Raskaaksi 2020

Hemoglobiinilla ei ole merkitystä varastoihin. Minulla oli myös hemo hyvä ja varastot tyhjät. Suosittelen siis pyytämään varasto-raudat, vaikka hemo on hyvä. Jos varastot ovat tyhjät on sillä iso merkitys raskautumiseen. Raudanpuute näkyi minussa mm jatkuvana väsymyksenä, koko ajan kylmä. Heti, kun sain rauta-arvoja lääkärin valvonnassa paremmaksi tulin raskaaksi. Yritystä oli ennen tätä takana useita kuukausia. Lisäyksenä vielä, että minulla ei ole mitenkään runsaat kuukautiset normaalisti. Sekin yhdistetään varastoraudan puutteeseen.

Minulta löytyy myös harmillisesti kilpirauhasen vajaatoiminta. En usko, että jos menet uudelleen mitattamaan tsh ja t4v ennen klo 10:00, että arvot muuttuisi hirveästi (kokeiltu on).
Kävin uudestaan tiistaina labrassa 11 : 00 ja tulokset ei muuttunut mihinkään miten sanoit. Ohje oli, että ennen klo 14:00 mennä labraan nyt odotan soittoa lääkäriltä.

Moi kaikki ! Olen uusi täällä.

Yritys käynnissä elokuusta, esikoinen alkoi heti toisesta kierrosta. Nyt jo 4kk takana, kierto nopeahko 26 päivää, ja alkaa korvien välissä tuntua. Oli tietysti typerää olettaa et raskautuminen tapahtuisi tuosta noin vain toisenkin kerran.. ja onko mikä merkitys sillä, että nykyinen arki on luonnollisesti raskaampaa kuin ennen lasta! Mutta täältä tullaan.

Ovulaatiotikkuja tässä kierrossa nyt ensimmäisen kerran. Eilen illalla ja tänään kaks paksuhkoa viivaa ja tänään on alamaha kipeähkö. Millos nyt sit olis parhaat päivät? Tänään/huomenna? Eilen illalla jo yritystä oli. Haittaako jos joka päivä puuhailee? :D

Hei! Täälläki uusi keskustelija!
Jätettiin ehkäisy pois 2 kuukautta sitten, joten ihan untuvikkona :cat:
Kierto ollu aina tasanen ja ehkäsynä ollut kumi, joten kierron alkua tms ei tarvi arvailla. Kummallakkaan ei ole vielä lapsia, joten siinäki mielessä ihan jännän äärellä. En tajua ovulaatioista tai hormoneista mittään, enkä aio perehtyä vielä ainakaan, tuurilla ne laivatki seilaa..
Ollaan oltu pian viisi vuotta yhessä ja edelleen ihan:love7

Moikka!

Täälä kans uusi kirjoittelija vaikka kirjoitellut aiemmin raskaaksi 2019 ketjuun. Täällä aijemmasta suhteesta siis - 16 syntynyt esikoinen ja nyt uuden miehen kanssa halutaan yhteinen lapsi. Ehkäisy lopetettu kesäkuussa mutta ns aloitettu kunnolla yrittämään elo/syyskuussa. Ikää on 25v. Hetken ollut pois koko foorumilta mutta nyt taas ovulaation jälkeen tuli halu tulla takaisin. Meille kävi sellainen ikävä juttu että testeissä ilmeni klamydia ja homma on kyllä jo hoidettu ja tiedetään kummatkin että se on ollut jo ennen meidän suhdetta jommallakummalla. Olo on vaan niin rikki ja epätietoinen, onkohan se voinut tai varmasti vaikeuttanut raskaaksi tulemista.. Jotenkin vaan epätoivo alkaa iskemään vaikka ei vielä edes vuotta yritystä takana..

Anteeksi masentavasta avautumisesta näin lähellä jouluaattoa. Plussa tuulia kaikille!

Moikka!

Täälä kans uusi kirjoittelija vaikka kirjoitellut aiemmin raskaaksi 2019 ketjuun. Täällä aijemmasta suhteesta siis - 16 syntynyt esikoinen ja nyt uuden miehen kanssa halutaan yhteinen lapsi. Ehkäisy lopetettu kesäkuussa mutta ns aloitettu kunnolla yrittämään elo/syyskuussa. Ikää on 25v. Hetken ollut pois koko foorumilta mutta nyt taas ovulaation jälkeen tuli halu tulla takaisin. Meille kävi sellainen ikävä juttu että testeissä ilmeni klamydia ja homma on kyllä jo hoidettu ja tiedetään kummatkin että se on ollut jo ennen meidän suhdetta jommallakummalla. Olo on vaan niin rikki ja epätietoinen, onkohan se voinut tai varmasti vaikeuttanut raskaaksi tulemista.. Jotenkin vaan epätoivo alkaa iskemään vaikka ei vielä edes vuotta yritystä takana..

Anteeksi masentavasta avautumisesta näin lähellä jouluaattoa. Plussa tuulia kaikille!
Ikävää että on löytynyt sukupuolitauti. Onneks kuitenkin huomattu ja hoidettu.

Korjatkaa muut jos olen väärässä mutta eikös sukupuolitaudit ja tulehdukset voi aiheuttaa sen että munatorvet voi mennä tukkoon. Kannattaa varmaan käydä tsekkaa ne nyt alkuun. Luulis et saa lähetteen kun on aihetta.
En tiedä missä ajassa vahinkoja voi tulla, mutta varmuudeks tarkistaisin.

Muokattu viimeksi:
Mulla tiputteli pitkään, sellasta vanhaa verta. Mutta mulla ei kohtu tyhjentynytkään kunnolla ja sain toiset lääkkeet. Sen jälkeen tiputtelu väheni. Kun kohtu tyhjeni raskausmateriaalista, eli hcg oli alle 5, sinne jäi hematoomaa joka sitten poistui seuraavissa kuukautisissa.

Ei kannata murehtia ettei vielä huvita. Täytyy antaa aikaa itselle toipua ja surra. Voimia sinulle. :HeartredItse kävin juttelemassa psyk. hoitajan kanssa ekan jälkitarkastuksen jälkeen, kun itkin ihan hulluna. Mua jännitti sillon se tarkastus, kun tiesin ettei varmaan kaikki ollut poistunut kohdusta. Keskustelu helpotti ja käytiin läpi miten helpottaa oloani. Itse koin kirjoittamisen hyvänä keinona saada ajatukset ulos päästä.
hei saako udella, että missä vaiheessa sait siis uudet tyhjennyslääkkeet (ne eivät auttaneet siis?) tyhjenikö sitten kuitenkin ensimmäisistä tyhjennyksen jälkeisistä kuukautisista kokonaan se hematooma? kauan meni ekoihin menkkoihin ja oliko normipituiset?
sain tyhjennyslääkkeet puoltoistaviikkoa sitten ja nyt siitä viikon päästä kävin ihme oireideni kanssa taas tarkistamassa ettei oo tulehdusta kohdussa tms. ni oli laskenu hcg 5600->211 mutta 2cm hematooma löytyi vaikka vuoto loppunut (tuhruaa ruskeaa niinkuin koko tuon raskauden).
lääkäri kysyi haluanko lääkkeet, mutta en jotenkaan tajunnut siinä sitten,
että kuukautisia saa odottaa jopa 7viikkoa ennen kuin tulevat. ni tokaisin vain etten mielelläni lääkkeitä ota, jos tulee lopullisesti kuukautisissa ulos kuitenkin se hematooma.

uus yritys tekis mieli jo aloittaa, mutta kun eihän kohtuun kiinnity kovin todennäiköisesti mitään jos se hematooma siellä on joten on kai se jäätävä odottelemaan jos se hcg koholla vaik vielä seuraavissa labroissa.

hei saako udella, että missä vaiheessa sait siis uudet tyhjennyslääkkeet (ne eivät auttaneet siis?) tyhjenikö sitten kuitenkin ensimmäisistä tyhjennyksen jälkeisistä kuukautisista kokonaan se hematooma? kauan meni ekoihin menkkoihin ja oliko normipituiset?
sain tyhjennyslääkkeet puoltoistaviikkoa sitten ja nyt siitä viikon päästä kävin ihme oireideni kanssa taas tarkistamassa ettei oo tulehdusta kohdussa tms. ni oli laskenu hcg 5600->211 mutta 2cm hematooma löytyi vaikka vuoto loppunut (tuhruaa ruskeaa niinkuin koko tuon raskauden).
lääkäri kysyi haluanko lääkkeet, mutta en jotenkaan tajunnut siinä sitten,
että kuukautisia saa odottaa jopa 7viikkoa ennen kuin tulevat. ni tokaisin vain etten mielelläni lääkkeitä ota, jos tulee lopullisesti kuukautisissa ulos kuitenkin se hematooma.

uus yritys tekis mieli jo aloittaa, mutta kun eihän kohtuun kiinnity kovin todennäiköisesti mitään jos se hematooma siellä on joten on kai se jäätävä odottelemaan jos se hcg koholla vaik vielä seuraavissa labroissa.
Kävin jälkitarkastuksessa n. Kk päästä ekasta tyhjennyksestä neuvolassa, joka lähetti mut naistentaudeille. Siellä ultrassa totesivat että raskausmateriaalia on vielä kohdussa ja sain uudet lääkkeet. Ennen jälkitarkastusta aattelin, että menkat alkoi, kun alkoi isompi vuoto ja lääkärikin sanoi että saattaa olla mahdollista. Viimeisessä tarkastuksessa n. 2.5 kk ekasta tyhjennyksestä kohtu oli siisti lukuunottamatta hematoomaa, joka sitten poistu seuraavien kuukautisten jälkeen. Siihen saakka oli sellasta niukkaa rusehtavaa vuotoa melki koko ajan.

Saimme alkaa yrittämään uudelleen tuon viimeisen tarkastuksen jälkeen. Prosessi oli pitkä, mutta päättyi kuitenkin hyvin.

Muoks. Mulla tais tulla tuossa kahdet ihan normaalit kuukautiset tuona aikana, lisäksi väleissä niukkaa rusehtavaa tiputtelua eli sitä hematoomaa.

Kävin jälkitarkastuksessa n. Kk päästä ekasta tyhjennyksestä neuvolassa, joka lähetti mut naistentaudeille. Siellä ultrassa totesivat että raskausmateriaalia on vielä kohdussa ja sain uudet lääkkeet. Ennen jälkitarkastusta aattelin, että menkat alkoi, kun alkoi isompi vuoto ja lääkärikin sanoi että saattaa olla mahdollista. Viimeisessä tarkastuksessa n. 2.5 kk ekasta tyhjennyksestä kohtu oli siisti lukuunottamatta hematoomaa, joka sitten poistu seuraavien kuukautisten jälkeen. Siihen saakka oli sellasta niukkaa rusehtavaa vuotoa melki koko ajan.

Saimme alkaa yrittämään uudelleen tuon viimeisen tarkastuksen jälkeen. Prosessi oli pitkä, mutta päättyi kuitenkin hyvin.

Muoks. Mulla tais tulla tuossa kahdet ihan normaalit kuukautiset tuona aikana, lisäksi väleissä niukkaa rusehtavaa tiputtelua eli sitä hematoomaa.
kiitos vastauksesta.
eli en taida voida luottaa lääkäriin, että tulee ensimmäisissä menkoissa hematooma pihalle. siis sulla kesti 2,5kk vaikka tuli menkkoja siinä välissä. huh. ei mulla kyllä ole aikaa odottaa sitten. toki nämä ovat yksilöllisiä,
mutta lääkäri sanoi että tulee ekoissa menkoissa sit pois se hematooma eikä meilläpäin ole jälkitarkastusta lainkaan! ainoastaan raskaustesti 5vk kuluttua tyhjennyksestä. se ei sitten näytä takaavan sitä että kohtu on tyhjä...?
sori, hämmennyin tästä.

kiitos vastauksesta.
eli en taida voida luottaa lääkäriin, että tulee ensimmäisissä menkoissa hematooma pihalle. siis sulla kesti 2,5kk vaikka tuli menkkoja siinä välissä. huh. ei mulla kyllä ole aikaa odottaa sitten. toki nämä ovat yksilöllisiä,
mutta lääkäri sanoi että tulee ekoissa menkoissa sit pois se hematooma eikä meilläpäin ole jälkitarkastusta lainkaan! ainoastaan raskaustesti 5vk kuluttua tyhjennyksestä. se ei sitten näytä takaavan sitä että kohtu on tyhjä...?
sori, hämmennyin tästä.
Juu, meni aika kauan. Siellä siis oli sitä raskausmateriaalia, joka hitaasti poistui ja hcg laski aika hitaasti. Kärsivällisyyttä vaati. En tiedä missä vaiheessa tuo hematooma oli sinne tullut, viimeisessä tarkastuksessa siitä oli puhe. Mut sillon annettiin lupa koittaa raskautta vaikka siellä hematooma olikin. Hcg oli laskenut ja materiaali poistunut, niin lääkäri antoi luvan yritykselle. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä sinulle!

Muoks. Naistentaudeilta jatkohoito ohjeena sanoivat että varaa neuvolaan jälkitarkastusaika 3-4 vkon päähän tyhjennyksestä. Käytännöt vaihtelee paljon, olen keskusteluissa huomannut. Raskaustestikin kertoo paljon ja uskon että jos terkalta pyytää, niin pääsee verikokeisiinkin varmistamaan tuloksen ja sitä kautta sit jatkotutkimuksiin jos tarvetta.

Muokattu viimeksi:
oliko sulla kuinka korkea hcg kun ensimmäinen tyhjennys tehtiin?
kiva, että vastailit kysymyksiini, kun vähän ulapalla kun noi lääkärit antanu vaikka mitä diagnooseja mulle ja ei oikein tiedä voiko niihin aina uskoa.
mulla otetaan 1-2 viikonvälein verikokeita niin kauan kun hormoni laskenu alle 5. täytyy välipäivinä käydä taas labrassa.
eli kun hcg on laskenut alle 5 ni voi alkaa yritämään uudestaan. kohdussa silti saattaa olla jotain, mutta se varmaan jatkaa niin kauan sitä tuhruttelua, kunse hematooma sieltä löytyy. varmaan siitä voi sit kans päätellä et onko kohtu tyhjentyny..
mulla varmaan 5-6 viikkoa jo tuhrutellu (+tyhjennysvuoto 1vk). sais riittää jo, mutta kärsivällisyyttä tämä siis voi koetella. hyvä tietää ni osaa asennoitua.

plussatuulia sinulle :Heartred

Jep. Tuhruttelua mulla tuli siis siitä hematoomasta vielä viimesen tarkastuksen jälkeen. Tarkastuksen jälkeen kun kuukautiset tuli, niin hematoomakin ilmeisesti poistui, kun tuhruttelukin loppui.

Ekassa jälkitarkastuksessa hcg oli 84 ja siitä se reilu 2 kk oli laskenut alle 5 eli sinne viimeiseen tarkastukseen. Viimeiseen tarkastukseen pyysivät odottamaan seuraavat kuukautiset ja sit varasin uuden ajan sinne, jotta nähtiin tyhjeneekö kohtu raskausmateriaalista hyvin kuukautisten aikana ja hyvin se sit tyhjeni hematoomaa lukuunottamatta. Kävin labrassa muistaakseni 2-3kertaa tuona aikana, seuraillen sitä hcg arvoa.

Ja lisätäkseni vielä, että raskaus oli keskeytynyt rv 7, kkm todettiin rv 11+3 ja tyhjennys rv 12 + 5, joten tämänkin takia se prosessi saattoi kestää pidempään kun sikiö siellä niin kauan hengaili. En osaa sanoa, oliko sillä oikeasti vaikutusta asiaan.

Ja lisätäkseni vielä, että raskaus oli keskeytynyt rv 7, kkm todettiin rv 11+3 ja tyhjennys rv 12 + 5, joten tämänkin takia se prosessi saattoi kestää pidempään kun sikiö siellä niin kauan hengaili. En osaa sanoa, oliko sillä oikeasti vaikutusta asiaan.
juu. eihän noista voi tietää mikä sitten tekee tästä tyhjennyksestä haastavamman.
mulla tosi kauan kans oli joku n.rv 4-5 (lääkäri ei arvioinut mitään rv:tä) ikäinen kohdussa.
oletettu raskausviikko oli ultrassa 10+2 joten sitä ei vastannut lähellekään.

Hei onkohan kellään kokemusta tuulimunaraskaudesta? Tyhjeneekö kohtu yleensä itsekseen vai tarviiko aina lääketieteellisen tyhjennyksen?
Kävin viime torstaina rv 6+1 alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja sielä kätilö oli osanottava ja kertoi että meillä on tuulimunaraskaus koska viikot eivät kohdanneet kuukautiskierron kanssa ja mitään muuta ei näkynyt kun ruskuaispussi. Tänään soitin neuvolaan ja perjantaina käyn verikokeissa labrassa josta katsotaan raskaushormoni arvo. Onko kukaan mahdollisesti saanut väärää diagnoosia ja olisikin ollut raskaana mutta ollut pienemmillä viikoilla ja siksi ei ole näkynyt alkiota tai sykettä ensi ultrassa? En elättele toiveita mutta jäin vaan ihmettelemään tätä neuvolan käytäntöä, että selvitellään sitä raskaushormonin tasoa ja mietitään sitten jatkoa..

Hei! Meillä oli sama tilanne syksyllä. Kävimme alkuraskauden ultrassa yksityisellä, siellä näkyi ruskuaispussi ja alkio. Käytiin sitten vielä parin vkon päästä uudelleen että olisimme nähneet sykkeet. Ei löytynyt kuin ruskuaispussi. Sitten käytiin klinikalla ja lääkäri tutki. Sanoi, että on mahdollista että hedelmöittyminen olisi tapahtunut myöhemmin ja sain ajan taas parin viikon päähän. Kun ultra lähestyi aloin tiputtelemaan, mutta kipuja ei ollut. Ultrassa selvisi, että raskaus oli tuulimuna ja sain heti tyhjennyslääkkeet mukaani.

Tm todettiin rv 8. Tyhjennyksestä ei tullut kipuja (menkkojen aikaan yleensä kipeämpi kuin tyhjennyksessä), mutta se on yksilöllistä.

Kannattaa pyytää ultra ja hcg labrat parille eri päivälle, niin selviää miten hormoni nousee.

Pidän peukkuja! :Heartbigred

Hei onkohan kellään kokemusta tuulimunaraskaudesta? Tyhjeneekö kohtu yleensä itsekseen vai tarviiko aina lääketieteellisen tyhjennyksen?
Kävin viime torstaina rv 6+1 alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja sielä kätilö oli osanottava ja kertoi että meillä on tuulimunaraskaus koska viikot eivät kohdanneet kuukautiskierron kanssa ja mitään muuta ei näkynyt kun ruskuaispussi. Tänään soitin neuvolaan ja perjantaina käyn verikokeissa labrassa josta katsotaan raskaushormoni arvo. Onko kukaan mahdollisesti saanut väärää diagnoosia ja olisikin ollut raskaana mutta ollut pienemmillä viikoilla ja siksi ei ole näkynyt alkiota tai sykettä ensi ultrassa? En elättele toiveita mutta jäin vaan ihmettelemään tätä neuvolan käytäntöä, että selvitellään sitä raskaushormonin tasoa ja mietitään sitten jatkoa..

Täällä tilannekatsausta.. viime oviksen aikaan puuhailtiin ja siitä on nyt reilu viikko. Useamman päivän on ollut rinnat kipeänä, mikä ei oo ihan normaalia mulle. Joten nyt jo jännittää että kuin käy :woot:
Kyllähän sitä on toiveikkaana ihan vainoharhanen ja kuvittelee kaikenlaista mikä ei välttämättä merkkaa mitään... :nailbiting:

View attachment 84807 View attachment 84807 Tervetuloa uusille!

Itse olen vain ollut rauhassa, kp 55 menossa (25 päivää menkat myöhässä) ja negoja enemmän kuin laki sallii. :hungover:

Tänään tulin kotipuolesta takaisin omaan kotiin ja tein testin muutaman tunnin pidätyksellä. Oli vain olo, että pitää tehdä. Rinnat aristaa edelleen enenevissä määrin, alavatsan outo paine ja pistelyä voimistui sekä iho kukkii ja lämmöt korkeammat kuin yleensä. Testiin piirtyi hailakka toinen viiva (laitan kuvaa jos saan sen selkeänä ladatuksi) niin kertokaa näettekö mitään, onko viivanpaikka vai olenko totaalisesti seonnut?! o_O

Ihanaa vuodenvaihdetta jokaiselle, teen huomenna aamusta uuden testin toivoen selkeämpää tulosta suuntaan tai toiseen, toki positiivista haaveilen :p

Tässä kuvaa, jos saa selvää onko se haamujen haamu, viivanpaikka, omassa päässä vika? :sorry:

Liitteet

• IMG_20191226_150740.jpg
    IMG_20191226_150740.jpg
    37.2 KB · Katsottu: 351
Takaisin