Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ihan ymmärrettävästi oli kirjoitettu! :) Mulla tosiaan jo kolmas lapsi haaveissa, niin ei niin se itse raskaus pelota, eikä synnytys tai mikään sellainen. Ehkä eniten jännittää muiden suhtautuminen mahdolliseen vauvauutiseen (tyhmää) ja tietenkin se, että miten pärjätään taloudellisesti, vaikka molemmat toki töissä käyviä ollaan. Mutta kaipa sitä selviää kolmen kanssa siinä missä kahdenkin Lisäksi toki mietityttää, että miten taas jaksaa, kun noi aikasemmat lapsukaiset on jo niin "isoja" ja ollut sellasta tasaisen helppoa muutamat viime vuodet heidän kanssaan, niin hullujako ollaan, kun halutaan sama rumba alottaa alusta
Tälläsiä on ite tullut mietittyä öiden pimeinä tunteina Sitten taas kuume valtaa ja unohtaakin kaikki huolet ja murheet ja selailee vaan vaunuja netissä ja haaveilee vauvantuoksusta sylissä :angelic:
Esikoisen odotus aikaan en oikeastaan pelännyt, tai edes jännittänyt tulevaa yhtään. Neuvolassakin kun vietiin vauvaa tarkistukseen kysyivät, että miten menee? Kun sanottiin miehen kanssa, että todella hyvin niin lääkäri kysyi, että oliko meillä sitten realistiset odotukset vauva-arkeen liittyen?Hellou! Nyt on sitte kierukka nypätty pois ja papakoe otettu samalla. Ei ollu ollenkaan niin paha, ku olin ajatellu etukäteen.
Onneks! Nyt vähän menkkamaisia jomotuksia, mutta eiköhän tää tästä.
Jännittää, pelottaa ja ahdistaa Varmaan ihan normaaleja tuntemuksia kuitenkin? Onko kaikilla vaan ihanaa vauvakuplasta haaveilua tää kuumeilu, vai onko myös jotain huolia tai pelkoja?
Nyt sitten vaan odotellaan koska menkat alkaa ja pääsis laskemaan vähän kiertoa, että missä mennään.
Gallup: Vielä ei oo yhtään mitään testejä laatikoiden pohjalla. Olisin jo ostanut, mut mies toppuutteli ja ehkä ihan hyvä niin
Minkä ikäisiä teidän lapset on? :) Mullakin on aina ristiriitaiset fiilikset, välillä oottaa ihan intona että onnistuispa heti ja välillä on ihan kauhuissaan että apua mitähän sitä oikeasti on tullut päätettyä. Samaa oli kyllä esikoisen aikaan, silloin suurimman osan ajasta olin kyllä kauhuissani täälläkin oma jaksaminen mietityttää, ja myös tuo muiden ajatukset.. vaikka eihän sellasia pitäs miettiä mutta silti se vaan joskus mielessä käy.
Mulla ei esikoisen kanssa ollut kyllä sellaista kuuluisaa hattara-vauvakuplaa ollenkaan, oli useista eri syistä stressaava odotusaika ja sitten pukkasi synnytyksen jälkeinen masennus. Tavoitteena olisi osata nauttia sekä odotusajasta ja pikkuvauva-ajasta nyt eri tavalla. Ainakin vähän tietää mitä on edessä
Mullakin on aina ristiriitaiset fiilikset, välillä oottaa ihan intona että onnistuispa heti ja välillä on ihan kauhuissaan että apua mitähän sitä oikeasti on tullut päätettyä. Samaa oli kyllä esikoisen aikaan, silloin suurimman osan ajasta olin kyllä kauhuissani täälläkin oma jaksaminen mietityttää, ja myös tuo muiden ajatukset.. vaikka eihän sellasia pitäs miettiä mutta silti se vaan joskus mielessä käy.
Mulla ei esikoisen kanssa ollut kyllä sellaista kuuluisaa hattara-vauvakuplaa ollenkaan, oli useista eri syistä stressaava odotusaika ja sitten pukkasi synnytyksen jälkeinen masennus. Tavoitteena olisi osata nauttia sekä odotusajasta ja pikkuvauva-ajasta nyt eri tavalla. Ainakin vähän tietää mitä on edessä
Ihan ymmärrettävästi oli kirjoitettu! :) Mulla tosiaan jo kolmas lapsi haaveissa, niin ei niin se itse raskaus pelota, eikä synnytys tai mikään sellainen. Ehkä eniten jännittää muiden suhtautuminen mahdolliseen vauvauutiseen (tyhmää) ja tietenkin se, että miten pärjätään taloudellisesti, vaikka molemmat toki töissä käyviä ollaan. Mutta kaipa sitä selviää kolmen kanssa siinä missä kahdenkin Lisäksi toki mietityttää, että miten taas jaksaa, kun noi aikasemmat lapsukaiset on jo niin "isoja" ja ollut sellasta tasaisen helppoa muutamat viime vuodet heidän kanssaan, niin hullujako ollaan, kun halutaan sama rumba alottaa alusta
Tälläsiä on ite tullut mietittyä öiden pimeinä tunteina Sitten taas kuume valtaa ja unohtaakin kaikki huolet ja murheet ja selailee vaan vaunuja netissä ja haaveilee vauvantuoksusta sylissä :angelic:
Huh, kiva etten ole yksin ajatusteni kanssa. Meillä pojat on 2011 ja 2014 syntyneet. Tai miehellä ei vielä omia biologisia lapsia ole, mutta pitää kyllä mun poikia kuin ominaan. Ehkei just siksi osaa ajatella asiaa samalla tavalla kuin itse, kun ei ole sitä vauva-aikaa ja muuta vielä päässyt elämään.
Oon saanut myös tosi nuorena esikoiseni ja kuopuksenkin kohdalla oli melko rankka raskaus eroineen ja kaikkineen noin niinkun henkisellä tasolla. Kai sitä jotenkin heijastaa nykyistä elämää siihen tilanteeseen, vaikka ihan eri tilanne onkin. Kumpikin sitoutunut ja ainakin yrittää ajatella vähän joka kannalta lapsen saamista, eikä vain pelkästään siksi, että kun vauvakuume on niin suuri ja PAKKO saada vauva.
Menipä hirveän syvälliseksi tää ajattelu Vielä kun ei tikuttelemaan pääse yhtään mitään, nii täytyy sitten funtsia ihan olan takaa
Toi synnytyksen jälkeinen masennus on kyllä paha. Kuinkahan suuri riski sillä on uusitua seuraavan lapsen kohdalla?
Toivottavasti kaikille pian tulisi plussia ja voitaisiin yhdessä siirtyä tuonne raskaana olevien puolelle ja vois alkaa panikoimaan jotain muuta
Niin samoja mietteitä täällä, tosin meillä kolmas vasta haaveissa. :)Meillä kolmannen kanssa huomasi, et vaan lähimmät tutut ja osa sukulaisista enää onnitteli. Vaikka itselle raskaus ja lapsen saanti on aina suuri ihme ja elämän mullistava juttu, tuntuu et monet tutut oli sillee ”ai taas”. Nyt neljättä kuumeillessa ja hiljaksiin yritys alotellessa oon vähän varautunut silmien pyörittelyyn . Ja pelkoihin, ni eniten mietityttää oma jaksaminen. Kolme lasta, kaks koiraa, kissa, omakotitalo ja yrittäjä mies on aikamoinen palapeli välillä. Oltais silti lähdössä leikkiin mukaan. Meillä lapset heräilee aamulla keskenään, osaavat laittaa aamupalaa ja katsoa et kaikki saa syömistä. Leikkivät omalla pihalla keskenään. Usein jo mielessä, et hitsi ne on isoja, myös toi meidän kohta 3v. Omaa aikaa alkaa olla päivä päivälte enemmän kun lapset puuhaa keskenään. Näin korona aikaan kun sulkeuduttiin kotiin, oli ihana kun lapset leikki keskenään. Usein leikkivät parina ja sit vaihtoivat tai olivat kolmistaan. Oli ns. vähän valinnan varaa. Asutaan vielä metsässä, ni kavereita ei naapurissa ole. Nyt alkanut enempi kokoajan olla mielessä, et menis neljä siinä missä kolmekin. Usein kun illalla keinutuolissa laulelen lapsille tuutulauluja, mietin et tähän syliin kyllä hyvin yks vielä mahtuis . Jotenkin oon alkanut päivän aikaan aina miettiä, et jos olis vauva, ni missä se nyt olis . Mut tiivistettynä, omajaksaminen mietityttää. En oo kauheen vauva ihminen ja vauvavuosi mulle todella rankka. Alan nauttia kaikesta enempi, kun vauva alkaa vähän jättää yötissiä pois ja alkaa syödä kiinteitä. Valvomiset koen todella rankaks itselleni ja pätkäiset yöt.
Ite koin yllättävänä kun itsellä oli jo yksi lapsi, kun miehen kanssa saatii eka yhteinen. Ite jotenkin tiesi mitä odottaa ja olinhan jo äiti. Vähän piti muistutella itselle, et tää on vasta miehen eka kokemus, eikä se tiedä. Koitin sit rauhallisesti just sanoa kertoa mitä toivon. Kerroin et koen väsymyksen tosi raskaasti ja oon aika hirviö jos mulle ei anneta päikkäri mahdollisuutta jne. Tietty pitää itsekkin venyä ja joustaa, mut että tilanteen tullen kannattaa vähän seurata äidin vointia ja sanoa vaikka et mene nukkumaan ja viedä lapset vaikka pihalle.
Mä mietin, että ehkä se taapero nimenomaan vähän tasoittaisi teinimeininkiä ja toisi eri perspektiiviä. Ja ehkä ne teinit uskaltaisi taaperolle olla herkempiä kuin aikuiselle.Täällä kans mietityttää monenlaiset asiat. Meillä on 8- ja kohta 10-vuotiaat nämä isommat lapset, elämä on ollut suht helppoa jo monta vuotta. Tai no "helppoa", isojen lasten kanssa vaan on erilaiset murheet kuin vauvojen ja taaperoiden Lähinnä tarkoitan sitä, että kukaan ei ole koko ajan iholla kiinni, ei tarvitse heräillä öisin, pukea, syöttää tai nukuttaa. Molemmat saadaan miehen kanssa helposti omaa aikaa ja yhteistäkin jo enemmän, kun lapset voi jättää hetkeksi keskenään kotiin. Että ollaanko me nyt ihan hulluja kun lähdetään siihen rumbaan taas uudestaan, aloitetaan kaikki alusta
Jos ihan vaan järjellä ajattelisi niin eihän tässä ole mitään järkeä Mutta kun tunteet sanoo toista. Mulla on pitkään ollut sellainen fiilis, että meidän perheeseen mahtuisi vielä yksi lapsi ja haluaisin kokea raskauden, synnytyksen ja vauva-ajan vielä kerran
Monta vuotta olen pähkäillyt tätä kolmas-lapsi-vai-ei, ja nyt kun ollaan päätetty yrittää, niin silti vieläkin välillä mietityttää että miten kaikki sitten sujuu... Myös ajatus teineistä ja taaperosta talossa yhtä aikaa vähän hirvittää
Mutta katsotaan mitä tuleman pitää ja mennään tilanne kerrallaan
Mulla tulee aina jotain viivaa, mutta ovulaation ulkopuolella sellaista ihan haaleaa.Meni tämänpäiväisen ovistestin ja sen jälkeisen googlettamisen jälkeen fiilikset... Tänään oletettuna kp14 nega ja päätinpäs alkaa googlettaan että miten ihmisillä on lähtenyt kierto rullaamaan minipillereiden lopetuksen jälkeen. Selvisipäs sitten että minpillereitä on 3 erilaista, joista yhdet saattavat estää ovulaation. Ja enköhän minä ole tietysti moisia käyttänyt. Aloin sitten laskemaan 1+1 kun huomasin tuon faktan ja muistin että viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollu 2 äärimmäisen säälittävät menkat (yhdellä pikkuhousunsuojalla ois varmasti menny koko aika eikä olis läheskään täyttyny). Se vaan on monelle aiheuttanut sen, että voi mennä muutama kuukausikin siihen, että kroppa palautuu ja ensimmäinenkään ovulaatio pääsee tapahtumaan. Ehkä nyt siis ainakin toistaiseksi luovun ovistestailusta, sillä ei mitään hajua kierrosta, jos sellaista nyt ylipäänsä edes on ja siirryn vain odottelemaan jotain vahvempaa viestiä kropalta. Ei viitsi huvikseen tikutella tyhjää. Mieliala kyllä kulkee omaa raidettaan tasaisesti, mutta se taitaakin olla tällä hetkellä ainut merkki siitä, että ylipäänsä kropassa on minkäänlaista hormonitoimintaa.
Voihan se edelleen olla niin, että ovis pääsee tapahtumaan normaalisti lähipäivinä/viikkoina, mutta mun on just nyt todella vaikea uskoa sitä Onko mahdollista, että ovistestiin tulee aina jonkinlainen väri kierron vaiheesta riippumatta vai onko se johonkin aikaan täysin tyhjä? 3 negatiivistä nyt siis tehty, kaikissa toinenkin viiva, mutta ei yhtä vahva kuin testiviiva vieressä.
Meni tämänpäiväisen ovistestin ja sen jälkeisen googlettamisen jälkeen fiilikset... Tänään oletettuna kp14 nega ja päätinpäs alkaa googlettaan että miten ihmisillä on lähtenyt kierto rullaamaan minipillereiden lopetuksen jälkeen. Selvisipäs sitten että minpillereitä on 3 erilaista, joista yhdet saattavat estää ovulaation. Ja enköhän minä ole tietysti moisia käyttänyt. Aloin sitten laskemaan 1+1 kun huomasin tuon faktan ja muistin että viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollu 2 äärimmäisen säälittävät menkat (yhdellä pikkuhousunsuojalla ois varmasti menny koko aika eikä olis läheskään täyttyny). Se vaan on monelle aiheuttanut sen, että voi mennä muutama kuukausikin siihen, että kroppa palautuu ja ensimmäinenkään ovulaatio pääsee tapahtumaan. Ehkä nyt siis ainakin toistaiseksi luovun ovistestailusta, sillä ei mitään hajua kierrosta, jos sellaista nyt ylipäänsä edes on ja siirryn vain odottelemaan jotain vahvempaa viestiä kropalta. Ei viitsi huvikseen tikutella tyhjää. Mieliala kyllä kulkee omaa raidettaan tasaisesti, mutta se taitaakin olla tällä hetkellä ainut merkki siitä, että ylipäänsä kropassa on minkäänlaista hormonitoimintaa.
Voihan se edelleen olla niin, että ovis pääsee tapahtumaan normaalisti lähipäivinä/viikkoina, mutta mun on just nyt todella vaikea uskoa sitä Onko mahdollista, että ovistestiin tulee aina jonkinlainen väri kierron vaiheesta riippumatta vai onko se johonkin aikaan täysin tyhjä? 3 negatiivistä nyt siis tehty, kaikissa toinenkin viiva, mutta ei yhtä vahva kuin testiviiva vieressä.