita, riippuen imeytymistavasta.
Rasvaliukoiset vitamiinit ruokailun yhteydessä myös siksi, että ne liukenee rasvassa, joten vitamiineista saa irti parhaimman hyödyn.

Hei taas! Huomenna tai keskiviikkona aloitan testailut jospa olisin raskaana... :) menkat pitäisi alkaa keskiviikkona suurinpiirtein, kierto noin 27-31 enimmikseen ja nyt kp 28 menossa. Ostin jo paketin normaaleja hcg 25 testejö joita tulisi käyttää vasta kun menkat jääbeet välistä. Yritän malttaa odottaa huomisenkin päivän vielä testaamatta, kunnes oikeasti toivottavasti olisivat myöhässä. Rinnat olleet turvonneet ovulaation jälkeen kokoajan normaalia enemmän ja normaalia enemmän alavatsakipujakin ollut mutta toivottavasti ei ole vaan itse keksittyjä kipuja kun toive lapsesta on niin suuri...

Missä vaiheessa kiertoa olette saaneet noilla ”normaaleilla” testeillä kaksi viivaa? Onko joku saanut jo ennen menkkojen pois jääntiä?

Tsemppiä kaikille!!

Mulla tuli haalea haamu normitestiin melko myöhään, Dpo 9-11 ei ollut ainakaan vielä mitään näkyvissä. Riippuu tosiaan alkion kiinnittymispäivästä. Jos alkio kiinnittyy vasta Dpo9-10 voi mennä vielä pari päivää, ennenkuin saa edes haamun, puhumattakaan ihmisistä joilla on matalat hormonit luonnostaan. :happy:

Siksi ei kannata heittää hanskoja tiskiin vaikka Dpo10-11 ei vielä haamua olisikaan.

Mulla tuli tilauksen mukana, kun tilasin netistä, nii käyttöohkesuositukset. Ruokailun yhteydessä tietysti voi tarkoittaa että ruuan päälle, tai ennen, mutta itse otan aina väliin nii ainakin on ruuan yhteydessä otettu.

Onpa outo ohje. Rautaakaan kun ei suositella ihan tyhjään vatsaan,saa olla aika rautainen vatsa, ainoastaan 1,5-2h kahvista/teestä, maitotuotteita ja täysjyvätuotteista olis hyvä kulua, koska voi vaikuttaa raudan imeytymiseen, mutta ei muuta onglemaa. Ja rautaakin on eri versioita, riippuen imeytymistavasta.
Rasvaliukoiset vitamiinit ruokailun yhteydessä myös siksi, että ne liukenee rasvassa, joten vitamiineista saa irti parhaimman hyödyn.

jep melko ärtsyä tavaraa, oon kokeillu vaikka kuinka monta ja nestemäinen sopi kaikista parhaiten, mutta siinä taas ei oo sitte noita muita mitä tarvis :grin Pakollisen ruokavalioremontin jälkeen vitskut ois enemmän ku tarpeen ottaa purkista, kun on niin paljon rajoituksia mitä enää kestää syödä :sad001 ennen ties syövänsä hyvin ilman laskemisia ja mulla mitää mamaa ollu aiemmissa raskauksissa. Nyt ku sit haluais että varmasti kaikki olis kohillaan, niin taas ei joku passaa :meh:

Taisi olla noin viikon myöhässä. Tosin mulla oli pientä tiputtelua jo normaalista menkkojen alkamisesta lähtien.

Uuteen nousuun. Kkm jälkeen tuli nyt 31 päivää täyteen ja huominen nyt sitten uskoakseni KP 1 :smiley-bounce012. Eilen alkoi alaselkäjomotus ja järjetön päänsärky. Nyt näyttää, et vuotokin alkas. Lääkärin ohjeita noudatettu ja ainakin nyt yhdet menkat kiltisti odotettu.

Hei! Kyselisin, että millaisissa tilanteissa teille on määrätty lugesteronia? Onko aiheellista jos luteaalivaihe on sen 10 päivää, vai pitääkö olla vähemmän? Voikohan nyt korona-aikaan saada etänä vaikka yksityiseltä, jos vielä tää seuraavakin kierto on vaan sen 10 päivää. :anyone

Takaisin