Raskaaksi 2020

Mulla oletettavasti dpo 3, ja jostain syystä tosiaan eilen dpo 2? tiputteli verta. Luin, että on ihan normaalia ovulaation aikaan tai ovulaation jälkeen, ja johtuisi estrogeenin nopeasta pudotuksesta ovulaation jälkeen. Keltarauhanen ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt pitääkseen yksinään kohdun limakalvoa kunnossa, ja kun estrogeeni dippaa, joillain tulee pientä vuotoa. Itselläni ei ole koskaan ennen tullut, ja olen kuitenkin jo 30. :hungover:

Olen myös ollut pari päivää kuin pahimmissa PMS-itkuraivoissa, ilmeisesti estrogeenin syytä sekin. Kierto/hormonit ovat muuttuneet keskenmenon jälkeen :dead:

Kuinka pitkä sun luteraalivaihe on ollut edellisissä kierroissa? Sehän yleensä pysyy hyvin samana. Eli kierron pituus on kiinni siitä, koska on ovulaatio ja sen päälle sitten se vakio luteraalivaihe. Mulla esim. on luteraalivaihe aina 14vrk, joten odotan (tai siis en tietenkään odota) menkkoja alkavaksi 3.8. Ovisplus oli mulla kp 13, niin kierrosta on tulossa 28 pv. Sulla Flo ei vaan ole kerännyt vielä varmaan tarpeeksi dataa, jotta osaisi ennustaa oikein.

No kun en mä oikee tiedä mikä se on :hilarious: ehkä toi hyppely siis johtuu siitä etten oo luteraalivaihetta sinne laittanut. Uskoisin että se 14vrk on. Katsotaan mitä tapahtuu kun sen laitan

Edit. Ei tapahtunut mtn, vaikka laitoin. Jospa ei vaan oo tarpeeksi dataa sitten

Mulla oletettavasti dpo 3, ja jostain syystä tosiaan eilen dpo 2? tiputteli verta. Luin, että on ihan normaalia ovulaation aikaan tai ovulaation jälkeen, ja johtuisi estrogeenin nopeasta pudotuksesta ovulaation jälkeen. Keltarauhanen ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt pitääkseen yksinään kohdun limakalvoa kunnossa, ja kun estrogeeni dippaa, joillain tulee pientä vuotoa. Itselläni ei ole koskaan ennen tullut, ja olen kuitenkin jo 30. :hungover:

Olen myös ollut pari päivää kuin pahimmissa PMS-itkuraivoissa, ilmeisesti estrogeenin syytä sekin. Kierto/hormonit ovat muuttuneet keskenmenon jälkeen :dead:

Joo osalla estrotasot menee tosi alas synnytyksen ja keskenmenon jälkeen. Siitä sitten tulee kaikenmaailman ikäviä oireita, mulla mm. todella vaikee pms- nykyään ja välillä tiputtelen. Ennen raskautta näin ei ollut. Pitäisi kuitenkin palautua itsekseen vuoden sisällä ja jos ei palaudu niin keltarauhasta ja estrotasoja voidaan tukea lääkkeillä..Joo pitkä aika venailla, varsinkin jos sitä plussaa ei ala kuulua :mad: Mut tää sama ilmiö selittää myös sen, miksi osa ei raskaudu heti km jälkeen uudestaan tai menee se vuosi, koska ne hormonitasot ei ole riittävät vielä, kun keho palautuu edellisestä. Kaikilla ei tätä tapahdu ja, vaikka monesti annetaan ymmärtää, että heti km jälkeen on tosi helppo raskautua, niin olen tosi paljon lukenut siitä, miten ihmisillä on kierto ihan hukassa ja sekaisin johtuen juuri tästä.
Mutta siis tuskin on hätää sun tilanteessasi :)

Mä askartelin koska muuta tekemistä tässä arvuuttelussa ei oo :wacky: Kaikki tikutettu suht samoissa olosuhteissa iltapäivästä ja kuten huomaa niin ti ja ke on vahvimmat, tänää iha haalea jo, oireet puhuu myös oviksen puolesta, eilen illalla vihlo hetken toisella puolen, mutta silti edelleen vuodan, enemmän ja vähemmän. Aattelin taas sitä et jos se vaa on mulla nii, että pitää tummana loppuunasti mut sit ihnettelen tuota piikkiä, koska ma ei mitää kuitenkaan vielä o_O että ota tästä selvää sitte. Onneks on talleteltu, eilenki ku vihlas niin varmuuden vuoks just ennen ku hellun piti lähteä yövuoroon :signs001 ei auta ku odottaa, taas.. :BangHead

Liitteet

• IMG_20200724_150044.jpg
    IMG_20200724_150044.jpg
    34.7 KB · Katsottu: 129
Millaiset arvot sulla on ollut/on? Itselläni kuukausi sitten ferritiini oli 28 ja hemoglobiini 150. Vuodessa olen saanut ferritiiniä nostettua huimat 13 pistettä... :banghead: Vähän mietityttää, miten mahtaa raskautuminen saati sitten raskaana oleminen onnistua tällaisilla ferritiineillä :meh: D-vitamiinin olen sentään saanut nostettua melkein viitearvoihin..

Laboratoriotutkimukset tuli, mutta en valitettavasti päässyt niistä vielä soittamaan.

Hb 118

Ferrien sijaan tutkitaan kuulemma nykyään myös toisenlaisella tavalla rautavarastojen tila ja mulle tehtiin se toisenlainen tutkimus, missä viitearvot ylittyi, mikä tarkoittaa että varastoraudat vähissä. :sorry:

Melkeen mikään juttu, mitä siinä tutkittiin anemiaan liittyen ei ollut viitearvoissa eli veikkaisin vahvasti anemiaa.

Toki soitan maanantaina, mutta tuskin olen näitä voinut kaikkia väärin tulkita. :sad001

Laboratoriotutkimukset tuli, mutta en valitettavasti päässyt niistä vielä soittamaan.

Hb 118

Ferrien sijaan tutkitaan kuulemma nykyään myös toisenlaisella tavalla rautavarastojen tila ja mulle tehtiin se toisenlainen tutkimus, missä viitearvot ylittyi, mikä tarkoittaa että varastoraudat vähissä. :sorry:

Melkeen mikään juttu, mitä siinä tutkittiin anemiaan liittyen ei ollut viitearvoissa eli veikkaisin vahvasti anemiaa.

Toki soitan maanantaina, mutta tuskin olen näitä voinut kaikkia väärin tulkita. :sad001

Rautakuurille kyllä varmaan joudut, on nimittäin aika matalahko tuo sun hb. :sad001 Mutta onni onnettomuudessa - sait labraan lähetteet ja kokeet otettiin, voipi olla että kun tankkaat rautaa niin saat pysyvän raskaudenkin :) Tsemppiä, kyllä ne lääkärit sitten huolehtii noista arvoista ja kontrolleista, itse ei onneksi tarvitse ymmärtää niiden päälle :Heartred

No kun en mä oikee tiedä mikä se on :hilarious: ehkä toi hyppely siis johtuu siitä etten oo luteraalivaihetta sinne laittanut. Uskoisin että se 14vrk on. Katsotaan mitä tapahtuu kun sen laitan

Edit. Ei tapahtunut mtn, vaikka laitoin. Jospa ei vaan oo tarpeeksi dataa sitten
Oletko aikaisemmissa kierroissa saanut tikutettua oviksen ja merkannut ylös? Siitähän sen saa helposti laskettua.

Hb 118

Voi ei onpa matalaa.. Mutta jospa se siitä! :happy: Ja ei harmittavasti yllätys, jos vuodit synnytyksessä niin paljon o_O Ihme etteivät edes kontrollikokeita ottaneet muutaman kuukauden kuluttua tuosta vuodosta. Ei ne arvot välttämättä nouse ilman kuuria, vaikka niin kai olettivat? :confused005 Ilmeisesti mittasivat transferriiniä ja sen rautakylläisyyttä?

No voihan ne nousta nopestikin! Kannattaa syödä samalla B12-vitamiinia ja folaattia, jos et jo syö. Itse otin about 2kk rautakuurin synnytyksen jälkeen ja 3kk synnytyksestä ferritiini oli 80. Toki ei raskauden aikana hb pudonnutkaan. Vatsa ei niin kovin hyvin vaan toimi, jos syön rautaa :bored: Nytkin pitäisi kyllä ottaa, kun oli tyhjennys.. Vatsa vaan muutenkin aika jumissa ollut sen jälkeen..

Muokattu viimeksi:
Voi ei onpa matalat.. Mutta jospa se siitä! :happy: Ja ei harmittavasti yllätys, jos vuodit synnytyksessä niin paljon o_O Eivät ilmeisesti silloin jo kehoittaneet rautakuurille? Ihme etteivät edes kontrollikokeita ottaneet muutaman kuukauden kuluttua tuosta vuodosta. Ei ne arvot välttämättä nouse ilman kuuria, vaikka niin kai olettivat? :confused005

No voihan ne nousta nopestikin! Kannattaa syödä samalla B12-vitamiinia ja folaattia, jos et jo syö. Itse otin about 2kk rautakuurin synnytyksen jälkeen ja 3kk synnytyksestä ferritiini oli 80. Toki ei raskauden aikana hb pudonnutkaan. Vatsa ei niin kovin hyvin vaan toimi, jos syön rautaa :bored: Nytkin pitäisi kyllä ottaa, kun oli tyhjennys.. Vatsa vaan muutenkin aika jumissa ollut sen jälkeen..

Kiva kuulla, että noinkin nopeesti nousseet sulla!

Mä söin 3kk rautakuurin synnytyksen jälkeen ja toki unohdin rautatabletit silloin tällöin, mutta
onnettomasti on silti hemoglobiini noussut. Syön monivitamiineja säännöllisesti ja sisältää myös hieman rautaa.
Voi olla, ettei se rauta mulla imeydy niin tehokkaasti. :sad001

Katoin mun synnytystietoja ja saivat nostettua mun hemoglobiinin 60-70:stä jopa 120.
Eli on vaan tipahtanut tässä ajassa, kun nyt sen 118....

Tuli mieleen, että verikokeiden mukaan punasoluja ois riittävästi, mutta ovat pieniä ja ilmeisesti sisältävät heikosti hemoglobiinia.

Onko tämä yhtälö mahdollinen, vai tulkitsenko omiani?

Kotilabrailija täällä. :hilarious:

Onnea kaikille viimeisen viikon aikana plussanneille; on ollut jännittävää seurata teidän testausta ja jännitystä!
:love7

Ajattelin päivittää omaa tilannetta, ehkä sillä sitten viimein saisi uuden kierron käyntiin :smiley-ashamed008

Tänään kp 29/27. Eilen tein normi testin (ei herkkä), kun ei kerta vielä kk näkynyt. Oli aivan täysin negatiivinen, ei haamua edes. Kun menkkoja ei nyt edelleenkään näy, aloin miettimään, että ehkä mun ovulaatio olikin vasta silloin kp 17 kun tunsin sellaisia pistoja/sähköiskuja. En ole siis ovulaatiota koskaan testannut tai sen tarkemmin omia oireita seurannut, ennenkuin nyt (vaikka olis ollut se 10v aikaa tjottaillessa tähän oman kehon toimintaan tutustua :smiley-angry003). Jos näin oli, niin sitten ajoitus ei ollut kovin hyvä meidän yrittämisellä, mutta niin sitä vaan taas rupeaa miettimään kaikenlaisia oireita. Ajattelin, että jos tähän nyt listaan, niin eiköhän sillä sitten kohta saada ne menkat taas alkamaan. Eli, eilisestä lähtien suussa/nenässä on ollut outo/paha maku (ei kuitenkaan metallinen), ummetus ja uutena tänään krapulainen olo. Oikea nänni (siis vain oikea) on ollut enemmän ja vähemmän kipeä nyt pari viikkoa, siinä ei oikeastaan muutosta. Menkkamaisia kipuja on ollut kyllä vähän väliä, luulinkin jo aiemmin viikolla, että nyt alkavat.

Testejä ei ole nyt tällä hetkellä enempää, mutta varmaan käyn niitä ostamassa, kun niitä varmasti seuraavissakin kierroissa tarvitsee.

Tsemppiä kaikille piinailijoille myös, toivottavasti olisi onni myötä!

Itsellä ei taida olla kiirettä haaveilla uudesta raskaudesta, kun raskaustestikin on niin tumma.. ei ole tainnut yhtään vaalentua muutamassa päivässä :sad001 Alempi tehty eilen..

20200719_130513.jpg

20200724_135349.jpg

Rautakuurille kyllä varmaan joudut, on nimittäin aika matalahko tuo sun hb. :sad001 Mutta onni onnettomuudessa - sait labraan lähetteet ja kokeet otettiin, voipi olla että kun tankkaat rautaa niin saat pysyvän raskaudenkin :) Tsemppiä, kyllä ne lääkärit sitten huolehtii noista arvoista ja kontrolleista, itse ei onneksi tarvitse ymmärtää niiden päälle :Heartred

Kiitos! Hyvä oli, että sain täältä vihiä että kannatta mittauttaa. :grin

Mä söin 3kk rautakuurin synnytyksen jälkeen ja toki unohdin rautatabletit silloin tällöin, mutta
onnettomasti on silti hemoglobiini noussut. Syön monivitamiineja säännöllisesti ja sisältää myös hieman rautaa.

Katoin mun synnytystietoja ja saivat nostettua mun hemoglobiinin 60-70:stä jopa 120.

Tuli mieleen, että verikokeiden mukaan punasoluja ois riittävästi, mutta ovat pieniä ja ilmeisesti sisältävät heikosti hemoglobiinia.

Monestihan anemiassa punasolut ovat pienikokoisia. Siis nimen omaan silloin kun anemia johtuu raudanpuutteesta...

Monestihan anemiassa punasolut ovat pienikokoisia. Siis nimen omaan silloin kun anemia johtuu raudanpuutteesta...

Just lueskelinkin netistä, että arvot viittaisi vahvasti nimenomaan raudanpuuteanemiaan, varsinkin kun varastoraudatkin on vähissä.... Täytynee rueta rautaa tankkaamaan. Maanantaina kuulee loput selitykset, mutta aika selkee anemia ois. :happy:

Oletko aikaisemmissa kierroissa saanut tikutettua oviksen ja merkannut ylös? Siitähän sen saa helposti laskettua.

Juhannuksen sillon

Edit. Taisin löytää ratkaisun kun en oo kesäkuun ovista merkannut flo vaan antanut flon oviksen olla:hilarious: vitsi oon huono näissä

Anemialle voi olla useita syitä, kuitenkin varastot ja hemppa kun on alhaalla, yleensä syynä on nimenomaan raudanpuutteesta johtuva anemia. Hemoglobiini laskee kun punasoluja on liian vähän ja anemian tyypistä riippuen voi olla eri kokoa ja muotoa, jopa värittömiä. Tämä tieto siis googlelääkärin mukaan opittu :grin Ne lekurit onneksi kattoo arvot ja varmasti tulee lisätutkimuksia, jos viitettä johonkin muuhun :gen014 :Heartred

Dpo7 ja jäätävä määrä tahmeaa valkovuotoa o_O Sykkeet myös hurjan korkeella lenkillä normaaliin verrattuna. Maha- ja rintatuntemuksia edelleen. Voi kun sitä haluis olla niin positiivinen mutta ei halua pudota taas korkeelta :smiley-angry003

Kaupassa kunnon menkka jomot alavatsalle ja nyt turvottaa..

Toivon kaikille että tää kierto ois meidän ja plussat saataisiin:cheers

Heh, itehän duunaan täällä koulutehtäviä :hilarious:
Kuuntelen tässä jotain tunnin luentoa ja evvk, joten roikun vauvafoorumilla :grin

Takaisin