Raskaaksi 2020

Jep sepä se! Sitä hänellekin sanoin, mutta kuulemma hänessä vika niin ansainnut kaiken paskan. Ärsyttää, kun menee oma fiilis aina, kun huomaan, että tältä kaverilta tullut viestiä. Se negatiivisuus tarttuu niin helposti. Just kertoilin hänelle näistä omista oloista, rintojen aristuksesta ja yökötyksestä, niin vastasi tosi tylysti, että ei tiedä miten reagoi jos minäkin plussaan ennen häntä. :confused004

On varmasti kamala tunne jos hirveästi toivoo lasta ja muut plussailee ekana. Eihän se kuitenkaan oo mikään kilpailu. Ei se laske tai nosta ihmisen arvoa, kun raskautuu. Tsemppiä ja ite laittaisin tollasen kaverin vähän kauemmas omasta arjesta, koska toihan kuluttaa ihan valtavasti sinua.

Minäkin oon miettinyt ihan välien poikki pistämistä. En koe itse saavani tästä suhteesta mitään, pelkkää paskaa vaan. Ja ihan hirveen kuulonen toi sun tuttava myös! Ihan järkyttävää miten toiset voi käyttäytyä tolleen.

Vaikka itekin oon joskus kokenut kateutta muiden plussista, en ikinä sitä sanoisi plussanneelle. Ja oon joka ikinen kerta ollut toisten puolesta myös onnellinen, se on ohikiitävä hetki, kun tulee pieni kateuden pistos sydämeen. Ja mulla on tuttuja ketkä yrittää, niin todellakin tuen heitä täysin.

Ja plussaavaakin harmittaa jos plussaa ja toinen joutuu vielä odotella. Itse oon kokenut sen tosi raskaana taakkana. Näitä vaan tulee elämässä. Kyllä se plussaaja varmasti haluais sen plussan kaikille tutuilleenkin, se kun vaan ei mee niin. Sekä jos toinen plussaa, se ei oo siltä toiselta pois, vaikka se siltä ehkä tuntuukin.

Moikka kaikille pitkästä aikaa :happy:

Kiva huomata, että täällä on vielä tuttuja jäljellä, mutta myös uusiakin :shy:

Mä tulin oikeastaan lukemaan vähän teidän kuulumisia ja kertomaan sen, että mitä multa on nyt tutkimuksissa löydetty. Mehän siis aloitettiin yritys jo vuosi sitten heinäkuussa ja raskaaksi tulin marraskuussa, mutta sain keskenmenon uuden-vuoden jälkeen tammikuussa rv 7 lopussa. Sen jälkeen kärsin tosi vaikeista fyysistä oireista, joita luulin pelkästään psyykkisiksi ja hakeuduinkin psykiatrisen sairaanhoitajan puheille. Aika pian sitten selvisikin, ettei kyseessä ollutkaan psyykkinen sairaus, vaan jotain ihan muuta. Kärsin siis laaja-alaisista turvotuksista koko kehossa, ihoa kihelmöi ja poltti, välillä oli ihottumaa ja välillä vain sellainen verkko iholla. Sitten oli paljon päänsärkyjä, huimausta, tykyttelyä, heikotusta sekä vatsaoireita. Kipuja mulla oli laajasti pitkin kehoa. Tk eikä edes ambulanssitkaan luontaisestikaan osanneet oikein sanoa, mikä mua vaivaa. Vihdoin pääsin sitten allergia- ja ihopoliklinikalle kiirelähetteellä ja monien tutkimusten jälkeen mulla todettiin krooninen spontaani autoimmuuni-urtikaria sekä angioödeemat (nk.allerginen ihonalainen turvotus, joka syntyy kun syöttösolut aktivoituu poikkeavalla tavalla vapauttaen verisuoniin vaikuttavia aineita ja saa näin aikaiseksi nesteiden tihkumisen ihonalaiskudokseen, turvotukset on kestoltaan 12h-3vrk ja niitä voi olla useita putkeen).
Multa tutkittiin täydellinen verenkuva, kilpparit, maksa, munuaiset, sokerit, laskot yms. ja kaikki täysin kunnossa. Lisäksi tehtiin yksittäisiä allergiakomponentti-kokeita, jotka oli negatiiviset sekä hereditäärisen angioödeeman vasta-aineet (hae-tauti) ja nekin oli normaalit eli sekin pois-suljettiin. Osa mikrosirutestauksen allergeenikokeista on tulematta, tulokset viipyy vielä pari viikkoa. Seerumin vasta-aineet oli ainoastaan taas koholla, mikä kertoo siitä, että tämä sairaus on sisäsyntyinen, autovasta-aineita kehittävä, koko elämän kanssani kulkeva. Kyseessä ei siis ole allergia, eikä "pelkkä ihosairaus". Tämä sairaus ns. leviää mun suolistoon autoimmuunitulehduksen vuoksi tulehduttaen sen, samoin niveliin.
Tällä hetkellä mulla on nelinkertainen allergialääkitys + akuuttikohtauksen lääkkeet, mutta mikäli tauti ei reagoi nyt lähikuukausina riittävästi lääkitykseen, on harkittava korvaavaa lääkitystä, mukaanlukien biologiset lääkkeet, jotka muuntaa immuunijärjestelmää. :wideyed: Lääkkeet on nyt vieneet pahimmat kohtaukset pois, mutta silti mulla on lähes päivittäin turvotuksia sekä kovia nivelkipuja.

Meillä ei siis nyt enää ole yritystä, koska tulehdus on liian vaikea-asteinen raskautta ajatellen ja lääkitys estää osittain raskauden aloitusta. Kiertohan mulla on edelleen ihan sekaisin, osittain joko sairaudesta tai sitten keskenmenosta tai molemmista. Siitä huolimatta mä olen äärimmäisen kiitollinen kaikesta, että elän ja hengitän - että ympyrä lopulta sulkeutui kaikkien näiden vuosien osalta ja sain enemmän vastauksia, kun mitä koskaan piti tulla. Mulla oli tuo autoimmuunitulehdus ollut 8-vuotta hoitamattomana ja luulen, että olisi ollut vaan ajan kysymys, että milloin se aktivoituu taas.
Sisäisten tekijöiden lisäksi mulla on muutamia ruoka-aineita ja lääkkeitä, jotka vaikuttavat tautiin, samoin stressi, fyysinen rasitus, kylmä, kuuma, paine, hikoilu jne. Harvinaisesta sairaudesta on kuitenkin kyse, sillä Suomessa tätä urtikarian muotoa esiintyy vain 1-2% ihmisistä.

Joka tapauksessa tiedän nyt, ettei keskenmenon syy ollut minussa itsessäni, vaikka kehoni ei raskauteen pystynytkään. Kehonihan on ollut äärimmäisen sinnikäs kaikki nämä kuukaudet. Kehonhan piti vain valita vauvan ja tulehduksen väliltä. Sen mitä teille yrittäville haluan sanoa, on se, että luottakaa siihen omaan tuntemukseen kehostanne - jos on jatkuvasti se tunne, ettei kaikki ole hyvin, niin silloin ei todennäköisesti ole. Silläkin uhalla, että muut vähättelee. Ja jos plussaa ei kuulu, niin aina kannattaa hakautua tutkimuksiin, vaikka pelottaakin. Ja, että tiedän miten raastavaa on kuukaudesta toiseen pettyä ja taas toivoa uudestaan, tai miten pahalta tuntuu, kun se raskaus alkaa ja keskeytyykin. Tahdon vaan sanoa, että niin kauan kun on yritystäkin on toivoa ja kyllä joskus mahdotonkin on mahdollista :angelic:

Me ollaan miehen kanssa kasvettu viimeistään nyt riittävän aikuisiksi ja kävelty ihan uskomattoman raskas, mutta upea matka yhdessä. Viime ajat ollaan keskitytty vain toisiimme ja yhteiseen tekemiseen, urheiluharrastukseemme ja mukaviin juttuihin. :) Välillä se kirpaisee, kun muistaa mitä ollaan menetetty, varsinkin kun laskettu aika olisi ollut elokuussa, samassa kuukaudessa, jossa mulla on synttärit. Mutta elämä on arvaamatonta ja ihmeellistä. Meidän ensimmäinen syntyi vain haaveisiin, ehkä se uusi mahdollisuus tulee sitten, kun on sen aika, jos se on Luojan tahto :Heartred
Vielä ei voida tietää meneekö kuukausia vai vuosia, eikä tiedetä miten sairaus reagoi raskauteen, mutta kaikki ajallaan. Nyt on aikaa olla kiitollinen, siunattu ja kokea onnellisuutta :smiley-angelic003 Elämä muuttui, mutta niin sen pitikin mennä.
Paniikkihäiriö katosi masennuksineen heti kun sain lääkkeet fyysiseen sairauteeni, joten taisi olla vain oire tuosta perussairaudestani. Eikä me varmoja olla, että niitä lapsia edes saadaan, ollaan me onnellisia näinkin, mutta toivoa täytyy olla aina :angel7 Olette mielessäni, etenkin te kaikki, joilla on ollut näitä koettelemuksia. :hug013

Kiitos kun jaoit teidän tarinaa zarar_. Olette joutuneet kokea todella ikäviä ja kamalia asioita, mutta kuulostaa että tämä kaikki on tuonut myös isoja oivalluksia elämästä. Kaikkea hyvää teille :Heartred

Nyt tuntuu siltä kuin tissiepisodi saa sittenkin jatkoa yhden päivän tauon jälkeen. Vähän tavallista aremmat painelulle siis tällä hetkellä. Luulin että kaikki tuntemukset on jo koettu tissien kanssa mutta tää on (jälleen kerran) jotain uutta :hilarious: Ilman pillereitä oltu nyt 23 päivää. Vielä mies ei ole sanonut, että olisi huomannut mitään erityistä mun mielentiloissa. Ja täytyy sanoa että aika neutraali olo ollut jo kauan. Päivät, jolloin oli ne pari voimasta menkkajuilintaa ja niitä iskuja nivusista kohtuun, on jäänyt taakse jo 4 päivää sitten.

Vieläkään en voi mitään varmaa sanoa kierrosta valitettavasti, mutta tässä kun oon käynyt läpi clue-appiin laitettuja merkintöjä niin huomasin tällaisen aikajanan:

25.5 tissit alkoi yhtäkkiä kiusaamaan.
29.5 peitto heilui
(30-31.5? +)1.6 tissit eivät ole enää niin pahat, mutta herkät/kivuliaat edelleen
2.6 ensimmäiset nivus-kohtu iskut
3.6 kevyempi menkkajuilinta ja iskuja
4.6 erittäin kova menkkajuilinta (olin jo varma että menkat alkaa siltä seisomalta) ja iskuja
4.6 -> tissit on helpottaneet koko ajan enemmän ja enemmän. Eilen mies sai ensimmäistä kertaa 2 viikkoon luvan koskea niihin :hilarious:

Mitään tämmösiä ei siis mulla ole ikinä ollut, joten en tiedä minkä piikkiin laittaisi. Mutta jos veikkaisi että 29.5 tai 30.5 tapahtui ehkä ovulaatio(???) jos vertaa siihen, että tissien oireilu alkoi helpottaa siitä pikku hiljaa päivä päivältä. Ja sitten vielä nopeampi helpotus alkoi tapahtumaan tuon 4.6 juilintojen ja muiden jälkeen.

Villi veikkaus tämän kaiken perusteella että dpo 10? Kai?:laughing021

En mä tiedä :laughing001

Nyt tuntuu siltä kuin tissiepisodi saa sittenkin jatkoa yhden päivän tauon jälkeen. Vähän tavallista aremmat painelulle siis tällä hetkellä. Luulin että kaikki tuntemukset on jo koettu tissien kanssa mutta tää on (jälleen kerran) jotain uutta :hilarious: Ilman pillereitä oltu nyt 23 päivää. Vielä mies ei ole sanonut, että olisi huomannut mitään erityistä mun mielentiloissa. Ja täytyy sanoa että aika neutraali olo ollut jo kauan. Päivät, jolloin oli ne pari voimasta menkkajuilintaa ja niitä iskuja nivusista kohtuun, on jäänyt taakse jo 4 päivää sitten.

Vieläkään en voi mitään varmaa sanoa kierrosta valitettavasti, mutta tässä kun oon käynyt läpi clue-appiin laitettuja merkintöjä niin huomasin tällaisen aikajanan:

25.5 tissit alkoi yhtäkkiä kiusaamaan.
29.5 peitto heilui
(30-31.5? +)1.6 tissit eivät ole enää niin pahat, mutta herkät/kivuliaat edelleen
2.6 ensimmäiset nivus-kohtu iskut
3.6 kevyempi menkkajuilinta ja iskuja
4.6 erittäin kova menkkajuilinta (olin jo varma että menkat alkaa siltä seisomalta) ja iskuja
4.6 -> tissit on helpottaneet koko ajan enemmän ja enemmän. Eilen mies sai ensimmäistä kertaa 2 viikkoon luvan koskea niihin :hilarious:

Mitään tämmösiä ei siis mulla ole ikinä ollut, joten en tiedä minkä piikkiin laittaisi. Mutta jos veikkaisi että 29.5 tai 30.5 tapahtui ehkä ovulaatio(???) jos vertaa siihen, että tissien oireilu alkoi helpottaa siitä pikku hiljaa päivä päivältä. Ja sitten vielä nopeampi helpotus alkoi tapahtumaan tuon 4.6 juilintojen ja muiden jälkeen.

Villi veikkaus tämän kaiken perusteella että dpo 10? Kai?:laughing021

En mä tiedä :laughing001

No siis olenhan ammattilainen niin lonkalta heitän että 5-10 dpo :laughing001 Pillereiden jälkeen keho heräilee, niin se ovulaatio voi olla oikeastaan milloin vaan ja joskus niitä on useampia. Mulla oli hyvin samanlainen eka kierto. :laughing014

Ah, vihdoin levännyt olo! Kp24,dpo 9/10.

Tissi-saaga mullakin saa jatkoa! Nyt on tullut aremmat kans painelulle, ja oikean nännin seutu on alkanut jotenkin levitä ja vaihtaa väriä sinne laajemmalle. Lisäks kuvakollaasissa niihin on tullut kokoa, ei nyt ihan hirveästi enää viime päivinä, mutta on kuitenkin.

@zarar_ , tosi hienoa että olet saanut diagnoosin ja hoitoa ja kaikki pikkuhiljaa selviää. tosi iso ja tärkeä askel!! tsemppiä sairauden kanssa elämiseen ja aivan mahtavaa, että sulla on tuollainen kumppani rinnalla joka tukee ja elää sun kanssa eteenpäin!! :Heartred

@Rouva W , mulla oli ekan kerran pillereiden lopetuksen jälkeen tosi voimakkaat tissikivut. mutta seuraavissa kierroissa ne hävisivät kokonaan. tällä kertaa ei tullu samanlaisia, kun jätin pillerit pois :) eli voi nuo sinunkin liittyä melkein mihin vaan :grin

ON: kp24 (dpo7 tai dpo10) ja lämmöt nousussa, nyt pari päivää ollu 36,9C kun luteaalivaiheen alussa 36,7-36,8. pientähän tuo vielä on. :rolleyes: jomotukset ja krampit on hiipuneet. rinnat on sen sijaan alkaneet sivuilta vähän aristaa. jännittävä viikko tulossa :nailbiting:

@Rouva W , mulla oli ekan kerran pillereiden lopetuksen jälkeen tosi voimakkaat tissikivut. mutta seuraavissa kierroissa ne hävisivät kokonaan. tällä kertaa ei tullu samanlaisia, kun jätin pillerit pois :) eli voi nuo sinunkin liittyä melkein mihin vaan :grin

Joo sepä se, ne voi liittyä oikeastaan mihin vaan :hilarious: Tää on vaan toistaiseksi paras veikkaus omasta kierrosta, mutta se voi olla myös ihan totaalisen väärässä :grin @Muumimuki laittoi myös, että hänellä oli samanlainen eka kierto. Edelleen pessimistinä kuljen siis, vaikka yritän analysoida että missä mennään! En usko edelleenkään, että mitään tulee tapahtumaan ensimmäisessä kierrossa (jos siksi voi kutsua tällaista pillereiden lopetuksen jälkeistä sekoilua), menkkoja siis odotellessa ajankohdalle x :laughing001

Hei. Pikaisen luku urakan tein, mutta paljon on tekstiä tullut muutaman viikon aikana.
Uhkailin, että palaan vasta piinapäiville ja nyt on ehkä jokin dpo 6-7. Mutta on niin oireetonta tässä kierrossa ollut kaikki päivät. Ovulaatiotakaan en varsinaisesti tunnistanut.
Viime kierrosta kun sain herkkään testiin dpo 9 plussan oli oireita paljon. Kuukautiset tuli kyllä ajallaan, että kemiallinen luultavasti

Vitsi että odotan että pääset tikuttaa :gen014 myös tietty muitakin.

Ihanaa, siis niin ihanaa että ollaan täälä yhdessä! En uskalla toivoa, mutta jotenkin ollut mulle epätyypillisiä oireita noi kivut mitä oon kertonu täälä. Ei millään tavalla muistuta menkkakipujakaan. Kiitos Alloha :Heartpink

Joo sepä se, ne voi liittyä oikeastaan mihin vaan :hilarious: Tää on vaan toistaiseksi paras veikkaus omasta kierrosta, mutta se voi olla myös ihan totaalisen väärässä :grin @Muumimuki laittoi myös, että hänellä oli samanlainen eka kierto. Edelleen pessimistinä kuljen siis, vaikka yritän analysoida että missä mennään! En usko edelleenkään, että mitään tulee tapahtumaan ensimmäisessä kierrossa (jos siksi voi kutsua tällaista pillereiden lopetuksen jälkeistä sekoilua), menkkoja siis odotellessa ajankohdalle x :laughing001

Joo, mun eka kierto oli hauskaa seurattavaa :laughing002 Kun lopetin pillerit niin muutamassa päivässä kostui paikat ja tuli nippaisuja ja ajattelin että jee, ovulaatio ja oon kohta jo raskaana :laughing001. No sit luulin että menkat alkaa about koko ajan, kun oli kipuja ja kosteeta yhtä aikaa. Sitte taas ei mittää!:cheers Sitten tuli tissit kipeäksi, kesti parisen viikkoa ja niissä hormonivärit. Testejä kului :help. Sitten kp 31 tai jotain alkoi (pillereiden lopetuksesta alkaen) vuoto, ja tätä nyt olevaa kiertoa edellinen kierto oli 47 (NELKYTSEITTEMÄN) päivää. Eli sinänsä oon hyvin hämmästynyt että ovisplussa oli nyt tismalleen kp 14-16 aikana.

:blob7 Okei, alan näköjään sekoilla. Onneksi täälä saa olla just sellainein kuin on, ja vaikka mun viesteistä joka toinen on masentunut ja toiset taas toivoa täynnä, te ymmärrätte. :laughing021:Heartpink

Muokattu viimeksi:
Täällä on tänään aamulla tutkittu raskaustestin viivalaseilla. Itseäni oikein naurattaa, koska vielä hetki sitten olin sitä mieltä, että selkeä plussa siinä tulisi näkyä ettei siitä voi edes erehtyä, ennen kuin mietin edes raskautta :hilarious::hilarious:

Nyt sitten olen aamun pyöritellyt testiä eri näkökulmista, yrittänyt ottaa kuvia ja katsellut eri valossa :hilarious::hilarious: Jos joku muu olisi samassa tilanteessa, niin neuvoisin vaan, että testaa muutaman päivän päästä uudestaan. Mutta omia neuvoja on itse vaikea uskoa!

Ja pahinta tässä on se, että epäsäännöllisen kierron takia en edes tiedä, koska kuukautisten tulisi alkaa :nailbiting: Tänään kuitenkin kp 28 ja dpo ei ole tiedossa.

@Muumimuki Innolla odotan kanssa täällä sun testailuja :grin

Täällä on tänään aamulla tutkittu raskaustestin viivalaseilla. Itseäni oikein naurattaa, koska vielä hetki sitten olin sitä mieltä, että selkeä plussa siinä tulisi näkyä ettei siitä voi edes erehtyä, ennen kuin mietin edes raskautta :hilarious::hilarious:

Nyt sitten olen aamun pyöritellyt testiä eri näkökulmista, yrittänyt ottaa kuvia ja katsellut eri valossa :hilarious::hilarious: Jos joku muu olisi samassa tilanteessa, niin neuvoisin vaan, että testaa muutaman päivän päästä uudestaan. Mutta omia neuvoja on itse vaikea uskoa!

Ja pahinta tässä on se, että epäsäännöllisen kierron takia en edes tiedä, koska kuukautisten tulisi alkaa :nailbiting: Tänään kuitenkin kp 28 ja dpo ei ole tiedossa.

@Muumimuki Innolla odotan kanssa täällä sun testailuja :grin

Vaadimme kuvaa! :grin

On kyllä jännä viikko täällä taas monella! :nailbiting: Toivotaan paljon plussia!

Ja hei laita Citrus90 kuvaa, jos vaan saat otettua, jos kaipaat tulkinta-apua. :happy:

ON: Piinailen kans täällä tän viikon. :rolleyes: Nyt on dpo7 ja lämmöt on nyt kohonneet sinne noin 37,2 asteeseen, missä olen aiemmissakin kierroissa mittaillut niiden aikalailla liikkuvan piinapäivien aikana. Parina edellispäivänä lämmöt ovat olleet vielä noin 36,7 asteessa. Piti oikein merkitä Flon muistiinpanoihin tälle päivälle, että nyt nousi lämmöt kunnolla. En yhtään muista, minä päivinä edelliskierroissa lämpö on noussut - heti ovulaation jälkeen, vai onko kivunnut vasta tässä näillä main kiertoa ylös. o_O Nyt on ainakin muistissa siis tarkka dpo nousulle, niin helpottaa tulkitsemista sitten seuraavissa kierroissa.

En tosiaan mittaa mitenkään oikeaoppisesti sängyssä aamulämpöjä, vaan ihan tälleen päiväseltään olen mielenkiinnosta vilkuillut, että missä lukemissa liikutaan. Koen, että kuitenkin tämäkin "metodi" on jotain kertonut kehon toiminnasta. Varmaan oviksen bongausmielessä jos mittaisi, niin olisi hyvä olla tarkka ja mittailla tosiaan aina samoissa olosuhteissa yms. Mutta tälleen oviksen jälkeisenä aikana oon kokenut tämmöisen vähän epävirallisemmankin mittailun "hyödyllisenä", ainakin viime kierrossa lämmöissä näkyi selkeä droppi ennen menkkojen alkua, vaikka päiväseltään mittailinkin. Tiesin sitten jo siitä etukäteen, että kohta alkaa vuoto. :meh:

Tää on kyllä aina hauska, kun kaksi lasta jo niin saa aina ajoittaa touhut joko yöaikaan, päiväuni aikaan tai keksiä siksi aikaa jotain puuhaa lapsille... :grin:laughing002:laughing002:laughing002:laughing021

Esikoinen menee tiistaina yökylään isomummolleen, on siellä viimeksi ollut yökylässä varmaan tammikuussa. Sitten tuli meidän Gran Canarian reissu helmi-maaliskuun vaihteessa ja isomummokin lähti samaan paikkaan heti seuraavalla viikolla kun me tultiin kotiin sieltä. Sitten tämä covid-19 rupesi riehumaan Suomessakin oikee kunnolla ja nähtiin sitten ekan kerran moneen kuukauteen mummo toukokuun lopulla ulkona.

Esikoinen ei tiedä mitään että ollaan suunniteltu tätä yökylää se on sille täysin yllätys! :)

Mulla on vapaapäivä tänään, joten se varmaan kuluu täälä :rolleyes: Mutta äsken kun siirtelin tavaroita ja katselin vähän alas samalla, niin ai että miten tuli huono olo :hungover:

Takaisin