Mä muuten eilen tein hyvin liikuttavan runon, ainakin mielestäni. Toisin sanoen oon alkanut olemaan aika luova
Haluan jakaa tämän teille, jos joku muukin saisi tästä lohtua. Luin tämän miehelle toissapäivänä ja aloin itkeä (se oli tosin muutenkin itkuherkkä päivä). Mutta tuo itku puhdisti
"
Pieni enkelisiipi,
luoksemme hiljaa hiipi.
Ei voinut jäädä pidemmäksi,
kutsui tuuli jo kauemmaksi.
Vaan jäi tuo siipien havina hentoinen,
sydämeen mä painan sen,
tunnen tuon kuin eilisen
Ja niin meidän pieni enkelisiipi,
Taivaan kotiin hiljaa hiipi.
Ei haluais meitä jättää tänne,
mut matkamme liian pitkä,
ois ollut se hälle."
Mä oon nyt siinä olotilassa, että kykenen ajattelemaan. Huomenna on se hoitajan aika, joka varmasti tekee hyvää. Mä ajattelen niin, että kävi tässä kierrossa nyt miten tahansa, mä olen ottanut ison askeleen eteenpäin ihmisenä. Näiden kuukausien aikana mä olen joutunut väkisin tuijottamaan mun pelkoja silmästä silmään, olen ymmärtänyt, että mä en voi paeta niitä mihinkään, vaikka kuinka haluaisin - vaikka juoksisin miten lujaa tahansa, törmään niihin yhä uudelleen ja uudelleen, jos en nyt, niin myöhemmin. Eikä elämässä tarvitse aina mennä hyvin, eikä tarvitse jaksaa. Saa olla väsynyt, saa itkeä ja sitten taas nauraa. Meillä jokaisella on omat kipupisteemme, toisilla niitä tulee jo varhain, toisilla myöhemmin, mutta silti jokainen joutuu kulkemaan sinne pimeään ihan yksin, vaikka pelottaa ja ei näe eteensä. Se pelottaa, koska sinne pimeään on niin helppo hukkua, jos sieltä ei nousekaan. Mutta se matka on tehtävä, jotta voi taas elää. On ihan okei myöntää, että ikävöin menetettyä vauvan alkua, omaa kehoani ja kaikkea sitä, mikä meni pieleen.
Keskenmeno pisti mut ajattelemaan sitä, miten mä kehoani kohtelen, missä menee mun rajat ja miten katson tulevaa. Se on ollut mulle tärkeä paikka pysähtyä miettimään omaa jaksamistani. Mä olen paljon miettinyt myös omaa lapsuuttani, siltä osin, kun siitä jotain muistan. En muista kovin paljoa, mutta jotain. Mä mietin sitä ammattia, mihin oon päätynyt ja mitä mä olen oikeasti itse halunnut. Ehkä tärkeintä oli ymmärtää, että mä en ole halunnut sisimmältäni moniakaan asioita, mutta olen niihin suostunut vain, jotta miellyttäisin muita. Lopulta olen seisonut tienhaarassa ja saavuttanut asioita, joista yksikään ei ole ollut mun oman tahdon mukaisia. Monen asian pitikin mennä näin, vaikka en olisi halunnut. Mä voin silti nähdä kaiken tapahtuneen mahdollisuutena, mahdottomuuden sijaan. Voin löytää kohtuuden kohtuudettomuudelle ja oppia pitämään itsestäni parempaa huolta.
Näillä ajatuksilla tähän iltaan, voimiksia